Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pallatin

Berichten: 2521
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 08:38

Eens met Spenk, laat eerst onderzoeken waar de klachten vandaan komen dan kun je gericht aan een oplossing werken.
Mijn Gelder van 640 kg en 1.73 doet het overigens prima op een halve kilo gastro brok per dag. Dat wordt verdeeld over 3 voerbeurten met 2 handjes havens mix. Hij krijgt geen balancer verder oid en werkt zo’n 5x in de week. Kijk dus gewoon goed naar wat je paard nodig heeft.
@ Hieperdi: over die omega 3/ 6 verhouding in gastro, kun je dat toelichten? Waar maak je dat uit op?

Spenk
Berichten: 21826
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 08:42

chery schreef:
Klopt. Nee geen scoop. Ik heb osteopaat laten komen ivm op rechts niet lekker erdoorheen komen. Hij opperde het KAN de maag zijn. En juist omdat ik weet dat Koudbloeden hard zijn laat ik bij minste signalen nakijken. Verder vertoont ze inderdaad niets.

Dan daar mee beginnen ipv random een brok te gaan voeren. Er zit veel meer suiker zetmeel in deze brok. Mijn koudbloed kon er niet tegen.

Hieperdi
Berichten: 2589
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 09:03

Pallatin schreef:
Eens met Spenk, laat eerst onderzoeken waar de klachten vandaan komen dan kun je gericht aan een oplossing werken.
Mijn Gelder van 640 kg en 1.73 doet het overigens prima op een halve kilo gastro brok per dag. Dat wordt verdeeld over 3 voerbeurten met 2 handjes havens mix. Hij krijgt geen balancer verder oid en werkt zo’n 5x in de week. Kijk dus gewoon goed naar wat je paard nodig heeft.
@ Hieperdi: over die omega 3/ 6 verhouding in gastro, kun je dat toelichten? Waar maak je dat uit op?

Na navraag. Teveel omega6 kan ontstekingsbevorderend werken. Dus ik vermijd dat liever, voor de zekerheid. De verhouding in de gastro van omega3&6 is 1:6 aardig scheef

Pallatin

Berichten: 2521
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 09:10

Navraag bij wie? bij Havens? Ik vraag het overigens echt oprecht uit bezorgdheid en verbazing aangezien ik zelf alleen maar beweringen online kan vinden dat door de toevoeging van lijnzaad (hoog omega 3)het voer juist een optimale verhouding tussen omega 3 en 6 bevat? :?

Ik voer mijn paard overigens de laatste maand of wat dagelijks 150 gram vers gemalen lijnzaad bij, juist ivm die ontstekingsremmende eigenschappen en het positieve effect op jeukgevoelige paarden. Nu hij weer langzaamaan de wei op kan bouw ik dat af aangezien vers gras ook veel omega 3 bevat.
Laatst bijgewerkt door Pallatin op 03-05-24 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Hieperdi
Berichten: 2589
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 09:16

Pallatin schreef:
Navraag bij wie? bij Havens? Ik vraag het overigens echt oprecht uit bezorgdheid en verbazing aangezien ik zelf alleen maar beweringen online kan vinden dat door de toevoeging van lijnzaad het voer juist een optimale verhouding tussen omega 3 en 6 bevat? :?

Ja via havens. Klopt maar dat is dus niet waar en wat misleidend. 1:6 is echt geen optimale verhouding (vind ik). Volgens hun trekt deze scheve verhouding wel recht bij weidegang, maar dit gaat volgens mij meer om een zeer gevarieerde gezonde wei die tegenwoordig niet heel veel meer te vinden zijn.

Er wordt altijd geadviseerd om rond de 2:1 te zitten. Lijnzaad bevat grotendeels ALA dat is het minst opneembare, het paard moet ala omzetten naar DHA en EPA. Heb je een paard waarvan immuunsysteem niet ideaal is dan bemoeilijkt het dit proces. Pin me er niet op vast ik ben geen DA :+ DHA en EPA zijn wel goede bestandsdelen

Ik wil nu mensen niet afschrikken maar wees bewust van wat je voerd. Je bent wat je eet zeggen ze. Ik vind het een fijne brok maar zoals ik al zij het heeft goede dingen maar helaas ook wat mindere dingen, die niet optimaal zijn voor MIJN paard

Pallatin

Berichten: 2521
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 09:55

Thanks voor de uitleg, ben er even in gedoken en idd wordt de ALA in het lijf omgezet naar DHA en EPA wat de gunstige bestanddelen zijn zeg maar. Ik kan niets terugvinden hoe dat in een paardenlijf gaat maar las wel dat om die ideale verhouding te benaderen je minder omega 6 binnen zou moeten krijgen en meer omega 3. Nou bevat Gastro volgens voervergelijk naast lijnzaad ook soja en zonnebloem producten. Die laatste 2 hebben meer omega 6 dan 3, dus daar zou best die scheve verhouding vandaan kunnen komen. Om dat recht te breien moet je dus haast wel lijnzaad bijvoeren :+

Hieperdi
Berichten: 2589
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 10:01

Pallatin schreef:
Thanks voor de uitleg, ben er even in gedoken en idd wordt de ALA in het lijf omgezet naar DHA en EPA wat de gunstige bestanddelen zijn zeg maar. Ik kan niets terugvinden hoe dat in een paardenlijf gaat maar las wel dat om die ideale verhouding te benaderen je minder omega 6 binnen zou moeten krijgen en meer omega 3. Nou bevat Gastro volgens voervergelijk naast lijnzaad ook soja en zonnebloem producten. Die laatste 2 hebben meer omega 6 dan 3, dus daar zou best die scheve verhouding vandaan kunnen komen. Om dat recht te breien moet je dus haast wel lijnzaad bijvoeren :+

Klopt maar dat omzettingsproces verloopt niet altijd ideaal. Vooral als je paard al wat immuniteit problemen heeft. Zonnebloem bevat idd veel omega6.