Stalgenoot voert haar paard Extreem weinig.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 16:32

Nou we moeten echt van die manier van voeren af, er is toch al lang bekend dat dat slecht is.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 16:43

Ongevraagd bijvoeren zou ik ook ontzettend link van worden.
Dat ben ik al eens geweest.
En dat terwijl het niet eens mijn eigen paard was maar weidegenootje van de mijne met een eigenaresse die er niet meer naar omkeek door omstandigheden.

In overleg met haar de zorg op mij genomen en maanden bezig geweest het dier op een verantwoorde manier aan te laten komen. Het dier moest een goede 150 kilo aankomen, dat red je niet in een paar weken. Woest toen ik hoorde dat een stalgenoot bijvoerde omdat ze zo mager was. En dan niet alleen hooi maar ook krachtvoer.

Had ik de eigenaresse toen ook zo beschuldigd was ze ook boos geworden maar juist door het gesprek aan te gaan op een normale manier zonder beschuldigen maar juist door hulp aan te bieden is ze akkoord gegaan.

Babootje

Berichten: 26334
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 16:48

Lieser schreef:
Marije_1997 schreef:
Maar las ook iets over 12 uur zonder ruwvoer? Dierenartsen raden een maximum van 6 uur aan. Dus als je dan met de laatste ronde voldoende geeft tot de ochtend staan ze nooit langer dan 6 uur zonder als je sochtends weer geeft.

Ik ken genoeg stallen waar op zondag om 16 uur of om 20 uur voor het laatst gevoerd worden. En dan om 8 uur 's ochtend weer. Nu is hooi niet in 5 minuten op, maar meer dan 6 uur zonder ruwvoer heb je dan echt wel.


O, zo ken ik er ook genoeg. Om 11 uur de 1e hooibeurt (zogenaamd een dubbele portie, maar mijn paarden hadden het binnen een uurtje op) en s avonds tussen 8 en 9 nog een pluk voor een cavia. En dan kun je wel zeggen: stro is ook ruwvoer, maar 1 van mijn paarden kreeg daar te droge mest van en koliekerig. In de meeste gevallen lag er te weinig en stonden de paarden met rotstraal (wat echt niet meer hoeft tegenwoordig). Stal van 500 in de maand. Na de zoveelste ruzie over het voerbeleid ben ik daar weg gegaan.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 16:53

Ik neem aan dat TS ook niet snachts bij alle maneges waar dit standaard is gaat bijvoeren.

Het gesprek zou ik aangaan. Gebeurd er niets dan gebeurd er niets. Als het jouw terrein is kun je ze verwijderen, indien niet, niet.

Wordt het paard te mager dan kun je altijd nog een instantie laten komen. Blijft het op normaal gewicht dan is dat wellicht niet de ideale omstandigheid maar dat heeft hij blijkbaar al tot z‘n 24e uitgehouden.

noukie12
Berichten: 355
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Zwolle

Re: Stalgenoot voert haar paard Extreem weinig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-22 13:17

Hoi iedereen, Wauw wat veel reacties. Maar ook jammer dat niet iedereen hierin goed leest wat ik heb aangegeven en er gebeurd is.
De fjord had een stal waarin zand ligt met een klein plekje stro als plasplek. De eigenaresse gaat er nu meer stro inleggen. (Zodat het ook eetbaar is voor de fjord.)

Ik was misschien over de telefoon door emoties communicatief niet erg tactisch maar daarvoor heb ik mijn excuses gemaakt. Ik was juist degene die nu wel naar haar toe is gestapt, en het heeft gezegd.
Hoe k het er ook even uitkwam. Iedereen vond er wat van maar niemand stapte op haar af.
Stalgenoten zijn gestopt met bijvoeren omdat er communicatie is geweest vanuit haar aan de groep.
Er is ander hooi aangeschaft waarvan ze hopelijk meer durft te voeren.
Ik hoop dat de commotie voor het paard verschil heeft gemaakt. Dan was het mij in ieder geval alles waard.

Koekie73

Berichten: 2673
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Stalgenoot voert haar paard Extreem weinig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 13:19

Dat is ook hartstikke goed van je TS. En inderdaad je hebt je wellicht onhandig geuit, maar als je dat over kunt brengen aan de eigenaresse en kunt benadrukken dat je om haar paard geeft (ipv denkt het beter te weten) dan denk ik dat dat uiteindelijk ook wel gewaardeerd wordt.

Goed dat je aan de bel hebt getrokken!

Maflinger_S
Berichten: 12168
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Stalgenoot voert haar paard Extreem weinig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 13:32

Mooie update TS. Dank je wel, ook voor je goede zorgen, ook al deed je het misschien niet altijd even handig. Mooi leermoment (ook voor ons als meelezers en meelevers).

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 13:32

Ik vind dat je het goed hebt opgepakt. Je hebt kritisch naar je eigen handelen gekeken nadat je hier best wat kritiek hebt gehad. Dat kunnen veel mensen niet en ik vind dat zelf ook weleens moeilijk. Daar heb ik respect voor, goed gedaan.

En aangezien de eigenaresse meer stro in de stal gaat doen en het andere hooi gekocht is, staat ze toch best open voor wat je gezegd hebt. Dus hopelijk komt het nu allemaal op z'n pootjes terecht

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Stalgenoot voert haar paard Extreem weinig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 13:59

Eind goed al goed :)

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Stalgenoot voert haar paard Extreem weinig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:38

Te ik vind het ook heel goed dat jij degene bent die actie heeft ondernomen in een lastige situatie, voor het paard!
Super van je! +:)+
Hopelijk gaat het dan wat beter nu. :j

Rocamor

Berichten: 10896
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Stalgenoot voert haar paard Extreem weinig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 13:53

Super dat het voor het paard wordt opgelost. Top!