Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
judjuk

Berichten: 105
Geregistreerd: 02-10-15
Woonplaats: Antwerpse zuiderkempen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 01:40

Heeft hier iemand ervaring met active E van aveve tegen stramme spieren ?

Afbeelding

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 16:18

Ik heb juist t idee dat Stanley met de Vitalbix en de slobber het juist beter energie en conditie heeft. Miss omdat er wat meer ijzer in zit. Wat zorgt voor aanmaak rode bloedcellen en dat was bij hem iets aan de lage kant (voor een koudbloed niks schokkends)

Maarja hij reageert ook beter op t gras. Niet zo papperig enz. Hij is op moment goed op gewicht

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 07:16

Elvirawortel schreef:
xhipper schreef:
Hello hello,
Uit mijn leesschulpje gekropen, na het hele forum doorgespit te hebben, meld ik me hier ook, want ik zie werkelijk waar door de bomen het bos niet meer.
Ik meld me hier, natuurlijk, omdat ik mijn paarden ook vitamine- en mineralenbrok wil gaan geven in plaats van Pavo (wat ze nu nog krijgen, oeps).
Maar er zijn zóveel merken en informatie over waardes etc. etc., maar daar ben ik niet zo heel goed in thuis.
Nu raadde de osteopaat/chiropractor en tevens dierenarts van mijn paard mij aan om te gaan voor Equilin, omdat dat volgens haar de enige brok is die gemaakt wordt van natuurlijke grondstoffen en ingrediënten en dat de rest van de brok voor een groot deel uit synthetische bestanddelen bestaat en zoals zei zij: uit schimmels. Maar sidenote: zij werken ook samen geloof ik.
Omdat ik niet blind afgaand op haar advies ergens in wil stappen, wil ik graag dus ook jullie mening en advies. Ik heb ook al voeradvies gevraagd bij JPGEF, Equilin en Pure Paardenvoeding (voor de Victorious Secret 200). Van JPGEF en Equilin reactie gehad, van Pure nog niet. Ik was namelijk wellicht geïnteresseerd in die drie merken, maar Vitalbix spreekt me ook wel aan vanwege alle verschillende producten die zij hebben (ook lucerne).
En ja: ik ben me bewust van het feit dat het per paard afhankelijk is hoe ze ergens op reageren.
Conclusie: I need your advice. Pb's zijn ook toegestaan als je iets niet wil plaatsen in dit topic (of niet het hele topic vol wil spammen), maar ik hoop op jullie hulp. %)


Ik heb Vitalbix gegeven en paard zag er prachtig uit, maar hij heeft zomer eczeem en daar blijft hij last van houden, en dan verwacht ik niet dat het op te lossen is met een brokje, maar ik wilde hem gewoon zo weinig mogelijk belastende stoffen geven. Vitalbix bevat ijzer en mangaan wat genoeg in hooi zit, dus ben ik voor de VS 200 gegaan, die minder voedingsstoffen bevat die wel in hooi zitten, en wat meer van de voedingsstoffen die te weinig in hooi zitten zoals selenium en zink. Geef je 300 g Vitalbix dan geef je 0,9 mg selenium, geef je 200 g VS 200 dan geef je 2 mg selenium. Ik vind de VS 200 een heel makkelijk brokje, op dagen dat mijn paard meer moet werken kan ik er wat meer van geven en geef ik dus wel meer vitamine E en selenium, zonder dat ik verder veel belastende stoffen geef en zonder dat ik met losse vitamine E poeders hoef te klooien. Mijn paard staat er nog maar drie dagen op, dus kan nog niet zeggen hoe hij het er op doet, maar ondanks dat het stinkt, eet hij het wel. Astrid geeft wel antwoord maar duurt even :)


Ik heb ook een 3kg zakje besteld van de VS200. Ik voer naar tevredenheid (voor energie, conditie, algehele uitstraling etc) nu Marstall Force. Maar ze blijft haar buik wat schuren (wat er veel minder schuren is dan vorig jaar op de vitalbix, toen pakte ze ook haar staart mee). Nou lees ik inderdaad wel regelmatig reacties van mensen wiens paard dat op VS200 minder doet... nou ja, proberen waard denk ik dan :) Ben zo weer terug bij de Marstall Force als ze er op terugvalt op andere vlakken...


plutolover schreef:
Ik heb juist t idee dat Stanley met de Vitalbix en de slobber het juist beter energie en conditie heeft. Miss omdat er wat meer ijzer in zit. Wat zorgt voor aanmaak rode bloedcellen en dat was bij hem iets aan de lage kant (voor een koudbloed niks schokkends)

Maarja hij reageert ook beter op t gras. Niet zo papperig enz. Hij is op moment goed op gewicht


Dat idee heb ik bij Doortje ook wel, dat ze het daarom ook goed doet op de Marstall Force. Haflinger, en hierop loopt ze als een trein, zonder dat ze vet wordt, of ril (wat ze op Vitalbix wél werd ivm de luzerne als drager). Maar ik wil voor de buikkriebels wel kijken of de VS200 iets uithaalt... Proberen waard :)

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 07:45

Ril hoef mijn hafje ook niet te worden, dat past ook totaal niet bij hem.

heb keer pavo mobility gegeven werdt hij in begin wat ril op.. Zelf de kat die bij de bakrand was, was eng.. Nou dat is totaal niks voor mijn hafje. Zelf op vreemd terrein tijdens een dressuurproef kan een kat door men proef heen lopen. Of een paard wat zich zelf los had getrokken en naar het weiland wou, en achter het jury hokje galopeerde gaf hij ook niks om haha.

maar dat was na een week ook wel weer over. Maar zoals hij nu is, ben ik blij :D

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 09:57

Ik geef ook nog brandnetels, daar zit ook ijzer in Schijnen ook te helpen tegen de jeuk

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 12:34

Hier eten alle 4 de ijslanders de vs200 goed
De nieuweling weet ik nog niet
Die is nog aan het Leren wat hooi en brok is (komt van een natuurgebied af )

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 17:01

Helaas vind m’n haf de slobber van Vitalbix met de daily complete van Vitalbix steeds minder lekker.. ik kan nog voor kiezen om er wat Vitalbix active door te mengen.. maar dan wordt t wel erg prijzig.

Daarnaast kan ik dan beter 200 gram slobber van Pavo of de 18+ van Pavo geven in combi met Pavo vital dan krijgt hij alsnog minder suikers/zetmeel binnen dan als ik alles bij elkaar van Vitalbix geeft

Ik baal dat hij dingen met weinig suiker/zetmeel hij na aantal weken stopt met eten..

Elke keer als ik denk yes ik heb t.. stopt hij met eten ervan.

Dus ga denk over op de pavo18+ of de slobber van Pavo..

Weet iemand op de prijs na t verschil met equilin en Pavo vital kwa vitamine E?

Of ik geef alleen de slobber van Pavo (of ander merk) in combi met daily complete van Vitalbix

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 17:54

Mijn paard heeft de slobber nooit gegeten, moet we zeggen, van geen enkel merk... ze is een moeilijke eter, ‘zelfs’ de suikerrijkere muesli’s laat ze staan.
De combi Daily + Active eet ze daarentegen al ruim een jaar met enorme smaak!

Ik voor een schepje Daily en een schepje Active. Daarmee is het volgensmij nog redelijk betaalbaar?

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 18:21

Wat is een schepje. Ik geef 300 gram daily complete.

Daarnaast krijg de mijne ook wat poeders, dus ik vind dat fijn om met slobber te mengen.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 21:32

Maatschepje van vitalbix! Is 250/300 gram vol

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 22:24

Ow zo, ja mijne krijgt ook een maatschep slobber en dan 300 gram Vitalbix daily complete Maarja hij wilt nu niet echt eten..

Vrijbuiter34

Berichten: 239
Geregistreerd: 03-02-19

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 14:08

Ik geef mijn oudje ook Vitalbix daily en de vitalbix slobber, en ook hij gaat het helaas steeds slechter eten. Doen jullie er dan nog iets 'lekkers' doorheen? Ik wil liever niet over naar Pavo ivm Melasse.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 15:27

Mijne eet de combi ook niet.

Je zou kunnen Pavo vital met de slobber van Vitalbix kunnen proberen

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 16:15

Vrijbuiter34 schreef:
Ik geef mijn oudje ook Vitalbix daily en de vitalbix slobber, en ook hij gaat het helaas steeds slechter eten. Doen jullie er dan nog iets 'lekkers' doorheen? Ik wil liever niet over naar Pavo ivm Melasse.


ik geef mijn paard ook vitalbix sinds een maand, krijg er hooguit de helft in van wat hij nodig heeft. hij vind het helemaal niet lekker helaas..

Vrijbuiter34

Berichten: 239
Geregistreerd: 03-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 16:18

plutolover schreef:
Mijne eet de combi ook niet.

Je zou kunnen Pavo vital met de slobber van Vitalbix kunnen proberen


Dank voor de tip. Ik ga me even verdiepen in Pavo Vital. Zit nu met een aantal zakken voer die maar niet opgaan :Y)

Vrijbuiter34

Berichten: 239
Geregistreerd: 03-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 16:20

essiesilly schreef:
Vrijbuiter34 schreef:
Ik geef mijn oudje ook Vitalbix daily en de vitalbix slobber, en ook hij gaat het helaas steeds slechter eten. Doen jullie er dan nog iets 'lekkers' doorheen? Ik wil liever niet over naar Pavo ivm Melasse.


ik geef mijn paard ook vitalbix sinds een maand, krijg er hooguit de helft in van wat hij nodig heeft. hij vind het helemaal niet lekker helaas..


Vervelend he! Ik heb er al EQ Excel olie (vitamine E) doorheen gegooid in de hoop dat het beter zou smaken maar helaas. De rest van de kudde eet het dan wel weer, die mogen elke keer de restjes die overigens steeds groter worden. |(

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 16:24

Mijne at het eerst goed, maar wilt nu totaal njet eten..

Dus ben er klaar mee ik blijf op de Pavo vital. Met ongv 200 gram Pavo18plus. Zodat ik z’n poeders kan mengen

Mijn haf is 21. En de slobber van Pavo zit meer suikers/zetmeel dan in 18plus. Maar dan nog 200 gram per dag is niet veel

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 16:34

ja ik meng het met een hoop luzerne (wat hij wel heel lekker vind), de ene dag eet hij het mondjesmaat zga op en de andere dag neemt hij een hapje en de rest laat hij staan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 16:38

Zijn er mensen die de olie van de blauwe hengst geven? Ben de naam even kwijt is met vitamine A D en E. Ik denk er over om een consult te doen bij de blauwe hengst omdat ik het moeilijk vindt om goed te voeren, al helemaal nu m’n paard ook nog ppid blijkt te hebben. Maar ik twijfel, want sommige opvattingen vind ik nog al apart. Zo zijn veel mensen ervan overtuigd dat je geen vitamine D hoeft te voeren omdat dat wel in het hooi zit, en zijn er voor zover ik weet geen tekorten aan vitaminen D bij paarden bekend die nadelige gevolgen hebben. Maar volgens haar betekent het wanneer een vitamine genoeg in het bloed voorkomt niet automatisch dat het paard er geen tekort aan heeft

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 16:40

Regeneratie olie is dat inderdaad...

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 16:45

Die ja...

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 18:24

Vrijbuiter34 schreef:
Ik geef mijn oudje ook Vitalbix daily en de vitalbix slobber, en ook hij gaat het helaas steeds slechter eten. Doen jullie er dan nog iets 'lekkers' doorheen? Ik wil liever niet over naar Pavo ivm Melasse.


Hierboven ook al gemeld, de combi Active en Daily is vaak smakelijker

HarmonieC
Berichten: 38
Geregistreerd: 05-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 18:26

Mijn ervaring met vitaminebrokjes bij lastige eters:

Hier eten ze ook geen Vitalbix (zowel de brokjes als de muesli laten ze staan). Zelfs de Nutrimash eten ze niet. Pavo Vital eten ze met smaak. Agrobs naturmineral op zich ook prima (scheelt bovendien enorm dat het een veel kleinere portie is dan veel andere vitaminebrokjes, namelijk 50 gram, dat is makkelijker "verstoppen"). JPGEF werd niet gegeten. Zelfs geen kleine portie.

Bietenpulp met zemelen vinden ze erg lekker en de Hartog lucernemix digest ook. Dit laatste eten ze zelfs veel liever dan de grasmix met melasse (haha). De gras/muesli mixen van Agrobs eten ze niet.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 21:07

Hier werd Pavo vital geen korrel gegeten :(

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 07:46

Hier werd vitalbix, zowel de DC als de active+, prima gegeten, maar kreeg ik een ril en jeukerig paard van.
Marstall Force werd met lange tanden gegeten, ging er wel in, maar niet van harte en lag vaak nog een beetje in de bak. Gemengd met handje grasbrok ging het er prima in.
Nu sinds dik 2 weken over op VS200, omdat de lagere suiker en hogere selenium kunnen bijdragen aan een rustigere huid. Dat wordt prima gegeten. (En ik ben voorzichtig positief over het effect op de huid).

Andere merken heb ik met dit paard niet geprobeerd. Ze verdraagt luzerne niet, dus een deel valt bij voorbaat af.