Weer zo'n psyllium-topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zertab

Berichten: 12220
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 18:46

Even een stipje :)

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 17:40

Even een schopje. De truc met het marineren in de olie en het vervolgens mengen met haar normale voer helpt niet meer, mijn merrie eet om de psyllium heen en er gaat minimaal iets naar binnen.

Mengen met slobber werkt niet, ze lust geen slobber :+

Ik heb ook wel gelezen over lijnzaad, geef je dat dan gewoon ‘rauw’? En in welke hoeveelheden?

Het gaat om een merrie van ruim 800 kilo, dat is onderdeel van het probleem :+ Er moeten zulke grote hoeveelheden psyllium in, zelfs bij de laagste onderhoudsdosis.

Wie heeft er de gouden tip? Ik zou haar toch wel regelmatig even een kuurtje willen geven, ze staat op een zandpaddock. Ze kauwt heel, heel veel hooi weg maar toch. Na een keer zandkoliek (vorige stal) wil ik die ellende echt voor blijven.

DuoPenotti

Berichten: 29504
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 17:42

Lijnzaad koffie kopje per dag.
En dat zal gaan over een paard van 500-600 kg.

Ik geef dat nu ook elke dag. Want mijn merrie hoeft de psyllium ook niet of te weinig.
Of het helpt?

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 17:47

En dat geef je dan gewoon zo door het voer heen? Ongekookt?

DuoPenotti

Berichten: 29504
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 17:52

Ja ongekookt.

Hier wel door wat bietenpulp.
Doe het daar pas door als ik ga voeren. Dus niet met weken.

Maar jij geeft geen slobber. Maar zo door wat muesli kan ook.
Heb het hier vroeger aan een pensionpaard gegeven. Die moest dat van de dierenarts.
Hij kwam toen rechtstreeks van de kliniek hierheen. Nadat hij op vorige adres zand koliek had door op een net ingezaaide wei te zijn gegooid.

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 18:16

Toen mijn eerste jaaaaaren geleden zandkoliek had raadde de dierenarts gekookte lijnzaad aan. En dan niet de zaadjes, maar het slijm. Dat werkte toen ook vrij goed. Maar, ik vrees zomaar dat Feyre ook dát niet wil eten :+

DuoPenotti

Berichten: 29504
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 18:22

Nee dat hoef ik dus ook niet te doen bij de merrie.
Die eet de psyllium net in het begin iets. Maar zou gauw er wat slijm komt eet ze geen hap meer.
Mijn ruin sloebert ook het slijmerige zo op.
Dus die heeft zijn overdosis psyllium wel gehad :+

Dus gekookt lijnzaad ook maar nooit geprobeerd.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 18:24

Ik heb mel ook wel een tijdje op een halve schep lijnzaad per dag gehad. Ze kreeg toen twee weken psyllium, afgewisseld met twee weken lijnzaad.

Geen idee of het helpt maar mel vond het lekker..

DuoPenotti

Berichten: 29504
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 18:27

Ongekookt?

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 18:38

Lijnzaad halen jullie ook bij Pit Pit? Ik zag bij de Paardendrogist lijnzaadvlokken, geperste lijnzaad. Maar werkt dat dan ook? Want die aten mijn vorige paarden héél graag.

Melzazu
Berichten: 1781
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 18:42

Tja die van mij eet dus wel de psyllium zaadjes zo droog op maar alleen niet als het grotere hoeveelheden zijn. Als ik dus bijvoorbeeld 300 gram over de dag verdeel eet hij de eerste keer de portie bijvoorbeeld wel op maar daarna niet meer.

Ik zit er dan over te denken toch maar weer die brokjes een keer te bestellen alleen jammer dat die zo duur zijn.

DuoPenotti

Berichten: 29504
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 18:44

Berdien schreef:
Lijnzaad halen jullie ook bij Pit Pit? Ik zag bij de Paardendrogist lijnzaadvlokken, geperste lijnzaad. Maar werkt dat dan ook? Want die aten mijn vorige paarden héél graag.

Nee van mijten.

Die hebben ook de brokjes maar weet ook niet of dat hetzelfde werkt

Rianne1807
Berichten: 698
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 18:54

Die van mij eet psyllium ook niet, ik geef nu van floris pharma de psyllium pellets, dat eet ze beter.

DuoPenotti

Berichten: 29504
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 18:55

Is dat dat merk die de dosering zo laag heeft staan?

Edit ja :

Volwassen paarden (ca. 500-600 kg) : 150 gram per dag
Pony's : 100 gram per dag


Dat krijg ik er met gewone psyllium wel in.

Melzazu
Berichten: 1781
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 19:13

DuoPenotti schreef:
Is dat dat merk die de dosering zo laag heeft staan?

Edit ja :

Volwassen paarden (ca. 500-600 kg) : 150 gram per dag
Pony's : 100 gram per dag


Dat krijg ik er met gewone psyllium wel in.



Ja dat lukt hier ook gewoon wel.
Zou je dan met die brokjes wel gewoon meer kunnen geven? Of heb jij ook geen idee.

Ik dacht dat 300 gram een lage dosering was en 600 gram een hoge. Nou dat laatste hoef ik helemaal niet te proberen.

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 19:22

Lijnzaad wel even malen voor betere afvoer van zand. Voor een kuur geef ik gerust dezelfde hoeveelheid als psyllium. Voor onderhoud de helft. En dan een week.
Je hoeft het niet te koken. Koken zorgt wel dat het slijm vrij komt.

Wat ik tegenwoordig doe is biologische gebroken lijnzaad bij de Aldi kopen en daar even kokend water overheen. Dan wordt het ook een slijmerige massa.
Ik heb er 1 met allergie voor psyllium, dus gebruik alleen maar lijnzaad voor zand bij hem.

Rianne1807
Berichten: 698
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 19:31

DuoPenotti schreef:
Is dat dat merk die de dosering zo laag heeft staan?

Edit ja :

Volwassen paarden (ca. 500-600 kg) : 150 gram per dag
Pony's : 100 gram per dag


Dat krijg ik er met gewone psyllium wel in.


Ja klopt, maar het werkt wel, 2 weken na de kuur een zand testje gedaan en het was zo goed als weg, 1mm in het puntje van het zakje zat er aan zand in.

Ik wilde dit proberen omdat ik die grote hoeveelheden psyllium er gewoon niet in kreeg

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 19:51

Rianne1807 schreef:
DuoPenotti schreef:
Is dat dat merk die de dosering zo laag heeft staan?

Edit ja :

Volwassen paarden (ca. 500-600 kg) : 150 gram per dag
Pony's : 100 gram per dag


Dat krijg ik er met gewone psyllium wel in.


Ja klopt, maar het werkt wel, 2 weken na de kuur een zand testje gedaan en het was zo goed als weg, 1mm in het puntje van het zakje zat er aan zand in.

Ik wilde dit proberen omdat ik die grote hoeveelheden psyllium er gewoon niet in kreeg


Die test is niet betrouwbaar. Voor hetzelfde geld blijft het zand er gewoon allemaal in zitten.

En nee, zulke hoeveelheden is eerder toeval dat er die keer weinig zand mee kwam. Het gaat altijd in golven, als het er al uit komt want dat is het grote gevaar juist, dat dat niet gebeurt. Met zulke hoeveelheden gooi je eigenlijk je geld weg. :=

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 19:52

Ik heb Floris Pharma via FB een vraag gesteld over de dosering. Als Fey de lijnzaad ook niet blieft dan probeer ik dat wel -O-

Lijnzaad malen dus Amanda? Water erop durf ik niet goed aan, want Feyre heeft echt een schurfthekel aan slobber :=

koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 19:52

Rianne1807 schreef:
Die van mij eet psyllium ook niet, ik geef nu van floris pharma de psyllium pellets, dat eet ze beter.


Ik geef deze ook, echt top want t gaat er zo in. Heb wel de dosering aangepast. Ik heb vijf paarden maar zelfs mijn kieskeurige Shire eet zo 600 gram weg met een halve schep brok erdoor.

Duur grapje ik voer totaal 1,8 kilo per dag (2 kleine pony’s, 2 rijpaarden en een Shire). Maar t is zo makkelijk dat het het echt waard is. Bij Floris Pharma zelf hebben ze trouwens ook 10 kilo emmers.

T is gewoon pure psylium alleen dan de vezel in brok vorm geperst dus ik zie geen enkel risico in t ophogen van de dosering.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 19:54

Als je zelf de dosering aanpast js het wel een hele fijne oplossing, ja! Maar man 1,8 kilo per dag.... dat is hier of bijna volledige of 3 dagen haha.

De lijnzaad wil ik ook proberen dit keer. Lees dus even mee

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 20:04

Berdien schreef:
Ik heb Floris Pharma via FB een vraag gesteld over de dosering. Als Fey de lijnzaad ook niet blieft dan probeer ik dat wel -O-

Lijnzaad malen dus Amanda? Water erop durf ik niet goed aan, want Feyre heeft echt een schurfthekel aan slobber :=

Ja malen of gebroken lijnzaad werkt het beste voor het slijm. Maar als ze het niet zo eet, kun je ook ongebroken geven. En daarom ook de tip van de Aldi. Dat zijn zakjes van 500 gram. Dan kun je het proberen, zonder meteen een grote hoeveelheid te moeten kopen.
Hier gaat lijnzaad er overigens met smaak in, bakken worden leeggelikt. Terwijl psyllium elke keer een uitdaging is (voor de 2 die niet allergisch zijn, wissel ik lijnzaad en psyllium af).
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 02-03-24 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Melzazu
Berichten: 1781
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 20:04

koenlover schreef:
Ik geef deze ook, echt top want t gaat er zo in. Heb wel de dosering aangepast. Ik heb vijf paarden maar zelfs mijn kieskeurige Shire eet zo 600 gram weg met een halve schep brok erdoor.

Duur grapje ik voer totaal 1,8 kilo per dag (2 kleine pony’s, 2 rijpaarden en een Shire). Maar t is zo makkelijk dat het het echt waard is. Bij Floris Pharma zelf hebben ze trouwens ook 10 kilo emmers.

T is gewoon pure psylium alleen dan de vezel in brok vorm geperst dus ik zie geen enkel risico in t ophogen van de dosering.


Ah duidelijk. Dan ga ik toch maar weer een keer voor deze brokjes. Dat voelt dan toch beter dat hij een keer de juiste hoeveelheid binnen krijgt.

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 20:11

Hele goede tip van de Aldi! En welke dosis houd jij aan?

De Floris brokjes kunnen dus wel opgehoogd worden, dat is interessant om te weten.

Ooit krijg ik er iets met de juiste hoeveelheid in -:)

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Weer zo'n psyllium-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 20:13

Zelfde als psyllium. Maar ik zou met minder beginnen om te testen of ze het eet :D