Maridil® Esparcette

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-16 19:42


madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 09:06

Dan zou ik het niet zoeken in esparcette

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 11:46

Want?

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 11:58

familie van luzerne, met vrijwel dezelfde eigenschappen.

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 12:55

madamX schreef:
familie van luzerne, met vrijwel dezelfde eigenschappen.

Ja het is inderdaad een vlinderbloemige, maar toch zijn er paarden die het daar wel goed op doen en niet op luzerne. Maar ik heb zeker ook mijn twijfels, vandaar hier ook mijn vraag.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 23:00

Is soja schroot niks, zit veel eiwit in

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 19:30

Ik heb net een zak esparcette opgevoerd aan een pony die heel gevoelig is voor koliek. Vaak door andere partij hooi of een keer een snee brood geven enz.
sinds dat hij esparcette krijgt geen koliek meer gehad.
en er zitten eiwitten in die een jong paard in de groei of paarden die werken nodig hebben.
en hij kreeg ongeveer 300-400gram (hoeveelheid voor het weken in water)

Anoniem

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 19:44

Hier hebben we vandaag ook de eerste zak esparcette opengemaakt. [***] was al van grasbrok naar luzernebrok geschoven omdat hij meer eiwitten nodig had, maar aangezien hij ook met luzernebrok vetophopingen op de ribben hield raadde de dierenarts/osteopaat aan om hem eens op esparcette te zetten. Sowieso vind ik die anti-rode bloedwormwerking van esparcette erg interessant, want daar heeft [***] net een half jaar mee rondgezeuld.
Ik heb wel meteen op beide zakken met grote letters gezet dat ze nooit droog gevoerd mogen worden, want gooi er 1 drupje warm water op en een brokje ontploft bijna, dus verstikkingsgevaar is heel erg reeel als het droog gegeven wordt. Gelukkig ben ik de enige die [***] voert, maar ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat de verzorgstertjes van de andere pony's per ongeluk in de verkeerde brok grijpen als ze op zoek zijn naar beloningsbrokjes.

[***] vindt de smaak o-kee, niet dolenthousiast, maar dat is in zijn geval alleen maar goed want dan gaat hij niet schrokken. Ik gaf hem zijn bak met zo'n 700 gram esparcette + 3 liter water als compleet geweekte pap (voor de zekerheid ook nog eens over 3 lage bakken verdeeld zodat hij niet kan schrokken), maar het was wel interessant dat hij ook op de pap flink stond te kauwen. Geef heb dezelfde pap maar dan met grasbrok dan drinkt hij het gewoon naar binnen.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:54

Ik heb vandaag een zak besteld om het mijn merrie bij te gaan voeren. Zij staat met pensioen en heeft een schrale bovenlijn. Ze krijgt nu sp en lucerne. Ben heel benieuwd!

Anoniem

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 00:50

Ook voor dikkere paarden wat?
Als kauw hapje bij vitaminekorrel en supplement poeder?

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 01:00

Bedankt voor de reacties zo ver!
Ik heb het zelf nog niet gekocht, dus ben nog steeds erg benieuwd naar jullie bevindingen over een tijdje. Ik hoop dat jullie dat hier willen delen. :)

@ darkchrystal, geen idee of het wat is voor dikkere paarden. Het gaat mij om een eiwit bron voor een jong paard in de groei wat het niet goed op luzerne doet. Dus echt voor de spieropbouw en niet zo zeer de kilo's. :)

Anoniem

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 10:35

Mij zou t gaan om wat extra kauwen, wat eiwit en iets dat de darmen niet zo zwaar belast

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 12:07

Je zou het kunnen proberen. Als het niet om grote hoeveelheden gaat wordt je paard er vast niet dik van.

Anoniem

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 20:16

Hier staat [***] nu een maand (schat ik) op Esparcette en heeft beduidend meer spieren dan hij op grasbrok/luzerne kreeg - en dat terwijl hij de afgelopen maand echt 0,0 aan werk heeft gedaan; maximaal 1x per dag een kwartiertje stappen en schoftlifts terwijl hij daarvoor de bak sleepte, bereden werd en longeerde/grondwerkte in alle gangen.
Op luzerne/grasbrok (1,5 kilo per dag) kreeg hij geen extra spieren erbij maar vooral extra vetopslag op de ribben in rare vetbulten die ook drillerig voelden. Toen we van grasbrok/luzerne overgingen op esparcette (0,6 kilo per dag) werd eerst een week of twee zijn hele ribbenkast een soort vetbult (drilde op en neer tijdens het draven) maar nu is de vetlaag op zijn ribben gewoon normaal en heeft hij 3x zoveel spieren op de rug en achterhand.
Ik weet natuurlijk niet wat je doel is met dik maken, maar als het om meer vet kweken gaat dan spieren kweken lijkt esparcette in ons geval minder geschikt, maar als je meer spieren wil dan werkt het in ons geval in een kleinere hoeveelheid veel en veel beter dan grasbrok of luzernebrok in een twee keer zo grote hoeveelheid.

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 20:29

Aan wie is je post gericht xyzutu2 ? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 21:56

Onder andere aan jou als topicstarter?
In je beginpost vraag je volgens mij om ervaringen met deze esparcette, en in de vervolgposts vraag jj je af of dit soort voer ook geschikt is voor spierontwikkeling, en Darkchrystal vraagt zich af of het een dikmaker is?
Lees ik nu echt allemaal dingen die er niet staan?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-12-16 22:05, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 21:59

Mijne mag niet dikker haha..

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 22:27

koetjeboe schreef:
Is soja schroot niks, zit veel eiwit in

Waar kun je dat krijgen?

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 22:57

xyzutu2 schreef:
Onder andere aan jou als topicstarter?
In je beginpost vraag je volgens mij om ervaringen met deze esparcette, en in de vervolgposts vraag jj je af of dit soort voer ook geschikt is voor spierontwikkeling, en Darkchrystal vraagt zich af of het een dikmaker is?
Lees ik nu echt allemaal dingen die er niet staan?

Ik denk inderdaad dat jij iets leest wat er niet staan. :)

Ik vraag nergens of het geschikt is voor spieriontwikkeling. Ik weet dat dit product een goede eiwitbron is en overweeg het voor een jong paard in de groei. Die hoeft niet aan te komen in vet of in spieren, maar moet gewoon verder gezond opgroeien.

Ik vraag ervaring met het product, meer niet.

Darkchrystal vraagt of het ook geschikt is voor een dikker paard. Dus niet om nog dikker te worden. :)

Dus geen idee waarom jij begint over dik maken, vet of spieren kweken. Prima verhaal hoor in dit topic maar dan wel algemeen, als jou ervaring en niet als antwoord op een vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 23:06

Maar je vraagt toch letterlijk in de openingspost in het algemeen of mensen ervaring hebben met dit voer? :+
Vervolgens zeg je los daarvan dat je op zoek bent naar een andere vorm van eiwitten dan luzerne. Tja, op die mededeling kun je elke soort kracht/ruwvoer opsommen, want daar zitten allemaal andere soorten eiwitten in dan in luzerne... 8-)
Ook ben ik wel benieuwd naar wat je met die andere vorm van eiwitten wilt doen in het paardenlichaam? Eiwitten zorgen voor spiergroei. Esparcette biedt en meer eiwitten aan, en biedt deze in een andere, makkelijker opneembare vorm aan. Dus als je niet wilt dat je paard aan spierontwikkeling doet...

Mijn ervaringen zijn stomweg een antwoord op je eerste, algemene vraag en ook de enige vraag waar je dit topic mee geopend hebt. :+ Maar ik ben erg benieuwd naar wat er dan volgens jouw wél in die openingspost staat.
Grappig wending die dit topic neemt....

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 23:11

xyzutu2 schreef:
Maar je vraagt toch letterlijk in de openingspost in het algemeen of mensen ervaring hebben met dit voer? :+
Vervolgens zeg je los daarvan dat je op zoek bent naar een andere vorm van eiwitten dan luzerne. Tja, op die mededeling kun je elke soort kracht/ruwvoer opsommen, want daar zitten allemaal andere soorten eiwitten in dan in luzerne... 8-)
Ook ben ik wel benieuwd naar wat je met die andere vorm van eiwitten wilt doen in het paardenlichaam? Eiwitten zorgen voor spiergroei. Esparcette biedt eiwitten in een andere, makkelijker opneembare vorm aan. Dus als je niet wilt dat je paard aan spierontwikkeling doet...

Mijn ervaringen zijn stomweg een antwoord op je eerste, algemene vraag en ook de enige vraag waar je dit topic mee geopend hebt. :+ Maar ik ben erg benieuwd naar wat er dan volgens jouw wél in die openingspost staat.
Grappig wending die dit topic neemt....


Jouw antwoord is in het algemeen ook een nuttig verhaal, maar in die post waar ik naar vraag schrijf je dit:

Citaat:
"Ik weet natuurlijk niet wat je doel is met dik maken, maar als het om meer vet kweken gaat dan spieren kweken lijkt esparcette in ons geval minder geschikt, maar als je meer spieren wil dan werkt het in ons geval in een kleinere hoeveelheid veel en veel beter dan grasbrok of luzernebrok in een twee keer zo grote hoeveelheid."


Dus mijn vraag tegen wie heb je dit? Niemand hier wil dik maken. :D
Ik vraag enkel ervaringen met dit specifieke product, stel verder geen vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 23:19

Aha, ik snap de verwarring; dan mag je van mij de eerste 11 woorden van die tweede quote schrappen, als dat het duidelijker maakt. Wat ik bedoelde te schrijven was 'Ik weet niet of je doel is om dik te maken' - maar daar was blijkbaar niet overheen te lezen. 8-)

Hoe dan ook, nóg maar een potentiele algemene ervaring (fingers crossed ;) ) : 8-) de Tinker bij ons op stal gaat nu ook als proef twee weken over op Esparcette omdat hij heel veel last heeft van een achterbeen (stampt bijna de tegels kapot of de mens die eraan wil komen) en aangezien het veel voorgeschreven wordt voor mok/COPD gevallen hopen we dat dat hem ook kan helpen. Hij heeft altijd op hooi en gras gestaan maar stond tot vorige maand een half jaar op een andere stal waar hij alleen kuil kreeg. Dat is hem blijkbaar heel slecht bevallen en de overstap terug naar hooi heeft dat niet opgelost. Naast de jeuk/pijn aan het been heeft hij ook een sterke terugval qua bespiering, dus we hopen dat de esparcette iets kan betekenen voor zijn stofwisseling. Intussen gaan we het been-aanraken oefenen zodat als het stampen even erg blijkt we er over twee weken in elk geval een dierenarts bij kunnen laten.

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 23:25

xyzutu2 schreef:
Aha, ik snap de verwarring; dan mag je van mij de eerste 11 woorden van die tweede quote schrappen, als dat het duidelijker maakt. Wat ik bedoelde te schrijven was 'Ik weet niet of je doel is om dik te maken' - maar daar was blijkbaar niet overheen te lezen. 8-)
Maar de rest van wat ik allemaal aan ervaringen met dit specifieke product beschrijf - op die ene helft van dat ene zinnetje na - is toch precies wat je aan ervaringen vraagt, of zie ik dat nou nog steeds verkeerd?


Ben je nu werkelijk zo beledigd omdat ik je vraag tegen wie je het hebt?! Wauw... :D
Als je het als vraag had opgeschreven had ik inderdaad "nee" geantwoord en Darkchrystal ook. Voor de rest heb ik al benoemd dat het delen van je ervaring in het algemeen bijdraagt in dit topic.

Anoniem

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 23:30

Ik was gewoon erg verbaasd omdat ik jouw posts las en me niet kon voorstellen dat er zoiets raars in mijn berichtje zou staan dat dat zulke fel geformuleerde reacties los zou maken. Ik las steeds jouw posts terug en snapte niet waarom mijn ervaringen daarmee in tegenspraak zouden zijn. Pas toen je verduidelijkte dat het je om dat ene zinnetje ging zag ik dat ik iets te snel had getypt en dat al je posts dus alleen om dat ene zinnetje draaide, niet om de rest van de post. Vandaar mijn verbazing.
Maar goed, jij leest verbazing dan weer als beledigd zijn en zo komt het oude jaar wel op. ;)

Hoe dan ook, fijn om te weten waar precies het zeer zat, en ook om te weten dat het stomweg een vertyping van mijn kant was en niets ergers. :)

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 23:37

Het is maar bokt hoor :+