te actief brein / ziet alles

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kimwilliam

Berichten: 1167
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

te actief brein / ziet alles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 16:54

mijn paard is erg actief met zijn brein en ogen..... klinkt een beetje raar eigenlijk...

het is een snelle leerling alleen denkt hij ook graag met me mee en vooruit (nu is dat denk ik een karakter eigenschap).

het enige wat ik hoop waar ik hem kan helpen is als we aan het trainen zijn dan is hij in volle concentratie (of lijkt het) maar hij kan opeens iets zien, en daar dan ook heel hysterisch gaan doen erom. het kost me dan zeker 20 min om hem weer bij mij te krijgen.

ook als we aan het rijden zijn en hij snapt het niet helemaal of denkt het zonder hulp te doen en ik corrigeer hem (been aansluiten bijvoorbeeld, als hij zelf wilt gaan wijken) rijkt hi al helemaal gestrest, de ene keer meer dan de andere keer.

hij heeft ook meer last in een binnenbak heb ik het idee.


kwa trainingen daag ik hem wel echt uit en hou ik hem ook geestelijk heel actief maar soms ziet hij denk ik bak kabouters ozfo.

hoe kan ik hem helpen om de drukte in zijn hoofd weg te nemen?

*het is een tuigpaard en hij heeft geen trauma. (ik ken zijn verleden en vorige eigenaar)

Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: te actief brein / ziet alles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 16:56

Wat krijgt hij te eten? En hoe lang komt hij per dag op de wei?

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 16:57

Ik heb niet de hysterie, wel het heel moeilijk erbij blijven. En toevallig ook tuigpaard/gelders paard. Ik rijd aangespannen dus met oogkleppen, is nu de vraag zou halve klepjes fijner zijn voor haar omdat ze al meer ziet. Of juist grotere omdat ze dan minder afgeleid wordt..... Ze heeft ook een heel scherp gehoor haha.

kimwilliam

Berichten: 1167
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 16:58

Cayenne schreef:
Wat krijgt hij te eten? En hoe lang komt hij per dag op de wei?


hij krijgt 1/4 conditiebrok per voerbeurt en eigen hooi van het land. hij staat zomers van 07:00 tot 16:00 op de wei. nu staat hij van 07:00 tot 12:00, in de winter is de wei gesloten.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: te actief brein / ziet alles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 17:26

Het is wel herkenbaar, maar je moet niet teveel terug kijken. Ik heb echt wel trauma paarden ( gehad ) en ga verder in het nu.

Als ik aan het rijden ben en er is iets, dan ga ik vooral met mezelf aan de slag. Niet die strijd aan gaan. Niet mee gaan in die spanning. Eigenlijk moet je het laten waar die het doet. Dus hij kijkt bij A, schrikt evt, dan zet je hem daar op wat kleine voltes, zonder boos te worden, niet allerlei correcties, trekken en doen. Je lacht het weg, haalt diep adem en laat het daar.

Jij bent aan het rijden en je moet je eigen weg blijven volgen. Dus wat hij doet is een hobbel, maar jij blijft bij je eigen rijden en laat je niet door hem afleiden van je trainen. Vooral zorgen dat er geen spanning in je lijf komt.

Maar je zal je paard ook veel meer vrije beweging moeten gaan geven en voer aanpassen. Hij kan zijn ei niet kwijt en dat ga je echt merken.

Ik kan zeggen; begin met los galopperen en dan echt los, dus lang in de hals. Maar als je de conditie verbeterd, zal hij ook zijn beweging meer nodig hebben.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 17:30

kimwilliam schreef:
Cayenne schreef:
Wat krijgt hij te eten? En hoe lang komt hij per dag op de wei?


hij krijgt 1/4 conditiebrok per voerbeurt en eigen hooi van het land. hij staat zomers van 07:00 tot 16:00 op de wei. nu staat hij van 07:00 tot 12:00, in de winter is de wei gesloten.


Maar bedoel je dan ook dat hij in de winter niet buiten/los komt? Oei dat lijkt mij voor dit dier niet goed,

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Re: te actief brein / ziet alles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 17:54

Qua voer/supplement zou je eens magnesium bij kunnen voeren, dat kan rust in het hoofd geven.

En verder meer vrije beweging, want dat is wel erg weinig. Hij moet zijn energie ergens kwijt, dus kan dat niet op de wei of in de paddock, dan gebeurt dat op een ander moment.

kimwilliam

Berichten: 1167
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: te actief brein / ziet alles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 18:18

Hij komt iedere dag buiten zijn wei en stal ook nog in beweging dit is iedere dag zeker 1,5 uur

kimwilliam

Berichten: 1167
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 18:19

superpony schreef:
Het is wel herkenbaar, maar je moet niet teveel terug kijken. Ik heb echt wel trauma paarden ( gehad ) en ga verder in het nu.

Als ik aan het rijden ben en er is iets, dan ga ik vooral met mezelf aan de slag. Niet die strijd aan gaan. Niet mee gaan in die spanning. Eigenlijk moet je het laten waar die het doet. Dus hij kijkt bij A, schrikt evt, dan zet je hem daar op wat kleine voltes, zonder boos te worden, niet allerlei correcties, trekken en doen. Je lacht het weg, haalt diep adem en laat het daar.

Jij bent aan het rijden en je moet je eigen weg blijven volgen. Dus wat hij doet is een hobbel, maar jij blijft bij je eigen rijden en laat je niet door hem afleiden van je trainen. Vooral zorgen dat er geen spanning in je lijf komt.

Maar je zal je paard ook veel meer vrije beweging moeten gaan geven en voer aanpassen. Hij kan zijn ei niet kwijt en dat ga je echt merken.

Ik kan zeggen; begin met los galopperen en dan echt los, dus lang in de hals. Maar als je de conditie verbeterd, zal hij ook zijn beweging meer nodig hebben.



Dat doe ik al! En kwa conditie zou ik graag willen dat hij wat minder had.

kimwilliam

Berichten: 1167
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 18:21

Ipsilonka schreef:
Ik heb niet de hysterie, wel het heel moeilijk erbij blijven. En toevallig ook tuigpaard/gelders paard. Ik rijd aangespannen dus met oogkleppen, is nu de vraag zou halve klepjes fijner zijn voor haar omdat ze al meer ziet. Of juist grotere omdat ze dan minder afgeleid wordt..... Ze heeft ook een heel scherp gehoor haha.


Vooral hiervoor vraag ik het inderdaad! Zn stress begrijp ik wel als hij het niet snap aangezien hij graag goed doe.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 00:57

kimwilliam schreef:
Dat doe ik al! En kwa conditie zou ik graag willen dat hij wat minder had.


Dat kan niet. Je paard staat vrij veel op stal, dus mist al wat basis conditie. Als je wil rijden, heeft hij gewoon goede conditie nodig.

Je paard moet buiten kunnen rennen en bezig zijn, dus ook eten en sociaal contact hebben. Al die uren dat hij op stal staat, kan dat dus niet.

Je gooit er wel eten in en als jij hem pakt om te rijden, zit hij vol energie. Hij lijkt nu fris, maar ik denk dat hij het echt niet gaat redden om een uur te galopperen bijvoorbeeld.

Als je echt goed met hem aan het werk gaat, denk ik ook dat hij eerder moe is aan het eind van de training dan nog vol energie. Juist die explosieve paarden die weinig buiten komen, zijn snel moe.

Voer moet bestaan uit ruwvoer/vezels die langzaam energie afgeven. Geen granen geven.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 01:48

Rijd je iedere training voornamelijk dressuurmatig?
Is er gelegenheid om actief ontspannen te trainen?( Buitenrit , aangespannen rijden, oid). Sommige paarden raken nogal gefrustreerd als ze steeds ingehouden worden. Wat adviseert je instructie?
Meer buiten op het land is voor de meeste paarden fijn, maar weet ook dat dit niet overal kan.

kimwilliam

Berichten: 1167
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 08:38

superpony schreef:
kimwilliam schreef:
Dat doe ik al! En kwa conditie zou ik graag willen dat hij wat minder had.


Dat kan niet. Je paard staat vrij veel op stal, dus mist al wat basis conditie. Als je wil rijden, heeft hij gewoon goede conditie nodig.

Je paard moet buiten kunnen rennen en bezig zijn, dus ook eten en sociaal contact hebben. Al die uren dat hij op stal staat, kan dat dus niet.

Je gooit er wel eten in en als jij hem pakt om te rijden, zit hij vol energie. Hij lijkt nu fris, maar ik denk dat hij het echt niet gaat redden om een uur te galopperen bijvoorbeeld.

Als je echt goed met hem aan het werk gaat, denk ik ook dat hij eerder moe is aan het eind van de training dan nog vol energie. Juist die explosieve paarden die weinig buiten komen, zijn snel moe.

Voer moet bestaan uit ruwvoer/vezels die langzaam energie afgeven. Geen granen geven.



ik ga vaker met hem een dag erop uit en dan houdt hij zijn gangen lang vol (ritten van +- 60km ) meneer is na zo'n rit ook nog niet moe

kimwilliam

Berichten: 1167
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 08:39

senna21 schreef:
Rijd je iedere training voornamelijk dressuurmatig?
Is er gelegenheid om actief ontspannen te trainen?( Buitenrit , aangespannen rijden, oid). Sommige paarden raken nogal gefrustreerd als ze steeds ingehouden worden. Wat adviseert je instructie?
Meer buiten op het land is voor de meeste paarden fijn, maar weet ook dat dit niet overal kan.


ik wissel heel veel af omdat hij dat nodig heeft. misschien is het 2x dressuurmatig achter elkaar maar daarna is het weer naar buiten of de hei of het strand. verder doen we longeren en spelen we met elkaar.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: te actief brein / ziet alles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 08:44

Hoe lang rij je per keer?
Mijn ervaring is dat je beter 20 minuutjes kunt rijden en dan ook echt aan het werk, dan een uur met teveel stapwerk.
Zorg als je rijd dat je steeds bezig bent, dus geen 10 voltes achter elkaar of 2 rondjes over de hoefslag in dezelfde gang. Want dat vinden ze saai en gaan ze de omgeving scannen op wat meer interessants.

dus hou die aandacht bij je door steeds iets te doen en denkt hij we gaan rechts ga jij links.
Denkt hij nu gaan we strekken op de diagonaal ga je halthouden.
Zodat hij ook helemaal niet vooruit kan denken omdat vooruit altijd anders is. En dus erg moet gaan letten op jou.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34639
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 08:46

Hoe ben jij zelf in je hulpen? Ik herken het wel van ons paard. Ik ben zelf het grootste probleem. Teveel onrust in mijn hulpen, en daarmee onduidelijk voor hem door teveel ruis. Weet niet of dat bij jou ook meespeelt? Wat hier heel erg helpt is rechtrichten, voorwaartse impuls en een plannetje hebben. Ik merk dat hij sinds ik aan rechtrichten werk zelf ook geestelijk veel meer in balans is gekomen. Daarnaast werk ik aan rust in mijn lijf, duidelijk en consequent zijn in mijn hulpen. Hij is daardoor gericht op mij, en niet op zijn omgeving (of iig veel minder).

kimwilliam

Berichten: 1167
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 08:48

_Penotti schreef:
Hoe lang rij je per keer?
Mijn ervaring is dat je beter 20 minuutjes kunt rijden en dan ook echt aan het werk, dan een uur met teveel stapwerk.
Zorg als je rijd dat je steeds bezig bent, dus geen 10 voltes achter elkaar of 2 rondjes over de hoefslag in dezelfde gang. Want dat vinden ze saai en gaan ze de omgeving scannen op wat meer interessants.

dus hou die aandacht bij je door steeds iets te doen en denkt hij we gaan rechts ga jij links.
Denkt hij nu gaan we strekken op de diagonaal ga je halthouden.
Zodat hij ook helemaal niet vooruit kan denken omdat vooruit altijd anders is. En dus erg moet gaan letten op jou.


ik rij +- een uur. we komen dan allebei nat en bezweet de bak uit.

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 08:49

Als hij niet meer naar buiten kan, dat zou ik het krachtvoer volledig schrappen en overstappen naar een vitaminebrok. Je geeft hem energie, maar hij kan het blijkbaar niet voldoende kwijt.
Wil je toch iets bijvoeren met de voerbeurten, kijk dan naar een aanvullende muesli die heel laag in energie staat, zodat het echt buikvulling is om samen met de andere paarden eten te krijgen. Maar je basis wordt dan voldoende ruwvoer + vitaminebrok, zodat er geen tekorten ontstaan, maar er ook geen overvloed aan energie is. En kijk ook eens naar magnesium. Dat kan enorm helpen om meer rust in het hoofd te krijgen.

kimwilliam

Berichten: 1167
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 08:51

ik vind het fijn dat iedereen zo mee denkt alleen vroeg ik echt om een tip hoe ik het voor hem rustiger in zijn hoofd kan maken .... ik merk dat hij daar zelf ook last van heeft.....

het gaat dan niet om of hij genoeg beweging krijgt want als ik hem nog meer beweging wil geven moet ik stoppen met mijn werk.

het zijn nou eenmaal tuigers en die zijn over het algemeen wat sensibeler dan een ander paard, hierdoor accepteer ik het ook maar wilde het voor hem eventueel verlichten.

kimwilliam

Berichten: 1167
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 08:52

Daihyo schreef:
Als hij niet meer naar buiten kan, dat zou ik het krachtvoer volledig schrappen en overstappen naar een vitaminebrok. Je geeft hem energie, maar hij kan het blijkbaar niet voldoende kwijt.
Wil je toch iets bijvoeren met de voerbeurten, kijk dan naar een aanvullende muesli die heel laag in energie staat, zodat het echt buikvulling is om samen met de andere paarden eten te krijgen. Maar je basis wordt dan voldoende ruwvoer + vitaminebrok, zodat er geen tekorten ontstaan, maar er ook geen overvloed aan energie is. En kijk ook eens naar magnesium. Dat kan enorm helpen om meer rust in het hoofd te krijgen.


hij komt wel iedere dag buiten, alleen in de winter is de wei gesloten hierdoor zijn we dan noodgedwongen aan de rijbak op paddock vast.

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Re: te actief brein / ziet alles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 08:53

Ik bedoel niet meer dan je hem nu kan bieden. Dan moet je het dus in het voer zoeken. Heb je de rest van mijn bericht ook wel gelezen?

kimwilliam

Berichten: 1167
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 08:55

Daihyo schreef:
Ik bedoel niet meer dan je hem nu kan bieden. Dan moet je het dus in het voer zoeken. Heb je de rest van mijn bericht ook wel gelezen?


magnesium zat ik ook aan te denken, ik heb hem wel is op geen krachtvoer gezet maar merkte dat hij toch energie te kort kwam (hij wilde wel in de trainingen maar moest echt op karakter)

welmoedz

Berichten: 1569
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 08:56

(*) 1/4e conditiebrok per voerbeurt, hoeveel voerbeurten zijn dat per dag? Uit ervaring weet ik dat paarden er erg veel energie van kunnen krijgen, misschien kun je kijken naar een vitamine/mineralen brok waar niet zoveel inzit, vitalbix oid.

(*) Rijd je elke dag? Probeer ook lekker af te wisselen, doe je wel eens grondwerk met hem? Dit kan ook heel erg helpen in het rijden en het begeleiden tijdens zo'n reactie. Van grondwerk ga je elkaar beter begrijpen.

(*) Voer magnesium bij, kunnen paarden wel eens wat rustiger van worden, heb je zijn bloed wel eens getest op tekorten?


(*) gooi je paard nog even in de paddock voordat je iets met hem gaat doen, misschien scheelt dat.

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 09:01

kimwilliam schreef:
Daihyo schreef:
Ik bedoel niet meer dan je hem nu kan bieden. Dan moet je het dus in het voer zoeken. Heb je de rest van mijn bericht ook wel gelezen?


magnesium zat ik ook aan te denken, ik heb hem wel is op geen krachtvoer gezet maar merkte dat hij toch energie te kort kwam (hij wilde wel in de trainingen maar moest echt op karakter)

Je moet ook niet niets geven, maar je huidige krachtvoer vervangen voor iets dat minder hoog in energie staat. En als je basis daar in goed is (dus voldoende ruwvoer + alle vitamines en mineralen die hij nodig heeft) kun je veel gerichter bij gaan voeren in energie als blijkt dat dat nodig is.

kimwilliam

Berichten: 1167
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 09:03

welmoedz schreef:
(*) 1/4e conditiebrok per voerbeurt, hoeveel voerbeurten zijn dat per dag? Uit ervaring weet ik dat paarden er erg veel energie van kunnen krijgen, misschien kun je kijken naar een vitamine/mineralen brok waar niet zoveel inzit, vitalbix oid.

(*) Rijd je elke dag? Probeer ook lekker af te wisselen, doe je wel eens grondwerk met hem? Dit kan ook heel erg helpen in het rijden en het begeleiden tijdens zo'n reactie. Van grondwerk ga je elkaar beter begrijpen.

(*) Voer magnesium bij, kunnen paarden wel eens wat rustiger van worden, heb je zijn bloed wel eens getest op tekorten?


(*) gooi je paard nog even in de paddock voordat je iets met hem gaat doen, misschien scheelt dat.



Ik rij niet elke dag, ik longeer ook nog en inderdaad gronwerk en soms gewoon lekker samen spelen hoort erbij. soms doen we ook nog losspringen.

hij is getest en zou niks te kort hebben

de paddock in voordat we wat gaan doen zit standaard in onze routine :D