Jopack Tophay analyse?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Jopack Tophay analyse?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-23 17:49

Eenvoudige vraag: heeft iemand wel eens een analyse laten maken van Jopack Tophay?
Ik wilde het zelf sowieso doen, en een kennis van mij heeft het eens gedaan.
Maar ik wilde eens kijken of ik er een aantal naast elkaar kon leggen....

De verpakking geeft aan dat alle gehalten laag zijn (energie/ eiwit/ suiker), maar meten = weten he?

Gladijs
Berichten: 534
Geregistreerd: 11-04-14

Re: Jopack Tophay analyse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 18:45

Geen analyse maar wel interesse, waar heb je het vandaan? En bevalt het?

KLC

Berichten: 263
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 01:25

Ik ben van plan dit eind deze maand te doen als ik een vol pallet koop. Wil dan best de analyse aan jou doorsturen, ben zelf ook benieuwd!

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-23 08:15

KLC schreef:
Ik ben van plan dit eind deze maand te doen als ik een vol pallet koop. Wil dan best de analyse aan jou doorsturen, ben zelf ook benieuwd!


Goed idee. Dan kun jij de mijne krijgen. Ook heel benieuwd!

hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 13:11

Denk dat er wel wat variatie op de pakken kan zitten. Volgens mij is dat heel gewoon weidehooi, komt van hier in de buurt (West-Vlaanderen, België). Ik heb vorig jaar een pak gekocht toen mijn merrie kieskeurig was na haar koliekoperatie, maar ze lustte het niet, kostte nochtans de hoofdprijs.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-23 13:22

hwn schreef:
Denk dat er wel wat variatie op de pakken kan zitten. Volgens mij is dat heel gewoon weidehooi, komt van hier in de buurt (West-Vlaanderen, België). Ik heb vorig jaar een pak gekocht toen mijn merrie kieskeurig was na haar koliekoperatie, maar ze lustte het niet, kostte nochtans de hoofdprijs.


Het ligt, als dat verhaal tenminste klopt, gelukkig wel wat genuanceerder.
Zowel de samenstelling van het zaaigoed als de bewerking van de grond is goed over nagedacht.
Uiteraard zal er wel wat verschil in zitten. Dat geven ze zelf ook aan.
Maar ze zitten wel altijd redelijk rond hun streefpercentages geven ze aan.
Ik ga het zelf van meerdere pakken monsteren. Een kennis van mij heeft dat ook gedaan.
en mochten meer mensen dat doen of gedaan hebben dan krijg je een redelijk beeld.

Gladijs
Berichten: 534
Geregistreerd: 11-04-14

Re: Jopack Tophay analyse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 17:15

En waar schaffen jullie het aan? Ik zou het graag een poging geven maar het is te duur om even te proberen

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Jopack Tophay analyse?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-23 17:19

Er zijn best veel bedrijven/ winkels die het verkopen.
Daar kun je losse pakken kopen.
In welke regio zit je?

Gladijs
Berichten: 534
Geregistreerd: 11-04-14

Re: Jopack Tophay analyse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 17:23

Ik zit in regio Alkmaar.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Jopack Tophay analyse?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-23 17:32

Daar ken ik verder niets…

Maar staan er op de site van Jopack geen verkopers in jouw regio?
En anders kun je Jopack daar een mailtje over sturen?

KLC

Berichten: 263
Geregistreerd: 20-05-16

Re: Jopack Tophay analyse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 20:33

Er zijn inderdaad best veel bedrijven die het verkopen, zou Jopack zelf even mailen voor verkooppunten in jou regio. Hier(provincie Zeeland) is het is een straal van 20km bij 4 bedrijven te koop, ook per pak.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-23 11:19

Even een schop! Heeft iemand nog een analyse laten doen toevallig?

hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Jopack Tophay analyse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 19:07

Ik opende dit topic omdat ik ook benieuwd was, maar helaas idd nog niemand.

Persoonlijk denk ik dat niet alle pakken hetzelfde zullen zijn, als ze zo wijdverspreid verkopen, hebben ze nooit één of meerdere velden die groot genoeg zijn. Maar dat is bij de meeste zo: die grote hooileverancier die overal komt thuisleveren (ben zijn naam even kwijt) waar je ook kruidenhooi en zo kan kopen, die werkt ook met gemiddelden, kan je er evengoed ver boven of ver onder zitten met jouw deel van de levering. Is en blijft een natuurproduct dat van veel factoren afhankelijk is, zou fijn zijn mocht je het allemaal kunnen manipuleren.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 10:24

hwn schreef:
Ik opende dit topic omdat ik ook benieuwd was, maar helaas idd nog niemand.

Persoonlijk denk ik dat niet alle pakken hetzelfde zullen zijn, als ze zo wijdverspreid verkopen, hebben ze nooit één of meerdere velden die groot genoeg zijn. Maar dat is bij de meeste zo: die grote hooileverancier die overal komt thuisleveren (ben zijn naam even kwijt) waar je ook kruidenhooi en zo kan kopen, die werkt ook met gemiddelden, kan je er evengoed ver boven of ver onder zitten met jouw deel van de levering. Is en blijft een natuurproduct dat van veel factoren afhankelijk is, zou fijn zijn mocht je het allemaal kunnen manipuleren.


Ze hebben X hectare aaneengesloten in hetzelfde gebied dat ze hebben ingezaaid met hetzelfde grasmengsel. Alle gemaaide percelen worden 'bemest' door begrazing met jongvee.
Ik heb een analyse laten maken van een monster dat ik heb samengesteld uit 8 pakken, een kennis van mij heeft hetzelfde gedaan.
De uitslag was frappant: energie en eiwit in het laagste vakje. Suiker in het middelste vakje, dus tussen de 7 en 10%.

Ik ga het denk ik nog een keer testen met de nieuwe oogst. Ik vind dit hooi erg fijn wanneer ik even de mogelijkheid niet heb alles te stomen.

Maaik
Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:12

Maar energie en eiwit in het laagste vakje. Dat is toch niet wenselijk?
Ik heb/had ook Tophay (icm Haygain) voor mijn astma pony, maar vind er toch nog wel aardig wat stof inzitten (al verschilt dit echt per pak) waardoor ik nu toch over ben gegaan op Frans en Duits kruidenhooi icm Haygain. Alleen het opslaan van de Tophay vond ik juist wel weer heel prettig waardoor ik toch weer twijfel, maar van die analyse die jij hebt wordt ik wel minder blij. Keuzes…

KLC

Berichten: 263
Geregistreerd: 20-05-16

Re: Jopack Tophay analyse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 13:00

Ik zou ook nog een analyse laten maken maar is er niet meer van gekomen. Volgende week krijg ik weer een lading Tophay en ga ik het laten analyseren!

Nog steeds heel tevreden, paar x overgeschakelt op hooi uit de omgeving en Venhorst maar blijf terug komen bij Jopack.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 14:36

KLC schreef:
Ik zou ook nog een analyse laten maken maar is er niet meer van gekomen. Volgende week krijg ik weer een lading Tophay en ga ik het laten analyseren!

Nog steeds heel tevreden, paar x overgeschakelt op hooi uit de omgeving en Venhorst maar blijf terug komen bij Jopack.


Leuk, heel graag!! Ben benieuwd. Ik zal de mijne tzt ook weer delen hier.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 14:38

Maaik schreef:
Maar energie en eiwit in het laagste vakje. Dat is toch niet wenselijk?
Ik heb/had ook Tophay (icm Haygain) voor mijn astma pony, maar vind er toch nog wel aardig wat stof inzitten (al verschilt dit echt per pak) waardoor ik nu toch over ben gegaan op Frans en Duits kruidenhooi icm Haygain. Alleen het opslaan van de Tophay vond ik juist wel weer heel prettig waardoor ik toch weer twijfel, maar van die analyse die jij hebt wordt ik wel minder blij. Keuzes…


Energie niet.... wanneer je een paard hebt dat veel werkt, of een warmbloed met een hogere energiebehoefte....
Maar eiwit is prima. Paard heeft eiwit tussen 6 en 9 % nodig.... de huidige trend van meer eiwit voeren maakt dat paarden voller ogen door vet en vocht, maar ze krijgen niet perse meer bespiering.

Ik gooi inderdaad nog wel eens een gieter water over de tophay heen. Dan elimineren ik het stof.
Belangrijkste zijn toch de schimmels, die zitten hier niet in.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 14:32

KLC schreef:
Ik zou ook nog een analyse laten maken maar is er niet meer van gekomen. Volgende week krijg ik weer een lading Tophay en ga ik het laten analyseren!

Nog steeds heel tevreden, paar x overgeschakelt op hooi uit de omgeving en Venhorst maar blijf terug komen bij Jopack.


Nog steeds tevreden gebruikers? En nog analyses?

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Re: Jopack Tophay analyse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 12:30

Hoi! Ik sluit even aan bij dit topic.

Waar kopen jullie dit? En per baaltje of pallet?

prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Jopack Tophay analyse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 12:32

Geen analyses, wel gebruiker. Ik bestel het bij vd Weijden in Bleiswijk. Daar kun je zowel per baaltje als per pallet kopen.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 14:52

Ik gebruik deze pakken al jaren voor mijn oude merrie in de winter.
Scheelt mij een hoop hooi natmaken tegen stofallergie en toestanden :D
Ze leveren hier telkens per volle pallet.
Laten testen is mijns inziens geen strak plan aangezien je op 1 pallet ook vaker 2 of meer verschillende soorten hooi hebt. Dus duidelijk van verschillend grasland en hoogstwaarschijnlijk op verschillend tijdstip gemaaid.
Tenzij je natuurlijk baal per baal laat testen, maar dat wordt dan wel een heel kostelijke grap :=

Het ene pak zou ze een moord voor doen, het andere vindt ze dan weer net zo weinig lekker als graszaadhooi :')

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Re: Jopack Tophay analyse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 15:29

Wat betalen jullie per pallet?
Tis vrij prijzig vind ik, maar wellicht per pallet voordeliger?

Wel goede kwaliteit, tegenwoordig ook iets waard

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 17:04

't Is telkens een rib uit mijn lijf ja }> :')
Laatste levering 8.49 per pak. 178 per pallet van 21stuks dus. Thuis geleverd.
Niet opgeslagen tegenover vorig jaar zag ik net, da's ook wel tof :D

Voor mijn oudje haar laatste levensjaren mag het iets kosten denk ik dan altijd maar <3

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 13:17

Oef, ik heb nu 2 pallets Tophay gekregen wat enorm grofstengelig is en er zit geen geur aan.

Ook zit er onnoemelijk veel stro in. Deze pakken zijn geperst 21-12-23 (er zit altijd een stickertje op met datum, tijdstip en lotnummer).

De paarden eten het met tegenzin.

Ik ben dat fijne geurige hooi gewend van Jopack. Hoe zien jullie pakken eruit?