Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88712
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 11:18

Ik heb idd de aanschaf niet eens meegerekend.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 12:17

Hier na een zelfbouwsel, die ik had laten droogkoken een grote Haygain gekocht en ben er nog iedere dag heel blij mee.
Omdat 1 pony een luchtwegallergie voor mijten heeft stoom ik ook 1 baal stro per dag. Contact gehad met kliniek in amerika, daar gebruiken ze de haygain ook voor stro te stomen voor te vroeg geboren veulens en paarden die op de IC staan. Nu kan de dikzak ook weer op (gestoomd) stro staan en dus minder hooi krijgen anders groeit hij echt dicht.

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 20:18

Het is gewoon een solide kwaliteit. Ik zit in Belgie en de service is top. Wordt gebracht, gemonteerd voor nop. Als er binnen de garantie iets mee mocht zijn gewoon opgehaald en terug gebracht.

De calculaties kun je terug vinden bij de verschillende Haygains. Geen idee hoe zuinig jullie zijn met spoelen in water maar de Haygain verbruikt nauwelijks water. Hier is water een stuk duurder dan in NL. Dus een paar paarden alles goed spoelen ( niet weken ) loopt knap in de papieren. De vergelijking gemaakt met alles op goede kwaliteit kuil of hooi in de stomer dan heb ik binnen 8 maanden alle kosten eruit. Dus zo duur is het allemaal ook weer niet. Ja een investering, in de gezondheid van je paarden. En dat bezuinigt zich dan ook weer in DA rekening. Daarnaast hoef je minder hooi te geven omdat de voedingswaarde stijgen.

Nee voor mij geen gedoe met zelfbouwsels. Wil zeker zijn dat het goed werkt, veilig is en degelijk in kwaliteit. En dat zijn ze naar mijn mening.

Vlinder2009

Berichten: 180
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 15:37

Foetsji, dat zou ik ook wel willen, maar vind het toch een smak geld hoor. Voor een halfbaaltjes model ben je al 1300 euro kwijt en daar kunnen nog maar 4 plakjes in. Kan me ook echt niet voorstellen dat je het er qua kosten uithaalt, maar snap wel dat je hem aanschaft vanwege gezondheid.
Qua watergebruik stelt het gebruik van een stomer idd niets voor t.o.v. weken. Met een paar liter kun je al veel meer stomen dan dat je kunt weken.

Als een eigengemaakte stomer maar aan zijn temperatuur komt, dan geloof ik wel dat het net zo goed is als een Haygain al is de afwerking en gebruik van een Haygain misschien mooier en makkelijker.

Mijn vriend had er inmiddels zelf 1 voor me gemaakt, 1 waar een hele baal in kon. Mooi ding, glad, makkelijk schoon te maken, geïsoleerd en op wieltjes, maar helaas. We kwamen er achter dat het kunststof niet allemaal tegen hitte kan ;( Hij was na een paar keer gebruiken nogal verbogen, dus maar weer uit elkaar gehaald. Hij denkt nu over een ander model na... rustig afwachten dus.

Inmiddels ook weer op kuil overgegaan, dus dat is weer een stuk makkelijker.

DubbelFun

Berichten: 88712
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 15:47

@dammetje: waar had je die van gemaakt ?? Want de kliko die ik er voor gebruikt heb kon prima tegen de temperatuur.
Misschien voor een volgende een oude vrieskist proberen ??

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 08:50

dammetje schreef:
Foetsji, dat zou ik ook wel willen, maar vind het toch een smak geld hoor. Voor een halfbaaltjes model ben je al 1300 euro kwijt en daar kunnen nog maar 4 plakjes in. Kan me ook echt niet voorstellen dat je het er qua kosten uithaalt, maar snap wel dat je hem aanschaft vanwege gezondheid.
Qua watergebruik stelt het gebruik van een stomer idd niets voor t.o.v. weken. Met een paar liter kun je al veel meer stomen dan dat je kunt weken.

Als een eigengemaakte stomer maar aan zijn temperatuur komt, dan geloof ik wel dat het net zo goed is als een Haygain al is de afwerking en gebruik van een Haygain misschien mooier en makkelijker.

Mijn vriend had er inmiddels zelf 1 voor me gemaakt, 1 waar een hele baal in kon. Mooi ding, glad, makkelijk schoon te maken, geïsoleerd en op wieltjes, maar helaas. We kwamen er achter dat het kunststof niet allemaal tegen hitte kan ;( Hij was na een paar keer gebruiken nogal verbogen, dus maar weer uit elkaar gehaald. Hij denkt nu over een ander model na... rustig afwachten dus.

Inmiddels ook weer op kuil overgegaan, dus dat is weer een stuk makkelijker.


Dit bedoel ik dus ook. Eerst ben je een hoop aan het knutselen, dan moet je nog maar zien dat het fatsoenlijk werkt. Al het hooi nat en heet genoeg wordt. In de tijd dat je vriend aan het nadenken is hoe deze problemen te tackelen tikt de geldmeter vanwege dure kuil weer door. Geld wat je kunt wegstrepen indien je al een prof app. Had gekocht.

Dan heb ik het nog niet eens over de tijd, de frustratie en het feit dat kuil erg schimmel gevoelig is wat weer schadelijk is voor een paard met luchtweg problemen.

Ik begrijp dat de aanschaf veel geld is. Heb je niets aan de kleine versie? Daar gaat 1/3 pak in. Alleen hoe vaster je het erin stopt hoe langer je moet stomen.

Succes met alles!!!

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 10:17

DubbelDun schreef:
@dammetje: waar had je die van gemaakt ?? Want de kliko die ik er voor gebruikt heb kon prima tegen de temperatuur.
Misschien voor een volgende een oude vrieskist proberen ??


De kist die wij gebruiken is geschikt voor levensmiddelen en hoge temperaturen. Die staan op Marktplaats aangeboden, kosten voor het geheel ( kist, stoomapparaat ( behangafstomer), koperen buis en rekje voor op de bodem) lagen rond de 450,-. De kist is geïsoleerd en er zit natuurlijk een goed passende deksel op.
We gebruiken deze nu ca. 3 jaar en alles werkt nog naar behoren.

Je moet er wel een beetje handig voor zijn ;) .

Er bestaan overigens ook kant en klare hooistomers die veel goedkoper zijn dan de Haygain, http://www.happyhorseproducts.ca/shop/s ... +Hay+Medic , vrijwel exact dezelfde kist als die wij gebruiken.......... Deze zijn/ waren ook in Nederland te koop maar ik weet niet meer waar.

Maar uiteindelijk zijn al deze stomers niks meer en niks minder dan een plastic bak en een stoomapparaat...........die voor een hoop geld en dus een klap winst verkocht worden. Wij hebben de Haygain zelf bekeken en de stomer die er aan hangt is niks anders dan een behang afstomer. Er zitten in de bodem wat punten waar de stoom mee door het hooi verdeelt wordt en "that's it".


Dit artikel is erg interessant, over o.a. de explosieve bacterie groei in geweekt hooi en de voordelen van stomen: http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... ooi-stomen

DubbelFun

Berichten: 88712
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 10:53

Ik vind alleen dat je niet moet testen met een 'slechte kwaliteit engels raai', maar gewoon met normaal goed hooi.

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 11:52

DubbelDun schreef:
Ik vind alleen dat je niet moet testen met een 'slechte kwaliteit engels raai', maar gewoon met normaal goed hooi.


Dat is helemaal waar :D Maar het geeft in ieder geval wel een aardig idee wat er gebeurt bij ( lang) weken en bij stomen; ook bij ander gras zullen de bacteriën explosief vermeerderen. Er zijn nog steeds veel mensen die hooi in een bak laten liggen, en dat zal in veel gevallen grotendeels Engels raai zijn, dus het is een aardige richtlijn om te zien dat een dergelijke oplossing meer kwaad dan goed doet.

DubbelFun

Berichten: 88712
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 11:58

Ik ben ook geen voorstander van weken. Vaak is los gemaakt hooi gewoon goed nat spuiten met een stevige straal al voldoende om het stof aan het natte hooi te binden. En dit vraagt weinig tijd dus kun je het makkelijk voor elke voerbeurt doen en hoeft het ook niet langer dan nodig te staan.

Vlinder2009

Berichten: 180
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 20:45

Afbeelding

Afbeelding
Dit was de kist, ziet er mooi uit toch? _/-\o_
Hij had onderin een rechthoekige buis gemaakt, met verschillende gaatjes waar de stoom door ging. Daar bovenop een rooster. Weet niet precies wat voor materiaal het is. Je kunt er een wand van maken omdat je ze in elkaar kunt klikken/ schuiven. Daar worden ze normaal voor gebruikt. Stond nog op t erf.

Kuil is voor ons niet zo duur, we maken het zelf en heel af en toe zit er wat schimmel in dat je er zo uit kunt halen. Een kleine haygain is geen optie, kost voor drie paarden teveel tijd.

DubbelFun

Berichten: 88712
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 20:56

Ik kan me indenken dat dit spul niet tegen hoge temperaturen kan, wel isoleert het goed. Dus met een sterkere binnenkant zou het wel kunnen werken.

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:12

Je moet dus ook op zoek naar een zgn. 'palletbox", op pagina 1 had ik een link gedeeld maar die werkt niet, maar deze werkt ( nu) wel: http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zel ... VnQ48HP4X4

Deze zijn nl. geschikt voor levensmiddelen, ander plastic kan weekmakers bevatten en dat is niet bepaald gezond. Wij hebben dus een palletbox en die kan dus prima tegen hoge temperaturen.

DubbelFun

Berichten: 88712
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:18

@elcid: hoe heb jij de verdeling van stoom over zo'n groot oppervlak ??

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:41

Foto's staan op 1e pagina, maar daar is de pijp niet duidelijk te zien.
Lange koper pijp met gaatjes om de ca. 10 cm onder een rooster over de gehele lengte van de bak. Werkt prima, hooi wordt overal even heet en licht vochtig.

DubbelFun

Berichten: 88712
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:52

Even erbij gehaald... ja duidelijk.
Je hebt de binnenkant geïsoleerd zie ik.
Hoe zet je 'druk' op het deksel dat daar geen stoom uit ontsnapt?

Vlinder2009

Berichten: 180
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 12:49

Dank je ElCid, ga daar eens verder op snuffelen. Maar de palletboxen vind ik zo achterlijk groot. Heb het liefst een maatje waar net een baal in kan

DubbelFun

Berichten: 88712
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:34

Ze zijn er in verschillende maten o.a. 100x60, maar die vind je niet heel vaak 2e hands. Zelfs heb ik 2 slowfeeders van 80x60.
Ik blijf een oude vrieskist een goed alternatief vinden.

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:53

DubbelDun schreef:
Even erbij gehaald... ja duidelijk.
Je hebt de binnenkant geïsoleerd zie ik.
Hoe zet je 'druk' op het deksel dat daar geen stoom uit ontsnapt?


Dat is niet nodig, deksel ligt er gewoon los op maar op het moment dat er genoeg stoom in de kist komt zuigt het deksel bijna vacuüm; er ontsnapt dus absoluut geen stoom.
Het vastzetten van het deksel zoals bij de Haygain is dus eigenlijk niet nodig!
Het deksel was op een keer een beetje krom omdat het tegen een wand aan had gestaan, na een keer op de stomer was het weer helemaal recht getrokken ;) en paste weer precies en sloot perfect aan, dat zegt dus wel dat het meer dan voldoende afsluit.

Een oude vrieskist zal zeker een goed alternatief zijn.
De palletboxen zijn ook in kleiner formaat verkrijgbaar.

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 21:27

De Haygain trekt niet vacuum. Er zitten zowel op de bodem als bovenin onluchting en ontwaterings gaatjes. Zo laat het zich ook makkelijk uitspoelen en ontstaat er geen overdruk. Naast natuurlijk nog beveiligingen op de stomer zelf.

De deksel is extra geisoleerd en met speciaal reliëf zodat het water niet op een plaats neerslaat en terug lekt op een plaats.

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 22:10

Die van ons trekt ook niet vacuum, maar "bijna" in de vorm van "daar lijkt het op" , door de stoom wordt het deksel vanzelf steviger op de bak getrokken; daar zijn dus geen sluitingen voor nodig.
Overdruk kan sowieso niet, ook bij onze stomer niet.

troi
Berichten: 17014
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:09

Hier zitten de hooistomer experts volgens mij. Ik zou graag wat vragen. Wij zijn nu een stomwr aan het maken icm een grote kliko. Het gaat eigenlijk heel goed, mede dankzij dit topic :D . We wilden het hooi dan in een hooinet doen, dat zal deels tegen de koperen buizen aanliggen waar de stoom door loopt. Kan een hooinet daar wel tegen? Zal dat niet verbranden?

Alvast bedankt

DubbelFun

Berichten: 88712
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:15

In de officiële stomer wordt het hooi bovenop de doorvoeren geprikt, dus ligt er ook direkt op.
In mijn stomer had ik het hooi wel iets hoger op een platvorm liggen, maar dat was meer met het idee dat de stoom zich dan beter onder het hooi zou verdelen (omgekeerde behangafstomer).

troi
Berichten: 17014
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:28

Wij werken met verticale koperen buizen met gaatjes erin waardoor het stoom door de hele kliko heen komt. Maar jij denkt dat een hooinet daar wel tegen kan?

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 20:29

slim bedacht! Super handig ook.