Schijnbare tegenstelling in het zout verhaal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Schijnbare tegenstelling in het zout verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 12:10

Maar to be honest is paardenvoeding sowieso nog best een ding, op wetenschappelijk niveau qua onderzoeken.
Er wordt veel beweerd en onderzoek spreekt elkaar ook met grote regelmaat weer tegen

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Schijnbare tegenstelling in het zout verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 12:12

Onderzoeken moeten ook betaald worden........Als bijv Pavo een onderzoek steunt, kan je wel raden wat er zo ongeveer uit komt.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Schijnbare tegenstelling in het zout verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 12:14

Maar daar heb ik het uiteraard niet over. Heb het over onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek naar bijvoorbeeld werking van bepaalde stoffen in het lichaam.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 12:25

Muze schreef:
Maar daar heb ik het uiteraard niet over. Heb het over onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek naar bijvoorbeeld werking van bepaalde stoffen in het lichaam.


Dat bedoel ik ook. Hoe vaak worden dat soort onderzoeken gedaan en zijn ze niet betaald door een merk? Er moet altijd geld zijn voor onderzoek.

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Schijnbare tegenstelling in het zout verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 12:29

Als er geen onderzoek is dan is het op zijn minst wat terughoudendheid op zijn plaats. Ik vind dat bepaalde experte wel erg stellig zijn over hun waarheid.
Immers was magnesium ook heel lang gebaseerd op een foutieve berekening als ik me niet vergis.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 12:37

Shenavallie schreef:
fransje23 schreef:
Ik vraag mij weleens af of paarden in het wild wel precies weten wat ze nodig hebben. Wat nog los staat van het feit dat misschien niet alles wat ze exact nodig hebben beschikbaar is in hun leefgebied. Voor Moeder Natuur is het voldoende als dieren lang genoeg in leven blijven om zich voort te planten. Dat hoeft echt niet in een optimale conditie.
Kijk hoe de Koniks in de OVP verleefde en zorgde voor ruim voldoende nageslacht.

Juist paarden in het wild kunnen datgene wat ze nodig hebben bij elkaar scharrelen en voelen instinctief wat goed voor ze is. Dat is ook de reden waarom deze paarden hele dagen lopen cq verder trekken.


Mwah, Die hebben vooral vrije keuze / een gevarieerd dieet uit noodzaak en een levensstijl die gezond is voor ze.

Zet diezelfde paarden in een hollandse wei en vermoedelijk worden ze gewoon moddervet. Tot zover: paarden weten wat goed voor ze is.

En dan is nog de vraag waar slaat het 'goed' op in weten wat goed voor je is. Is dat overleven? Of is dat je optimaal voelen? Voor een wild paard volstaat overleven over het algemeen (wat de paarden in de OVP over het algemeen ook best doen). Voor mijn eigen paarde neig ik er toch naar om naar optimaal te streven.

Dus vul ik oa zout aan. Omdat ze gemeten hebben hoeveel zweet een paard kan verliezen en gemeten hebben wat de samenstelling van dat zweet is. Dan ga ik niet afwachten of ik zonder aanvulling ooit op een kritische grens kom. En vul ik op heel warme dagen standaard wat zout aan en bij arbeid in de zomer nog meer.
En nee, zoveel zout eten ze niet van een liksteen. Dan hadden ze blaren op hun toch van het likken :+


Ja SP? Kun jij dat raden? Want het zou ook zomaar kunnen zijn dat ze het graag gewoon echt willen weten. Omdat als je het echt weet. Je een echt goed product kunt maken en je daarmee je klanten echt blij kunt maken.......Kan ook zomaar he.

https://drdavidmarlin.com/a-simple-guid ... or-horses/
(ah balen, deze info staat inmiddels achter een inlog, want ook hier moet iemand ooit op de één of andere manier zijn boterham verdienen. Jammer dat wetenschappers niet van lucht kunnen leven. )

Deze is nog we te lezen https://www.facebook.com/DrDavidMarlin/ ... 177241638/
Laatst bijgewerkt door pol013 op 24-06-22 12:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 12:39

Sommige experts hebben ook teveel last van tunnelvisie, heb ik ondervonden.
Maar dat is off-topic Hahah.
Ik ben zelf gewoon tamelijk kritisch en geloof niet zomaar iemand.

Ontopic: ik denk dat paarden in grote lijnen als ze de keus(!)hebben wel goede keuzes kunnen maken.
Maar: leg een bakje muesli naast een bakje grasmix en ik weet wel welke het eerst op is, dus in die zin… gaan ze ook wel weer gewoon voor lekkers..
Interessante materie vind ik het, voeding.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 12:45

Sizzle schreef:
Als er geen onderzoek is dan is het op zijn minst wat terughoudendheid op zijn plaats. Ik vind dat bepaalde experte wel erg stellig zijn over hun waarheid.
Immers was magnesium ook heel lang gebaseerd op een foutieve berekening als ik me niet vergis.


Mee eens. :j En helemaal zoals jij al eerder zei bij dingen die niet inderdaad baadt het niet, schaadt het niet vallen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 13:42

pol013 schreef:
Ja SP? Kun jij dat raden? Want het zou ook zomaar kunnen zijn dat ze het graag gewoon echt willen weten. Omdat als je het echt weet. Je een echt goed product kunt maken en je daarmee je klanten echt blij kunt maken.......Kan ook zomaar he.

https://drdavidmarlin.com/a-simple-guid ... or-horses/
(ah balen, deze info staat inmiddels achter een inlog, want ook hier moet iemand ooit op de één of andere manier zijn boterham verdienen. Jammer dat wetenschappers niet van lucht kunnen leven. )

Deze is nog we te lezen https://www.facebook.com/DrDavidMarlin/ ... 177241638/


David Marlin volg ik ook. Maar dan nog blijf ik huiverig om alles klakkeloos over te nemen.

En tja, raden......Ik denk niet dat als een pavo een onderzoek doet waar de uitkomsten voor hun nadelig zijn, ze die met trots presenteren.
Hoewel een negatief onderzoek gebruiken en een product uit de handel halen ook een positieve uitkomst zou kunnen hebben natuurlijk.

We weten niet altijd wat er onderzocht wordt, maar ik vind meten of gebruikers ervaringen anders dan een jaren lange, uitgebreide studie op een grote groep paarden.

Paarden bezitters zijn echt goed en makkelijk te beïnvloeden en daar sluiten de producten ook op aan.