Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 20:45

Wat ik niet snap is waarom Pavo soms aks slecht wordt bestempeld.. dan zijn andere merken zoals havens,Cavalor dat ook..

Wat maakt duurder voer beter ? Als je kijkt zit er vaak t zelfde basis dingen in.. dus wat maakt t specialer ?

Elk voermaker wilt verkopen. Of het nou dure merk is, of wat goedkoper.

Want ook al beweren dure merken wij gebruiken beter grondstoffen. Maar is dat ook zo? En niet zomaar een verkoop praatje ;-)

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 21:17

Klopt, ik ben ook zeker geen voorstander van merken als havens, subli. Ze zullen gerust verbeteren omdat zij ook zien dat er meer behoefte is naar gezonde voeding, maar ze zijn nog niet zoals ik zou willen zien.
'Duur' voer, is maar wat je duur vindt, ik ben met het complete voer van Vitalbix goedkoper uit dan ooit, mijn kruidenmengsels en andere supplementen waren vele maken duurder.
De basis dingen verschillen zeker wel, de basis dingen kunnen namelijk onnodige granen of sojaschroot bevatten. Bij het woord schroot krijg ik al mijn bedenkingen, waarom dat voeren…
Bovendien zijn de o zo nodige basisdingen, zo basis, omdat ieder paard deze moet krijgen en vervolgens kunnen opnemen. Voor de opneembaarheid zit er zeker veel verschil tussen welk sort grondstof er in het brok zit.
Het gaat niet om duur, maar om beter, en ik link duur niet aan beter, maar het is vaak wel zo dat een goede grondstof duurder is dan een goedkope grondstof. Ik denk dat je te algemeen bent, heb je een concreet voorbeeld van een merk waarvan jij denkt dat deze zich beter voordoet?
Ik weet er wel één te noemen, nature's best, wat verre van het beste wat de natuur te bieden is.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 21:33

Misschien ben ik te algemeen ja haha.

Maar hoe weet je daadwerkelijk dat de betere grondstoffen ook echt bij de betere vandaan komt. Over algemeen zitten er bepaalde grondstoffen die paard nodig heb in zowel de groedkopere merken als de duurder. Bijv in de meeste zit lijnzaadproducten en lucerne.

Wat maakt de ene lijnzaad en lucerne product beter dan de ander ? . Misschien gebruikt bijv Vitalbix hetzelfde leverancier dan Pavo. Heb nu over de vitamine korrel

Of kijk ik nu erg zwart/wit.

Misschien moet ik maar niet te veel over nadenken haha

Ik geef liever ook graanvrij en soya vrij voer. Maar ook paarden die t wel krijgen worden over algemeen oud.

Ik hoop dat m’n paard de Vitalbix lekker blijft vinden

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 07:11

SBravour schreef:
Ben benieuwd hoe Equilin bevalt!


Ik ga het horen van mijn stalgenootje zodra het bij haar binnen is denk ik :) Hoe het gegeten wordt e.d.

plutolover schreef:
Misschien ben ik te algemeen ja haha.

Maar hoe weet je daadwerkelijk dat de betere grondstoffen ook echt bij de betere vandaan komt. Over algemeen zitten er bepaalde grondstoffen die paard nodig heb in zowel de groedkopere merken als de duurder. Bijv in de meeste zit lijnzaadproducten en lucerne.

Wat maakt de ene lijnzaad en lucerne product beter dan de ander ? . Misschien gebruikt bijv Vitalbix hetzelfde leverancier dan Pavo. Heb nu over de vitamine korrel

Of kijk ik nu erg zwart/wit.

Misschien moet ik maar niet te veel over nadenken haha

Ik geef liever ook graanvrij en soya vrij voer. Maar ook paarden die t wel krijgen worden over algemeen oud.

Ik hoop dat m’n paard de Vitalbix lekker blijft vinden


Uiteindelijk is het beste voer het voer waar je paard het goed op doet. Net zoals voor sommige mensen vetrijk eten heel fijn werkt en andere mensen van vetten enorm geprikkelde darmen krijgen. Zo is dat bij paarden natuurlijk niet anders. Sommigen eten voordroog zonder problemen, anderen niet. Sommigen krijgen van hooi stofproblemen, anderen doen het super goed op heel droog hooi.

Dat gezegd hebbende ben ik over het algemeen genomen geen fan van pavo. Te veel ballaststoffen in hun voer. Maar dat heb ik met de meeste 'commerciële' brok en muesli wel. (Dat zijn ze uiteindelijk allemaal, ik weet het, maar dat geeft een beetje een beeld van de instelling denk ik).
Nou durf ik zoiets als de pavo vital nog wel te voeren aan veel paarden hoor, maar nature's best komt er hier bijvoorbeeld niet in. Dan voer ik liever een ruwvoermix met een vitaminekorrel, ben ik gezonder uit...
Natuurlijk zit er verschil in de dragerstoffen bij de diverse merken. Ik moet voor die van mij alvast alles met luzerne schrappen. Prima, maar dan blijft er al maar ongeveer een derde over. En dan is het uiteindelijk een kwestie van proberen, want net als dat je op het papier niet kunt rijden, kun je op het label ook niet voeren (als is het alleen al maar omdat de bodem in Noord-Holland andere voedingsstoffen bevat dan de bodem in Limburg en dus water en gras en ook het hooi dat je inkoopt regionale verschillen hebben, ook als is NL maar klein).
Als voor jouw paard pavo vital het juiste product is: top! Is dat vitalbix: top! En misschien als je ooit van bijv. Noord-Holland naar Limburg verhuist, moet je je brokje wel veranderen, omdat ze toch een net andere behoefte krijgen.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 07:23

+:)+

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 08:04

Dank je wel voor de duidelijke uitleg.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 09:12

Ik wilde ook heel graag graanvrij voeren. Mijn paard heeft op vitalbix DC gestaan, active+, martsall force en faser light, ruwvoermixen etc. Hij bleef snel een strakke buik hebben, wisselende mest, moeite met juiste bespiering opbouwen en bovendien ook nog eens heel rillerig. Plus dat hij het meeste na een periode ook niet meer wilde eten. Ik was het zat, was erg duur uit met voeren, bleef met emmers ruwvoermix en pulp grasbrok etc sjouwen en hij deed het er gewoon niet goed op.

Nu krijgt hij Pavo nature's best en hij ziet er super uit, kan het werk veel beter aan en geen last meer van strakke buik en wisselende mest. Het ruwvoer is niet veranderd, onbeperkt droog hooi.

Dus het is maar net waar ze het goed op doen vind ik.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 09:50

meiske1577 schreef:
Ik wilde ook heel graag graanvrij voeren. Mijn paard heeft op vitalbix DC gestaan, active+, martsall force en faser light, ruwvoermixen etc. Hij bleef snel een strakke buik hebben, wisselende mest, moeite met juiste bespiering opbouwen en bovendien ook nog eens heel rillerig. Plus dat hij het meeste na een periode ook niet meer wilde eten. Ik was het zat, was erg duur uit met voeren, bleef met emmers ruwvoermix en pulp grasbrok etc sjouwen en hij deed het er gewoon niet goed op.

Nu krijgt hij Pavo nature's best en hij ziet er super uit, kan het werk veel beter aan en geen last meer van strakke buik en wisselende mest. Het ruwvoer is niet veranderd, onbeperkt droog hooi.

Dus het is maar net waar ze het goed op doen vind ik.


Het is sowieso altijd 'waar ze het goed op doen' :)
Ik heb jaren een merrie getraind die het heel goed deed op de combinatie duits kruidenhooi en ruwe spelt. Maar veranderde je daar iets aan, deed ze het niet meer goed. Dan kan je zeggen 'ik wil graanvrij voeren', maar bij haar werkte dat zéker niet.
Daarna kreeg ik een ruin die het slecht deed op alles met veel suiker en zetmeel, dus die stond op een heel olierijk dieet, met als basis droog weidehooi.
Nu een merrie die niet goed tegen suikers kan én geen luzerne verdraagt, die krijgt marstall force, en biologisch hooi.

Je paard kennen, zijn behoeftes kennen en daarop inspelen.
Bij mij komt van pavo buiten de vital en de fibrenuggets er niks in. Maar dat is mijn keuze, gebaseerd op mijn gevoel, mijn kennis etc. :j
Zelf voer ik dus liefst een vitaminebrok, aangevuld met eventueel wat ze nodig hebben. Dat kan een graan zijn (want graanvrij is niet heilig), dan kan pulp zijn of ruwvoermix, dat kan een vet zijn, zoals kokosvet of lijnzaadolie... Net wat ik voor dát specifieke paard nodig acht.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 09:58

ik heb ook de pavo nuggets gegeven. Maar na 2 weken dacht mn haf ik hoef het niet meer.. Dus nu zit ik met meer dan een halve ton pavo nuggets..

Vandaar de overgang op de vitalbix slobber. En nu heb ik voor 5 dagen ongv vitalbix daily complete.Tot nu toe eet hij het super. maarja ik hoop niet als ik straks een zak bestel. hij naar 2 weken weer denk ik moet het niet..

mocht dat wel het geval zijn. Ga ik weer terug op pavo vital. Maar dan heb ik het in ieder geval wel geprobeerd haha.

xhipper

Berichten: 73
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: Zwiggelte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 22:17

Hello hello,
Uit mijn leesschulpje gekropen, na het hele forum doorgespit te hebben, meld ik me hier ook, want ik zie werkelijk waar door de bomen het bos niet meer.
Ik meld me hier, natuurlijk, omdat ik mijn paarden ook vitamine- en mineralenbrok wil gaan geven in plaats van Pavo (wat ze nu nog krijgen, oeps).
Maar er zijn zóveel merken en informatie over waardes etc. etc., maar daar ben ik niet zo heel goed in thuis.
Nu raadde de osteopaat/chiropractor en tevens dierenarts van mijn paard mij aan om te gaan voor Equilin, omdat dat volgens haar de enige brok is die gemaakt wordt van natuurlijke grondstoffen en ingrediënten en dat de rest van de brok voor een groot deel uit synthetische bestanddelen bestaat en zoals zei zij: uit schimmels. Maar sidenote: zij werken ook samen geloof ik.
Omdat ik niet blind afgaand op haar advies ergens in wil stappen, wil ik graag dus ook jullie mening en advies. Ik heb ook al voeradvies gevraagd bij JPGEF, Equilin en Pure Paardenvoeding (voor de Victorious Secret 200). Van JPGEF en Equilin reactie gehad, van Pure nog niet. Ik was namelijk wellicht geïnteresseerd in die drie merken, maar Vitalbix spreekt me ook wel aan vanwege alle verschillende producten die zij hebben (ook lucerne).
En ja: ik ben me bewust van het feit dat het per paard afhankelijk is hoe ze ergens op reageren.
Conclusie: I need your advice. Pb's zijn ook toegestaan als je iets niet wil plaatsen in dit topic (of niet het hele topic vol wil spammen), maar ik hoop op jullie hulp. %)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 23:37

xhipper schreef:
Hello hello,
Uit mijn leesschulpje gekropen, na het hele forum doorgespit te hebben, meld ik me hier ook, want ik zie werkelijk waar door de bomen het bos niet meer.
Ik meld me hier, natuurlijk, omdat ik mijn paarden ook vitamine- en mineralenbrok wil gaan geven in plaats van Pavo (wat ze nu nog krijgen, oeps).
Maar er zijn zóveel merken en informatie over waardes etc. etc., maar daar ben ik niet zo heel goed in thuis.
Nu raadde de osteopaat/chiropractor en tevens dierenarts van mijn paard mij aan om te gaan voor Equilin, omdat dat volgens haar de enige brok is die gemaakt wordt van natuurlijke grondstoffen en ingrediënten en dat de rest van de brok voor een groot deel uit synthetische bestanddelen bestaat en zoals zei zij: uit schimmels. Maar sidenote: zij werken ook samen geloof ik.
Omdat ik niet blind afgaand op haar advies ergens in wil stappen, wil ik graag dus ook jullie mening en advies. Ik heb ook al voeradvies gevraagd bij JPGEF, Equilin en Pure Paardenvoeding (voor de Victorious Secret 200). Van JPGEF en Equilin reactie gehad, van Pure nog niet. Ik was namelijk wellicht geïnteresseerd in die drie merken, maar Vitalbix spreekt me ook wel aan vanwege alle verschillende producten die zij hebben (ook lucerne).
En ja: ik ben me bewust van het feit dat het per paard afhankelijk is hoe ze ergens op reageren.
Conclusie: I need your advice. Pb's zijn ook toegestaan als je iets niet wil plaatsen in dit topic (of niet het hele topic vol wil spammen), maar ik hoop op jullie hulp. %)


Ik heb Vitalbix gegeven en paard zag er prachtig uit, maar hij heeft zomer eczeem en daar blijft hij last van houden, en dan verwacht ik niet dat het op te lossen is met een brokje, maar ik wilde hem gewoon zo weinig mogelijk belastende stoffen geven. Vitalbix bevat ijzer en mangaan wat genoeg in hooi zit, dus ben ik voor de VS 200 gegaan, die minder voedingsstoffen bevat die wel in hooi zitten, en wat meer van de voedingsstoffen die te weinig in hooi zitten zoals selenium en zink. Geef je 300 g Vitalbix dan geef je 0,9 mg selenium, geef je 200 g VS 200 dan geef je 2 mg selenium. Ik vind de VS 200 een heel makkelijk brokje, op dagen dat mijn paard meer moet werken kan ik er wat meer van geven en geef ik dus wel meer vitamine E en selenium, zonder dat ik verder veel belastende stoffen geef en zonder dat ik met losse vitamine E poeders hoef te klooien. Mijn paard staat er nog maar drie dagen op, dus kan nog niet zeggen hoe hij het er op doet, maar ondanks dat het stinkt, eet hij het wel. Astrid geeft wel antwoord maar duurt even :)

Zinzi_jewel

Berichten: 8843
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 10:14

De VS200 is erg fijn spul
Heb het lang gegeven
Stap Denk ik ook terug
Als mijn Pavo vital en dodson op is

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 15:00


Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 15:06

Ziet er goed uit, maar ik zie geen voedingswaarde en ook geen aanbevolen hoeveelheid

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 15:14

700 gram per dag zie ik nu op de duitse marstall. Er veel, dat gaan we niet doen, jammer! Mooi spul zeker. Misschien in combi met force gewoon, dat scheelt dan weer?

xLiez

Berichten: 1898
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 17:30

Ik heb mijn haflinger kruising sinds 14 april op de vitalbix daily complete met active+ muesli. Ik merk dat hij meer energie heeft, op de goede manier dan. Hij kan langer aan het werk en is niet heet.

Zinzi_jewel

Berichten: 8843
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 17:58

Dat is duur voeren de nieuwe marstall

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 18:05

ja, jammer. want het is mooi spul. 40 eu voor een zak die in halve maand er doorheen is..

Wijslander

Berichten: 5781
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 19:51

Staat de volledige ingrediëntenlijst van die nieuwe Marstall ergens?

moonfish13
Berichten: 18242
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-19 20:36

Bizar die prijs van marstall, dat is toch gewoon niet leuk meer?
Ik ben afgestapt van aparte voersoorten zonder graan etc, mijn pony deed het er niet goed op en mijn portemonnee ook niet.
Nu krijgt hij simpel een kwartje sportbrok met vitaminekorrel en klaar is kees.
Het is de middenweg geworden, op enkel vitamnekorrel werkt het niet voor hem.

Slmt9

Berichten: 4863
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 20:48

moonfish13 schreef:
Bizar die prijs van marstall, dat is toch gewoon niet leuk meer?
Ik ben afgestapt van aparte voersoorten zonder graan etc, mijn pony deed het er niet goed op en mijn portemonnee ook niet.
Nu krijgt hij simpel een kwartje sportbrok met vitaminekorrel en klaar is kees.
Het is de middenweg geworden, op enkel vitamnekorrel werkt het niet voor hem.


Zelfde geldt voor mijn paard :j

ellepel

Berichten: 47431
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 20:59

Is weer een voer met hoog eiwit en die zijn duurder....denk tenminste dat het zo zit
De subli atleet kost ook 33 euro geloof ik.
Pavo topsort is duur :j

Terwijl,ze allen gewoon soya als eiwitbron gebruiken

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 21:30

Moonfish: wat waren de symptomen dat je merkte dat hij minder op deed? Vraag uit interesse

moonfish13
Berichten: 18242
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-19 21:35

Gewoon niet genoeg looplust.
Beest had geen puf om 10 minuutjes fatsoenlijk door te lopen aan de longeerlijn.
Suikerarm voer deed niks, beest liep gewoon niet.
Toen een zak havens natural balance gekocht en daar wat van erbij gaan geven, en vroemmmmm daar ging hij weer.
En op 200 gram per dag, C pony en natural balance heeft een errug hoog suiker zetmeel gehalte, bewust gedaan zodat ik het bij weinig voer houden kon. :)

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 21:39

Ah op die manier. Ik ga ff in gaten houden hoe mijne op reageert.

Maar twijfel of ik zak Vitalbix daily complete zou kopen. Had nu paar proefzakjes hij eet t nu wel. Maar geef te kort om wat van te zeggen