Supplement bij spieropbouw/herstel en voorkoming verzuring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JorineCosse
Berichten: 35
Geregistreerd: 14-02-16

Supplement bij spieropbouw/herstel en voorkoming verzuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-23 15:42

Hi allemaal!

Ik ben op zoek naar tips betreffend supplementen die bij kunnen dragen aan het opbouwen en herstellen van spieren. Bij voorkeur ondersteund dit supplement ook de spieren me het afvoeren van afvalstoffen. Normaliter ben ik niet zo van de supplementen, maar ik denk dat ze 2 van mijn paardjes goed kunnen ondersteunen. Mocht je niet het hele verhaal willen lezen: ik hoor graag welke supplementen jullie gebruiken ter ondersteuning van de spieren/banden/pezen en waarom. De verdere research en vergelijking doe ik dan zelf wel.

Mocht je je interesseren wat de 'problemen' zijn die zich voor doen:

Waar loop ik tegen aan: Allereerst heb ik een 4-jarige merrie die ik weer op ga pakken. Momenteel heeft ze nog een veulen aan de voet (nu 3 maanden). Om die reden krijgt ze uiteraard gewoon de tijd die ze nodig heeft, maar in overleg met de osteopaat en dierenarts is besloten dat het zeker geen kwaad kan om weer te gaan longeren en er 1 á 2 keer in de week op te gaan om haar braaf te houden. Ze is nog erg slap en daardoor bijna te flexibel in de achterbenen wat deels resulteert in het op slot schieten van de knieën in stilstand/stap. Ik zoek geen supplement dat opeens een enorme spierbundel van haar maakt, maar juist iets dat kan ondersteunen bij het werk wat de spieren straks weer moeten doen en het herstel dat daar bij komt kijken. Pas als haar veulen eraf kan wordt er samen met de osteopaat en dierenarts een plan gemaakt gericht op de sport, nu is het enkel training ter ondersteuning van haar eigen lichaam en ter versterking van de slappe spieren.

Daarnaast heb ik nog een 5-jarige ruin die op zich prima in de bespiering zit, maar wel wat ondersteuning kan gebruiken. Hij wordt zowel door mij gereden als mijn schoonvader. Bij mij moet hij dressuurmatig meer aan het werk, met mijn schoonvader gaat hij meer naar buiten en we springen er beide mee zo nu en dan. Helaas is het best wel een binnenvetter die altijd zijn beste beentje voor wil zetten, zelfs als het niet helemaal gaat. Dit laat hij dus niet makkelijk merken. Dit resulteert uiteindelijk in een soort vermoeidheid/verzuring van de spieren. Zijn trainingsschema is al aangepast, maar het rijden met 2 ruiters maakt het niet altijd makkelijk. De verzuring lijkt deels te ontstaan doordat hij bij mij harder aan het werk moet/meer op de achterhand gereden wordt (wat hij ook nodig heeft, aldus de osteopaat) en juist op de buitenritten lekker voorover kan vallen (dit is zijn natuurlijke houding). Doordat hij een binnenvetter is probeert hij het allemaal bol te werken, maar laat hij het slecht merken als het teveel wordt. Dit is uiteraard een rijtechnisch ding, werken we aan onder begeleiding, maar als het supplement van bovenstaande merrie ook gebruikt kan worden bij de ondersteuning van de soepele spieren van deze ruin zou dat top zijn.

DanielleDV
Berichten: 30
Geregistreerd: 23-06-23

Re: Supplement bij spieropbouw/herstel en voorkoming verzuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 16:17

Ik geef altijd Audevard Myostem Mass na de training en hoor vaak dat mijn paard goed in de bespiering zit. Voor het afvoeren van afvalstoffen zou je vitamine E / Selenium supplementen kunnen geven. Hier heb ik zelf geen ervaring mee.