De (on)zin van supplementen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 09:15

xLoki schreef:
Sinds ik mij iets meer ben gaan verdiepen in wetenschappelijk onderzoek 4-5 jaar geleden ben ik volledig gestopt met het voeren van supplementen. En wonder boven wonder: mijn paarden leven allebei nog en doen het prima :D voor de mensen die supplementen voeren: verdiep je alsjeblieft in de evidence die beschikbaar is. Er is echt best veel onderzoek gedaan naar populaire supplementen en de meeste onderzoeken tonen duidelijk aan dat het supplement geen verschil maakt. Zo is dit een leuk onderzoek naar vitamine E en selenium en hoe placebo by proxy werkt: https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub

Het is ook interessant om dr David Marlin op Facebook te volgen. Hij is dierenarts en wetenschapper en deelt veel onderzoeken op social media over de zin en onzin van supplementen, maar ook gangbare interventies die wij allen toepassen op paarden (zoals zweetmes gebruiken na het afspoelen, gebruik van therapiedekens, etc).

Je kan aan de verkooppraatjes al aflezen of supplementen bewezen effectief zijn: zodra er dingen staan als ‘ondersteunt de weerstand’ ‘helpt bij het beschermen van gezonde …’ ‘speelt een rol bij het behoud van…’ weet je dat je het niet hoeft te kopen. Producenten mogen geen claims doen als ‘middel x verbetert…’ als dit niet bewezen is.

Dit!!!

Mensen blijven maar overal intrappen en roepen dat het echt helpt :D

Maar ga eerst eens na zijn er tekorten mankeert het paard is dat een grotere behoefte oplevert. Ipv lukraak vanalles erin pompen.

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 09:17

xLoki schreef:
Sinds ik mij iets meer ben gaan verdiepen in wetenschappelijk onderzoek 4-5 jaar geleden ben ik volledig gestopt met het voeren van supplementen. En wonder boven wonder: mijn paarden leven allebei nog en doen het prima :D voor de mensen die supplementen voeren: verdiep je alsjeblieft in de evidence die beschikbaar is. Er is echt best veel onderzoek gedaan naar populaire supplementen en de meeste onderzoeken tonen duidelijk aan dat het supplement geen verschil maakt. Zo is dit een leuk onderzoek naar vitamine E en selenium en hoe placebo by proxy werkt: https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub

Het is ook interessant om dr David Marlin op Facebook te volgen. Hij is dierenarts en wetenschapper en deelt veel onderzoeken op social media over de zin en onzin van supplementen, maar ook gangbare interventies die wij allen toepassen op paarden (zoals zweetmes gebruiken na het afspoelen, gebruik van therapiedekens, etc).

Je kan aan de verkooppraatjes al aflezen of supplementen bewezen effectief zijn: zodra er dingen staan als ‘ondersteunt de weerstand’ ‘helpt bij het beschermen van gezonde …’ ‘speelt een rol bij het behoud van…’ weet je dat je het niet hoeft te kopen. Producenten mogen geen claims doen als ‘middel x verbetert…’ als dit niet bewezen is.


Oja, jij bent er dus weer zo een. :)

Iedereen hier in het topic die verschil heeft gemerkt bij het voeren van supplementen, is allemaal placebo effect. :+ (moe wordt ik van zulke kortzichtigheid)

Er zit een hele andere reden achter waarom supplementen geen gezondheidsclaims meer mogen geven. Ik zou zeggen, verdiep je eens in een oud kruidenboek..daar leer je een stuk meer van dan die zogenaamde wetenschappelijke artikelen. ;)

JudithGigi

Berichten: 4219
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: De (on)zin van supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 09:25

Het zou ook fijn zijn als er gewoon duidelijke informatie over supplementen te vinden was. Winkels en fabrikanten roepen natuurlijk heel hard dat alles werkt en wetenschappelijke artikelen zijn voor de gemiddelde mens ook niet "ff" door te lezen om een duidelijke conclusie te krijgen. Mijn ADHD brein haakt al af als ik een studie van x pagina's zie zonder dat ik gelijk een conclusie kan vinden :')

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: De (on)zin van supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 09:28

Elisa wist je dat wetenschap geen mening is?

Bizar om uitkomsten van onderzoeken af te doen als onzin en dat je maar in een kruidenboek moet kijken :=

Rizette
Berichten: 4395
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 09:34

Selina schreef:
Ik heb m’n paard echt zien verbeteren nadat ik haar supplementen ben gaan geven. O.a. Magnesium en holistische druppels voor haar milt. Maar die supplementen zijn wel uitgemeten door een dierenarts. Dus niet willekeurig wat van internet besteld. Was er eerst ook sceptisch over maar zolang het voor m’n paard werkt, dan prima. Maar heb wel het idee dat er best wat mensen zijn die maar wat kopen en het geven omdat ze denken dat het voor hun paard nodig is. Want de keuze is reuze natuurlijk en als je ziet dat Pietjes paard het goed doet op poedertje X, waarom dan niet ook X proberen?

Heb verder de aflevering van Arjen Lubach niet gezien dus kan daar verder niet over meepraten.

Uitgemeten met zo´n apparaat?

Rizette
Berichten: 4395
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 09:36

Elisa2 schreef:
xLoki schreef:
Sinds ik mij iets meer ben gaan verdiepen in wetenschappelijk onderzoek 4-5 jaar geleden ben ik volledig gestopt met het voeren van supplementen. En wonder boven wonder: mijn paarden leven allebei nog en doen het prima :D voor de mensen die supplementen voeren: verdiep je alsjeblieft in de evidence die beschikbaar is. Er is echt best veel onderzoek gedaan naar populaire supplementen en de meeste onderzoeken tonen duidelijk aan dat het supplement geen verschil maakt. Zo is dit een leuk onderzoek naar vitamine E en selenium en hoe placebo by proxy werkt: https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub

Het is ook interessant om dr David Marlin op Facebook te volgen. Hij is dierenarts en wetenschapper en deelt veel onderzoeken op social media over de zin en onzin van supplementen, maar ook gangbare interventies die wij allen toepassen op paarden (zoals zweetmes gebruiken na het afspoelen, gebruik van therapiedekens, etc).

Je kan aan de verkooppraatjes al aflezen of supplementen bewezen effectief zijn: zodra er dingen staan als ‘ondersteunt de weerstand’ ‘helpt bij het beschermen van gezonde …’ ‘speelt een rol bij het behoud van…’ weet je dat je het niet hoeft te kopen. Producenten mogen geen claims doen als ‘middel x verbetert…’ als dit niet bewezen is.


Oja, jij bent er dus weer zo een. :)

Iedereen hier in het topic die verschil heeft gemerkt bij het voeren van supplementen, is allemaal placebo effect. :+ (moe wordt ik van zulke kortzichtigheid)

Er zit een hele andere reden achter waarom supplementen geen gezondheidsclaims meer mogen geven. Ik zou zeggen, verdiep je eens in een oud kruidenboek..daar leer je een stuk meer van dan die zogenaamde wetenschappelijke artikelen. ;)

O, ben ij er weer zo een die het verkoopt of zo? Bijzondere benadering, hoe voelt dat zo'n uitspraak die van alles insinueert?

Rizette
Berichten: 4395
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 09:36

JudithGigi schreef:
Het zou ook fijn zijn als er gewoon duidelijke informatie over supplementen te vinden was. Winkels en fabrikanten roepen natuurlijk heel hard dat alles werkt en wetenschappelijke artikelen zijn voor de gemiddelde mens ook niet "ff" door te lezen om een duidelijke conclusie te krijgen. Mijn ADHD brein haakt al af als ik een studie van x pagina's zie zonder dat ik gelijk een conclusie kan vinden :')

Een doorscrollen naar de conclusie

Rizette
Berichten: 4395
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 09:38

NikkiB1991 schreef:
Op basis van een geteste pluk haar is ook niet mijn ding, maar dat is voor iedereen anders natuurlijk. In het bloed komt ook niet alles naar voren helaas.

https://thehorse.com/184994/equine-nutr ... bloodwork/
https://au.farmalogicglobal.com/why-tes ... k-it-will/

Vroeger deden de paarden het inderdaad prima op brok, hooi, gras en werk! Maar tegenwoordig vragen we ook steeds meer van ze, en worden ze steeds ouder, om maar even 2 factoren te noemen. Hoe fijn is het dan dat we ze kunnen ondersteunen met supplementen, om ze nog wat langer fit en gezond te houden. Vooral wanneer ze ouder worden en de gewrichten strammer worden, de spijsvertering minder effectief is, en eigen aanmaak van vitaminen terugloopt, kan je met de juiste voeding nog een hoop doen.
Begrijp me niet verkeerd, als je paard jong en gezond is, en er niet veel van gevraagd wordt, is ruwvoer met een balancer en eventueel wat extra's voor energie, meer dan voldoende. Maar in andere situaties kan het zeker waardevol zijn. Ik ben wél voorstander van eerlijk advies & less is more, wanneer mogelijk. Ik heb zelf liever dat een geïnteresseerde om hulp vraagt, dan zelf gaat bestellen, het product verkeerd inzet, en vervolgens het product waardeloos noemt. Soms kan je ook een fijn combinatieproduct vinden, bijvoorbeeld een balancer + los vitamine E vervangen door een multivitamine die al hoog E gedoseerd is. Makkelijker voor de eigenaar, en vaak ook goedkoper. Maar om dat zelf uit te zoeken is monnikenwerk, dus leg de vraag vooral neer bij een partij waar jij vertrouwen in hebt (er zijn vele manieren om het goed te doen, niet 1 "stijl" is heer en meester) en werk samen verder.

We vragen helemaal niet meer. We vragen stukken minder en vaak ook nog maar een uur per dag. Vroeger liepen de paarden door de modder voor de melkwagen of moesten ploegen of grote wagens hooi binnen halen. Zonder pauze want het kon gaan regenen...

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 09:38

@Spenk zelfs bij een tekort op een bloedbeeld moet je je afvragen of je moet gaan suppleren. In de humane zorg doen we dit ook niet altijd: mensen met een licht afwijkend cholesterol wordt bijvoorbeeld eerst aangeraden om hun leefstijl te veranderen, alvorens ze een cholesterolverlager krijgen. Een bloedje trekken 'just in case' staat mijn dierenarts daarom ook niet achter, als je paard geen symptomen of klachten heeft. Dan vind je soms zaken die niet klinisch relevant zijn.

@Elisa2 Jammer dat je niet op een normale manier een discussie met mij kan voeren en dat je mijn uitspraken verdraait. Ik ben benieuwd naar de reden achter waarom supplementen geen gezondheidsclaims geven, kan je dit toelichten?

En nogmaals, ik ben niet 100% tegen supplementen. Er zijn supplementen (denk bij mensen aan visolie bij psychische problemen, vitamine D, vitamine B1 bij alcoholisten) die daadwerkelijk kunnen bijdragen aan een gezonder leven. Echter is de fabeltjesfuik binnen de paardensupplementenwereld zodanig diep dat er inderdaad voor de niet-wetenschappelijk opgeleide burger geen touw aan vast te knopen is.
Laatst bijgewerkt door xLoki op 15-09-23 09:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 09:38

@Rizette Elisa is er weer zo een die aanstoot neemt dat sommige mensen niet in allerlei kwakzalverij geloven ;)

Elisa2 schreef:
Ik zou zeggen, verdiep je eens in een oud kruidenboek..daar leer je een stuk meer van dan die zogenaamde wetenschappelijke artikelen. ;)


Ja, je leert dan dat mensen al heel lang anekdotes aan elkaar blijven vertellen die geen enige waarde hebben om werking van geneesmiddelen aan te tonen :=

Mensen merken ook positief verschil bij allerlei middeltjes welke onmogelijk een effect kunnen hebben omdat ze letterlijk geen enkele werkzame stof bevatten (homeo), tot zover gaat menselijk vermogen om verschil tussen correlatie en causatie waar te nemen. Als iets werkt (ongeacht HOE het werkt) is het wel met dubbel geblindeerd wetenschappelijk onderzoek prima te bewijzen :j

De reden waarom bij sommige supplementen gaan claims van effectiviteit mogen worden gemaakt is omdat dergelijke onderzoeken niet zijn uitgevoerd of in ieder geval zonder succes. En voordat iemand roept dat er gewoon geen geld voor onderzoek is, er gaan miljarden om in de supplementenbranche, daar zal het echt niet aan liggen :+

Spenk schreef:
Maar ga eerst eens na zijn er tekorten mankeert het paard is dat een grotere behoefte oplevert. Ipv lukraak vanalles erin pompen.


Ik denk dat men ook duidelijker verschil zou moeten maken in adverteren en verkopen van supplementen die daadwerkelijk effect hebben indien specifiek paard er behoefte aan heeft (denk aan vitaminen en mineralen bij vastgestelde tekorten en indien supplement in kwestie daadwerkelijk goed opneembare variant bevat in de juiste dosis), supplementen waarvan enige werking bewezen is (duivelsklauw etc) en supplementen die per definitie niet beter dan placebo scoren of helemaal geen werkzame stoffen bevatten (alle homeo druppels, exotische kruiden en dergelijke).

fransje23

Berichten: 15384
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 11:04

Fly_high schreef:
Ik denk dat men ook duidelijker verschil zou moeten maken in adverteren en verkopen van supplementen die daadwerkelijk effect hebben indien specifiek paard er behoefte aan heeft (denk aan vitaminen en mineralen bij vastgestelde tekorten en indien supplement in kwestie daadwerkelijk goed opneembare variant bevat in de juiste dosis), supplementen waarvan enige werking bewezen is (duivelsklauw etc) en supplementen die per definitie niet beter dan placebo scoren of helemaal geen werkzame stoffen bevatten (alle homeo druppels, exotische kruiden en dergelijke).


Laat ik nu altijd denken dat duivelsklauw een exotisch kruid is!
:+


Veel supplementen zullen nooit getest worden op paarden omdat daar waarschijnlijk niet voldoende financiering voor is.


Ik kan mij niet zo druk maken over supplementen. Het kost mensen geld en doet misschien niets maar het is aan mensen zelf waar ze hun geld aan uit willen geven.

JudithGigi

Berichten: 4219
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 11:16

Rizette schreef:
JudithGigi schreef:
Het zou ook fijn zijn als er gewoon duidelijke informatie over supplementen te vinden was. Winkels en fabrikanten roepen natuurlijk heel hard dat alles werkt en wetenschappelijke artikelen zijn voor de gemiddelde mens ook niet "ff" door te lezen om een duidelijke conclusie te krijgen. Mijn ADHD brein haakt al af als ik een studie van x pagina's zie zonder dat ik gelijk een conclusie kan vinden :')

Een doorscrollen naar de conclusie


Ja, maar dan weet ik nog steeds niet hoe betrouwbaar het onderzoek is. Denk je dat je een positief resultaat vindt en dan is het bij wijze van zo'n "ik heb dit op mijn eigen 2 paarden getest" geval.

Los van dat het een gedoe is om uberhaupt te vinden wat je zoekt.

Janneke2

Berichten: 22782
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 11:19

Wetenschap is geen mening, maar ook niet heilig.

Mbt oude, degelijke kruidenboeken: daar staan geen verkooppraatjes in.

En etiketten waar geen hard wetenschappelijk bewijs op wordt vermeld:
het is geen geldige conclusie dat de inhoud van het potje "dus" onzin is.

We hebben zinnige regels mbt etiketten: er mag alleen staan dat het wetenschappelijk bewezen is als dat zo is.
Dat bewijs leveren tav een middel dat niet te patenteren is, is niet winstgevend (om het zachtjes uit te drukken).

(Vlieg er dus niet in dat kruiden etc "geen werking zouden hebben".)

Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 11:23

xLoki schreef:
@Elisa2 Jammer dat je niet op een normale manier een discussie met mij kan voeren en dat je mijn uitspraken verdraait. Ik ben benieuwd naar de reden achter waarom supplementen geen gezondheidsclaims geven, kan je dit toelichten?


Je hebt de Claimlijst van Koag Kag, daarin staat welke bewoordingen een winkel wel/niet mag gebruiken ter promotie van een supplement. Als je die lijst gaat bekijken, dan mag je eigenlijk helemaal niets zeggen, alleen maar vaag omschrijven. En deze lijst wordt elk jaar kleiner, dat is bepaald vanuit de Europese unie in samenspraak met vooral de farmacie. Want supplementen zorgen ervoor dat de farmacie minder verkoopt en dus minder verdient, zij zijn dus fel tegen supplementen en doen er met EU regeltjes alles aan om dit aan banden te leggen.

Daarbij, heel veel medicatie is gebaseerd op kruiden. Maar op de kruiden zelf is geen wetenschappelijk onderzoek gepubliceerd, dus dan is dat ineens allemaal onzin en werkt het niet. Ik heb geen/weinig vertrouwen in de hedendaagse wetenschap, maar wel in de natuur. Maar ik kijk wel kritisch naar de ingrediënten van een supplement zodat ik weet wat mijn paard krijgt. Al die onzinnige vulstoffen en dan maar 1% werkzame stof, daar trap ik niet in. Maar dat een supplement niet wetenschappelijk onderbouwd is, vind ik alleen maar een voordeel, want dan zitten er ingrediënten in die natuurlijk zijn en dat past beter bij mij en mijn paard.

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Re: De (on)zin van supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 11:58

O kijk hier hebben we "onderzoeken is gewoon geen geld voor en wetenschappelijk bewijs aanleveren is niet winstgevend genoeg maar het werkt heus wel" club :P


Mdrf schreef:
Maar dat een supplement niet wetenschappelijk onderbouwd is, vind ik alleen maar een voordeel, want dan zitten er ingrediënten in die natuurlijk zijn en dat past beter bij mij en mijn paard.


:')

fransje23

Berichten: 15384
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 12:25

Fly_high schreef:
O kijk hier hebben we "onderzoeken is gewoon geen geld voor en wetenschappelijk bewijs aanleveren is niet winstgevend genoeg maar het werkt heus wel" club :P



Het eerste deel is toch gewoon waar?
Veel wordt niet onderzocht omdat er gewoon geen geld voor gedegen onderzoek is.

Muronia

Berichten: 19587
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: De (on)zin van supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 12:34

Tja ik ben zo'n ouderwetse die niet aan supplementen doet. Paarden krijgen gewoon een goede brok, hooi en gras. Een keer een wortel of een appel. En daar doen ze het prima op. Ik kwam gisteren nog een topic tegen met de vraag welk hooi je zou kiezen, gevolgd door 2 analyses. Ik kies dat niet van een diagram, maar ik wil het zien, voelen en ruiken. Dan weet ik welk hooi ik aan mn paard zou geven.

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 13:21

Kimddddd schreef:
Pff die kwijlebal van een Lubach kijk ik sowieso niet.


Idem, uit persoonlijke ervaring weet ik dat hij en zijn team heel handig zijn in uitspraken en filmpjes verknippen, aanpassen en dan in niet kloppende context uitzenden.

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 14:16

Mdrf schreef:
xLoki schreef:
@Elisa2 Jammer dat je niet op een normale manier een discussie met mij kan voeren en dat je mijn uitspraken verdraait. Ik ben benieuwd naar de reden achter waarom supplementen geen gezondheidsclaims geven, kan je dit toelichten?


Je hebt de Claimlijst van Koag Kag, daarin staat welke bewoordingen een winkel wel/niet mag gebruiken ter promotie van een supplement. Als je die lijst gaat bekijken, dan mag je eigenlijk helemaal niets zeggen, alleen maar vaag omschrijven. En deze lijst wordt elk jaar kleiner, dat is bepaald vanuit de Europese unie in samenspraak met vooral de farmacie. Want supplementen zorgen ervoor dat de farmacie minder verkoopt en dus minder verdient, zij zijn dus fel tegen supplementen en doen er met EU regeltjes alles aan om dit aan banden te leggen.

Daarbij, heel veel medicatie is gebaseerd op kruiden. Maar op de kruiden zelf is geen wetenschappelijk onderzoek gepubliceerd, dus dan is dat ineens allemaal onzin en werkt het niet. Ik heb geen/weinig vertrouwen in de hedendaagse wetenschap, maar wel in de natuur. Maar ik kijk wel kritisch naar de ingrediënten van een supplement zodat ik weet wat mijn paard krijgt. Al die onzinnige vulstoffen en dan maar 1% werkzame stof, daar trap ik niet in. Maar dat een supplement niet wetenschappelijk onderbouwd is, vind ik alleen maar een voordeel, want dan zitten er ingrediënten in die natuurlijk zijn en dat past beter bij mij en mijn paard.


Precies!

En Elisa is er een die zich wat meer verdiept en genuanceerd kan denken. Die ook al iets langer mee loopt en graag haar mening baseert op eigen onderzoek en ervaringen en niet klakkeloos het een of ander aanneemt..of dat nu alternatief of regulier is.

En die een pishekel heeft aan mensen die menen dat zij alles wel weten en dat alles bij andere mensen een placebo effect is. Niemand kan zo perfect zijn om dat alles voor een ander in te kunnen vullen zonder er uberhaupt bij te zijn geweest.

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 15:19

fransje23 schreef:
Fly_high schreef:
O kijk hier hebben we "onderzoeken is gewoon geen geld voor en wetenschappelijk bewijs aanleveren is niet winstgevend genoeg maar het werkt heus wel" club :P



Het eerste deel is toch gewoon waar?
Veel wordt niet onderzocht omdat er gewoon geen geld voor gedegen onderzoek is.


Geen geld om je product wetenschappelijk te onderzoeken maar wel geld om het op de markt te brengen met allerlei vage claims en er een dikke winst op te maken? Bijzonder type geldgebrek zeg maar.

Overigens worden diverse middelen waarvan wél meervoudig aangetoond is dat ze niet beter dan placebo werken (homeopathie om mee te beginnen) ook nog steeds grootschalig aan consumenten verkocht, alleen dan met nog vagere claims.

fransje23

Berichten: 15384
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 15:33

Fly_high schreef:
Geen geld om je product wetenschappelijk te onderzoeken maar wel geld om het op de markt te brengen met allerlei vage claims en er een dikke winst op te maken? Bijzonder type geldgebrek zeg maar.

Overigens worden diverse middelen waarvan wél meervoudig aangetoond is dat ze niet beter dan placebo werken (homeopathie om mee te beginnen) ook nog steeds grootschalig aan consumenten verkocht, alleen dan met nog vagere claims.


Dat op de markt brengen betaald zich meteen terug. Onderzoek kost in de eerste instantie voornamelijk heel veel geld.
Dan krijg je soms ook nog uitkomsten die elkaar tegenspreken zoals, volgens mij , bij glucosamine.

Het feit dat er erg weinig echt grootschalig onderzoek wordt gedaan naar allerlei zaken omtrent paarden is geld.
Het moet namelijk wel wat gaan opleveren.

Het staat binnen de wet en regelgeving gewoon vrij om producten te verkopen.
Als mensen ervaren dat het werkt staat dat hun volledig vrij.

Dartel
Berichten: 165
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 16:22

Wat bedoelen jullie met een supplement? Een supplement is een aanvulling ergens op.

Voor mij betekent dat alles dat je geeft buiten gras/hooi/brok. Dus de wilgentakken, de rozenbottels, de paardenbloemen, weegbree etc die ze in de wei vinden zijn ook aanvullingen. Ook de kruiden, zoals knoflook, waar behoorlijk wat werkzame stoffen in kunnen zitten zijn dan een aanvulling.

Er zijn steeds meer wetenschappelijke onderzoeken die wel degelijk de werking van bepaalde kruiden of stoffen bewijzen. Voor mij is er dus een verschil tussen supplementen met of zonder werkzame stoffen. Vitamine E is een werkzame stof, of je paard dat nodig heeft of kan gebruiken is afhankelijk van het voer. Net als magnesium of selenium. Bachbloesem of homeopathische druppels geef ik dan weer niet. Heel veel mensen maken ook geen onderscheid tussen homeopathie en fytotherapie terwijl dit toch echt verschillend is.

ik vind het leuk om mijn paarden die extra's te geven. Ze vinden het lekker en ik denk dat afwisseling goed is voor de spijsvertering. In de winter wat extra lijnzaadolie, in het voorjaar kleefkruid, in de zomer wilgentakken, paardenbloemen en in het najaar rozenbottels. Een restje rauwe andijvie, sla of een melige appel. Als ik het idee heb dat ze niet lekker in hun vel zitten dan geef ik ook wel wat extra bij, bijvoorbeeld Opkikker van de paardendrogist.

Indirab
Berichten: 2
Geregistreerd: 15-09-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 20:04

Als ik naar mij zelf kijk neem ik ook om de dag magnesium voor soepele spieren en gewrichten. Doe ik dit niet ben ik net een oma en heel stijf.

Mijn paard krijgt elke dag mysolene poeder over haar voer. In het begin sceptisch maar na een aantal weken merkte ik dat ze er veel soepeler van werd en minder spierpijn had na een zware training.

Toch kon ik het niet geloven en ben ik eens 2 weken gestopt. Nou ben na die tijd snel weer begonnen omdat ze veel stijver was dan met de poeder.

Ik zweer erbij. Maar dit werkt voor mijn merrie. Kijk elk paard en elk lichaam van de mens is anders. De 1 heeft niets nodig de ander ondersteun je met iets. Zo denk ik erover.

Ik heb er ook content over gemaakt, maar meer omdat ik erg fan ben van het product en het resultaat geeft wat ik zelf getest heb! Andere infuensers doen het denk ik voor het geld denk ik dan. Een enkeling zoals ik uit ervaring.