Eetwaar voor paardjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:02

Oh dat valt sowieso wel mee hoor Symke! Af en toe is er wel een uitloper maar die steek je er zo uit. En als de paarden op de wei lopen lossen ze het ook graag voor je op :9

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 12:52

Ik wil ze op een strook tussen onze bak en het land van de buren zetten. Maar twijfel enorm waant wil niet dat het land van de buren straks vol staat.

Symke
Berichten: 804
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 13:13

Haha safeheaven daar heb je ook gelijk in!
Aan de rand kan ik wel doen idd, hopen dat ie snel uitlopers maakt !

Ik heb ook een slinger pad door weilandje maar dan komen de paarden meestal niet aan de kant v weiland, maar paar dagen per jaar. Dus daar niet handig denk ik.
Dat ben ik aan het beplanten met meidoorn en bessenstruiken.
Ben al over de helft!
Maar ik probeer het met gratis planten dus duurt langer!

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 14:43

Symke schreef:
Haha safeheaven daar heb je ook gelijk in!
Aan de rand kan ik wel doen idd, hopen dat ie snel uitlopers maakt !

Ik heb ook een slinger pad door weilandje maar dan komen de paarden meestal niet aan de kant v weiland, maar paar dagen per jaar. Dus daar niet handig denk ik.
Dat ben ik aan het beplanten met meidoorn en bessenstruiken.
Ben al over de helft!
Maar ik probeer het met gratis planten dus duurt langer!

Volgend jaar kun je bij meerbomen.nu misschien wel een aanvraag doen dan :)

Symke
Berichten: 804
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 15:09

Ja Prairy, goed idee! Ik hoorde hier helaas te laat van en toen was het al uitverkocht!
Hopelijk volgend jaar beter!
Al hoop ik dan een heel lieve end te zijn met planten wat ik wil.
Volgende week toch even langs gewone kwekerij.

Heb nog plaats voor een grotere boom en een paar kleine.
Ik dacht aan groepje kleine beekjes, zwaar favoriete hier en ik vind ze mooi.
Wat zal.ik voor grotere doen?
Is pal naast de rijbak/ paddock.
Iep heb ik nog niet, geen idee of ze lekker vinden maar wel ook mooi!

Maartje_M

Berichten: 9382
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 15:51

Hier hebben ze vandaag nog framboos mogen smikkelen. Ik heb ze in de tuin, maar ze groeien tussen de stenen omhoog :+ alles wat daar op komt, gaat naar de paarden. Ik krijg ze er helaas niet met de wortel uit dus kan ze niet verplaatsen, maar ik hoor de paarden niet klagen haha

Grote boom: een wilg misschien? Groeit snel en persoonlijk vind ik het een heel mooie boom

Symke
Berichten: 804
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 16:23

Maartje; oh zijn jouw frambozen al zo groot dat je er wat af kunt halen? Hier nog erg klein!
Één blaadje zonet geplukt, speciaal vd drachtige merrie
En verder weer zevenblad geplukt, vinden ze alle4 lekker
En wat muur en eerste kleefkruid.
Hoe vaak.ik dat weggegooid heb tot ik dit topic las.... |o

Wilg op zich goed plan maar was vergeten te vertellen dat ik n kar vol wilgen takken gekregen heb van iemand en dat die nu overal en nergens staan :D
Dus wilde hier iets anders
Heb hele kleine moerbei boompjes, twee
Moet heel erg lekker zijn dus ik keek of die er een klein beetje groter zijn maar dan heel erg duur.

Dus die maar zelf afwachten tot groter is!
Els hebben we ook genoeg.
Tamme kastanje aangeplant in de haag

Populier moet ook lekker zijn (voor paarden... _O- ) maar dit is een stuk droge zandgrond en dan wil dat niet goed

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 17:05

Moerbei :) Vruchten lekker voor jou, blad voor de paarden en het zijn mooie bomen. Je kunt ze goed knotten.

Maartje_M

Berichten: 9382
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 17:54

Ja de jonge frambozen zijn hier al zeker een meter hoog en groen, dus tijd dat ze weg gaan

Symke
Berichten: 804
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 18:30

Maartje, echt?!? Niet te geloven al een meter hoog _/-\o_
Dan heb je idd al wat te voeren.
Hier alles echt mini, ligt behoorlijk achter op vorig jaar
Jammer , nu ik er.meer van weet wil ik ook aan het plukken!

Ja Prairy dat dacht ik ook met de moerbei, geen idee hoelang het duurt voor er wat aan komt.
Is nu een halve meter hoog denk ik dus zal nog wel ff duren!! :D
Wilde wel een grotere maar die zijn echt heel duur.
En op die plek wil ik wat een grotere boom kopen omdat het nu zo vreselijk kaal is na alles omhalen.
Maar ja ze waren niet goed vd paarden en ze aten er wel van. Dan moet je wat

Maartje_M

Berichten: 9382
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 19:33

Ja niet allemaal hoor maar ze staan er we tussen. En ze krijgen niet alles want ik wil zelf ook frambozen haha

xpvdpx
Berichten: 45
Geregistreerd: 31-05-16
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 22:50

Maartje_M schreef:
Hier hebben ze vandaag nog framboos mogen smikkelen. Ik heb ze in de tuin, maar ze groeien tussen de stenen omhoog :+ alles wat daar op komt, gaat naar de paarden. Ik krijg ze er helaas niet met de wortel uit dus kan ze niet verplaatsen, maar ik hoor de paarden niet klagen haha

Grote boom: een wilg misschien? Groeit snel en persoonlijk vind ik het een heel mooie boom



Oh heerlijk framboos! Ik kan niet wachten tot die hier begint met groeien. Heb afgelopen winter net framboos en bramen geplant, en nu is het nog afwachten op het mooie weer tot ik de rest van de bloemen en kruiden kan gaan zaaien! 2 dagen geleden heb ik binnen zonnebloem geplant en die begint al te groeien :)

Symke
Berichten: 804
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 05:57

Ja zonnebloem binnen gaat hier ook hard!
Bramen hebben we hier al overlast genoeg van en eten ze vgl mij totaal niet dus die plant ik echt niet :=

Blijft hier nog steeds bij zevenblad en kleefkruid en hier en daar dovenetel maar zijn ze niet dol.op

Jullie al meer gevonden?
Fluitenkruid staat er wel denk ik maar durf ik nog niet zonder de bloeien dan weet ik het zeker wat het is

missfalki
Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-21 19:59

Herderstasje vinden ze ook lekker, heb alleen nog maar hele kleintjes gevonden.
En nog laten staan ....

Groet Karin.

xpvdpx
Berichten: 45
Geregistreerd: 31-05-16
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:06

Symke schreef:
Ja zonnebloem binnen gaat hier ook hard!
Bramen hebben we hier al overlast genoeg van en eten ze vgl mij totaal niet dus die plant ik echt niet :=

Blijft hier nog steeds bij zevenblad en kleefkruid en hier en daar dovenetel maar zijn ze niet dol.op

Jullie al meer gevonden?
Fluitenkruid staat er wel denk ik maar durf ik nog niet zonder de bloeien dan weet ik het zeker wat het is



Kan je wat van die bramen naar mij toe sturen? Ik wacht nog tot mijn jonge plantjes beginnen te groeien hihi.
Wilgentakken met blaadjes zijn ze gek op, alleen zijn er nu nog geen blaadjes te bekennen. Momenteel voer ik gedroogde kruiden en bloemen bij door het voer, deze bestel ik bij Dtails.nl
Ze zijn helemaal fan van de natuur mix en zit lekker veel variatie in de mix

Elsje123

Berichten: 581
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:14

Symke schreef:
Wat een leuk idee een MaC snack :):)
Ik weet het antwoord helaas niet
Je kunt je vraag ook stellen bij paard en plant, ze antwoorden vaak heel snel!
Laat je het hier weten?
Ik ben ook benieuwd!

Heb gisteren uitlopers van frambozen verplaatst naar paarden gebied, dat ze daar maar lekker mogen groeien!


Inmiddels al wat mailtje verstuurd met mijn vraag, maar nog geen antwoord helaas. Ik ga nog even denken wie ik dan kan benaderen.

Afgelopen weekend hebben we een begin met de Mac snack gemaakt: giftige planten weg, de boel geegaliseerd, gras gezaaid, boomstronk verwijderd, hazelaars geplant. Er zijn nog nog wel meer planten uitgezaaid, maar die komen nog niet op, dus daar moeten we nog even op wachten.

Afbeelding

xpvdpx
Berichten: 45
Geregistreerd: 31-05-16
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:19

Elsje123 schreef:
Symke schreef:
Wat een leuk idee een MaC snack :):)
Ik weet het antwoord helaas niet
Je kunt je vraag ook stellen bij paard en plant, ze antwoorden vaak heel snel!
Laat je het hier weten?
Ik ben ook benieuwd!

Heb gisteren uitlopers van frambozen verplaatst naar paarden gebied, dat ze daar maar lekker mogen groeien!


Inmiddels al wat mailtje verstuurd met mijn vraag, maar nog geen antwoord helaas. Ik ga nog even denken wie ik dan kan benaderen.

Afgelopen weekend hebben we een begin met de Mac snack gemaakt: giftige planten weg, de boel geegaliseerd, gras gezaaid, boomstronk verwijderd, hazelaars geplant. Er zijn nog nog wel meer planten uitgezaaid, maar die komen nog niet op, dus daar moeten we nog even op wachten.

[ [url=m/jIymg9.jpg]Afbeelding[/url] ]



Wat leuk! Goed bezig! Nu hopen dat het snel lekker weer wordt en alles begint te bloeien, dan zie je echt resultaat van al het harde werk nu *\o/*

Symke
Berichten: 804
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:26

Haha Elsje, die schimmel staat al te kijken of er al wat te snacken is! :=
Gaaf stuk, wat heb je er in gezaaid?

Xpvdpx, je mag gerust bramen komen halen, ik help mee met uitsteken, heb je gelijk van halve meter lang!
klinkt leuk kruidenmix, wat zit erin?
Ik voer ook oerbalans, daar zit ook van alles in

Vandaag komkommer gegeven en blaadje rode kool
Bleekselderij gekocht, morgen weer proberen, vonden de vorige x niet allemaal lekker maar gezond

Elsje123

Berichten: 581
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:34

Symke schreef:
Haha Elsje, die schimmel staat al te kijken of er al wat te snacken is! :=
Gaaf stuk, wat heb je er in gezaaid?


Gewoon graszaad voor diverse hoefdieren waaronder paarden, dus niet een speciaal grasje, aangezien ze hier toch niet dagelijks gaan komen. Op de wei hebben we wel speciaal paardenmengsel en langs de bakrand hebben we van het weekend een reep paardenmengsel ingezaaid. Hebben de paarden op de momenten dat ze niet op de wei staan toch wat te snoepen.

Verder hebben we in de kas hop voor langs de schutting gezaaid. Kamille en goudsbloemen voor langs de paddock. Rozenbottels voor in de paddock (hoop dat ze er door de stekels niet te erg aan gaan eten) en munt voor achter de stallen. Daar kunnen de paarden dan wel niet bij komen, maar dit gaan we meer doen voor de ratten en de muizen. Als ik internet met geloven raken kleine knagers gedesoriënteerd van de geur van munt en gaan ze hun koffertjes pakken en verhuizen. We hebben al geprobeerd met muntolie en het lijkt idd te helpen. De olie moet je alleen wel regelmatig in/op de gaten en uitgangen gooien, dus we hopen met de planten een blijvender effect te behalen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:41

Wij hebben ook nog wel wat braamstruiken over, ik gok zo'n 200 m2. Zou bijna geld toe leggen als iemand ze even netjes weg kwam halen :')

missfalki schreef:
Herderstasje vinden ze ook lekker, heb alleen nog maar hele kleintjes gevonden.
En nog laten staan ....

Groet Karin.

Ik kom fluitekruidjes tegen her en der. Mijn merrie mag dan twee hapjes nemen, de rest moet ze laten staan "voor later" :D

Symke
Berichten: 804
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:43

Oh echt waar Elsje?!?
Hier ook knagend ongedierte _-:(
Zou super zijn als munt helpt
Rozenbottel vinden ze hier heerlijk.
Vrees dat de stekels ze niet tegen houden.....
Ik zet ze achter draadje en andere plek achter gaas.
Goudsbloem doet het hier voorhuis super en ga ik nu ook achter zaaien. Ik wist niet dat het kin voor de paarden!
Komkommerkruid/borage kan ook voor paarden en groeit ook snel, ga ik ook in hoekje zetten

Hilary, ja idd zo denk ik ook over bramen _O-

missfalki
Berichten: 2272
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-21 23:10

Dat munt helpt tegen muizen en ratten wist ik niet, dat is goed om te weten +:)+
Maar is het ook eetbaar voor paarden?

Is het nog een speciale soort rozenbottel die je paarden eten Symke?

Groet Karin.

tamary

Berichten: 29190
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 23:14

Volgens mij staat munt op de dopinglijst?

Symke
Berichten: 804
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 06:54

Munt is zeker eetbaar voor de paarden, ik weet niet van de doping lijst?! Maar ik rijd geen wedstrijden dus maakt ook niet uit

Karin, ik heb rozenbottel struiken en hondsroos aangeplant. Rozenbottel krijgen van die hele dikke ronde en hondsroos smallere ovale, zijn beide eetbaar vd paarden
Maar nog niet geprobeerd, heb ze pas deze winter en voorjaar geplant en eerder wist ik het niet
Vriendin gaf ze al langer kwam.ik achter en haar paardje lust ze beide. Ze droogt ze in de zomer in de zon en bewaart in pot

xpvdpx
Berichten: 45
Geregistreerd: 31-05-16
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 14:25

Symke schreef:
Haha Elsje, die schimmel staat al te kijken of er al wat te snacken is! :=
Gaaf stuk, wat heb je er in gezaaid?

Xpvdpx, je mag gerust bramen komen halen, ik help mee met uitsteken, heb je gelijk van halve meter lang!
klinkt leuk kruidenmix, wat zit erin?
Ik voer ook oerbalans, daar zit ook van alles in

Vandaag komkommer gegeven en blaadje rode kool
Bleekselderij gekocht, morgen weer proberen, vonden de vorige x niet allemaal lekker maar gezond



Hier is de link! https://dtails.nl/natuur-mix-gedroogd-1-kilo
Er zit in: Kamille, pastinaak stukjes, peterselie, wortelsnipper, dillesteeltjes, rode biet stukjes, hazelnootblad, rozenbloem blaadjes, weegbree, paardenbloem, goudsbloem, groene haver, berkenblad, framboosblad, walnootblad.
Zowel mijn konijn als paard zijn er gek op

Hahah nou ik zou het bijna doen! Heb op stage ook een aantal stekjes die ik mag uitsteken, en zo veel ruimte heb ik niet in de tuin helaas..

Komkommer, bleekselderij en rode kool zijn ze geen fan van haha