Weer zo'n psyllium-topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19607
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 12:35

Ik snap nu de duitse benaming hiervan goed.. Flohsamen.. het lijken net vlooien! :oo
Afbeelding

BillyYasmine
Berichten: 135
Geregistreerd: 03-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:51

Slmt9 schreef:
Wat een geweldige leeftijd heeft je merrie.
Ik blijf het lastige materie vinden. Ik doe bewust elke week mestonderzoek, maar snap ook goed dat dat niet 100% betrouwbaar is. Ik doe dit tijdens en buiten psylliumkuren om. Qua management maak ik me dus niet gelijk druk, maar ik weet ook dat mijn paard graag uit plassen drinkt. Gras krijgt mijn paard niey vanwege hb gevoelig. Geen idee hoe zandgevaarlijk plassen zijn, maar ik zie daar toch een risico in. Dat is voor mij de reden om te blijven meten en preventief voeren.
De eerst volgende keer dat mijn paard voor eotrh op de foto gaat, wil de de darmen/maag ook vastleggen.
Waar maken ze dan eigenlijk foto’s van? Darmen en maag? Want dat is natuurlijk nogal een gebied.


Dit was de foto die ik heb gekregen uit de kliniek. Ze zeiden mij wel dat preventief foto's nemen niet veel nut heeft. Als de hoeveelheid al duidelijk te zien is op foto, zou je het normaalgezien ookal duidelijk aan je paard moeten merken zei hij tegen mij.


Afbeelding

Muronia

Berichten: 19607
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 13:53

Jeetje, dat ziet er echt heftig uit :oo

Zie je het ook duidelijk in de mest als er zand mee naar buiten komt?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:05

Ik geef al jaren elke maand die van pit-pit.com

Wij doen doorgaans die vlozaad en dan gewoon droog op het voer.

We wisselen af met de husk, maar die gaat er moeilijker in. Voor mezelf vind ik het fijn om af te wisselen, zodat je toch wat zekerheid inbouwt dat iets werkt.
En af en toe doen we de zwarte zaad.

Tussendoor geven we lijnzaad gemalen. Gewoon van vogelvoer afd van welkoop. Maar voer een zak op en dan weer even niks. Altijd stopweken tussen de lijnzaad en psyllium.

2x pj doe ik bij de psyllium epsom zout. Ooit een artikel gelezen dat dit goed werkt. Kan verder net als de psyllium ook geen kwaad die ene week dat we het geven.

Wij hebben ook 5 paarden, maar zou er echt niet op bezuinigen. Zandkoliek is vreselijk en kost veel meer geld of je paard, dus wat je preventief kan inzetten, altijd doen.

Die van ons lopen op een track, maar paarden krijgen het hele jaar door wel zand binnen, dus wij geven ook hele jaar rond. Overal waar paarden lopen is zand, dus je voorkomt inname van zand echt niet, tenzij je ze 24/7 op stal zet. En dan moet je echt niks naar binnen lopen, hooi spoelen etc.

BillyYasmine
Berichten: 135
Geregistreerd: 03-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 21:46

Muronia schreef:
Jeetje, dat ziet er echt heftig uit :oo

Zie je het ook duidelijk in de mest als er zand mee naar buiten komt?


Heb op de weide al eens in de mest gekeken, maar vind geen zand... heb ik ook nooit gezien eigenlijk. De handschoentest is op de kliniek gedaan en toen was er veel zand, maar ze zeiden me ook dat dit eigenlijk maar een momentopname is en dat veel zand eruit niet per sé wil zeggen dat er nog veel zand in zit (en andersom dus ook: geen zand kan evengoed zeggen dat het zichzelf allemaal aan het ophopen is). Je weet nooit met zekerheid hoeveel er nog achterblijft, tenzij het al te laat is en je dan een RX laat nemen... zoals bij ons het geval was.

Het feit dat hij terug mest (deed hij niet), de koliekverschijnselen weg zijn, zijn bloedwaarden weer normaal zijn (lactaatwaarde was absurdhoog, hij was gewoon zichzelf aan het vergiftigen en de kliniek zag de prognose maar somber), hij ook weer normaal eet en zichzelf is zegt voor mij eigenlijk véél meer. Ondertussen is hij sinds 1.5 week terug thuis en begin ik stillaan weer rustig te worden :p (ik werd al paranoia bij de minste zandkorrel aan zijn lippen.

Ik hoop natuurlijk dat we dit NOOIT meer moeten meemaken en het met de 4wekelijkse zaadjes (ipv 6 wekelijkse pellets) stabiel blijft. We hebben ook wel meteen nieuwe bakken en rubberen tegels gekocht zodat het hooi zo weinig mogelijk met de grond in contact komt.

Slmt9

Berichten: 4820
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:05

Heel heftig BillYasmine, mag ik vragen wat voor maatregelen jij nu gaat treffen qua preventie?

marjor
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-03-07
Woonplaats: Op hetzelfde adres als mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:12

Hoeveel Psylliumzaad voeren jullie aan je paard per dag?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:15

marjor schreef:
Hoeveel Psylliumzaad voeren jullie aan je paard per dag?

Zie mijn bericht eerder in dit topic voor de hoeveelheden die de kliniek in Utrecht adviseert.

marjor
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-03-07
Woonplaats: Op hetzelfde adres als mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:22

Hilary schreef:
marjor schreef:
Hoeveel Psylliumzaad voeren jullie aan je paard per dag?

Zie mijn bericht eerder in dit topic voor de hoeveelheden die de kliniek in Utrecht adviseert.


Daar had ik overheen gelezen. Bedankt.
Moet het in 1 voorbeurs gegeven worden of kan het over 2 overbluften verspreid worden?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:28

Mag in twee keer, dat doe ik ook (maar ik doe een uurtje of twee ertussen, das logistiek het handigst).

koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:44

Mijn vijf paarden krijgen ook preventief elke 6 weken een dag of 5a6 psyllium.

Meestal geef ik psyllium husk van paard natuurlijk. Deze zou het beste vocht opnemen en dat geloof ik ook wel als ik er zo mee werk. Ook is het enigszins betaalbaar in grote hoeveelheden. Het nadeel is dat het echt haast niet te voeren is. Ik voer het droog want nat is het direct behangerslijm en dan met niet teveel muesli zodat het snel weg is maar wel met genoeg muesli dat ze het nog graag eten.

Zo af en toe geeft ik de psyllium pellets van Floris. Deze zijn ideaal omdat er geen hulpstoffen aan toegevoegd zijn en de paarden eten het zo op. Nadeel is dat als je de door dierenartsen aangeraden hoeveelheid voert je een godsvermogen kwijt bent. Deze koop ik dus alleen met korting.

Qua hoeveelheden is mij door dierenartsen ongeveer hetzelfde aangeraden als wat Hilary eerder typte. Ik hou zelf 0,5 gram per kilo paard aan.

Edit: ik geef deze kuren wel alleen in het winterseizoen. Dan staan mijn paarden op de paddock en krijgen ze binnen op het schone beton onbeperkt hooi. In de zomermaanden hebben ze altijd beschikking over lang genoeg gras dus daar maak ik me nooit zo’n zorgen over.
Laatst bijgewerkt door koenlover op 26-01-21 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:47

Koenlover, olie gebruiken om het met de muesli te mengen, dat maakt echt een wereld van verschil. Ik mix eerst zaad met olie, daarna gooi ik dat mengsel door het voer (slobber in mijn geval). Mijn idee is dat olie en water niet van elkaar houden en je dus een laagje olie om het zaadje legt, waardoor het niet gelijk in aanraking komt met water en gaat klonteren.
Mijn merrie heeft inmiddels laten zien dat als zaadjes + olie in je mond zitten, dat wel een klont gaat worden, dus de olie gaat er dan (door speeksel, neem ik aan) toch af.

BillyYasmine
Berichten: 135
Geregistreerd: 03-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:50

Slmt9 schreef:
Heel heftig BillYasmine, mag ik vragen wat voor maatregelen jij nu gaat treffen qua preventie?


We hebben vanaf dit weekend nieuwe, zwaardere bakken om hun hooi in te doen (ipv de flexibele emmer die we voordien gebruikte en die ze de hele weide door smeten, waardoor al het hooi gewoon de grond op kwam).

Onder de hooinetten, rond de hooibakken en rond hun voerbakken hebben we nu rubberen tegels. Die worden ook wel vuil als het modderweer is, maar dat is onvermijdelijk en is toch makkelijk eens af te spuiten.

Verder 4wekelijks voor 7 dagen lang elks 50 gram vlozaad (zijn maar mini shetlanders). Ik ga ze ook 3x/week bietenpulp geven en af en toe wat lijnzaad om de darmwerking goed te houden. Ze mogen helaas ook niet teveel aangezien ze snel te dik worden. Ik heb ook een extra liksteen opgehangen, ookal gebruiken ze die nauwelijks

Buiten dat om: paarden nemen nu eenmaal zand op en dat volledig vermijden is helaas niet mogelijk. Zoveel mogelijk preventief werken en maar hopen dat het werkt. Ik hoop met deze maatregelen dit nooit meer te moeten meemaken, maar het blijft een gevoelig puntje nu. Volgens mij zijn de ene paarden er ook gewoon gevoeliger aan dan de anderen.

Daarbovenop hebben wij een halfjaar vrij stoffig/zanderig hooi gehad, wat ik nog het meeste verdenk van mogelijke oorzaak. Wij hebben nu een tijdelijke partij van iemand anders en vanaf maart bestellen we ons hooi bij Venhorst Fourage, dat is ontstoft en geanalyseerd... Kost me dubbel zoveel voor dezelfde hoeveelheid, maar een kliniekbezoek kost nóg eens het dubbele en hun gezondheid is het me meer dan waard!

koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:00

Hilary schreef:
Koenlover, olie gebruiken om het met de muesli te mengen, dat maakt echt een wereld van verschil. Ik mix eerst zaad met olie, daarna gooi ik dat mengsel door het voer (slobber in mijn geval). Mijn idee is dat olie en water niet van elkaar houden en je dus een laagje olie om het zaadje legt, waardoor het niet gelijk in aanraking komt met water en gaat klonteren.
Mijn merrie heeft inmiddels laten zien dat als zaadjes + olie in je mond zitten, dat wel een klont gaat worden, dus de olie gaat er dan (door speeksel, neem ik aan) toch af.


Bedankt voor de tip! Die husk van paard natuurlijk is echt een poeder. Dat wordt ook met olie echt meteen plak. Echt een soort stugge plakkerige gehaktballen worden het dan. Maar het neemt wel super goed op vandaar dat ik de uitleg op hun site wel geloof. Misschien de zaadjes ook eens proberen :)

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 23:34

Mijn paard eet de husk van paardnatuurlijk zonder problemen.
Halve schep fibrebeet weken, schep musli erdoorheen en dan vlak voor het geven 100 gram husk erdoorheen en het met echt veel water volledig waterige slobber maken, dan eet ze het prima op.

Prima geprijst, geef het 5 dagen achter elkaar, elke twee maanden. Nooit meer zand gevonden.

Sintara

Berichten: 7428
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 12:10

Mijn paard eet de husk niet als het te droog is. Als lekkere slijmbal vindt ze het heerlijk _O-. Ik had ook al een idee voor haar verjaardag, husk weken in een ronde bak zodat het yello wordt, omkiepen op de grond en dan met vitamine korrel haar leeftijd erop schrijven en lucerne als sprinkels langs de zijkanten :D

Als het goed is verteerd het toch niet, dus dan zou die extra slok water ook niet moeten uitmaken.

Sanniejtjuh

Berichten: 1220
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 12:53

Ik had altijd begrepen dat de vezels, husk, effectiever zijn dan de zaadjes zelf? Maar ik lees dat ze in Utrecht dus de zaadjes toepassen?

Ik denk dat ik nml maar aan max 100 gram per dag kom tijdens een kuur (ik voer de vezels). Dat zou dan veel te weinig zijn. Ik vrees dat ik er echter niet meer in krijg, en kan ivm dieet ook niet heel veel extra”s toevoegen..

Maar misschien worden de zaadjes gemakkelijk geaccepteerd?

RianneH

Berichten: 28244
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:13

De vezels weet ik niet goed wat de aanbevolen hoeveelheid is, ik heb wel gemerkt dat dit snel en veel plakkeriger wordt, dus kan me voorstellen dat de werking (lees: hoeveelheid zand dat meegenomen wordt in vergelijking met hoeveelheid dat gevoerd wordt) hoger is bij een lagere dosering.

Maar hier wordt dat dus ook niet graag gegeten en dan voer ik liever meer (200-250) per dag zaad waarvan ik weet dat het schoon op gaat, dan dat ik een halve emmer weg gooi of idd te veel andere zaken doorheen moet mengen. Ik vermoed dat de ervaring van Utrecht is dat zaad beter gegeten wordt en ze het daarom ook aanraden (?).

Charmaine
Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:31

Ik vind het zand op de rx hierboven nog wel meevallen. Op die van mijn merrie is echt veel meer te zien....Wil m wel delen als iemand wil helpen met plaatsen?
Het da-advies hier was overigens elke dag 100 gr lijnzaad aan het dagelijks rantsoen toevoegen en eens in de maand een kuur psyllium/vlozaad. Hoeveelheid heeft ze niks over gezegd. Ik geef nu de sand off extra (brokjes) en nog zo'n 100/150 gr vlozaad. Dat is dus eigenlijk bovenop het advies.
Olie zou niet veel doen zei ze. Maar ik ben ergens tegengekomen dat omega olie in combi met psyllium tot 25% extra zou afvoeren, dus dat geef ik nu ook.

Overigens bij mij ook eerder kuren gegeven, schone zandtesten en géén koliek. Dacht eerst aan maagzweren. Paard toonde pijn met zadelen rijden

BillyYasmine
Berichten: 135
Geregistreerd: 03-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:47

Charmaine schreef:
Ik vind het zand op de rx hierboven nog wel meevallen. Op die van mijn merrie is echt veel meer te zien....Wil m wel delen als iemand wil helpen met plaatsen?
Het da-advies hier was overigens elke dag 100 gr lijnzaad aan het dagelijks rantsoen toevoegen en eens in de maand een kuur psyllium/vlozaad. Hoeveelheid heeft ze niks over gezegd. Ik geef nu de sand off extra (brokjes) en nog zo'n 100/150 gr vlozaad. Dat is dus eigenlijk bovenop het advies.
Olie zou niet veel doen zei ze. Maar ik ben ergens tegengekomen dat omega olie in combi met psyllium tot 25% extra zou afvoeren, dus dat geef ik nu ook.

Overigens bij mij ook eerder kuren gegeven, schone zandtesten en géén koliek. Dacht eerst aan maagzweren. Paard toonde pijn met zadelen rijden


De kliniek zei dat het echt wel heel veel zand was ( zijn ook maar mini shetlander darmpjes, dus in verhouding wss veel zand omdat zijn darmen ook kleiner/korter zijn dan bij een groot paard die wss wel iets meer zand kunnen verdragen). Hij was ook serieus ziek (constant rollen, zweten, 2 dagen niet mesten, trillen, gedehydrateerd, suf, niet willen wandelen, naar zijn buik kijken, niet meer willen opstaan). De lactaatwaarde waren zo hoog, de paarden die zo hoog in lactaat stonden haalden het vaak zelfs niet en zijn prognose was dan ook zeer slecht. Gelukkig is hij een klein wondertje.

Nu ben ik wel beniewd naar jouw foto ( "voeg foto's toe", save en dan je foto aanklikken, dan verschijnt het als link achter je tekst)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:59

Charmaine schreef:
Ik vind het zand op de rx hierboven nog wel meevallen. Op die van mijn merrie is echt veel meer te zien....Wil m wel delen als iemand wil helpen met plaatsen?
Het da-advies hier was overigens elke dag 100 gr lijnzaad aan het dagelijks rantsoen toevoegen en eens in de maand een kuur psyllium/vlozaad. Hoeveelheid heeft ze niks over gezegd. Ik geef nu de sand off extra (brokjes) en nog zo'n 100/150 gr vlozaad. Dat is dus eigenlijk bovenop het advies.
Olie zou niet veel doen zei ze. Maar ik ben ergens tegengekomen dat omega olie in combi met psyllium tot 25% extra zou afvoeren, dus dat geef ik nu ook.

Overigens bij mij ook eerder kuren gegeven, schone zandtesten en géén koliek. Dacht eerst aan maagzweren. Paard toonde pijn met zadelen rijden


Zoveel veeartsen, zoveel meningen blijkbaar.

Onze shet werd verdacht op zand en 1 veearts zei juist heel hoog olie te doseren.

Wij wisselen af. Als je de ene keer zaad neemt en de andere keer husk, geef je altijd iets wat ergens aanbevolen is.

Bij pit-pit heb je ook gemalen husk, wat ik boven ergens las.

Wij geven tussendoor ook gemalen lijnzaad, maar heb altijd wel stopweken

Charmaine
Berichten: 1416
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:13

Ik bestel ook bij pit-pit. Die husk lukt echt niet. Nu met een beetje appelsap door de slobber gaat het hele zaad redelijk ok naar binnen. Maar man man wat een zeikerd zeg hahaha.
Heb ook nog sillicium besteld, om te kijken of ze dan minder zand eet. ..

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:30

Voor degenen met lastige eters, Makana verkoopt het ook in brokvorm. Kost 21,90 per 1,5 kilo en ze adviseren om ca. 50 gram per dag te voeren.

xxdaphneee
Berichten: 3
Geregistreerd: 28-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:43

Ik heb Phylissium van Pharmahorse en wil dit binnenkort aan mijn shetlanders geven. Hoeveel dagen zouden jullie dit aanhouden? En hoeveel per keer?

De vorige keer heb ik dit bij de slobber mee laten weken, maar heb het gevoel dat het effect er dan van weg gaat. Lijnzaadolie wilde ik er sowieso al bij geven.

_LiliM_
Berichten: 275
Geregistreerd: 18-08-10

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:46

Vraagje: dus jullie geven hele vlozaad droog/of met olie/ of laatste minuut bij de slobber?

Ik heb het bij Baroen gekocht. De hele vlozaad werd geadviseerd door mijn osteopaat die ook doormeet. Heb er verder ook geen ervaringen mee...