Louis Venhorst hooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 14:49

Het ligt eraan hoe je het hooi voert, maar in principe kun je bijv zoals wij met netten in ibc vaten makkelijk zien hoeveel zand/stof er in je hooi zat.

Het mooie Franse hooi, laat niks achter, en geeft ook geen stof bij in de netten doen en als ik het goed schud.
Ons laatste fijne hooi, zaten wat minder baaltjes bij. Dan heb ik ook wat zand en stof op de bodem. Maar gelukkig wel op de bodem.

Ze promoten hun hooi als stofarm/vrij, maar ik vind een analyse minstens zo belangrijk, dus daar mogen ze dan ook wel wat meer aandacht aan besteden. Als het zo goed is, plaats je dat ook met trots op je site, neem ik aan.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 14:59

superpony schreef:
Het ligt eraan hoe je het hooi voert, maar in principe kun je bijv zoals wij met netten in ibc vaten makkelijk zien hoeveel zand/stof er in je hooi zat.

Het mooie Franse hooi, laat niks achter, en geeft ook geen stof bij in de netten doen en als ik het goed schud.
Ons laatste fijne hooi, zaten wat minder baaltjes bij. Dan heb ik ook wat zand en stof op de bodem. Maar gelukkig wel op de bodem.

Ze promoten hun hooi als stofarm/vrij, maar ik vind een analyse minstens zo belangrijk, dus daar mogen ze dan ook wel wat meer aandacht aan besteden. Als het zo goed is, plaats je dat ook met trots op je site, neem ik aan.


Ze hebben geen analyses... althans, ze hebben een gemiddelde van een aantal geanalyseerde partijen.
Dus 'waarschijnlijke' gehalten van een bepaalde regio/ percelen/ leveranciers.

Ze nemen teveel verschillende partijen af om iedere partij afzonderlijk te kunnen analyseren, daarvoor is de omloopsnelheid te hoog.
Dus er is zeg maar een gemiddelde van partij A,B en C...... met dat gemiddelde moet je 'ongeveer' rekening houden.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 15:48

Ja, dat weet ik. Maar ik vind een analyse minstens zo belangrijk. Ze promoten nu dat hun hooi geweldig is en nemen inderdaad gemiddelden, maar voor bijv ir paarden kan het een wereld van verschil zijn. Daarnaast is een ruwvoer analyse de basis van goed voeren. Alleen dan weet je wat je ernaast zou moeten geven in principe. Voor dat geld, wil ik dat gewoon ook weten. Met alleen stofarm, ben je er gewoon nog niet.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 16:28

Ninx schreef:
Ze hebben geen analyses... althans, ze hebben een gemiddelde van een aantal geanalyseerde partijen.
Dus 'waarschijnlijke' gehalten van een bepaalde regio/ percelen/ leveranciers.

Ze nemen teveel verschillende partijen af om iedere partij afzonderlijk te kunnen analyseren, daarvoor is de omloopsnelheid te hoog.
Dus er is zeg maar een gemiddelde van partij A,B en C...... met dat gemiddelde moet je 'ongeveer' rekening houden.


Meen je dit nu? Ze doen namelijk wel voorkomen dat iedere partij een eigen analyse heeft en niet dat ze een gemiddelde nemen van een aantal partijen in een bepaalde regio. Ik heb juist dit hooi gehaald omdat er aan analyse bij zat. Mijn HB shet met cushing mag geen hooi boven de 10% suiker.

Wat staat er in de analyse die jullie hebben gehad.

In die van mij staat:

Droge stof 853 (A), 864 (B), 864 (C)
Suiker 86 (A), 83 (B), 83 (C)
Eiwit 55 (A), 46 (B), 57 (C)

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 17:15

Ja, meen ik. Ik zal even de mail opzoeken voor je

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 17:24

Dus als je pech hebt, bestaat er kans dat je een partij van meer dan 10% suiker hebt? Dat kan voor een HB of IR paard niet goed zijn.

carika
Berichten: 1590
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 19:46

damian23 schreef:
Dus als je pech hebt, bestaat er kans dat je een partij van meer dan 10% suiker hebt? Dat kan voor een HB of IR paard niet goed zijn.

Maar dat risico looop je toch altijd? Je weet nooit hoe groot een partij is waarvan ze de meeting hebben genomen. Ze gaan geen analyse per pakje maken en als je een groot weiland hebt met verschil in reliëf etc. kunnen in een partij pakjes met 8% maar ook met 11% zitten.

Je moet in alle gevallen van gemiddelde waardes uitgaan.

MissWeenie

Berichten: 357
Geregistreerd: 28-01-14

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 10:08

Hey Ninx, had jij de kleine baaltjes van 20 kg of de grotere balen (welke idd minder ontstoft zijn?)

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 10:16

Afbeelding


Bijgaand de afbeelding. Zoals je ziet is het een gemiddelde uit 3 partijen.
Ze zitten wel allemaal onder de 10% in suiker.
Nog een hele kunst om te lezen, want alle waarden waren nogal versprongen in het mailbericht.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 10:18

carika schreef:
damian23 schreef:
Dus als je pech hebt, bestaat er kans dat je een partij van meer dan 10% suiker hebt? Dat kan voor een HB of IR paard niet goed zijn.

Maar dat risico looop je toch altijd? Je weet nooit hoe groot een partij is waarvan ze de meeting hebben genomen. Ze gaan geen analyse per pakje maken en als je een groot weiland hebt met verschil in reliëf etc. kunnen in een partij pakjes met 8% maar ook met 11% zitten.

Je moet in alle gevallen van gemiddelde waardes uitgaan.


Daarom kun je het beter zelf laten monsteren. En dan uit een fors aantal balen een klein plukje pakken.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 14:33

carika schreef:
[
Maar dat risico looop je toch altijd? Je weet nooit hoe groot een partij is waarvan ze de meeting hebben genomen. Ze gaan geen analyse per pakje maken en als je een groot weiland hebt met verschil in reliëf etc. kunnen in een partij pakjes met 8% maar ook met 11% zitten.

Ik snap dat ze niet per baal een analyse laten maken maar ik mag er toch wel vanuit gaan dat de analyse van de partij is die je koopt en niet van een geheel andere partij. Dat vind ik misleiding.

mirim

Berichten: 4422
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 16:14

Het is vast wel mogelijk om een analyse te vragen van de partij die jij koopt.
Dat het niet standaard bekend is van elke partij vind ik niet meer dan logisch
Als ze dat wel van iedere partij zouden hebben zal het hooi duurder zijn als dat het nu is.
Overal hangt een prijskaartje aan.
Misleiding vind ik in dit wel een heel groot woord.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 16:30

Het zou juist een vooruitgang zijn als mensen die hun hooi testen, dit wel gaan promoten en je een beetje kan kiezen wat en waar je wilt kopen. Nu moet je eerst kopen en kun je pas laten testen.
Ze willen betere kwaliteit en vragen ook een flink hogere prijs, dus daar hoort ook kwalitatief goed hooi bij. Alleen stofarm/vrij is niet voldoende garantie dat je ook goed hooi hebt.

ElCid

Berichten: 9244
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 16:45

Wij voeren het hooi nu ruim 2 jaar ( misschien al 3 jaar) en het beviel en bevalt ons meer dan goed. Beide paarden eten het graag, paard met bronchitis is er alleen maar beter op geworden, de ander is uitermate kieskeurig en eet dit hooi goed en altijd. Het is dus kwalitatief goed hooi, van constante kwaliteit zonder ongewenste kruiden. We hebben het nog nooit laten testen en gaan dat ook niet doen; we vertrouwen simpelweg op het oordeel en de expertise van Venhorst; daarbij komt dan ook nog een stukje klantvriendelijkheid en service wat we heel belangrijk vinden. Dan is het misschien wel iets duurder dan bij de boer om de hoek maar paarden kosten nou eenmaal geld. Sinds we dit hooi voeren zijn de paarden nog gezonder dan voor die tijd en dus heb ik het geld er, heel graag, voor over. Eerlijk gezegd snap ik niet waarom er nu weer mensen de boel hier gaan lopen afkraken; dan koop je het toch gewoon ergens anders als je het te niet kan betalen of graag wil dat iedere spriet "getest" is.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 16:50

Stofvrij is fijn voor een paard met luchtwegproblemen, maar zegt verder niks over de kwaliteit van het ruwvoer.
Ongewenste kruiden? Als het goed is, is het juist niet van engels raaigras.

Voor heel veel paarden is een analyse gewoon wel belangrijk. Tegenwoordig zijn veel paarden ir en willen mensen passend hooi geven.
Veel mensen hebben het er juist wel voor over, als je die antwoorden krijgt.

Het heeft ook niks met afkraken te maken. Ze zijn commercieel heel sterk bezig en dan mag men gewoon kritisch zijn. Dat zijn mensen op Bokt over alles en voor dit geld, mag je gewoon naar een analyse vragen.

Niet kan of niet wil betalen zijn 2 verschillende dingen. Ik wil geen mercedes geld neerleggen voor een Fiat, zo simpel is het.

Je vorige hooi kan ook slecht zijn geweest, als ze het nu zoveel beter doen. Maar dat zegt niks over andere paarden. Mensen voeren ook allemaal anders bij.

suffie
Berichten: 5718
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 17:41

Als wij inkuilden dan ging er per snede gras zo'n 40 ha in de kuil. Dit was dan afkomstig van 6 verschillende weilanden. Eurofins neemt verschillende monsters uit de kuil, maar je krijgt een gemiddelde analyse. Bij Venhorst gaat het niet anders. Er worden uit een partij verschillende monsters genomen en daar wordt het gemiddelde van berekend.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 18:08

suffie schreef:
Er worden uit een partij verschillende monsters genomen en daar wordt het gemiddelde van berekend.

Dat snap ik en dat is prima want zo gaat het hier ook altijd. Ik haal een partij hooi en pluk dan uit verschillende balen wat hooi. En dan heb je inderdaad een gemiddelde.

Alleen werd hier gesuggereerd dat de analyse die je kreeg helemaal niet van de partij was die je kreeg, maar dat die van een totaal andere partij kwam (wel in dezelfde streek). Voor mij is een analyse gewoon heel belangrijk. Dat heeft niks met afkraken te maken. Het kan voor mij een zieke pony betekenen indien de suiker te hoog is. En dat heeft niks met geld te maken want ik ben bereid om meer geld te betalen voor hooi waarbij een analyse zit en ik niet zelf op zoek moet naar hooi wat laag in suiker is.

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 20:18

ElCid schreef:
Wij voeren het hooi nu ruim 2 jaar ( misschien al 3 jaar) en het beviel en bevalt ons meer dan goed. Beide paarden eten het graag, paard met bronchitis is er alleen maar beter op geworden, de ander is uitermate kieskeurig en eet dit hooi goed en altijd. Het is dus kwalitatief goed hooi, van constante kwaliteit zonder ongewenste kruiden. We hebben het nog nooit laten testen en gaan dat ook niet doen; we vertrouwen simpelweg op het oordeel en de expertise van Venhorst; daarbij komt dan ook nog een stukje klantvriendelijkheid en service wat we heel belangrijk vinden. Dan is het misschien wel iets duurder dan bij de boer om de hoek maar paarden kosten nou eenmaal geld. Sinds we dit hooi voeren zijn de paarden nog gezonder dan voor die tijd en dus heb ik het geld er, heel graag, voor over. Eerlijk gezegd snap ik niet waarom er nu weer mensen de boel hier gaan lopen afkraken; dan koop je het toch gewoon ergens anders als je het te niet kan betalen of graag wil dat iedere spriet "getest" is.

Hier ook blije paarden. Wij voeren het Duitse kruidenhooi uit de grote balen en voor 1 paard de kleine baaltjes die minder stof bevatten.

Heel eerlijk, analiseren klinkt allemaal leuk maar als je als paardeneigenaar al heel wat soorten hooi in je handen hebt gehad kun je ook zelf onderhand wel een beetje zien of het er goed uit ziet of niet. En als de bakken van de paarden dagelijks leeg zijn is toch ook een goed teken plus dat de mest er picobello uit ziet.
Heb vaak zat partijen gehad die of te stoffig, vol kluiten aarde, plastic en verfrommelde blikjes, beschimmeld, stinkend naar oud en vocht, te vet door bemesting want allen aan de schijterij...etc etc....
En dan heb ik het nog maar niet over de verpakte balen voordroog want dat is helemaal een ramp! Dus ja ik vind dat zij een goede kwaliteit hooi verkopen en ben blij ik niet de helft rechtstreeks naar de mesthoop hoef te bonjouren.

SunnyHorse
Berichten: 1266
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 20:20

Wat adviseren jullie mij om voor 1 groot paard te bestellen? Die kleine baaltjes? Hoelang kun je zoiets bewaren? Heb ook geen idee hoeveel erdoorheen gaat bij 1 paard, wat is jullie ervaring?

Mizora

Berichten: 18124
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 20:29

Wat voor paard is het en hoeveel opslagruimte heb je? Of moet het onder een zeil?

Een gemiddeld warmbloed eet zo'n 12kg hooi per dag bij onbeperkt is mijn ervaring, maar het kan rustig oplopen tot 18-20kg als je een vreetzak heb. In principe raad ik de kleine baaltjes aan voor één paard, want die zijn net wat gemakkelijker hanteerbaar met uit elkaar vallende plakken etc.

12kg hooi per dag betekent 4 baaltjes hooi per week (dan zijn de baaltjes 21kg). Je hebt krap 4.5 week in een maand zitten dus je zit dan aan 18 baaltjes per maand. Een bundel kleine baaltjes is 21 stuks. Ik zou om te proberen 2 grote balen/bundels nemen, blijkt je paard 18-20kg te eten bij onbeperkt, heb je nog steeds ruim voldoende voor 1 maand (of je moet hem beperken, dan kan je starten met 1 bundel).

En verder is het uitproberen.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 20:49

damian23 schreef:
suffie schreef:
Er worden uit een partij verschillende monsters genomen en daar wordt het gemiddelde van berekend.

Dat snap ik en dat is prima want zo gaat het hier ook altijd. Ik haal een partij hooi en pluk dan uit verschillende balen wat hooi. En dan heb je inderdaad een gemiddelde.

Alleen werd hier gesuggereerd dat de analyse die je kreeg helemaal niet van de partij was die je kreeg, maar dat die van een totaal andere partij kwam (wel in dezelfde streek). Voor mij is een analyse gewoon heel belangrijk. Dat heeft niks met afkraken te maken. Het kan voor mij een zieke pony betekenen indien de suiker te hoog is. En dat heeft niks met geld te maken want ik ben bereid om meer geld te betalen voor hooi waarbij een analyse zit en ik niet zelf op zoek moet naar hooi wat laag in suiker is.


Er werd niks gesuggereerd ;-) Ik gaf alleen aan dat ze een gemiddelde nemen van partij A/ B en C. Of for the record D, E of F.... Datzelfde wat Suffie zegt, en hetgeen ik uit de mail geknipt-/plakt heb voor je.
Het is dus een gemiddelde, dat doet iedere grotere fouragehandel en dat kan ook niet anders.

Mijn vermoeden is dat het suiker sowieso tamelijk laag is, want mijn paarden kiezen eerst het andere hooi dat ik nog had.... dat zal zoeter zijn ;-)

Analyseren kan eigenlijk alleen als je lokaal afneemt, een partij kunt testen, en vervolgens die partij (of een deel daarvan) afneemt (of niet).

Maar goed, het hooi afkraken? Nee... Zelden een bedrijf meegemaakt dat zo netjes communiceert, keurig levert en het hooi is echt heel mooi. Stofvrij, nee... maar daarvoor heb ik een stomer.

SunnyHorse
Berichten: 1266
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 21:54

Mizora, dankjewel.
Het is een groot 1,76 warmbloed paard, die snel aan de magere kant is. Hij krijgt nu niet onbeperkt hooi (pensionstal) maar straks op de andere plek kan ik het wel organiseren.
Ik zal eens onderzoeken hoeveel ruimte er precies tot beschikking is. Maar het is sowieso droog en onderdak. Dan klinkt twee balen/ bundels goed!

Gulpje

Berichten: 8076
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 17:22

ElCid schreef:
maar paarden kosten nou eenmaal geld..


Seriously?? :') .....dus mensen zoals ik die 300+ betalen op een pensionstal met alleen voordroog moeten dus maar niet bij de lokale boer prima hooi gaan halen voor 3,75 maar iets van 9 euro per baaltje betalen omdat paarden nu eenmaal geld kosten? Nou, ik ben blij dat ik dat weet en ga er maar een baan bijzoeken dan aangezien mijn paard zeker 15 kilo hooi per dag wegvreet.

Anoniem

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 17:12

Kan iemand vertellen of dit hooi grof of mooi fijn is? Op de foto's op de site kan ik het eigenlijk niet goed zien. Ik wil graag fijn hooi voor mijn beestjes.

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Louis Venhorst hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 18:06

ik vind het niet grof....zit er eerder tussen grof en fijn in.