Eetwaar voor paardjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 14:33

Amigo_tje schreef:
Ik wou even polsen om zeker te zijn....

Noorse esdoorn is ok om in een paardenwei te zetten, hè? Gewone esdoorn is dat niet, zo weet ik. Maar Noorse esdoorn is gewoon ok, dacht ik, hè?


De Noorse is niet giftig, wanneer hij er staat kun je hem laten staan. Om te planten zou ik een andere keuze maken.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 14:36

Sfh1992 schreef:
Ik ga thuis wat kruiden zaaien zodat ik het eens in de zoveel tijd mee kan nemen naar stal en in de "salade" kan doen :)

De volgende kruiden wil ik gaan zaaien (misschien dat jullie leuke toevoegingen hebben):

- Kamille
- Goudsbloem
- Phacelia
- Korenbloem
- Viola Tricolour
- Valeriaan
- Hysop

Afgelopen weekend zijn we door het bosje bij de club gewandeld met een emmer, de plantenapp PlantNet en google. Veel braambladen, fluitekruid, brandnetels, kleefkruid en paardenbloembladeren kunnen vinden!


Mooi lijstje! Valeriaan eten ze niet zo graag dacht ik. Misschien nog venkel toevoegen en peterselie. Phacelia weet ik eigenlijk niet of ze dat eten die ken ik alleen als bijenplant.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 14:37

MarliesR schreef:
Die van mij eten het gewoon altijd wel :+

Ik was een beetje sip, ik had heel veel kleefkruid rond een oude wilg groeien. Mijn man heeft dit weekend een ronde gemaaid met de bosmaaier en heel enthousiast ook al mijn kleefkruid mee gemaaid, beeeeetje jammer haha! Gelukkig groeit het ook nog op een andere plek.


Dat is jammer inderdaad dat zou mij ook sip maken

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 08:33

De rozebottel is momenteel fors in het deel waar de paarden niet bij kunnen (waar ze wel bij kunnen is een zielig bladloos struikje zonder bottel.

Dat ze die rechtstreeks kunnen verhapsnappen met die prikkels is mij een raadsel.

Ik las dat gedroogde bottels lang houdbaar zijn. Had ik iets eerder mee moeten beginnen natuurlijk dan had ikgebruik kunnen maken van de tropische hitte.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 08:38

Klopt. Rozenbottel drogen bij warmte snel in en hou je makkelijk een half jaar goed mits goed droog en luchtig bewaard

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 14:42

Rozenbottels, is dat alleen van een speciale plant of van elke willekeurige roos?
Wij hebben dit jaar van onze klimroos Stekjes gemaakt, maar geen idee waar we ze willen laten :+ nu dacht ik bij de paarden maar weet niet of dat zomaar kan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 21:20

Oh dus je kan rozebottels ook gewoon in de zon laten drogen en dan koel en donker bewaren? In een doos ofzo?
Ik wilde ze wel invriezen maar heb maar 1 brood vriesvakje :+ , dus dat werd hem niet..
Wanneer kun je ze dan het best plukken en drogen?

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 21:37

Rozenbottels plukken als ze egaal nou van kleur zijn.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 12:35

Alle onbespoten rozenbottels zijn geschikt. Je zou zeggen met hitte en zon kun je snel drogen maar het beste droog je donker en goed geventileerd de geplukte planten.

Rozenbottels kun je in de over drogen dat kan nu nog prima. Pluk niet alles dan hebben de vogels ook nog wat in de barre winter.

Voordat je de rozenbotteks op een bakplaat legt, maak je ze schoon van takjes, puin, rotte bessen. Verdeel de rozenbottels gelijkmatig over de bakplaat. Verwarm de oven voor op 55 graden. Zet de bakplaat 8 uur in de oven. Laat de deur een beetje opem. Schep de rozenbottels af en toe om om te voorkomen dat ze aanbranden.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 12:38


GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 20:26

Ik knip regelmatg wat trossen en takken met blaadjes en voer ze bij op de wei. Oja en de dagen na het voeren niet schrikken van de mest, daar zitten de zaadjes rijkelijk in verdeeld.

De blaadjes en takken trouwens zonder de scherpe dorens!

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 13:27

zaadjes in de mest is mij nog niet opgevallen, zal eens een paar methopen op de track inspecteren :)

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 21:52

GraceZarif schreef:
De blaadjes en takken trouwens zonder de scherpe dorens!

Ik zag pas mijn jonge pony de meidoornplanten snoeien. Ik dacht auw, ik prik me altijd aan die stekels en zij vreet zo de toppen eruit alsof er geen doorn aan zit :+

Helaas hebben wij nu langs de wei zwarte nachtschade, heel veel zwarte nachtschade.
Dat had een kruidenstrook moeten worden, maar hoe we ook maaien, bijzaaien en nachtschade trekken, het is bijna onbegonnen werk inmiddels.
Ik baal dus enorm, want moet nu continu alles maaien, ook de goede kruiden (weegbree, klaversoorten, paardenbloem, kleefkruid, brandnetel, kamille, bijvoet, duizendblad).

En ik wil binnenkort de wilg gaan stekken, want daar zijn ze echt dol op.
Weet iemand welke tijd het beste is om te stekken?

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 22:05

Wij hebben 3 soorten gestekt en ze doen het allemaal prima :+ wilg is super makkelijk

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 08:49

Ik wil in de paddock meer struik/boom voor de paarden zetten. In eerste instantie wil ik een haag maken rondom de track. Ik zit nu te kijken naar hazelaar, eenstijige meidoorn, beuk en zomerlinde. Dan wil ik roosjes uit eigen kweek daar tussendoor zetten. Iemand nog andere tips om daar tussen te gooien?
We zitten op zandgrond, het moet dus eet-veilig zijn voor de paarden (wordt zeker in het begin uiteraard afgezet) en goed tegen droogte en warmte kunnen.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 21:50

Wij hebben een gemengde haag maar ik zie dat de ene sneller groeit dan de ander. Wanneer ik opnieuw zou aanplanten zou ik steeds een paar meter van dezelfde soort planten.

Je kunt nog witte moerbei doen, haagbeuk, kornoelje, zwarte bes, els.

Wanneer de paarden niet aan beide kanten van de haag kunnen eten dan moet je aan de buitenkant nog een randje overhouden waar je zelf kun lopen om die kan te snoeien.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 21:53

Isapaardje schreef:
GraceZarif schreef:
De blaadjes en takken trouwens zonder de scherpe dorens!

Ik zag pas mijn jonge pony de meidoornplanten snoeien. Ik dacht auw, ik prik me altijd aan die stekels en zij vreet zo de toppen eruit alsof er geen doorn aan zit :+

Helaas hebben wij nu langs de wei zwarte nachtschade, heel veel zwarte nachtschade.
Dat had een kruidenstrook moeten worden, maar hoe we ook maaien, bijzaaien en nachtschade trekken, het is bijna onbegonnen werk inmiddels.
Ik baal dus enorm, want moet nu continu alles maaien, ook de goede kruiden (weegbree, klaversoorten, paardenbloem, kleefkruid, brandnetel, kamille, bijvoet, duizendblad).

En ik wil binnenkort de wilg gaan stekken, want daar zijn ze echt dol op.
Weet iemand welke tijd het beste is om te stekken?


In de toppen zitten geen stekels zo slim zijn ze wel :)

Nachtschade vind het erg leuk om nieuw ingezaaide grond. Zorg ervoor dat ze niet in het zaad komen.

Wilg kun je volgens mij altijd wel stekken behalve wanneer het vriest. Als het vriest moet je de takken nog even bewaren, je kan ze inkuilen in zand tot het niet meer vriest.

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 21:55

Diana_Mabel schreef:
Wij hebben een gemengde haag maar ik zie dat de ene sneller groeit dan de ander. Wanneer ik opnieuw zou aanplanten zou ik steeds een paar meter van dezelfde soort planten.

Je kunt nog witte moerbei doen, haagbeuk, kornoelje, zwarte bes, els.

Wanneer de paarden niet aan beide kanten van de haag kunnen eten dan moet je aan de buitenkant nog een randje overhouden waar je zelf kun lopen om die kan te snoeien.


Bedankt voor de tips! Kornoelje had ik er inmiddels ook op staan.
Paarden kunnen er aan 2 kanten aan :) ik wil geen hele strakke heg dus ongelijke groei vind ik niet zo erg

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 22:07

Wat een interessant topic, ik ga het op mijn gemak eens doorlezen :) Druk bezig met aanplanten ter voorbereiding op het aanleggen van een soort paddock paradise rondom ons voedselbos, erg leuk om eens te kijken wat er wel en niet mogelijk is.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 20:46

Maartje_M schreef:
Diana_Mabel schreef:
Wij hebben een gemengde haag maar ik zie dat de ene sneller groeit dan de ander. Wanneer ik opnieuw zou aanplanten zou ik steeds een paar meter van dezelfde soort planten.

Je kunt nog witte moerbei doen, haagbeuk, kornoelje, zwarte bes, els.

Wanneer de paarden niet aan beide kanten van de haag kunnen eten dan moet je aan de buitenkant nog een randje overhouden waar je zelf kun lopen om die kan te snoeien.


Bedankt voor de tips! Kornoelje had ik er inmiddels ook op staan.
Paarden kunnen er aan 2 kanten aan :) ik wil geen hele strakke heg dus ongelijke groei vind ik niet zo erg


Het gaat niet om het visuele maar bij ons wordt de moerbei letterlijk verdrongen door de meidoorn waardoor de moerbei niet goed kan groeien.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 20:47

Prairy schreef:
Wat een interessant topic, ik ga het op mijn gemak eens doorlezen :) Druk bezig met aanplanten ter voorbereiding op het aanleggen van een soort paddock paradise rondom ons voedselbos, erg leuk om eens te kijken wat er wel en niet mogelijk is.


Super tof!

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:07

Bestelling gedaan bij Heg en Landschap (aanrader voor wie nog wil planten dit jaar, leuke prijzen ;) ) 2085 plantjes... Ongeveer 1700 daarvan gaan in de haag rondom het voedselbos. Meidoorn (75%), kornoelje (nav dit topic, wist niet dat dat eetbaar was), gelderse roos en wilde appel als boomvorm ertussen. Dan kan dat mooi groeien, en hopelijk is het over een jaar of 5 als we paarden gaan kopen, een mooie volle haag geworden :)

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 23:21

Wauw! Dat is een flinke bestelling. Wat leuk. :D

Heb je wel gecontroleerd of meidoorn in jouw regio geplant mag worden?

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 07:01

Nee eigenlijk niet.

Ik hoopte eigenlijk wel dat toen ik bezoek kreeg van een bedrijf dat de subsidie aanvraag regelt voor de provincie, dat die daar rekening mee zouden houden? Zij hebben 2 jaar geleden oa een grote struweel van meidoorn voorgesteld.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 07:39

Prairy schreef:
Bestelling gedaan bij Heg en Landschap (aanrader voor wie nog wil planten dit jaar, leuke prijzen ;) ) 2085 plantjes... Ongeveer 1700 daarvan gaan in de haag rondom het voedselbos. Meidoorn (75%), kornoelje (nav dit topic, wist niet dat dat eetbaar was), gelderse roos en wilde appel als boomvorm ertussen. Dan kan dat mooi groeien, en hopelijk is het over een jaar of 5 als we paarden gaan kopen, een mooie volle haag geworden :)


Als je de paarden daar wil hebben lopen, kan je er dan niet beter iets anders dan gelderse roos tussendoor doen? Die is giftig voor paarden (alle delen).

Wel echt gaaf hoor weer zoveel nieuwe aanplant :D :D
Rode kornoelje wist ik eerder ook niet en heb ik ook op mijn aanvraag erbij gezet :D