Louis Venhorst hooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oretha

Berichten: 3447
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Op de rug van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 18:30

De prijzen bij Venhorst zijn ineens enorm gestegen.

Voor een bundel weidehooi betaalde ik vorige maand nog 140 euro en nu 175 euro.

Ook voor de pre order voor de nieuwe oogst betaal je nu 165 euro voor een bundel.

Wordt nu toch wel erg duur :\

ElCid

Berichten: 9244
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 18:41

Het hooi is nu overal duur en door het slechte voorjaar is de kans op een tekort groot, vandaar die prijzen. Ik heb ook al prijzen van 7,- tot 9,- gezien voor een kleine baal hooi.
Gelukkig kunnen wij per vrachtwagen bestellen en betalen dan per ton. Dat scheelt een flinke slok op een borrel maar de prijzen zullen dit jaar flink tegenvallen.

Normaal kan er rond deze tijd vaak al gehooid worden maar dat is nu onmogelijk. Het gras groeit niet goed genoeg en het is te nat. Ik zie het bij ons ook; gelukkig hebben we zat gras maar het had al veel langer moeten zijn en groeit slecht aan waar de paarden lopen.

Spenk
Berichten: 21832
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 18:46

Ik vrees dat Elcid inderdaad helelmaal gelijk heeft. Het hooi raakt overal op en nieuwe kan er nog niet gemaakt worden.. Het duurde heel lang voor gras ging groeien en door dit bizarre natte weer kan er nog steeds niets. Normaal wordt de 1e snede nu al gehooid maar dat is nu nog niet aan de orde.

Mizora

Berichten: 18124
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 18:47

Het was vorig jaar rond deze tijd ook heel duur. Er is weinig hooi en goede kwaliteit hooi is nog slechter aan te komen. Maar ik vind de prijsstijgingen ook wel rap oplopen. Hopelijk wordt het dit jaar een beter hooijaar (europa-breed).

Wij hebben gelukkig dit jaar 3000m2 extra weide (voor 2 paarden en eventueel 2 minishetten, maar die krijgen in principe de schapenwei erbij zodra de schapen verkocht zijn). We hopen dus een stuk minder voerkosten te maken, van de winter voerde we 2 baaltjes graszaadhooi per dag. Ik hoop eigenlijk dat we dat in het hoogseizoen kunnen terugbrengen naar een halve baal (1.5kg naar de shetten, 2x4.5kg naar de grote paarden) als ze de hele dag op het gras staan ('s nachts wel voor 10 uur naar binnen, maar volgegeten van het gras verwacht ik dat ze niet zo veel behoefte meer hebben aan het graszaadhooi).

tengeltje11
Berichten: 7165
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 20:05

Hier hebben de meeste boeren al een goeie eerste snede binnen hoor en nu met de regen groeit alles heel erg goed, dus net een heel stuk beter dan vorig jaar. Binnen een week spreken ze van 20 graden, laat dat dan een week duren en er zullen al 2de snedes gemaaid worden. Net zoals het op een goed jaar gebeurd.

Spenk
Berichten: 21832
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 20:06

Hier in NL niet daar is het niet droog voor geweest op een enkele droge dag na heeft het verder elke dag geregend daar kun je niet op hooien. Het eerste gras is hier voornamelijk in de kuilbult gegaan.

Mizora

Berichten: 18124
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 20:10

Hier hebben ze begin deze week de eerste snede geoogst, terwijl dit normaal minimaal 2 weken eerder gebeurt en bij goede jaren zelfs bijna 4 weken eerder (2e helft april). Dat betekent dat ze een halve snede achterlopen hier, vanwege de magere grasgroei.

Ook op ons weiland kunnen we pas sinds een paar weken wat gaan opbouwen. Ze stonden er wel half februari op (2 paarden op 2800m2), maar wel maar een uur per dag. Dat is sinds begin mei opgebouwd naar 2.5 uur per dag en nu lijkt het verder opgebouwd te kunnen worden, maar tot ongeveer 1 mei hielden ze het met 1 uur per dag grazen het gras op ongeveer dezelfde lengte.

Hier is trouwens Voorne-Putten, vette zeeklei net onder Rotterdam.

Spenk
Berichten: 21832
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 20:12

Is het daar bij jullie droog genoeg voor geweest :) ? Ik zit in Drenthe.

Mizora

Berichten: 18124
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 20:19

Voor het kuilen eigenlijk niet. Het zou bij ons droog blijven, we zaten tussen twee strepen in, maar blijkbaar waren ze iets opgeschoven en hadden de boeren tot 2x toe een hoosbui in de ruim 24 uur dat het op het land heeft gelegen. Korte felle buien, dat scheelt nog wel iets. Maar ik vrees dat de kwaliteit niet denderend gaat zijn. Aan de andere kant, als je vrijwel door de je kuil heen bent, is het al snel beter dan nu ergens moeten aankopen (of helemaal niets) en er lag nu een redelijke snede op, anders zou hij eigenlijk te zwaar zijn geworden.

Voor de weidegang eigenlijk ook niet, maar onze paarden zijn heel braaf met erop gaan en de ingang heeft een dikke laag snippers, waardoor ze er niet kniediep in wegzakken. Ze lopen bij ons op een Paddock Paradise overdag, dus voor het bewegen nemen ze het zandpad (dat is het hele jaar droog in principe, uitgezonderd als het 3 weken achter elkaar regent. Dan hebben we een beetje plassen, maar staat het weiland letterlijk onder water, ondanks de drainage).

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 20:46

Een bundel kruidenhooi gewoon weer 30 euro erop. Echt bizar gewoon. En dat terwijl er al een aantal prijsverhogingen is geweest. Vorig jaar 135 voor een bundel en nu 195

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 20:53

Venhorst zijn altijd wel de eerste die met die achterlijke prijsverhogingen komen! En of er dit jaar al schaarste gaat zijn kun je heel niet voorspellen. Volgende week word het mooi weer en kan alles er af. Wie weet blijft het dat 3 maanden zo en kan er genoeg geoogst worden.

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 21:04

Ze geven zelfs dus nu aan dat nu je met de pre order kan bestellen de laagste prijs betaald, oftewel ze gaan verder omhoog. Ik heb mijn oude adresje weer benaderd en die gaat wat omlaag zelfs. Ja het was mooi spul maar het moet wel betaalbaar blijven

Artimes

Berichten: 499
Geregistreerd: 21-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 23:30

PBA_ schreef:
Ze geven zelfs dus nu aan dat nu je met de pre order kan bestellen de laagste prijs betaald, oftewel ze gaan verder omhoog. Ik heb mijn oude adresje weer benaderd en die gaat wat omlaag zelfs. Ja het was mooi spul maar het moet wel betaalbaar blijven


De nieuwe prijs is 195 euro.
Ik heb nu ook ergens anders hooi gehaald, jammer dat ik zelf moet halen maar wel 0,24 cent de kilo.
Afgelopen jaar vond ik het hooi ook echt niet zo mooi, veel schimmel en rotzooi en erg stoffig, paarden aten het ook echt niet of moeilijk.
Maar 195 euro voor een bundel, in nog geen 195 jaar :+ (heb het over het kruidenhooi)

ikkeniet

Berichten: 1262
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 08:07

Ik heb normaal hooi vanuit een grote ronde baal.
Maar wil altijd graag voor noodgevallen wat baaltjes hebben.
Mijn overbuurvrouw bestelt altijd bij Venhorst kruidenhooi, dus ik denk ik bestel een pallet weidehooi met haar mee. Lekker makkelijk.
Nou ik ga de volgende keer weer plaatselijk halen.
Paarden eten het niet, en ik kan mijn dure hooi beter aan de koeien geven.
Die eten het wel.

Spenk
Berichten: 21832
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 08:46

Bijzonder dat je paarden het niet eten. Maar je voert normaal voordroog dus? Dan kan het wel zijn normaal in je hooi veel meer suiker zit en ze het daarom niet hoeven in het weidehooi zit niet heel veel suiker.

Artimes

Berichten: 499
Geregistreerd: 21-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 11:24

Spenk schreef:
Bijzonder dat je paarden het niet eten. Maar je voert normaal voordroog dus? Dan kan het wel zijn normaal in je hooi veel meer suiker zit en ze het daarom niet hoeven in het weidehooi zit niet heel veel suiker.


Ik heb bij zowel kruidenhooi als weidehooi gehad dat ze het echt niet aten alle baaltjes, en mijn paarden zijn echt droog en arm hooi gewend. Voor het geld wat je betaald heb ik de laatste leveringen echt niet altijd mooi hooi gehad, veel stof, muf en soms gewoon met schimmel.

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 11:58

Ik had ook eens een keer een bundel kruidenhooi dat mijn paard echt niet at. Mijn geiten wel maar was duur geitenvoer dus

ElCid

Berichten: 9244
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 12:12

Wij hebben eigenlijk altijd goede ervaringen gehad in de ruim 10 jaar dat we hooi van Venhorst gebruiken. Soms wel eens een wat mindere baal, of met veel zuring, maar nog nooit meegemaakt dat de paarden het echt niet aten.
Maar we bestellen altijd grote hoeveelheden mogelijk scheelt dat ook in de verschillen die er van baal tot baal inzitten. Omdat het een natuurproduct is, is het nooit mogelijk om steeds exact hetzelfde hooi te leveren; dat kan per boer, per weiland en zelfs per deel van een weiland verschillen.
Wij zijn in ieder geval nog altijd zeer tevreden, ondanks de hogere prijzen. Onze paarden varen er wel bij. We voeren buiten hoofdzakelijk hooi en gras, lucerne, een vitaminebrokje en 1 krijgt dagelijks een kwart schep haver; dus onze voerkosten liggen in het geheel vrij laag ondanks het "dure" hooi wat ze dus prima in conditie houdt.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 14:52

PBA_ schreef:
Ze geven zelfs dus nu aan dat nu je met de pre order kan bestellen de laagste prijs betaald, oftewel ze gaan verder omhoog. Ik heb mijn oude adresje weer benaderd en die gaat wat omlaag zelfs. Ja het was mooi spul maar het moet wel betaalbaar blijven


Ja dat vond ik ook vreemd dat ze nu al weten hoe het hooi jaar gaat verlopen en dat het dus sowieso niet onder de 195 euro gaat komen voor een bundel. Maar misschien wordt het nog wel een goed hooijaar??

ElCid

Berichten: 9244
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 15:41

Die pre order doen ze elk jaar; het is meer dat je dan zeker weet dat je voor een op dat moment gunstige prijs zeker hooi hebt. Je kan natuurlijk wachten en hopen dat het meevalt maar dan is er, als het inderdaad een slecht hooi jaar wordt, kans dat er straks een tekort is en de prijzen nog verder oplopen. Het kan ook meevallen en dan zullen de prijzen zakken; een beetje gokken dus ;-).

De temperaturen gaan pas begin volgende maand oplopen en dan wordt het wat droger. In Duitsland wordt meestal pas va. juni gemaaid maar dan zal het toch echt droog moeten blijven en het gras dus nog meer moeten groeien. Hier in Nederland is de 1e snee hooi er gewoon niet, want het was, en is, veel te nat. Om hooi goed droog te krijgen moet het echt 7 dagen drogen, zonder buitje tussendoor, en dan nog is de vraag of het echt droog wordt. Als er nog vocht in de grond zit trekt dat op en wordt het dus nooit goed droog met als gevolg ( onzichtbare of zichtbare) schimmelvorming. Wij hebben 2 jaar achter elkaar zelf gehooid en zijn er nu mee gestopt; a. was het hooi van mindere kwaliteit doordat het toch steeds wat vochtig blijft, vooral 's nachts. B. als we de kosten voor het hooien ( we moeten het laten doen) en ons werk ( zelf opladen en op de hooizolder leggen) optellen zijn we net zo duur uit. Daarbij de gok of het wel goed droog was en dat is dus niet altijd zo; de schimmel/ stof vorming begint dan pas in de opslag. Vorig jaar uiteindelijk een groot deel van het hooi voor een habbekrats verkocht en een deel weggegeven omdat het niet goed genoeg meer was voor onze paarden...........En ander hooi ( dus bij Venhorst) gekocht. Dan snap je pas wat duur hooi is ;-).

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 19:54

Ja ik snap je verhaal, maar ze hebben al aangegeven dat de prijs dus niet gaat dalen. Ondanks dat we nog niet weten hoe de oogst dit jaar gaat zijn. Dat was mijn punt. Dus wachten heeft geen zin, de prijs wordt sowieso niet lager komend jaar dan wat ze nu al aangeven.

Mizora

Berichten: 18124
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 15:37

De prijs wordt bij de eerste levering nieuw hooi niet lager dan ze nu aangeven. Dat betekent niet dat hij de maand (of 2) daarna niet lager wordt. Wij bestellen niet voor, want we willen zo lang mogelijk hooi van vorig jaar voeren. De kans is aanwezig dat we juist de eerste ronde overslaan (hoewel laten leveren en hier nog 4-6 weken laten rusten ook een optie is. Daar zijn we ieder jaar mee aan het puzzelen).

maximosa

Berichten: 346
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: Fryslan, Dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:54

Blijf erbij, Venhorst is duur. Nu helemaal met de verhogingen. Hier in de buurt alweer de eerste oogsten...4 euro per pakje. Dus voor mijn beurs beter. Laatste lading 4,50 betaald en nog van Venhorst paar pakjes staan, Duits kruidenhooi. Maar vind de pakjes van 4,50 mooier.

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:56

Mijn laatste lichting duits kruidenhooi ook niet zo mooi weer, erg veel groffe stengels wat niet gegeten wordt.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 13:13

Ongelooflijk die prijzen.

Ik betaal 3,75 per baal bij mijn vaste boer in de buurt. Al jaren vaste klant naar alle tevredenheid.