Stresssupplementen, door de bomen het bos niet meer zien…

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Stresssupplementen, door de bomen het bos niet meer zien…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 09:25

Ik heb in januari een 10 jarige Lipizzaner gekocht die behoorlijk gevoelig blijkt te zijn en enorm kijkerig/schrikkerig/schieterig…
Ik ben er na 2 weken hard afgevallen waarna ik een aantal maanden niet heb mogen rijden vanwege een breuk in een ruggewervel. Die tijd heb ik gebruikt om heel veel grondwerk met hem te doen en sinds een paar weken zit ik er weer op en gaat hij echt wel vooruit gelukkig.
Maar hij blijft met grote regelmaat ontzettend kijkerig, schieterig en schrikkerig met rijden.
Zolang het warm, rustig, stil weer is gaat het best heel goed en zetten we echt grote stappen samen.
Maar zo gauw het weer onrustiger wordt, wind en regen… is het weer mis en lijken we weer terug bij af.
Hij schrikt van alles, schiet constant bijna onder me vandaan, stopt en draait op een dubbeltje, hij is vreselijk snel, en ik zit er niet op te wachten om er straks weer een keer hard af te klappen.

Nou kreeg ik verschillende tips voor ‘anti stress middeltjes’, maar er is zoveel… hoe weet ik wat voor hem werkt zonder maandenlang alle merken voor een hoop geld in huis te halen?

Ik kreeg Liquihorse geadviseerd, maar ik zie ook nog heel veel andere merken die van alles hebben wat meer rust zou moeten geven.
Waar kan ik nou het beste beginnen vraag ik me af…

Op dit moment krijgt hij Vitalstyle magnesium, valeriaanwortel en op dagen dat ik vermoed dat hij meer spanning zal hebben krijgt hij Strezz druppels van phytonics.
Als voer krijgt hij Pure feed balance (een zuiver vitaminebrokje) met wat ruwvoermix.
Verder geweekt hooi (om de suikers uit te spoelen), glucobalance en vit E.
Hij staat hele dagen in de paddock, de middag in de wei en de nacht op stal.

hoogendroog
Berichten: 3284
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Stresssupplementen, door de bomen het bos niet meer zien…

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 09:41

Heb je het Fenwick liquid titanium mask al eens overwogen? Werkt hier zeer kalmerend op een van onze rilbillen (ril paard).

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Re: Stresssupplementen, door de bomen het bos niet meer zien…

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 11:10

Ik geef mijn stresskip Easepro van Dressagepro. Duur maar ik merkte binnen 2 weken al verschil. Geen suf paard, maar het scherpe is eraf.

MyWishMax

Berichten: 25358
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Stresssupplementen, door de bomen het bos niet meer zien…

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 11:31

Het wisselt ook gewoon per paard waar ze goed op reageren, helaas. Wat bij mijn ene paard geweldig werkte, reageert mijn huidige helemaal niet op. Ik geef nu sectolin nervo. Daar reageert ze goed op, heb hiervoor een paar anderen geprobeerd wat geen tot heel weinig effect had.
En daarnaast reageren ze ook nog compleet anders op voer. Sommige dingen werken bij paard 1 geweldig en de andere ontploft ervan. Dat lees je hier op bokt ook over bijvoorbeeld balancers.

Hopelijk vind je snel wat! Het is niet niks zo'n val

Folani
Berichten: 45
Geregistreerd: 08-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 11:41

Niet direct een tip voor een supplement maar misschien het proberen waard om je voer heel kritisch te bekijken? Ik heb een jonge merrie die heel heftig reageert op “natuurlijk” voer. Vitalbix, pavo vital en equifyt wordt zij heel rillerig op. Die kon van de kleinste dingen ontploffen en met rijden ook levensgevaarlijk schieterig en schrikkerig zijn. Ging zelfs zo ver dat ze met volle vaart op een ander paard geknald is omdat ze zo in paniek was dat ze niet keek waar ze ging.
Na het overstappen op vezels en kruiden van voermeesters is dat rille en nerveuze gedrag binnen een paar dagen verdwenen. Als ze ook maar een handje van het oude voer krijgt is ze de volgende dag direct merkbaar iets onrustiger. Dus misschien is het nog het proberen waard om naar je kracht voer te kijken?

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Stresssupplementen, door de bomen het bos niet meer zien…

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 11:50

Ik zou hem eens na laten kijken/ door laten meten door een holistische therapeut/ arts. We hebben hier ook zo'n kijkerd en die is na behandeling een stuk rustiger geworden. Al die supplementen zijn leuk maar kosten bakken met geld en het is en blijft gokken of ze überhaupt helpen; mijn ervaring is dat het niet zo is.
Magnesium/ tryptofaan/ Vit. B tekorten kunnen een oorzaak zijn maar ook dan is het handig om te weten wat en welke en hoeveel. Bloedonderzoek in een optie maar meestal komt daar ook niet genoeg uit. Ik heb zelf goede ervaringen met Horse Body Balance.
Het gedrag kan ook te maken hebben met maag/darmproblemen; daar kunnen paarden ook heel onrustig van worden maar ook dat is met doormeten te vinden.

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 12:04

Hier gebruik ik ook valeriaanwortel voor stressvolle momenten. Ik haal het meestal bij Baroen (is daar prima geprijsd) en geef tot 20 gram, ik zie niet hoeveel je per dag geeft. Bij mijn paard werkt het echt perfect.

Verder geen input voor nieuwe producten :')

Ondanks dat het wel een half jaar geleden al is, zou hij er, ga ik van uit, een tijd stil hebben gestaan door de breuk. Heeft hij wel vertrouwen in de mens (gehad)? Is het niet een kwestie van tijd en soms weer terug naar de basics moeten, om vooruit te kunnen gaan? Misschien raakt ie wel snel overprikkeld van wind en regen (gevoelig op de huid/oren) en/of heeft ie daarbij gewoon tijd nodig om vertrouwen te krijgen in jou. Onder het zadel is natuurlijk iets heel anders dan op de grond.
Waar komt ie vandaan?

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 12:23

Thanx voor de tips, ik ga overal even rustig naar kijken!
Het zal inderdaad zo zijn dat het per paard zal verschillen, dus dat het uitproberen zal worden…

Hij wordt regelmatig helemaal nagelopen door een therapeut qua lijf e.d.
Hij was heel strak en gevoelig op zijn spieren, maar dat gaat de laatste tijd echt veel beter na een aantal behandelingen.
Maag en darmen waren inderdaad ook een dingetje, maar gaan inmiddels ook veel beter.
Mogelijk slaat kouder en natter weer dan op zijn spieren wat hem ook extra spanning en onzekerheid geeft, dat is nog even de puzzel.

Hij is 1x in de week doorgereden door iemand toen ik niet kon rijden.
Vanaf de grond heeft hij hetzelfde gedrag, tenzij je voor hem blijft en hem leidt, als hij het zelf moet gaan doen, dus aan de lange teugel of onder het zadel komt de paniek, hij is blijkbaar niet gewend om ‘op eigen benen te staan’.
Daar zijn we heel veel mee bezig geweest, en dat gaat echt steeds beter, maar het weer is dus inderdaad een trigger.
Bij wind, regen en kou reageert hij veel heftiger op omgevingsprikkels dan met rustig warm weer.
Daarom denk ik ook niet direct dat het in het voer zit dat hij krijgt, maar het zou kunnen.
Wij voeren al jaren Pure feed aan allemaal totaal verschillende paarden en nog nooit dit probleem gehad.

Hij is geboren in Duitsland, heeft vanaf zijn 5e ene paar jaar in NH gestaan en stond in Drenthe toen wij hem kochten.

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Re: Stresssupplementen, door de bomen het bos niet meer zien…

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 18:44

Met alles wat je aangeeft zou ik ook niet denken dat het voer is. Het lijkt erop alsof hem nog nooit is aangeleerd om op eigen benen te staan.. pittig maar leuk en uiteindelijk rewarding traject. Succes :)

ellepel

Berichten: 47360
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 18:56

geen stress supplement.maar wel een waarvan ik heb gemerkt dat het wel erg goed helpt bij stresspaarden.
devils relief :j
kijk ook even voor dat gevoelige op de spieren of je wel genoeg eiwit geeft en selenium/vitamine E.

Veulen84

Berichten: 10881
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Stresssupplementen, door de bomen het bos niet meer zien…

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 23:33

Ik zou idd ook denken een een te laag gehalte aan eiwitten. En misschien te veel koolhydraten. Heb je wel eens geprobeerd om de snelle energie terug te brengen. Dus voeren op basis van eiwitten en vetten ipv met suiker en koolhydraten? Dan voer je voornamelijk de spieren en iets minder aan de energie.

De vraag is ook een beetje van wat je nu geeft, welke heeft effect? Valeriaan werkt in op Gaba. Is dat effectief? Dan heb je misschien gewoon een andere of sterkere combinatie nodig. Dan kan je kijken naar een puurdere vorm of combineren met een ander kruid: passiebloem, hop, citroenmelisse, sint janskruid zijn veel gebruikt

Werkt de magnesium dan is het ook goed om te kijken naar vitamine B en taurine. Vitamine C hoort ook in dat lijstje.
Maar tegelijk is het dan ook goed om te kijken naar calciumverhoudingen. En dan doorzettend, is je paard een zweter? Dan zou het in zo'n geval best eens kunnen dat electrolyten werken.

Er is niet echt een one-size fits all thing. Maar bepaalde stukjes kunnen je wel in de juiste richting sturen.

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-23 07:57

Dank voor de reacties!

Het grootste probleem is inderdaad vooral denk ik dat hij heel onzeker is en met zijn 10 jaar nog niet geleerd heeft om op eigen benen te staan.
Zolang er iemand voor hem uit loopt is alles oke, maar zo gauw het zelf moet doen komt de paniek…
Het gaat al stukken beter, maar met name dagen met veel wind, slecht weer, etc valt hij erg terug, daar wil ik hem graag mee helpen.
Hij krijgt nauwelijks suikers, week zelfs het hooi om suikers uit te spoelen en hij krijgt geen krachtvoer. En ik geef glucobalance.
Hij kreeg gemicroniseerd lijnzaad voor de eiwitten en voor het de wei op ging heb ik hem ook aminozuren gegeven, nu hij een dagdeel op de wei staat heb ik dat even gestopt, lijnzaad ben ik nu weer mee begonnen.

Wat ik nu geef heb ik hierboven beschreven.

Ik ga even naar de tips kijken, thanx!
Ik had nog een zak kamille liggen, daar ben ik nu mee gestart.

Zweten doet hij niet extreem, gewoon normaal na het werk. Hij krijgt een schepje zout door zijn voer, heeft een zoutblok en bij warm weer krijgt hij na het rijden electrolyten.

Ik ga weer even verder op zoek, veel dank voor het meedenken!

hwn
Berichten: 4722
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 08:09

Aangezien het weersgebonden is en het paard bij voldoende steun en leiding op de grond het niet doet, denk ik niet dat je het in voeding moet zoeken. Ik zou verder opbouwen via grondwerk, wisselen tussen positie dicht bij het paard en lange lijnen werk (eventueel onder begeleiding) zodat ie meer zelfvertrouwen krijgt. En desnoods bij bar weer het rijden even achterwege laten voor je eigen veiligheid.

Sanet

Berichten: 7971
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 08:20


Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-23 08:31

hwn schreef:
Aangezien het weersgebonden is en het paard bij voldoende steun en leiding op de grond het niet doet, denk ik niet dat je het in voeding moet zoeken. Ik zou verder opbouwen via grondwerk, wisselen tussen positie dicht bij het paard en lange lijnen werk (eventueel onder begeleiding) zodat ie meer zelfvertrouwen krijgt. En desnoods bij bar weer het rijden even achterwege laten voor je eigen veiligheid.


Ja daar zijn we sowieso mee bezig, maar ik zou hem graag een handje door die lastige momenten heen helpen zodat hij meer vertrouwen krijgt dat het wel oké is.
Ook met rustig weer is hij nog steeds wel kijkerig en schrikkerig maar dan blijft het steeds beter te controleren.
Maar gezien wij aan de kust wonen en het hier bijna altijd flink waait is het wel fijn om toch wat door te kunnen bouwen voor ons beide op een veilige manier.


Sanet schreef:
Ik geef mijn scherpe merrie Sectolin Nervo. Daar zit Tryptofaan in: https://www.paardendrogist.nl/kruiden-i ... tryptofaan

Dit haalt net wat de scherpe randjes eraf, zonder dat ze loom wordt ofzo.

Thanx!

MyWishMax

Berichten: 25358
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 08:43

Sanet schreef:
Ik geef mijn scherpe merrie Sectolin Nervo. Daar zit Tryptofaan in: https://www.paardendrogist.nl/kruiden-i ... tryptofaan

Dit haalt net wat de scherpe randjes eraf, zonder dat ze loom wordt ofzo.


Die geef ik idd ook.

Maar wat jij benoemt, nouvel, qua zelfstandigheid enzovoorts herken ik ook. Wij hebben gedragstherapeut erbij gehad, omdat ze nog veel meer klachten had en later tumor bleek te hebben, en die werkt ook met grondwerk en werken aan de hand. Daarmee leerde ze toch ook zelfstandiger worden. Want aan de hand kroop ze in je, ohz kan dat niet en werd het soms gevaarlijk. Door te werken aan op eigen benen staan mentaal gezien werd het beter. En ik kon de manieren die we aan de hand gebruikten als ze 'doordraaide' ook ohz gebruiken zodat we iig niet blind gingen rennen.

En wat iemand anders ook zegt, ik ben er op bepaalde dagen niet eens meer opgestapt of ook snel weer afgegaan als ze een heftige dag had. Zij werd niet beter van door gaan en het was veiliger om dan aan de hand verder te gaan.

Maar je hebt ervaring met aan de hand werken toch? Gedragstherapeut kan je ook altijd nog naar kijken als aanvulling.

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Re: Stresssupplementen, door de bomen het bos niet meer zien…

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 16:26

Stel je wilt hop nog proberen zoals veulen84 heeft aangegeven, ik heb nog wel een zak liggen.. die van mij weigert het te eten.

ellepel

Berichten: 47360
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 16:40

zit ook een heel apart geurtje aan, heb dat ook eens proberen te geven,maar ze lusten het allemaal niet.

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-23 07:49

MyWishMax schreef:
Sanet schreef:
Ik geef mijn scherpe merrie Sectolin Nervo. Daar zit Tryptofaan in: https://www.paardendrogist.nl/kruiden-i ... tryptofaan

Dit haalt net wat de scherpe randjes eraf, zonder dat ze loom wordt ofzo.


Die geef ik idd ook.

Maar wat jij benoemt, nouvel, qua zelfstandigheid enzovoorts herken ik ook. Wij hebben gedragstherapeut erbij gehad, omdat ze nog veel meer klachten had en later tumor bleek te hebben, en die werkt ook met grondwerk en werken aan de hand. Daarmee leerde ze toch ook zelfstandiger worden. Want aan de hand kroop ze in je, ohz kan dat niet en werd het soms gevaarlijk. Door te werken aan op eigen benen staan mentaal gezien werd het beter. En ik kon de manieren die we aan de hand gebruikten als ze 'doordraaide' ook ohz gebruiken zodat we iig niet blind gingen rennen.

En wat iemand anders ook zegt, ik ben er op bepaalde dagen niet eens meer opgestapt of ook snel weer afgegaan als ze een heftige dag had. Zij werd niet beter van door gaan en het was veiliger om dan aan de hand verder te gaan.

Maar je hebt ervaring met aan de hand werken toch? Gedragstherapeut kan je ook altijd nog naar kijken als aanvulling.


Hij heeft bij een vorige eigenaar heel veel aan de hand gewerkt, kent ook netjes alles oefeningen en volgt je blindelings… maar het probleem ontstaat als hij geen leider meer heeft die voor hem uit of naast hem loopt, dan is hij dus echt de weg kwijt.
Ik ben begonnen met langeteugelen zodat hij voor mij uit moet lopen ipv dat ik voor hem uit loop, in een rustige situatie doet hij dat inmiddels top, maar vindt hij het spannend of heeft hij een dag dat hij even minder zin heeft, dan krijg ik ‘m dus nauwelijks voor me uit, dus dat is wel iets waar ik veel mee bezig ben. Eigenlijk het letterlijk op eigen benen leren staan.


Hoodie schreef:
Stel je wilt hop nog proberen zoals veulen84 heeft aangegeven, ik heb nog wel een zak liggen.. die van mij weigert het te eten.


Thanx, ik ga even op een rijtje zetten wat wijs lijkt om te gaan doen!
Ik had nog kamille liggen, dat ga ik nu eerst maar geven, kijken of dat wat doet in combi met de Strezz druppels en daarna maar weer verder kijken als dit onvoldoende werkt.
Ik heb het idee dat de valeriaanwortel weinig doet, en dat stinkt ook enorm trouwens… hij eet het wel gewoon door zijn voer.

Phonix
Berichten: 1102
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Stresssupplementen, door de bomen het bos niet meer zien…

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 08:04

Ik geef magnesium relax van horseflex, heb heel veel geholpen bij mijn paard.

Capriootje

Berichten: 6765
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 08:11

MRIIIS schreef:
Ik geef mijn stresskip Easepro van Dressagepro. Duur maar ik merkte binnen 2 weken al verschil. Geen suf paard, maar het scherpe is eraf.


Hier hebben wij ook goede ervaring mee voor paard van mijn vriend. Die heeft periodes dat hij echt mega kijkerig is en het rijden gewoon niet zo leuk meer is. Binnen twee weken verschil en toen het na een maand op was (wat de amazone nog niet wist) begon hij weer te kijken en weg te schieten. Dus we hebben nu 2 maanden voorraad gekocht :Y)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34679
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 08:44

Wij hebben ook zo'n paard, wat we nu weten is dat hij veel baat heeft bij eens in de 3 a 4 maanden een bezoek van de osteopaat. Het is bij hem een cirkeltje, hij heeft snel last van hoge spierspannning. En als hij last heeft van hoge spierspanning schrikt hij veel sneller. Haar advies was ook magnesiumcitraat bijgeven. Dus dat doen we nu trouw. Pas merkten we ook dat hij weer minder ontspanning had met rijden (weer meer schrikken, ineens omdraaien) dus osteo er weer bij, en nu loopt hij weer heel relaxt zelfs onze dochter van 13 stuurt hem nu zo rond. Pas nu we hem 4 jaar hebben durf ik steeds meer te zeggen dat we zijn gebruiksaanwijzing beginnen te snappen.

Marije_jiplover

Berichten: 25334
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Stresssupplementen, door de bomen het bos niet meer zien…

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 09:14

Mijn haflinger heeft veel baat bij FeelingsControl van Sensipharm.
Daarmee zijn de scherpste randjes eraf. Hij is nog precies even alert, alleen de reactie op iets onverwacht is voor hem zelf veel beter te handelen en hij vergeet dan ook niet meer dat er nog iemand op zijn rug zit (of er naast loopt) die hij kan vertrouwen.

Zonder de FeelingsControl liep die zichzelf voorbij en daarmee dus ook de begeleider. Hij kon dan echt ontploffen van iets onverwachts.

Nu is het gewoon super leuk, want hij blijft enorm alert en in een bosrit zie ik door hem veel meer wild, omdat hij alles om hem heen waarneemt en naar wild gaat staan kijken.

Kortom, ik vind het fijn spul.

MyWishMax

Berichten: 25358
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 09:32

Nouvel schreef:
MyWishMax schreef:

Die geef ik idd ook.

Maar wat jij benoemt, nouvel, qua zelfstandigheid enzovoorts herken ik ook. Wij hebben gedragstherapeut erbij gehad, omdat ze nog veel meer klachten had en later tumor bleek te hebben, en die werkt ook met grondwerk en werken aan de hand. Daarmee leerde ze toch ook zelfstandiger worden. Want aan de hand kroop ze in je, ohz kan dat niet en werd het soms gevaarlijk. Door te werken aan op eigen benen staan mentaal gezien werd het beter. En ik kon de manieren die we aan de hand gebruikten als ze 'doordraaide' ook ohz gebruiken zodat we iig niet blind gingen rennen.

En wat iemand anders ook zegt, ik ben er op bepaalde dagen niet eens meer opgestapt of ook snel weer afgegaan als ze een heftige dag had. Zij werd niet beter van door gaan en het was veiliger om dan aan de hand verder te gaan.

Maar je hebt ervaring met aan de hand werken toch? Gedragstherapeut kan je ook altijd nog naar kijken als aanvulling.


Hij heeft bij een vorige eigenaar heel veel aan de hand gewerkt, kent ook netjes alles oefeningen en volgt je blindelings… maar het probleem ontstaat als hij geen leider meer heeft die voor hem uit of naast hem loopt, dan is hij dus echt de weg kwijt.
Ik ben begonnen met langeteugelen zodat hij voor mij uit moet lopen ipv dat ik voor hem uit loop, in een rustige situatie doet hij dat inmiddels top, maar vindt hij het spannend of heeft hij een dag dat hij even minder zin heeft, dan krijg ik ‘m dus nauwelijks voor me uit, dus dat is wel iets waar ik veel mee bezig ben. Eigenlijk het letterlijk op eigen benen leren staan.


Dat bedoelde ik dus ook. Maar een gedragstherapeut kan ook altijd nog wat extra handvatten geven. En als je nog naast hem werkt, kan je hem dan al wel wat op afstand ontspannen krijgen of blijft hij naar je toe komen? Ik kon pas wat naar achteren toen ze ontspande terwijl ik ernaast was, maar dan op 3 meter ipv er vlak naast. Dus echr eerst bij wijze van spreken in het zicht maar met afstand en later pas verplaatsen dat ze alleen voorop moest. Eigenlijk moet je het gedrag veranderen met training en vertrouwen. Een supplement is alleen aanvulling. Kan zeker wel helpen voor scherpe randje, maar mijn ervaring is dat dat alleen werkt als ze niet zo erg gestresst raken. (Dat weet en doe je ook al natuurlijk :+ )
Heb je al les gehad met hem met de lange lijnen/teugelen? Anders misschien een les afspreken om dat stukje mee te pakken?

_bloempje01_

Berichten: 1406
Geregistreerd: 24-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 10:03

Als het vooral met het weer te maken heeft zou ik hem die dagen werken met silent ears. Die van mij is exact hetzelfde en die oortjes geven hem veel meer rust dan zijn supplementen.

Alles komt veel minder "hard" binnen waardoor hij ontspannen blijft. Soms vergeet ik het, stap ik op en is het dramatisch. Ga ik terug naar stal om ze aan te doen en is het daarna een mak schaapje.