Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hieperdi
Berichten: 2592
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 21:26

ellepel schreef:
kennisje van me had een shetje die het echt heel goed deed op coolstance copra.
misschien kun je die proberen?

Ja had ik ook goede dingen over gehoord. Ik zag dat ze van horseadds ook de protein+ hebben. Dat is sojaschroot. Punt is dat hij echt niet mager is, hij is flink/breed gebouwd voor een kwpn’er en op t moment goed op gewicht maar de spieropbouw blijft wel wat achter. Hij lijkt gespierd vanwege zijn brede schouders ook en hij is wat rondgeribt. Heeft aanleg om snel te dik te worden. Ik vind het heel lastig.

Macs

Berichten: 7649
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 23:16

Ik zou idd meer eiwit geven en evt lijnzaadolie.
Maar ik ben geen expert, maar dat werkt voor ons wel.
Mijn merrie is een koudbloed maar kan wel snel spier verliezen.
Ik voer na intensief rijden Bodybuilder. Na jaren verschillende soorten proberen lust ze nu eindelijk luzernemix van Hartog (de senior) voor dagelijkse extra eiwitten.

Hieperdi
Berichten: 2592
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 23:41

Macs schreef:
Ik zou idd meer eiwit geven en evt lijnzaadolie.
Maar ik ben geen expert, maar dat werkt voor ons wel.
Mijn merrie is een koudbloed maar kan wel snel spier verliezen.
Ik voer na intensief rijden Bodybuilder. Na jaren verschillende soorten proberen lust ze nu eindelijk luzernemix van Hartog (de senior) voor dagelijkse extra eiwitten.

Ja alleen die bevat wel vrij veel zetmeel. Mijn krachtvoer gastro+ heeft ook al wat aan de hogere kant suiker en zetmeel helaas :D

Macs

Berichten: 7649
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 23:52

Hieperdi schreef:
Macs schreef:
Ik zou idd meer eiwit geven en evt lijnzaadolie.
Maar ik ben geen expert, maar dat werkt voor ons wel.
Mijn merrie is een koudbloed maar kan wel snel spier verliezen.
Ik voer na intensief rijden Bodybuilder. Na jaren verschillende soorten proberen lust ze nu eindelijk luzernemix van Hartog (de senior) voor dagelijkse extra eiwitten.

Ja alleen die bevat wel vrij veel zetmeel. Mijn krachtvoer gastro+ heeft ook al wat aan de hogere kant suiker en zetmeel helaas :D

Daarom voer ik de bodybuilder alleen na een lange rit of intensieve les, dan hebben ze in ieder geval genoeg verband en is het zetmeel niet zo'n probleem. Ik neem aan dat je daar op doelt en niet op de hartog haha

Jorex

Berichten: 9997
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 00:14

Coolstance copra wordt niet verkocht door mijn leverancier. Ik overweeg nu masters senior om te kijken of dat de gewichtstoename wat doet versnellen. Ik zie zeker al verschil met 3 weken terug, maar nog niet zo dusdanig dat ik denk "hij is met een week volledig bij". En dat had eigenlijk wel gemoeten. Ik had afgelopen jaar ook een slobber met 30+% suiker en zetmeel, die gaf ik ook alleen na ritten. Maar ik rijd vanaf de lente intensief naar ritten van 20-30 km toe met ze meerdere keren per week, dus dan kunnen ze dat ook wel hebben. Ik zit nu op 1 keer een buitenrit en 1 keer een lesje in de binnenbak, dus laag intensief werk.

Hieperdi
Berichten: 2592
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 09:22

Ik zie net dat de havens gastro+ brok ook veel luzerne bevat. Hmm wellicht is t niet nodig om nog eiwit bij te voeren.

Maar toch vind ik dat hij wat mist voor zijn spieren. Vooral zijn rug en bij zijn schoft. Uiteraard is dat natuurlijk ook training. Maar merk dat hij soms wat verstijfd en verzuurd als ik wat intensiever rij. Meestal als ik het op 30 min rijden en simpel houdt dan is hij iets licht bezweet en is er niks aan de hand, maar op t moment dat ik wel even een keer wat langer of pittiger rij dan merk ik dat toch wel.

Magnesium merk ik gewoon echt niks mee en zit ook al voldoende in de gastro

Daihyo

Berichten: 88097
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 09:29

Ik wil niet l*llig doen, maar dit topic gaat over balancers/vitaminebrokjes. Het wordt nu wel erg offtopic, hoe interessant ook. Misschien een idee om een apart topic te openen.

puppy1128

Berichten: 5019
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 09:34

Hieperdi schreef:
Ik zie net dat de havens gastro+ brok ook veel luzerne bevat. Hmm wellicht is t niet nodig om nog eiwit bij te voeren.

Maar toch vind ik dat hij wat mist voor zijn spieren. Vooral zijn rug en bij zijn schoft. Uiteraard is dat natuurlijk ook training. Maar merk dat hij soms wat verstijfd en verzuurd als ik wat intensiever rij. Meestal als ik het op 30 min rijden en simpel houdt dan is hij iets licht bezweet en is er niks aan de hand, maar op t moment dat ik wel even een keer wat langer of pittiger rij dan merk ik dat toch wel.

Magnesium merk ik gewoon echt niks mee en zit ook al voldoende in de gastro


Al gekeken naar 3 amino en natuurlijke vitamine E? O.a horseflex heeft dat. En weet je wat het hooi bevat aan eiwit? Je paard kan ook een hogere behoefte hebben.
Die van mij is een tinker, maar die moet ik toch echt wel bijvoeren. Niet perse in energie, wel in eiwit e.d. ook i.v.m. zijn pssm. Anders is ie niet vooruit te branden na max een uur of nog erger na een kwartier. (En boos! :(:) ). Terwijl met alles aangevuld hij gerust 8 uur kan lopen inclusief pauzes en nog niet moe is (ik was zo moe, ik had niet eens honger. :') )

Hieperdi
Berichten: 2592
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 09:36

Daihyo schreef:
Ik wil niet l*llig doen, maar dit topic gaat over balancers/vitaminebrokjes. Het wordt nu wel erg offtopic, hoe interessant ook. Misschien een idee om een apart topic te openen.

Oh oke sorry -O-

Hieperdi
Berichten: 2592
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 09:36

puppy1128 schreef:
Hieperdi schreef:
Ik zie net dat de havens gastro+ brok ook veel luzerne bevat. Hmm wellicht is t niet nodig om nog eiwit bij te voeren.

Maar toch vind ik dat hij wat mist voor zijn spieren. Vooral zijn rug en bij zijn schoft. Uiteraard is dat natuurlijk ook training. Maar merk dat hij soms wat verstijfd en verzuurd als ik wat intensiever rij. Meestal als ik het op 30 min rijden en simpel houdt dan is hij iets licht bezweet en is er niks aan de hand, maar op t moment dat ik wel even een keer wat langer of pittiger rij dan merk ik dat toch wel.

Magnesium merk ik gewoon echt niks mee en zit ook al voldoende in de gastro


Al gekeken naar 3 amino en natuurlijke vitamine E? O.a horseflex heeft dat. En weet je wat het hooi bevat aan eiwit? Je paard kan ook een hogere behoefte hebben.
Die van mij is een tinker, maar die moet ik toch echt wel bijvoeren. Niet perse in energie, wel in eiwit e.d. ook i.v.m. zijn pssm. Anders is ie niet vooruit te branden na max een uur of nog erger na een kwartier. (En boos! :(:) ). Terwijl met alles aangevuld hij gerust 8 uur kan lopen inclusief pauzes en nog niet moe is (ik was zo moe, ik had niet eens honger. :') )

Oh thankx nee nog niet gezien! Bedankt

Spenk
Berichten: 21834
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 09:48

Daihyo schreef:
Ik wil niet l*llig doen, maar dit topic gaat over balancers/vitaminebrokjes. Het wordt nu wel erg offtopic, hoe interessant ook. Misschien een idee om een apart topic te openen.

Lijkt mij ook, zeker omdat er al best veel gezegd hebben paard is veel te dik dat kan ook goed oorzaak zijn.

Blijft nu wel heel erg over 1 paard gaan wat niks met balancer te maken heeft.

TinkerTreas

Berichten: 3721
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 13:00

Ik lees hier regelmatig dat mensen afwisselen tussen verschillende balancers.
Ik voer nu sinds ongeveer mei agrobs naturmineral, volgens mij doen mijn pony's het hier goed op. Alleen mijn jongste heeft last van jeuk.
De oorzaak is niet helemaal zeker. Ze is in augustus begonnen met schuren op de typische sme plekken.
Op dat moment was ze ook ziek door een enorme bloedworm infectie en had ze slechte leverwaardes.
Inmiddels zijn haar leverwaardes weer goed, de jeuk is veel minder. Maar ze blijft haar billen/staart schuren en ze schuurt nu haar borst.

Ik zit nu te twijfelen om een andere balancer te proberen, maar ik weet niet goed wat.
Ik heb in het verleden oerbalans gevoerd, maar dat werd niet gegeten. En vitalbix daily complete Timothy, maar de jongste werd daar spooky op en de oudste at het niet geweldig.

Het gaat om 2 shetlander merries van bijna 3 en bijna 4 jaar.
Ze krijgen zo goed als onbeperkt onverpakt hooi, helaas is dit niet te testen omdat we maar voor 6 weken hooi kunnen opslaan. Dus we kopen iedere 6 weken nieuw hooi.

Het moet wel een balancer zijn die in een wat kleinere verpakkingen te koop is, want 2 shetten van rond de 90 cm eten niet veel.

SunnyHorse
Berichten: 1266
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 19:59

TinkerTreas, is het in jouw geval nog een optie om gewoon eventjes te stoppen met de Balancer en te kijken wat dat doet? Van een paar weken geen Balancer lopen ze geen achterstanden op, maar kun je wel zien of de reactie uit de Balancer komt.

TinkerTreas

Berichten: 3721
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 22:14

SunnyHorse schreef:
TinkerTreas, is het in jouw geval nog een optie om gewoon eventjes te stoppen met de Balancer en te kijken wat dat doet? Van een paar weken geen Balancer lopen ze geen achterstanden op, maar kun je wel zien of de reactie uit de Balancer komt.


Dat is inderdaad ook nog een idee.

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 22:09

Ik ga ivm pssm2 overstappen op iets anders. Heb nog een volle bak 8kg pavo vital ter overname.

LisaaSophie

Berichten: 622
Geregistreerd: 17-02-13
Woonplaats: Naaldwijk(westland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 22:13

MRIIIS schreef:
Ik ga ivm pssm2 overstappen op iets anders. Heb nog een volle bak 8kg pavo vital ter overname.


Waarop ga je overstappen en welke variant van de pssm2? :(:)

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 22:30

Naar jpgef hi support. Heb jarenlang pavo gevoerd maar de luzerne die erin zit, werkt niet voor mijn Px :( Heel erg balen, want ik vind pavo verder echt helemaal prima kwa inhoud en prijs en ze is er gek op. :(

Djorf_6
Berichten: 620
Geregistreerd: 28-03-15

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 21:22

Is er iemand die hier de balancer van per naturam voert? De orgamin of de orgamin pellets? Ik zie op de site wel analytische bestandsdelen en mineralen staan, maar ben vooral benieuwd naar de vitamine E die er in zit. Mocht iemand dat hier voeren, staat er op de zak meer informatie?

Kabouterdans
Berichten: 5088
Geregistreerd: 19-06-02

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 20:19


Saaams

Berichten: 13293
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 20:29

Ja, ik voer het sinds 5 januari. Ik ben tester van het product.

Heel tevreden over. Vooral de aanvulling van de extra vitamine E vind ik echt een groot plusje.

Het wordt heel makkelijk gegeten. Zowel los in de bak als door haar krachtvoer.

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 20:43

Ik kende het nog niet, maar valt me op dat die erg laag in selenium zit. je komt daarmee zeker niet aan de dagelijkse behoefte.

Phonix
Berichten: 1117
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 21:53

Saaams schreef:
Ja, ik voer het sinds 5 januari. Ik ben tester van het product.

Heel tevreden over. Vooral de aanvulling van de extra vitamine E vind ik echt een groot plusje.

Het wordt heel makkelijk gegeten. Zowel los in de bak als door haar krachtvoer.


Hoe ziet het eruit?

Saaams

Berichten: 13293
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 22:10

Als zo’n gras/lucernebrokje.
Ik kan morgen een foto maken.

uudje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 12:33

Heb er naar gekeken. Maar vind selenium veel te laag, en andere vitamine en mineralen juist weer behoorlijk hoog. En ook totaal suiker 9,1 % is niet erg laag voor een balancer. Al is het uiteindelijk als je 270 gram voert wel een stuk minder. En blijf me afvragen wat glycerine altijd in dat voer van hartog doet. Lijkt me puur een smaakmaker en niet echt nuttig. Hoorde wel dat de testers enthousiast waren

Hieperdi
Berichten: 2592
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 17:08

Hoi beste bokkers!
Even een vraagje over voer.
Ik voer nu uit me hoofd
7/800 gram gastro brok
Pavo vital 3/4 keer in de week
En wat nutrimash slobber voor de supplementen. Nu zit er in alle 3 de voeren luzerne. Vooral de gastrobrok heeft een hoog aandeel luzerne in de brok verwerkt. Zou het kwaad kunnen als ik daar ook nog eens pure luzerne aan toevoeg? Hij eet zijn gastro brokken vrij snel weg. Het is een moeilijk eter, vitalbix fibermix krijg ik er helaas niet in bij hem. Luzerne vind hij wel lekker