Pavo FibreNuggets

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Pavo FibreNuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 11:54

Gewoon zoals alle andere wiesencobs.
Alleen fijn dat deze makkelijk te verkrijgen zijn

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Pavo FibreNuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:06

Ja, oke, maar noem het dan geen Nuggets.....

Wiesencobs kan ik goed aan komen van Marstall hier. Ga dus wel even vergelijken.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:47

Nuggets is het Engelse alternatief voor cobs. Ze zijn groter dan gewone grasbrok.
Dat jij nou aan kipnuggets denkt :')

Kaatastrof

Berichten: 6263
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:48

Oh ziet er heel fijn uit! Ik moet voer sowieso weken ivm een merrie die heel snel slokdarmverstopping krijgt anders. Zocht nu iets zonder melasse, geen lucerne, .. Ik hoop dat de verdelers het hier dan snel in hun assortiment opnemen. Met de Digest destijds van Hartog ook om lopen zeuren aangezien ze wel alles van Hartog verkopen, maar is nooit binnengekomen. :n

ElCamino

Berichten: 8944
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Pavo FibreNuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:59

Ze zijn wel veel groter dan de grasbrokjes van hartog, dan zijn net korrels en ook wat grorer dan de grasbrokjes in de grasmix van hartog...

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Pavo FibreNuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 13:04

tja de sommige subli biks zijn ook net konijnenkorrels kwa formaat en wordt ook biks genoemd haha.

ElCamino

Berichten: 8944
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Pavo FibreNuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 13:51

ja nou exact....daar lijkt die grasbrok op van Hartog hahaha

Marije_jiplover

Berichten: 25337
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Pavo FibreNuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 13:59

Ik heb een eigenwijs paard geloof ik.
De eerste twee weken at hij de fibre nuggets als een delicatesse, hij at dat nog eerder dan zijn wortels.
Na die 2 weken haalde hij ineens zijn neus er voorop en mikte het de voerbak uit.
At het uiteindelijk wel op maar met lange tanden.
Ben dus toen de zak leeg was weer terug gegaan naar de vertrouwde grasbrok van Hartog en die gaat weer met smaak naar binnen.

Voer het overigens gewoon zonder te weken, dat doe ik met de grasbrok van Hartog al 3 jaar probleemloos.

ElCamino

Berichten: 8944
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Pavo FibreNuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 14:04

ja zo is Chico ook, daarom test ik alles eerst uitgebreid uit.... heb nu de grasbrok een zak staan die voer ik ook op....

Marije_jiplover

Berichten: 25337
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Pavo FibreNuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 14:05

Mijn haflinger is normaal nooit zo.
Hij eet eigenlijk altijd alles.

Ik vond dit dus wel bijzonder gedrag van hem.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 14:45

Djilna schreef:
Nuggets is het Engelse alternatief voor cobs. Ze zijn groter dan gewone grasbrok.
Dat jij nou aan kipnuggets denkt :')


En ik hou niet eens van kip nuggets, maar het zat zo in mijn hoofd dat het zo een grof en groter brokje was.

Waardeloos dat niet elke plaats gewoon 1 voerhandel heeft waar je alles kan kopen of bestellen.

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Pavo FibreNuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 20:02

Hier vanmiddag de fibre nuggets geweekt maar de 2 die ik geprobeerd heb vonden t beide geen succes.
De 1e nam enkele happen heel enthousiast maar liet t daarna staan en de ander die nam een hap en tufde t net zo snel weer uit. Het rook wel erg lekker.
Bij de fibre beet blijven maar :')

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Pavo FibreNuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 20:09

Ik ben blij dat de mijne het heerlijk vind. Maar ik twijfel of ik zelf vol kan houden. soms ga ik alleen even naar stal om eten te geven. Ook al kan t droog gevoerd worden, gaat mn voorkeur uit naar nat voeren en dan moet t 30 min weken. Miss ga ik toch weer over op een grasmix van havens ofzo. of andere gramix, aan andere kant wat is 30 min wachten... Kan ik ook lekker poetsen ofzo of ff longeren als ik wat minder tijd heb. haha

mirjamalvaro

Berichten: 14653
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 20:35

plutolover schreef:
Ik ben blij dat de mijne het heerlijk vind. Maar ik twijfel of ik zelf vol kan houden. soms ga ik alleen even naar stal om eten te geven. Ook al kan t droog gevoerd worden, gaat mn voorkeur uit naar nat voeren en dan moet t 30 min weken. Miss ga ik toch weer over op een grasmix van havens ofzo. of andere gramix, aan andere kant wat is 30 min wachten... Kan ik ook lekker poetsen ofzo of ff longeren als ik wat minder tijd heb. haha

'S-ochtend zijn portie voor de middag klaarmaken, in de middag die van de avond en in de avond die voor de ochtend. :))

tamary

Berichten: 29201
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:11

plutolover schreef:
Ik ben blij dat de mijne het heerlijk vind. Maar ik twijfel of ik zelf vol kan houden. soms ga ik alleen even naar stal om eten te geven. Ook al kan t droog gevoerd worden, gaat mn voorkeur uit naar nat voeren en dan moet t 30 min weken. Miss ga ik toch weer over op een grasmix van havens ofzo. of andere gramix, aan andere kant wat is 30 min wachten... Kan ik ook lekker poetsen ofzo of ff longeren als ik wat minder tijd heb. haha

Thermosje heet water mee en tijdens het weken een lap er over, scheelt veel tijd qua weken.

Zidore

Berichten: 5803
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:51

Wij zweren hier sinds kort bij de hooibrok van pavo. Laten weken en dan geven, vind ons ouwetje heel erg lekker. Dat geven we naast de Seniores Priores ze is goed aangekomen sindsdien! Erg blij mee en de prijs is ook erg goed, voorheen voerden we de hooibrok van de zooplus, maar deze zijn voordeliger en geen verzendkosten


Anoniem schreef:
Zijn er proefjes van?

Ja die zijn er begreep ik, je kan gewoon mailen naar pavo en dan sturen ze het op

De tekst over complete vervanger van ruwvoer vond ik ook slecht omschreven.

Kijk, als je paardje geen tanden meer heeft of amper kan kauwen snap ik deze tekst wel. Maar voor een paard wat gewoon of onbeperkt hooi krijgt kan je dit ook prima bijvoeren als je geen biks wil geven.

Inmiddels geven we ons andere paard ook al een lange tijd hooibrokken en daar doen we de vitaminekorrels bij.

Gewoon droog en zonder water, eet het prima, we geven hem 1 voerschep van die dikke droge hooibrok, we vonden het in het begin ook wel een gek idee dus langzaam opgebouwd en hij doet het er super op.

Als Slobber of in natte vorm laat hij veel liggen, het is echt een “brokkenpaard” volgens mij wordt hij gewoon blij van dat geluid in zn voerbak :D
Laatst bijgewerkt door Zidore op 19-03-19 22:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Wendie1992

Berichten: 1228
Geregistreerd: 14-02-10
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:57

Hierbij ook een foto. Ik ben ook zeer te spreken over de nuggets. Zeer te vrede en paardje eet t goed!!
Afbeelding

Afbeelding


Dit is BTW. Voor de mensen die t willen zien de nieuwe fibrebeet van pavo.


Afbeelding

Afbeelding

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Pavo FibreNuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 01:10

Die laatste is net de speedibeet met wat olie

Plutolover, en thuis weken en meenemen in emmertje? Ik heb de wiesencobs weleens geweekt en gaf het dan direct. Die zet verder echt niet uit, dus nat is nat. Maar bij ons vonden ze dat niet zo lekker.

Ik ga bij de paarden niet wachten tot ze te oud zijn, al dun zijn of al kiezen kwijt zijn. Ze zijn 20 tm 26 en geef nu afhankelijk van leeftijd al bij vanaf najaar. Wachten tot je de ouderdom echt gaat zien en dan pas gaan bijvoeren is lastiger om ze weer bij te laten trekken.

Mijn merrie van 26 is sinds de zomer 1 kies kwijt en heeft distasen. Ze eet verder goed, maar de 18+ laat ze uit haar mond vallen. Ze was ook niet gewend granen te eten, dus blijkbaar is dar wel iets lastig. Kan het wel weken, maar het was echt om te proberen een tijdje en geef toch liever iets met minder rotzooi.

ElCamino

Berichten: 8944
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Pavo FibreNuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:51

hier al 3 kiezen weg en diastases.....krachtvoer gaat juist erg goed en hooi k*t.
Ik heb een drench-gun.... kan ik ze spoelen die diastases.... werkt super

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 13:24

ElCamino schreef:
hier al 3 kiezen weg en diastases.....krachtvoer gaat juist erg goed en hooi k*t.
Ik heb een drench-gun.... kan ik ze spoelen die diastases.... werkt super


Hier eten ze alle 4 het hooi goed. 2 hebben diastasen en die zijn afgelopen zomer gevuld. De merrie Laat pas sinds ze 18+ krijgt eten uit haar mond vallen. Elk ander voer eet ze wel goed dat we hebben gegeven.

De shet zonder tanden, mist 1 kies en eet haar gevallen eten op, dus ligt aan haar. Maar ze vindt het wel lekker.

Zolang ze kauwen wil ik het liefst niet alleen geweekt geven nog, maar ga wel even nadenken wat we gaan doen. Sowieso voeren we zomers anders dan najaar/winter.

Als ik spoel, doe ik dat met de tuinslang eigenlijk. Heb ook nog een ding die je in de mond kan doen om hem iets open te houden, maar gebruiken we eigenlijk nooit. Kan wel even kijken inderdaad of ze wat voer verzamelt ergens. Ze ruikt in ieder geval niet.

ElCamino

Berichten: 8944
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 17:09

Die Drench gun werkt goed voor diastases, d diastases heeft hij niet veel last van op zich, ze worden ook steeds kleiner doordat die kiezen naar elkaar toekomen die er nog zitten..
tuinslang lukt hier niet, zitten van die knlkeoppelingen op de spuitmonden , die kunnen er niet af en die gaan me te hard zijn bekkie in.... daarvoor gebruikte ik ook een tuinslang.

het hooi is het overgebelven-kiezen probleem bij chico: hij heeft niets meer over van zijn kiezen , alleen nog kleine holle cupjes waardoor het niet meer lukt...

maar we dwalen af: vandaag via de post de fibre beet / fibre nuggets gekregen met een info sheet erbij, ik had al nuggets van de dierenarts, ik maak het wel even op, hij lust het wel in ieder geval ( voor nu dan) de fibre beet ga ik even uitproberen vanmiddag...

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Pavo FibreNuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 11:44

Inmiddels een zak fibrebeet gehaald. Vind alleen de gezegde 1:3 wel te weinig, meer minimaal 1 op 4. :))
Ze vinden 't allemaal erg lekker, ook de 2 kieskeurigen.
En de extra eiwitten zijn mooi meegenomen voor de trainingen.

Nuggets wou ik wel voor de jongste hier want die mag wel wat extra en die vond het als enige ook lekker.
Maar die was er niet meer.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Pavo FibreNuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 11:48

Melanie, hou je er wel rekening mee of die aanbevolen 1:3 op basis van volume of gewicht is? Dat maakt wel wat uit nl.
Alsnog is het een leidraad, sommige paarden hebben het liever iets aan de droge kant en een ander liever soeperig :))

Kaatastrof

Berichten: 6263
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Pavo FibreNuggets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 12:10

Hier bij de plaatselijke leverancier de FibreNuggets besteld. Ben eens benieuwd. :) Volgende week heb ik ze normaal gezien.

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 12:15

Djilna schreef:
Melanie, hou je er wel rekening mee of die aanbevolen 1:3 op basis van volume of gewicht is? Dat maakt wel wat uit nl.
Alsnog is het een leidraad, sommige paarden hebben het liever iets aan de droge kant en een ander liever soeperig :))

Snap ik, geef al heel wat jaartjes slobbers etc dus weet dat het altijd een leidraad is, deel hier alleen mijn ervaring mbt fibrebeet versie waar het topic voor is.
Pavo geeft geen gewicht of volume aan, gewoon 1 deel fibrebeet op 3 delen water, dat staat in hun 'voervoorschrift' dus houd het altijd eerst even aan om te zien hoe 't word en dan eventueel aan te vullen waar nodig.

Zelf weeg ik het wel altijd even af om de verhoudingen goed te krijgen maar ook veel op het oog naderhand.
Met de 1:3 lostte hier alles nog niet op (vocht weg, maar nog stukjes fibrebeet niet opgelost).
Met 1:4 bleef ie ook nog heel dik maar wel opgelost. Geef zelf tussen 1:4 en 1:5. Natter zijn er hier 2 van de 6 die te lui zijn het geheel uit te likken. :))
Geef wel kleine porties dat scheelt wellicht ook al sneller.
Speedibeet word ook gezegd 1 deel op 3 delen maar daar die zijn qua gewicht ook een stuk minder en lost makkelijker op.