Bruine punten in een zwarte staart

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Edison31
Berichten: 11
Geregistreerd: 01-01-21

Bruine punten in een zwarte staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-23 21:33

We hebben een mysterie waar we meer over zouden willen weten;
We hebben een donkerbruine pony met zwarte manen, staart en benen.
Deze is nu 6 jaar oud en 2 jaar in ons bezit.
Ze heeft een prachtige gebloemde en glanzende vacht, alleen blijft haar staart heel dun en haar manen kwetsbaar.
Haar staart vertoont naar beneden toe steeds bruine punten zoals een jaarling nog veulentinten erin heeft.
Ze groeien in lengte best prima en moet er regelmatig een paar cm inkorten, maar de punten blijven bruin worden en dun.
De manen vallen vlug uit op plekken van een martingaal en dekens met halsstuk....
Verder valt op, dat op haar zwarte achterbenen mooie bruine ronde vlekken op haar hak zitten. Alsof mest of urine hier eventueel op van invloed is.
Enfin; hoeven zijn super netjes, geen klagen en groeien goed.
Waar kan dit van komen en wat zouden we kunnen geven om te ondersteunen.
Extensions kunnen altijd nog
We kunnen dit fenomeen nergens terug vinden op het web...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41663
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Bruine punten in een zwarte staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 21:49

Verkleuren de haren niet gewoon door de zon?

Edison31
Berichten: 11
Geregistreerd: 01-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-23 21:55

_San87_ schreef:
Verkleuren de haren niet gewoon door de zon?


Maar dan zou eerder de staartwortel kleuren en niet de puntjes.... toch?

Op 1/3 van boven gezien dan, is de staart ook nog best netjes qua dikte, daarna wordt ie snel dunner. Lijkt ook wel of de haren breekbaar zijn en niet gezond genoeg blijven om de volle 1 m lang te worden....

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 21:58

Bruine punten is normaal hoor. Zie je veel vaker.
Mijn bruin-zwart paard heeft zelfs lichtbruine punten.

Hier goed zichtbaar
Afbeelding


Biotine kan haar versterken zeggen ze. Maar of dat ook echt helpt? Je kan het natuurlijk proberen. Maar verwacht geen resultaten op 1 week he.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41663
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 22:01

Edison31 schreef:
_San87_ schreef:
Verkleuren de haren niet gewoon door de zon?


Maar dan zou eerder de staartwortel kleuren en niet de puntjes.... toch?

Op 1/3 van boven gezien dan, is de staart ook nog best netjes qua dikte, daarna wordt ie snel dunner. Lijkt ook wel of de haren breekbaar zijn en niet gezond genoeg blijven om de volle 1 m lang te worden....

Nou nee, de punten zijn het langst blootgesteld aan zonlicht. Dus die verkleuren/blijven lichter.

Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Bruine punten in een zwarte staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 22:07

Bruine punten kunnen duiden op een vitaminetekort. Iets lichter worden is idd heel normaal, maar veel lichter...... nee.

Orchid

Berichten: 1783
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 22:09

Avalanche schreef:
Bruine punten kunnen duiden op een vitaminetekort. Iets lichter worden is idd heel normaal, maar veel lichter...... nee.


Welke vitaminen?

Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Bruine punten in een zwarte staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 22:11

Met name vitamine E voor zover ik weet. Pin me er niet op vast, de keren dat ik het meegemaakt heb was het een vitamine E tekort. Wel denk ik een goed idee om je voer eerst te checken voor je het lukraak bij gaat voeren, je kunt het overvoeren.

EvelienKiss

Berichten: 941
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 22:12

Mijn diep donkerbruine paard (ze lijkt wel zwart) met zwarte manen heeft ook bruine punten als ik het niet kort houd. Een dierenarts attendeerde mij erop toen ik haar net had (en de manen nog wilde laten groeien): "dat is dood haar". Mijn paard krijgt geen lange manen, op een gegeven moment wordt het dunner en bruiner. Dus ik houd het nu netjes kort. Bij de staart merk ik het overigens niet.

Edison31
Berichten: 11
Geregistreerd: 01-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-23 22:16

Avalanche schreef:
Met name vitamine E voor zover ik weet. Pin me er niet op vast, de keren dat ik het meegemaakt heb was het een vitamine E tekort. Wel denk ik een goed idee om je voer eerst te checken voor je het lukraak bij gaat voeren, je kunt het overvoeren.


Tja, en ze krijgt al eea ernaast... ☺️
Groene klei
Magnesium
Monnikspeper
Musclebuild

Zal eens kijken wat er allemaal in zit aan biotine of vitamine E

Koper

Berichten: 30280
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 22:19

Edison31 schreef:
Op 1/3 van boven gezien dan, is de staart ook nog best netjes qua dikte, daarna wordt ie snel dunner. Lijkt ook wel of de haren breekbaar zijn en niet gezond genoeg blijven om de volle 1 m lang te worden....

Zoiets kan ook gewoon genetisch zijn. Mijn paard had een dikke, volle staart. En dan onderaan was het dun. Was bij veel van z'n halfbroers en -zussen ook zo, en zijn vader had het meen ik ook.

Wat is nu het probleem eigenlijk? Je paard is gezond, er is niks raars aan de hand. Wil je om cosmetische redenen je paard een supplement gaan geven? :=

Edison31
Berichten: 11
Geregistreerd: 01-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-23 22:32

Koper schreef:
Edison31 schreef:
Op 1/3 van boven gezien dan, is de staart ook nog best netjes qua dikte, daarna wordt ie snel dunner. Lijkt ook wel of de haren breekbaar zijn en niet gezond genoeg blijven om de volle 1 m lang te worden....

Zoiets kan ook gewoon genetisch zijn. Mijn paard had een dikke, volle staart. En dan onderaan was het dun. Was bij veel van z'n halfbroers en -zussen ook zo, en zijn vader had het meen ik ook.

Wat is nu het probleem eigenlijk? Je paard is gezond, er is niks raars aan de hand. Wil je om cosmetische redenen je paard een supplement gaan geven? :=


De cosmetische kant zou een bonus zijn, en dat dit iets genetisch is lijkt me voor de hand liggend.
Onze vorige pony had een mega dikke staart.
Maar als het inderdaad duidt op een vitaminetekort, of een opname gebrek van iets, dan vind ik het wel heel erg fijn om te weten.
Ze is al meer dan 2 jaar perfect!
Noem het honger naar kennis?

Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Bruine punten in een zwarte staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 06:03

Ik zou je aanraden je voer eens te laten checken op tekorten. Supplementen kunnen fijn zijn, maar je kunt daarmee ook de balans scheeftrekken. Kopertekort kan ook nog. Hoe dan ook, ik denk dat het wijs is om je ruwvoer te laten scannen en een voedingsdeskundige mee te laten kijken :)

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 07:28

Avalanche schreef:
Ik zou je aanraden je voer eens te laten checken op tekorten. Supplementen kunnen fijn zijn, maar je kunt daarmee ook de balans scheeftrekken. Kopertekort kan ook nog. Hoe dan ook, ik denk dat het wijs is om je ruwvoer te laten scannen en een voedingsdeskundige mee te laten kijken :)

Dit :j
Lichte punten kan door van alles komen. Verstoring in lever of darmen, tekort aan koper, of gewoon opbleken in de zon. Om het zeker te weten kun je je hooi analyseren en met een voedingsdeskundige kijken wat er nodig is om ernaast te voeren. En dan gaat het niet om supplementen, maar om de basis: ruwvoer, aangevuld met benodigde voedingsstoffen. Vaak in een balancer. En dan kun je eventuele tekorten nog gericht aanvullen met een supplement.

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Bruine punten in een zwarte staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 07:37

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat bruine punten door vitamine/mineralentekort komt. In haar zitten geen bloedvaten. Dat uiteinde van het haar is jaren geleden aangemaakt door het lichaam en daarna is het gewoon dood materiaal waar voeding geen invloed meer op heeft, toch? Het zou hooguit kunnen komen door een verstoring een paar jaar geleden zou ik dan verwachten.
Maar ons haar kleurt ook lichter als we in de zon lopen. Citroensap op je haar kan het extra bleken.. en waarschijnlijk geldt dat ook voor ammoniak of bepaalde onkruid-sappen of dauw waar een paard doorheen loopt. Zout water misschien?

rien10
Berichten: 14731
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bruine punten in een zwarte staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 07:38

Ik ga met jou mee 8nnemiek. Haar is dood. In de follikels zit leven, in haar niet.

Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 07:41

https://www.voervergelijk.nl/begrippen/ ... aan%20zink.
Koper is een bloedbestanddeel en is een bestanddeel in verschillende enzymen die van belang zijn voor de synthese van bindweefsel en het mobiliseren van opgeslagen ijzer. Daarnaast speelt koper een rol bij de pigmentering van haar en de botstofwisseling.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 07:42

Gewoon opbleken zou zeker kunnen. Maar in combinatie met het snel afbreken en de dunne haren, zou ik het voer testen geen gek idee vinden.
Alleen bleke punten kan prima door de zon, al dan niet in combinatie met urine/mest/zweet.

Koper

Berichten: 30280
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 13:50

Daihyo schreef:
Avalanche schreef:
Ik zou je aanraden je voer eens te laten checken op tekorten. Supplementen kunnen fijn zijn, maar je kunt daarmee ook de balans scheeftrekken. Kopertekort kan ook nog. Hoe dan ook, ik denk dat het wijs is om je ruwvoer te laten scannen en een voedingsdeskundige mee te laten kijken :)

Dit :j
Lichte punten kan door van alles komen. Verstoring in lever of darmen, tekort aan koper, of gewoon opbleken in de zon. Om het zeker te weten kun je je hooi analyseren en met een voedingsdeskundige kijken wat er nodig is om ernaast te voeren. En dan gaat het niet om supplementen, maar om de basis: ruwvoer, aangevuld met benodigde voedingsstoffen. Vaak in een balancer. En dan kun je eventuele tekorten nog gericht aanvullen met een supplement.

En dan nog weet je niks want je hebt geen bloedonderzoek gedaan.

Zomaar allerlei aanvullingen doen in het voer, terwijl het paard al allerlei supplementen krijgt, enkel op een vermoeden of een hooianalyse lijkt me nou niet echt the way to go eigenlijk.