Collageen / Gelatine?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coentjuh

Berichten: 9851
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Collageen / Gelatine?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 14:36

Op advies van de veearts te horen gekregen ons paard collageen bij te geven (niet tijdelijk, maar voor de rest van zijn leven).

Er zijn zoveel soorten. Ik kom bijvoorbeeld Marstall Kollagen / Collageen tegen. Daar staat bij dat het Gelatinehydrolysaat betreft.

Is dat Gelatinehydrolysaat nu hetzelfde als Collageen of is Gelatine eigenlijk een 'mindere' versie? Zijn andere merken beter ipv Marstall?

(Hydrolisatie ben ik nu achter dat dit een proces is waardoor de gelatine of collageen beter wordt opgenomen in het lichaam)


https://www.marstall.nl/product/marstall-kollagen/ Hoogwaardig gelatinehydrolysaat

https://www.makana.eu/horse/animal-feed ... owder-1-kg 100% puur collageenpoeder / collageenpeptiden van voedingskwaliteit uit varkenshuid

https://www.kramer.nl/Paard/Paardenvoer ... ageen-Plus Collageenpeptide, glucosamine

https://www.food4animals.nl/nl-nl/03558 ... e-II-Paard Collageen type II (gehydroliseerd)

https://www.paardendrogist.nl/primeval- ... tents-2~kg Collageen type I (varken), tricalciumcitraat 4-hydraat, trimagnesium dicitraat 0- hydraat, glucosamine, chondroitine sulfaat, dextrose, collageen type II (kip)

steffieh_98

Berichten: 23
Geregistreerd: 22-03-23

Re: Collageen / Gelatine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 10:19

Volgens mij is collageen een beetje net als een koolhydraat (veel suikertjes aan elkaar) en gelatinehydrolysaat zijn dan de suikertjes (veel van dit bij elkaar maakt collageen). Aangezien je koolhydraten ook moet verteren en opsplitsen in de suikers voor opname denk ik dat collageen ook uit elkaar moet in gelatinehydrolysaat voor opname.

Ibbel

Berichten: 49199
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 10:43

Collageen is een (complex) eiwit dat een complex vormt met peptides (vetten).
No way dat welk collageen ook door middel van voeding opgenomen wordt in welk lichaamsonderdeel dan ook. Niet in de huid als je het smeert, niet in gewrichten als je het eet (hoe zou je eten uberhaupt moeten weten dat het naar een gewricht moet?)

Áls je al een gebrek aan collageen in het kraakbeen van gewrichten (want daar zal het wel om gaan) zou kunnen aanvullen, zou dat per injectie ín een gewricht moeten. Aangezien zelfs dat niet werkt en geen vernieuwing of versterking van kraakbeen oplevert, kun je wel nagaan dat collageen door het eten roeren ook geen effect heeft.

Lang verhaal kort: hou je geld maar in je zak.
Voer desnoods eiwit bij in de vorm van bv erwteneiwit of luzerne, dat doet precies hetzelfde, na vertering aminozuren aanleveren. De kans dat met die aminozuren collageen wordt gemaakt is precies even groot als wanneer je je paard eiwit voert in de vorm van collageen.

Popstra
Berichten: 13787
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 11:16

geloof er alstjeblieft niet in. Collageen word gemaakt uit gemalen beenderen en huid

Zo heb je ook tegenwoordig die dure poeders voor de mens die je moet oplossen in water en elke dag moet drinken. Dan blijft je huid mooi.
Echt zulke bullshit als dat is!

En collageen word niet in gewrichten geinjecteerd. Dat is Hyarulon. Dat trekt vocht aan en smeert de gewrichten.

Een paardje met artrose kun je elk half jaar laten injecteren daar mee.
Verder zorgen dat het paard veel vrij kan bewegen.

Gini
Berichten: 17935
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Collageen / Gelatine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 11:34

Vraag uit interesse: waarom zou een dierenarts dat dan alsnog aanraden?
Ik zou nog kunnen veronderstellen om een eigen lijn supplementen te kunnen verkopen aan de klant, maar dat lijkt me hier niet het geval gezien TS nog op zoek is naar een product.

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 11:35

Waarom moet je het gaan geven ? Ivm artrose of om andere reden ?

Ibbel

Berichten: 49199
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 11:37

Popstra schreef:
En collageen word niet in gewrichten geinjecteerd.


Nee, maar dat hebben ze experimenteel wél onderzocht en zelfs dat werkt dus niet. Het wordt dus ook niet gedaan, en als injecteren niet werkt, dan werkt eten al helemaal niet.

Hyaluronzuur werkt overigens ook niet op het kraakbeen. Het enige effect daarvan is dat er tijdelijk meer vloeistof à la synoviumvocht in het gewricht zit zodat je meer smering hebt en daardoor minder klachten.

Ibbel

Berichten: 49199
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 11:39

Gini schreef:
Vraag uit interesse: waarom zou een dierenarts dat dan alsnog aanraden?
Ik zou nog kunnen veronderstellen om een eigen lijn supplementen te kunnen verkopen aan de klant, maar dat lijkt me hier niet het geval gezien TS nog op zoek is naar een product.


Omdat DA's soms ook goedgelovig zijn en niet nadenken :D

Gini
Berichten: 17935
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Collageen / Gelatine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 11:47

Pfff, ik ben sowieso al een twijfelaar op vlak van supplementen, je maakt het er niet beter op. :D

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 11:48

Gini schreef:
Pfff, ik ben sowieso al een twijfelaar op vlak van supplementen, je maakt het er niet beter op. :D


Waar twijfel je tussen ?

Ibbel

Berichten: 49199
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Collageen / Gelatine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 11:50

De meeste supplementen zijn niet nodig omdat ze zogenaamde tekorten zouden aanvullen die er meestal al helemaal niet zijn. Daarnaast zit in het merendeel van de supplementen gewoon niets waar ook maar enig bewijs voor werking voor is.

MyWishMax

Berichten: 25361
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 12:06

Ibbel schreef:
Collageen is een (complex) eiwit dat een complex vormt met peptides (vetten).
No way dat welk collageen ook door middel van voeding opgenomen wordt in welk lichaamsonderdeel dan ook. Niet in de huid als je het smeert, niet in gewrichten als je het eet (hoe zou je eten uberhaupt moeten weten dat het naar een gewricht moet?)

Áls je al een gebrek aan collageen in het kraakbeen van gewrichten (want daar zal het wel om gaan) zou kunnen aanvullen, zou dat per injectie ín een gewricht moeten. Aangezien zelfs dat niet werkt en geen vernieuwing of versterking van kraakbeen oplevert, kun je wel nagaan dat collageen door het eten roeren ook geen effect heeft.

Lang verhaal kort: hou je geld maar in je zak.
Voer desnoods eiwit bij in de vorm van bv erwteneiwit of luzerne, dat doet precies hetzelfde, na vertering aminozuren aanleveren. De kans dat met die aminozuren collageen wordt gemaakt is precies even groot als wanneer je je paard eiwit voert in de vorm van collageen.


Ik heb een aandoening die valt onder collageen aandoeningen en idd, supplementen enzovoorts schijnen dus absoluut niet te helpen. Daar zijn gewoon onderzoeken naar gedaan en zou ideale oplossing zijn voor mensen met zulke aandoeningen. Omdat het collageen in het lijf slecht is, dan zou aanvullen heel handig zijn.

Werkt alleen niet... Ik doe hetzelfde als wat ibbel schrijft, meer eiwitten en zorgen dat ik genoeg gezonde dingen binnen krijg zodat spieren enzovoorts de bouwstoffen krijgen die nodig zijn :+ Maar helaas werkt de stof aanvullen die in het lichaam slecht is niet.

Popstra
Berichten: 13787
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 12:32

Gini schreef:
Vraag uit interesse: waarom zou een dierenarts dat dan alsnog aanraden?
Ik zou nog kunnen veronderstellen om een eigen lijn supplementen te kunnen verkopen aan de klant, maar dat lijkt me hier niet het geval gezien TS nog op zoek is naar een product.

Dierenartsen worden benaderd door vertegenwoordigers van producten. Mooie praatjes en mooie plaatjes.
Plus ze er dan natuurlijk zelf ook wat op verdienen.

Producten die op de emotie van de mens die het beste wil voor zijn dier in spelen

_soraja_

Berichten: 460
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 12:40

Je hebt verschillende vormen collageen. Collageen type 1 wordt in de darmen afgebroken tot aminozuren en kan later weer omgezet worden in eiwitten, waaronder collageen. Gehydroliseerd collageen type 1 kan mogelijk wel zonder afgebroken te worden door de darm worden opgenomen.

Collageen type 2 kan mogelijk in de darm het immuunsysteem beïnvloeden, waardoor er meer kraakbeen wordt aangemaakt in de gewrichten.

Hier staat het beter uitgelegd: https://www.ivg-info.nl/voedingssupplem ... ste-nemen/

Coentjuh

Berichten: 9851
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-23 13:34

Paard heeft helaas een beschadiging aan het LSB. Ligament Suspenseur du Boulet. Ik gok in het Nederlands de tussenpees of interosseus.

Niet zo negatief bokkers over mijn veearts. Veearts is de beste uit de streek, heel kundig, zeer fijne man. Het was zeker verkooppraatje, anders had hij ons direct wel iets aangesmeerd of gehamerd op een bepaald merk. Hij had ook uitgebreide RX foto's of echo's kunnen maken en hiermee kunnen verdienen, maar alles was al overduidelijk dus in zijn ogen niet nodig.

Er is verder geen behandeling mogelijk, het enige is, dat we hem iets kunnen ondersteunen / stabiel proberen te houden zoals hij nu is, met op nr. 1 Collageen (en evt. MSM) maar sowieso dus collageen.

Dat collageen bijvoeren niet zou werken is ons niet bekend. En ik gok zo, voor de veearts dus ook niet. Heeft iemand daar een bron/website van, dan kan ik dat even nalezen.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Collageen / Gelatine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 14:01

Er zijn aanwijzingen (met weinig robuuste data) dat het nemen van gelatine bepaalde pijnklachten bij artrose kan verminderen. Maar dan heb je het ook wel gelijk gehad.
Helaas bestaat er geen bewezen supplement dat pezen repareert.
Aangezien collageen en gelatine doorgaans veel goedkoper is dan specifieke aminozuur supplementen, kan je het natuurlijk als aminozuurlevancier best overwegen.
Het is echter wel van dierlijke oorsprong in tegenstelling tot bijv. algen.

Popstra
Berichten: 13787
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 14:07

Voor pezen zal het al helemaal niks doen! Die moet je van buitenaf inwendig behandelen met therapien en vooral de tijd geven te genezen.

Niks negatiefs over jou DA maar hoe weet hij dat nou zonder echos te hebben genomen?

Change3x

Berichten: 6584
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-23 14:23


Coentjuh

Berichten: 9851
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-23 12:57

Even realistisch.. Het gaat niet om "reparatie" want dan zou het wel een wondermiddel zijn, maar ter ondersteuning om het stabiel te houden.

Change3x; Dank voor de tip, die is qua prijs ook nog een beetje oké, alhoewel het natuurlijk nog steeds geen goedkoop spul is. Zag hem ook bij de Paardendrogist.

Popstra ik stuur je even een PB.

Daarnaast zijn we nog steeds op zoek naar bronnen of websites dat Collageen bij paarden niet werkzaam zou zijn?

Popstra
Berichten: 13787
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Collageen / Gelatine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 14:33


plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Collageen / Gelatine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 14:38

ik geef de collageen van primeval en ja ziet wel beetje vanille aroma in maar ik merk echt verschil bij mijn 25 jarig haflinger . Pharmahorse heeft ook collageen al vind ik de mijne op primveval meer effect

kally
Berichten: 5253
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 15:06

Ibbel schreef:
Collageen is een (complex) eiwit dat een complex vormt met peptides (vetten).
No way dat welk collageen ook door middel van voeding opgenomen wordt in welk lichaamsonderdeel dan ook. Niet in de huid als je het smeert, niet in gewrichten als je het eet (hoe zou je eten uberhaupt moeten weten dat het naar een gewricht moet?)

Áls je al een gebrek aan collageen in het kraakbeen van gewrichten (want daar zal het wel om gaan) zou kunnen aanvullen, zou dat per injectie ín een gewricht moeten. Aangezien zelfs dat niet werkt en geen vernieuwing of versterking van kraakbeen oplevert, kun je wel nagaan dat collageen door het eten roeren ook geen effect heeft.

Lang verhaal kort: hou je geld maar in je zak.
Voer desnoods eiwit bij in de vorm van bv erwteneiwit of luzerne, dat doet precies hetzelfde, na vertering aminozuren aanleveren. De kans dat met die aminozuren collageen wordt gemaakt is precies even groot als wanneer je je paard eiwit voert in de vorm van collageen.


Vraagje…je ziet ook vaak reclames voor je huid van collageen pilletjes…werkt dat ook niet of wel…vraag me weleens af met alles wat er te koop is..

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 16:32


Ibbel

Berichten: 49199
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 16:43

Het is vrij simpel: als dit zou werken, zou de farmaceutische industrie er allang opgesprongen zijn en het hebben geregistreerd als geneesmiddel.
Het feit dat geen enkel collageenpreparaat ooit daadwerkelijk als geneesmiddel is geregistreerd maakt al duidelijk dat er geen solide wetenschappelijk onderzoek is dat ook maar iets van werking aantoont.

Het is niet dat er geen markt is, en het is niet dat collageen niet simpel te produceren is. Aan patentering is een mouw te breien door een specifieke toedieningsvorm (gebonden aan een PEG of ingepakt in een lipide oid) vast te leggen, dat hoeft ook geen probleem te zijn. Geen enkele reden om het niet op de markt te brengen dus.

En zélfs als geen farmaceut er aan zou beginnen, als het zou werken zou dat heus ook de diergeneeskundige wereld rondgaan en zouden er ondertussen meer dan genoeg succesverhalen zijn.

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 18:23

Totaal wat anders, maar heb je al gelezen over magneetveld of laser therapie. Kan je zelf thuis doen. Magnacare oa levert dat. Hier op Bokt zijn er meerdere mensen die dat hebben gedaan bij peesproblemen. Maar of het ook werkt voor dit specifieke peesprobleem weet ik natuurlijk niet.