Jaarling met lage weerstand?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Granoek
Blogger

Berichten: 10486
Geregistreerd: 26-11-13

Jaarling met lage weerstand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 12:12

Hé allemaal!

Alvast sorry, het gaat een heel verhaal worden maar ik probeer het in te korten.

Voor ik begin stel ik graag even eerst mijn jaarling voor, met het hele verhaal er rond in een notendop.
Zijn naam is Duke, hij wordt op 3 juni een jaar oud, het is een Clydesdale geboren in York, Engeland en hij is op 4 december 2016 bij mij gekomen, hij was toen dus een half jaar oud en net van de mams af.

Hij was verrassend snel gewend bij de rest van de kudde hier, wij staan gestald op een trekpaardenfokkerij en hij mocht lekker de wei op met hun veulentjes.
Echter begin februari kwamen we er achter dat hij helemaal niet zo rond was, maar dat hij dus gewoon wormen had :( Er van uitgegaan dat hij daar ontwormd was (ja ik weet het, dom om daar zomaar van uit te gaan), hij was rond en gezond volgens mij. Hij is er toen zooo ziek van geweest, 39,5°C koorts, niet willen eten, zwak geworden en daardoor ook nog eens luizen gekregen. Maar goed, ook dat kon opgelost worden. De ontworming heeft hem goed gedaan en hij knapte snel op. Het was nog steeds geen goede eter maar we hadden hem en zijn vriendinnetje 's nachts apart op stal gezet en zo at hij zijn hapjes en kwam hij mooi bij.

Nu, half april was het weer prijs. Ik heb 4 dagen thuis gezeten met een gekneusde voet en toen ik terug op stal kwam waren zijn 4 benen open, tot bloedens toe. Mijten.

Afbeelding

Hij heeft zijn vervolg-ontworming gekregen, die moest hij sowieso krijgen, en weeral kwamen er wormen uit. Hierdoor waarschijnlijk weer zwak geworden en vatbaar voor mijten, de rest zit blinkend in de zomervacht en heeft nergens last van. Weeral een kwaaltje dat opgelost moest worden! Hij heeft antibiotica gekregen omdat zijn achterbenen warm en gezwollen waren, hij is gewassen met sebacil, 2x nu met een week tussen en hij krijgt om de 4 dagen een zeewaterbadje ter ontsmetting. Zijn benen zijn nu mooi terug de normale kleur en de wondjes gaan stilaan dicht.
Hij zit nog steeds lang in de haren en staat er schraal op.

Wat ik me afvraag:

- Moet ik hem wat bij geven voor zijn weerstand? Misschien door een nieuwe stal, nieuwe omgeving, andere paarden,.. dat zijn weerstand wat achteruit is gegaan?
- Een idee wat bij mij speelt: is ruinen een idee? Hij is heel rustig, geen hengstenstreken, hij staat nog samen met merrie-jaarlingen maar heeft er niet echt oog naar. Maar misschien dat het hengst-zijn wat veel energie van hem vraagt? Ik zou hem normaal gewoon nog een tijdje hengst laten, hij komt dan aan huis te staan met de jaarling hengsten van hun en heeft zo geen afleiding van merries.


De DA is vaker geweest maar hij is verder gewoon gezond, het zijn steeds weer kleine kwaaltjes, maar het is dus wel weer hele tijd iets


Dit is Duke in de periode tussen februari en april
Afbeelding

En dit is hij nu

Afbeelding

En zijn voetjes
Afbeelding


Hopelijk is het een beetje duidelijk wat ik bedoel, excuses dat het alsnog zo'n lang verhaal is geworden :+

Chrisss
Berichten: 536
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: Muntendam.

Re: Jaarling met lage weerstand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 19:14

Zou niet zomaar dingen extra gaan geven als je niet weet wat het toevoegd. Dus nuet in het wilde weg allerlei supplementen geven.Maar misschien eens laten testen of doormeten. Ik geef zelf enkele etherische oliën ter ondersteuning. Deze kunnen ook helpen tegen mijten. Daarnaast voer ik Equilin (www.equilin.eu/nl/) denk dat je paard wel iets extra nodig is qua voeding. Groot lijf niet als ze jong zijn hebben ze veel nodig om de motor te laten draaien en om te groeien. Hier een Drumhorse die nogal wat voer nodig is...

_00_0
Berichten: 3262
Geregistreerd: 01-12-07

Re: Jaarling met lage weerstand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 19:24

Zou een goede zijn om met natuurgeneeskunde te behandelen. Darmen zijn de weerstand en deze zijn beschadigd door de wormen.

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 19:44

Of gewoon het paard zelf eens de tijd geven ipv allerlei supplementen er in te stoppen.
Ik had met mijn fjord dezelfde problemen toen hij een jaar oud was. Ook ene paar keer de Da erbij gehad en die zei op een gegeven moment dat het paard gewoon even de tijd moest krijgen.
Mijn paard is inmiddels bijna 19 en is na zijn jeugdigde tijd een super sterk en gezond paard .
Na zijn 2e a 2,5 jaar is het enorm verbeterd en is hij op droes na en een virusje 2 maanden geleden nooit meer ziek geweest.

Dus ik zou zeggen : voer hem goed. Goed onbeperkt ruwvoer eventueel aangevuld met een brok/vit brokje en laat het lichaam zelf weerstand opbouwen. Strak weer naar buiten op de wei waar hij veel kan bewegen en ook eens in een bui regen kan staan. Daar worden paarden sterk van.
Die luizen zijn bv een voorbeeld dat een paard mindere weerstand heeft. Mijn fjord had ze op die leeftijd ook en dat een jaar of 3 achter elkaar.

Het castreren zou ik nog wel even uitstellen tot hij wat sterker is. Het is toch een flinke ingreep met wat risico's en een goed fit paard komt daar toch wat beter doorheen. Daarbij heeft hij nog geen hengsten manieren en is hij voor jou nog te handelen.

Het is een super leuk dier en ik weet zeker dat het een mooi, groot , sterk en gezond paard gaat worden. Maar geef hem even de tijd.

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Jaarling met lage weerstand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 19:56

Wat krijgt hij nu te eten? Voor aanvulling zou ik hem op zeewier zetten met een goede olie en wat luzerne , verder niks geks geven.

Granoek
Blogger

Berichten: 10486
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Jaarling met lage weerstand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 21:16

Hij heeft nog nooit supplementen bijgevoerd gekregen hoor, cowgirl. Ik zag een zak staan naast de elektrolyten en het leek me dus niet erg drastisch, als het gewoon zo verkregen kon worden. Echter was Google niet erg behulpzaam :/

Om heel eerlijk te zijn krijgt hij nu enkel hooi en onderhoudsbrok, omdat hij voor al de rest gewoon zijn neus ophaalt.. ik heb al geprobeerd met pavo daily care maar daar ruikt hij niet eens aan, dan heeft hij al cavalor best mix ofzoiets gehad, dat at hij een tijdje maar nu dus ook niet meer, een slobber mash heb ik gehad en dat ging redelijk maar bleken veel suikers in te zitten, en om hem nu sportvoer of krachtvoer te geven dat lijkt me te jong?

Wat hij wel eet is een soort mengeling met gehakselde mais, maar dit is niet ideaal voor paarden. Het kwam toen gewoon even op een punt dat het niet uitmaakte wát hij at, als hij maar iets binnen kreeg. Wat ie niet mag hebben valt dus wel in de smaak.

Overigens, alles waar ik olie over doe hoeft ie ook niet meer :+ tenminste, heb geprobeerd met lijnzaadolie.

Ik wil zijn darmen ook niet overbelasten idd, maar hij moet natuurlijk wel het nodige binnen krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 21:31

Als je paard lijnzaadolie niet lust, dan zou je gemicroniseerd lijnzaad kunnen proberen; hier zitten de omega vetzuren in die ook in de olie zitten, maar dan met ook nog eiwitten die hij qua spieren zeker kan gebruiken en een paar verdwaalde vezels. ;) Het voordeel is dat je dit ook niet meer hoeft te koken want alle schadelijke stoffen zijn er al uit. Hier heeft [***] net besloten dat hij geen lijnzaadolie meer lust, maar de gemicroniseerde lijnzaad vind hij prima, en blijkbaar vinden wel meer paarden dat.

Als een paard huidklachten heeft dan zou mijn eerste idee eigenlijk zijn om suikers en zetmeel zoveel mogelijk te vermijden. Dus zoals Cowgirl al schreef gewoon onbeperkt ruwvoer, een goede vitamine/mineralenbrok, en eventueel wat natuurlijke dikmakers die veel vetten en/of eiwitten bevatten zoals olie, lijnzaad, bietenpulp, luzerne(brok) enz zonder dat ze het systeem teveel belasten met suiker en zetmeel.

Er zijn namelijk behoorlijk wat paarden die juist van de bekende krachtvoermerken jeuk krijgen, dus een eliminatiedieet door eerst daarmee te stoppen en te kijken wat er dan gebeurt is op zich geen onlogische stap.

ellepel

Berichten: 47432
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 21:33

Weet je al wanneer hij op het gras komt?
Dat doet vaak toch wonderen hoor.
zou inderdaad ook even nu zo laten zoals het is.
Weet niet hoeveel brok hij krijgt?

lailapri

Berichten: 22142
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Jaarling met lage weerstand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 21:49

Krijgt hij hooi of voordroog? Ik merk dat nu ik hooi voer ik veel minder luizen ellende heb.

Granoek
Blogger

Berichten: 10486
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 22:10

ellepel schreef:
Weet je al wanneer hij op het gras komt?
Dat doet vaak toch wonderen hoor.
zou inderdaad ook even nu zo laten zoals het is.
Weet niet hoeveel brok hij krijgt?

Normaal vorige week! Bij mij thuis op de grote weide, maar met de voorzieningen die ze om stal hebben om hem te behandelen is hij daar nu beter af. Ik wil hem heeeel graag zsm op gras!

lailapri schreef:
Krijgt hij hooi of voordroog? Ik merk dat nu ik hooi voer ik veel minder luizen ellende heb.

Hooi, altijd hooi gehad

lailapri

Berichten: 22142
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Jaarling met lage weerstand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 22:29

Moeilijk eten, maag? Tis maar om mee te denken.

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Re: Jaarling met lage weerstand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 22:47

Mijn mini hengst was als jaarling ook vrij schraal, maar ik vermoed dat die bij de vorige eigenaar ook niet echt goede bijvoeding heeft gehad als veulen ( was 4,5 maand toen ik hem kocht) hij kwam toen ook heel slecht uit zijn wintervacht. Nu is die 2 jaar en krijgt die dagelijks brok (weet zo niet welk merk) en meusli erbij, en hij zit super in zijn vel. Verhaard goed, hij ziet er niet te dik uit, maar ook zeker niet te dun.

Dus zou het ook eerst gewoon eens aankijken zonder er gelijk van alles in te stoppen, behalve veulenbrok of merriebrok kreeg die van mij het aangemengd met meusli.

girlyggirl

Berichten: 3097
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Re: Jaarling met lage weerstand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 23:02

Zo te zien moet hij nog flink groeien, zou hem op bv podogrow zetten ipv basisbrok of toch op zn minst een vitamine brokje zoals marstall force bv.