Pavo InShape

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stelvio
Berichten: 823
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 17:14

Diertjec schreef:
Maar als ik maar een paar handjes inshape geef, kom ik nooit aan alle vitamines lijkt me. Kan dan natuurlijk wel minder vital erdoor doen. Geef nu 100gram, kan dan naar 50gram gaan bijvoorbeeld :)


Ik voer 400 gram Inshape met 60 gram Vital voor een paard van 400 kg.

Wellicht dat ik van de winter wel overga op volledig Inshape, maar nu met het gras is het voldoende qua eiwitten.

Saaams

Berichten: 13276
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 18:20

Werkt het voer ook (icm beweging en managment) als je minder voert dan de aanbevolen hoeveelheid? Ik geef hier 200gram :+
Maar dan zou ik er nog een schep bij moeten geven. Dat ze op +/- 400 gram zit

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Pavo InShape

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 14:55

kan iemand mij vertellen waarom er weinig magnesium in de pavoinshape zit?

neem aan dat, dat ook een belangrijk onderdeel is voor training/afvallen. ben niet gewend van pavo dat er zo weinig inzit.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 16:55

plutolover schreef:
kan iemand mij vertellen waarom er weinig magnesium in de pavoinshape zit?

neem aan dat, dat ook een belangrijk onderdeel is voor training/afvallen. ben niet gewend van pavo dat er zo weinig inzit.


Is dat echt bewezen al? Hoor er wel eens iets over maar weet niet of het echt iets toevoegt en hoeveel je dan zou moeten voeren....

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 17:45

IngridM schreef:
plutolover schreef:
kan iemand mij vertellen waarom er weinig magnesium in de pavoinshape zit?

neem aan dat, dat ook een belangrijk onderdeel is voor training/afvallen. ben niet gewend van pavo dat er zo weinig inzit.


Is dat echt bewezen al? Hoor er wel eens iets over maar weet niet of het echt iets toevoegt en hoeveel je dan zou moeten voeren....


Het is niet bewezen hoeveel magnesium ze nodig hebben , maar magnesium hebben ze wel nodig en er zit 0,4 magnesium in. Normaal is dat bij pavo gemiddeld 5 per kg

Magnesium zorgt voor ontspanning in de spieren.

Sport paarden krijgen ook vaker magnesium

Maar bedoelde meer mee te zeggen dat normaal pavo meer magnesium in het voer heeft zitten en nu in pavoinshape niet. Terwijl paarden dan voor hun doen ook hard getraind worden

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Pavo InShape

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 17:57

Ja magnesium is zeker nodig, ik vul het zelfs aan op advies van arts. Ik snap wat jij bedoelt, ook een nuttige vraag. Misschien eens voorleggen aan Pavo?

Cemlys

Berichten: 14961
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Pavo InShape

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 18:48

Gemiddelde dikke paard maakt zich alleen druk als het voertijd is :'), nee alle gekheid op een stokje, zal vast een reden voor zijn, durf het zo ook niet te zeggen

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 19:51

Cemlys schreef:
Gemiddelde dikke paard maakt zich alleen druk als het voertijd is :'), nee alle gekheid op een stokje, zal vast een reden voor zijn, durf het zo ook niet te zeggen


:D

Mizora

Berichten: 18110
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 13:11

Ik heb het gevoel dat er % en g/kg door elkaar gehaald wordt.

Ik zie 12g/kg calcium, 3.5g/kg fosfor en 4g/kg magnesium.

3:1:1 is niet ongewoon voor paardenvoer. Pavo condition zit op 9Ca, 5P, 5Mg. C4L op 14Ca 4P, 7Mg. Wel iets hoger, maar niet extreem.

Rosje8
Berichten: 294
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 14:01

ik ben dit gaat voeren ipv alleen vital omdat mijn paard echt te weinig energie had nu we meer zijn gaan doen / intensiever. Langere duinritjes of op hoger tempo. Dressuurles vraagt ook meer van hem, veel weg met de trailer etc.

Ik voer het nu bijna 3 weken en ik heb echt het idee dat hij het werk beter kan volhouden. Hij geeft mij afgelopen dagen het gevoel nog een tandje bij te willen en dat had ik eerder nooit.

Daarnaast wil ik hem nog een beetje laten afvallen, om een net wat strakker lijntje te krijgen.

Cemlys

Berichten: 14961
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Pavo InShape

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 16:27

Nou hier gaan we de goede kant op. Pony eet het nog steeds goed. Toen we begonnen woog ze 320kg (gok via het pavo meetlint), inmiddels zitten we op 283kg. Hals wappert weer heen en weer. Op zich hebben we dit gedaan puur op geen gras meer, hooi beperken, en helaas weinig beweging, maar wel buiten op de paddock. We zijn met het longeerschema begonnen maar vrij snel liep ze onregelmatig, of beginnetje hoefbevangen of toevallig verkeerde beweging gemaakt. Nu weer wat gaan opbouwen.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Pavo InShape

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 16:46

Klinkt goed! Gaat het om een B Of C pony met dat gewicht?

RianneH

Berichten: 28244
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Pavo InShape

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 16:47

Klinkt goed! Merk je ook een verschil (positief of negatief) in uithoudingsvermogen of conditie?

Saaams

Berichten: 13276
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 17:34

Ik weet niet of t voer gerelateerd is, ik voer nu 2 weken en ze is wel een heel stuk feller/fanatieker.

En dikker :+ volgens mij gaat er ergens wat mis.
Ze kweekt ook vacht voor sibirië

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 17:36

Klinkt goed Cemlys! Heeft jouw pony al die tijd apart gestaan of wel met een maatje die in hetzelfde schuitje zat? Dat vraag ik niet als verwijt, ik ben oprecht nieuwsgierig. Bij ons moet de shet afvallen, en ondanks dat we wel al wat meer bewegen, vrees ik toch dat we haar grasinname nog verder moeten gaan beperken. Ze staat nu op strookbegrazing met de IJslanders, ik twijfel nog een beetje om haar 's nachts of zelfs helemaal apart te gaan zetten om het afvallen verder te bevorderen.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Pavo InShape

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 17:43

Mijn ervaring is dat zelfs met strookbegrazing het toch echt nog veel verschil maakt om ze ‘s nachts apart te zetten. Dat heb ik dit jaar met mijn haf uitgetest en vanaf hij ‘s nachts met afgemeten hooi staat is hij van 191 naar 186 cm buikomtrek gegaan op een 2 of 3 maanden ondertussen. Beweging is daarnaast ook intensief, maar niet veranderd.

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: Pavo InShape

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 17:49

Was jouw haflinger daar ook direct rustig onder? Onze shetlander is nogal van het type dramaqueen met sommige dingen, dus geen idee of ze dan de tent afbreekt

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 17:55

Bnet schreef:
Was jouw haflinger daar ook direct rustig onder? Onze shetlander is nogal van het type dramaqueen met sommige dingen, dus geen idee of ze dan de tent afbreekt


Mijn haflinger was daar direct rustig onder ja. Nu is het geen type dat zich druk maakt en stond/staat hij in de avond en nacht dan naast de andere paarden en samen met mijn shets. Die komen goed overeen, kunnen alle drie uit 1 hooinet eten. Als de andere paarden weglopen naar de wei en uit het zich verdwijnen wil hij wel even blijven kijken en misschien eens een keer hinniken, maar dan gaat ie direct weer eten.

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: Pavo InShape

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 17:58

Dat klinkt in elk geval hoopgevend. Dit weekend maar eens gaan brainstormen hoe we dit praktisch het beste aan kunnen pakken :)

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 18:17

Ik verzet wel de strookbegrazing net na het moment dat mijn paard apart gaat. Zo kan de rest de strook al grotendeels opeten tegen dat hij er in de ochtend terug bij komt. Anders maakt het niet zo heel veel verschil denk ik. (Alhoewel er dan ook mensen zijn die zeggen dat ze beter het lange gras kunnen eten dan het korte)

Cemlys

Berichten: 14961
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 19:38

Bnet schreef:
Klinkt goed Cemlys! Heeft jouw pony al die tijd apart gestaan of wel met een maatje die in hetzelfde schuitje zat? Dat vraag ik niet als verwijt, ik ben oprecht nieuwsgierig. Bij ons moet de shet afvallen, en ondanks dat we wel al wat meer bewegen, vrees ik toch dat we haar grasinname nog verder moeten gaan beperken. Ze staat nu op strookbegrazing met de IJslanders, ik twijfel nog een beetje om haar 's nachts of zelfs helemaal apart te gaan zetten om het afvallen verder te bevorderen.

Ja wel apart want mn andere paard is 21 en iets (snel) schraal. Dus dat gaat gewoon niet. Dat is ook de reden dat ze s nachts op stal gaan, dan krijgt hij een flinke bak hartog senior erbij. Ze staan wel vaak naast mekaar bij de draad en kunnen op stal gewoon neuzen, ik heb panelhekstallen. Ik durf ze eerlijk gezegd nog niet op gras zetten weer.

Carol10

Berichten: 146
Geregistreerd: 17-05-15

Re: Pavo InShape

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 09:56

Ik voer het nu 2 maanden en ik merk dat ze meer energie hebben. Daarin tegen heb ik afgelopen 1,5 week niet kunnen rijden en 1 pony is weer ontploft |( . We begonnen zo goed het is om depressief van te worden. Het lukt maar niet om haar af te laten vallen. De andere die er bij staat doet het prima.
Ze krijgen 8 kg hooi,graszaadhooi en stro. En ongeveer 350 gr pavo in shape.
Iemand de gouden tip?

Spenk
Berichten: 21797
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Pavo InShape

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 09:59

Het gaat om een pony? Minderen in hooi? 8kg is redelijk wat. Mijn paard krijgt een groot hooinet vol dat is 4kg en doet die een hele nacht mee. Overdag kan je beter spreiden nog.

xMarizka
Berichten: 449
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Re: Pavo InShape

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 23:28

Mijn dikkertje is afgevallen!
Ik heb vier weken geleden voor de grap het pavo meetlint gebruikt en als ik die mag geloven was hij 484kg. Nu vier weken later 470kg! Dat is dus 14kg kwijt. Pavo Inshape icm training. We zijn er nog niet maar goed op weg! *\%/*

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Pavo InShape

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 00:19

Wat fijn!