Pavo Topsport eerste ervaringen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nuka

Berichten: 994
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: Snelrewaard

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 17:12

ik ben ook opzoek geweest naar verkooppunten, omgeving Utrecht.
2 weken geleden nog moeilijk te krijgen, nu in veel winkels verkrijgbaar.
ook winkels als Divoza en de Hypo winkels hebben het liggen en ik weet dat het bij de welkoop/boerenbond te bestellen is, en bij veel vraag komt het in het assortiment.

ik ben bij mijn paard nog erg tevreden, echt meer energie, die hij ook wel eens verkeerd gebruikt :D maar liever dat dan dat hij er tekort komt

mellamoshan

Berichten: 4260
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 17:22

Erg in opkomst dus nog. Vijfhuizen is inderdaad nog 50 min rijden dus ik ga hier nog wel even rondvragen ;)
Hoop alleen niet op meer energie. Hij weet nu al van.gekkigheid niet wat hij ermee moet haha

mellamoshan

Berichten: 4260
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:22

Verkooppunt in West Friesland zojuist gevonden, namelijk Kroon in westwoud!

Lisa__Beau
Berichten: 173
Geregistreerd: 21-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:27

Ik heb de pavo TopSport als advies meegekregen tijdens Indoorbrabant voor mn 3 jarige... := schraal en slecht in conditie. Ik heb nu mn 2e zak maar hij doet het er super op!

Toch is het wel apart dat ze op de site zeggen dat het pas voor paarden is die op M niveau lopen.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:38

Voor de paarden die geen top sport lopen naar wel wat extra eiwit kunnen gebruiken, zou goede lucerne daar niet voldoende voor kunnen zijn? Dat is toch ook relatief hoog in eiwitten? Of zou dat nog niet voldoende zijn?

Jammer dat pavo kwam, zag en overwon in dit topic en niet meer vragen heeft beantwoord.

Esther_Ziezo
Berichten: 3865
Geregistreerd: 03-03-05
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 08:35

Hoipiepeloii schreef:
Voer jij een kilo Esther_Ziezo?
Ik geef het zelf nu een dikke week aan een paard dat heel gevoelig is voor suikers/zetmeel, maar op haar huidige voer niet voldoende brandstof heeft en te weinig eiwit binnen krijgt voor haar bespiering. Ik doe maar een halve kilo (in overleg met Pavo) vanwege het risico. Tot nu toe lijkt ze al bij te komen en haar buik lijkt het ook aan te kunnen... fingers crossed!


Ik moet een kilo voeren van mijn DA.

Pavo_GT
Berichten: 134
Geregistreerd: 23-12-11

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 14:36

Ik kreeg een seintje dat er om reactie van ons wordt gevraagd (waarvoor dank). Het is momenteel heel erg druk met voedingsvragen waardoor fora bijhouden er wat bij in schiet. Daarnaast proberen we ons zo min mogelijk te mengen in topics als vragen door andere gebruikers ook worden beantwoord.
Maar ik ga het topic doorkijken naar vragen die ik kan beantwoorden.

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 14:55

@pavo zou je dan ook in willen zoomen op de mogelijkheid voor het voeren aan insuline resistente paarden of gevoeligheid hiervoor?

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 15:32

Chesss schreef:
@pavo zou je dan ook in willen zoomen op de mogelijkheid voor het voeren aan insuline resistente paarden of gevoeligheid hiervoor?

Daar ben ik ook nieuwsgierig naar.

Pavo_GT
Berichten: 134
Geregistreerd: 23-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:31

Normaal gesproken geef ik alleen via de mail persoonlijke voeradviezen en in een topic alleen algemene info. Maar ik zal toch een aantal van de op de afgelopen pagina's meer specifieke gestelde vragen meepikken.

@Percy,
Voor het eventingpaard zeg ik op basis van je beschrijving van het ruwvoer dat Pavo Topsport waarschijnlijk niet nodig is. De rode draad om de behoefte aan wel of niet TopSport te bepalen is nl het ruwvoer. Als dit van goed onderhouden weiland komt en voldoende eiwit bevat is het extra product niet nodig. Bij ruwvoer met weinig voedingswaarde wel.
Heel schraal weiland zonder bijvoeding van goed ruwvoer kan ook reden zijn om alsnog Topsport te gaan voeren. Voor een sportpaard heeft het nog eens als voordeel dat deze ook extra gevitaminiseerd is ter ondersteuning van de spierstofwisseling.

Paard 2 heeft aantoonbaar een eiwittekort opgelopen en met het arme ruwvoer zou dit niet (snel) genoeg herstellen. Dit paard zou ik (tijdelijk) Pavo Topsport geven. Of, want ook dat is nog steeds een goede eiwitrijke optie, luzerne.

@Flappie, hangt af van je ruwvoer. Als het voordroog voldoende eiwit bevat is het een kwestie van rustig opbouwen en zou een basiskrachtvoer voldoende aanvulling moeten zijn. Eventueel wel extra vitamine E om de spieren te ondersteunen. In geval van geen weidegang/vers gras kan daar nog wel eens een (licht) tekort ontstaan. En als de spieren verzuren worden ze ook moe.

Als je ruwvoer toch heel arm blijkt te zijn en spieropbouw blijft een probleem kun je Pavo Topsport geven, of luzerne. Hangt dan ook weer af hoeveel energie ze extra nodig heeft.

*Of Pavo Topsport paarden heter maakt. In principe niet, wel kan het zijn dat als een paard sterker en fitter wordt hij daardoor ook actiever/energieker wordt. Denk dat vooral praktijkervaringen van gebruikers hierin nuttige informatie is.

*Of het geschikt is voor IR paarden. Ja en nee, dat is afhankelijk van het paard, het ruwvoer en de situatie.
Het zit lager in suiker en zetmeel dan gewoon krachtvoer en je hebt er weinig van nodig om behalve eiwit ook energie te geven. Daardoor is het een geschikt alternatief voor gewoon krachtvoer. Maar dat is dan eigenlijk alleen nodig voor die IR paarden die flink moeten werken. Iets aan suiker en zetmeel in krachtvoer is niet direct een probleem, mits het dus ook weer verbrand wordt. Anders hebben ze die energie helemaal niet nodig en moet goed ruwvoer met een vitamine- en mineralensupplement in hoofdzaak de behoefte al dekken en past een product als Pavo Care4Life, of bij iets hogere energiebehoefte een combinatie met wat bietenpulp/Pavo SpeediBeet, beter.
Vraag is dus, met welk doel zou je het willen voeren? .

@dblijham In principe zou ik eerder voor een product als Pavo PodoGrow kiezen dan Pavo Topsport voor een 2 jarige, maar als gewoon krachtvoer helemaal niet gegeten wordt en je moet toch wat ben je blij met alles wat energierijk is. Alleen weet ik niet of Pavo Topsport dan wel graag gegeten wordt. En misschien combineren met wat bietenpulp om aan te zetten? Zeker als ruwvoer al van goede kwaliteit is en goed gegeten wordt, maar nog niet voldoende gewicht gewonnen wordt. Ik neem aan dat op wormen ed gecontroleerd is? En zorgen voor voldoende vitamines en mineralen.

*Pavo Topsport kan in principe ingezet worden in alle gevallen dat een paard of pony uit het ruwvoer niet voldoende eiwit kan halen om de behoefte te dekken. De reden dat we het vooral als aanvulling voor sportpaarden op hoger niveau adviseren is omdat bij die groep paarden de behoefte hoger is dan bij recreatief gereden paarden. Die komen vaak nog prima uit met arm tot gemiddeld ruwvoer of worden anders zelfs te dik. En het bleek uit gedane ruwvoeranalyses dat veel stallen met sportpaarden ruwvoer hadden liggen dat veel te weinig eiwit en energie bevatte.
Drachtige/zogende merries en jonge paarden in de groei zijn ook doelgroepen, klopt. Maar in die voeders (merriebrok en opfokbrok) zitten al hogere gehaltes aan eiwit waardoor matig ruwvoer al iets gecompenseerd wordt. In onze merriebrok (Pavo PodoLac) zit in de wintermaanden een hoger eiwitgehalte dan in het weideseizoen.
Plus dat veel dragende/zogende merrie's en jonge paarden veel in de wei staan en veel sportpaarden een stuk minder.

*Luzerne is inderdaad een prima alternatief om eiwit aan te vullen. En soms, bij echt arm/slecht hooi, zal misschien zelfs zowel luzerne als Pavo TopSport nodig zijn. Voor paarden die niet de energie en wel de eiwit nodig hebben is alleen luzerne dus een prima optie.

Wat betreft verkooppunten. Elk Pavo verkooppunt kan het bestellen. Het is standaard assortiment dus kan gewoon met de andere producten meebesteld worden door de winkels.

Volgens mij heb ik alle vragen hiermee gehad?

Ruwvoer is dus de basis waar het om draait. Afhankelijk van de kwaliteit van dit ruwvoer en de behoefte van je paard is Pavo TopSport wel of niet nodig. (eigenlijk geldt dat voor elk krachtvoer). Als je geen idee hebt wat er in je ruwvoer zit is kijken naar je paard de enige maatstaf. Lukt het ondanks training niet om je paard beter bespierd te krijgen kan dat duiden op te weinig eiwit. Net als problemen met vacht(wissel), hoefgroei en weerstand..

Ook voor mensen die (weinig) krachtvoer geven en liever iets met meer vet en eiwit voeren en minder suiker & zetmeel is het een optie. We raden aan om Pavo TopSport in plaats van een deel van het huidige krachtvoer te geven en niet er nog eens bovenop. Alleen in gevallen waarbij echt een grote terugval in spieren is door ziekte, ondervoeding en dergelijke kan het wel nodig zijn om het extra te geven. Maar dat gaat dan op basis van een persoonlijk advies waarbij het hele rantsoen bekeken wordt.
Paarden blijven individuen. In de basis hebben ze dezelfde behoefte (ruwvoervertering en de vitamines en mineralen), maar daarna gaan heel veel factoren meespelen in een optimale rantsoenbepaling.
En dat gaan dan alweer terug naar het ruwvoer.. :)

BailyKarlos

Berichten: 2138
Geregistreerd: 03-10-04
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 18:16

Bedankt voor de uitgebreide reactie en het beantwoorden van de vragen. Top!

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:13

super de uitleg thanx!

carolina1278

Berichten: 4327
Geregistreerd: 09-10-05

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:45

@pavo: is het toevallig binnenkort ook te krijgen in de kleine verpakking van ca 3 kg, zodat je het kunt proberen.. heb namelijk een zeer kieskeurige staan en wil niet met een 15 kilo zak blijven zitten ;)

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 00:37

Netjes pavo! Geen verkoop praat maar eerlijke, heldere adviezen.
Bedankt voor de genomen moeite! +:)+

Pavo_GT
Berichten: 134
Geregistreerd: 23-12-11

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 09:13

Bedankt voor jullie reacties en graag gedaan :)

@Carolina1278, we hebben per PB al contact gehad, maar ook voor de rest.
Er zijn en komen geen 3kg verpakkingen, maar een proefverpakking is opvraagbaar. Dit is ongeveer 400gram, dus wel geschikt voor de smaaktest, niet om resultaat te zien.
Stuur dan je adresgegevens door (via PB of voeradvies@pavo.net) en we sturen het op :)

carolina1278

Berichten: 4327
Geregistreerd: 09-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 09:54

Pavo_GT schreef:
Bedankt voor jullie reacties en graag gedaan :)

@Carolina1278, we hebben per PB al contact gehad, maar ook voor de rest.
Er zijn en komen geen 3kg verpakkingen, maar een proefverpakking is opvraagbaar. Dit is ongeveer 400gram, dus wel geschikt voor de smaaktest, niet om resultaat te zien.
Stuur dan je adresgegevens door (via PB of voeradvies@pavo.net) en we sturen het op :)


Jammer geen klein verpakkingen...

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 16:03

MartineC1711 schreef:
Dat is interessant Hoipiepeloii, ik had ook interesse in het voer maar durf het niet goed aan omdat de mijne ook niet goed tegen suikers kan.
Ze doet het goed op alleen Care4Life van Pavo maar merk dat ze het dressuurwerk wel moeilijker aankan.

Ik volg dit even om te kijken of ik het toch ga overwegen ;)
Wil je me op de hoogte houden Hoipiepeloii?


Even een update: Het gaat erg goed met die van mij, ze is wel een stuk scherper, maar zal wel komen doordat ze meer energie binnenkrijgt. Haar FF is natuurlijk echt heel suiker/zetmeel arm. Verder krijgt ze het 1,5 week en ik zie wonderbaarlijk genoeg, nu al verschil! Ze is minder bonkig en begint echt ronder te worden nu. Gaaf dat het zo snel kan gaan. Ik geef het haar niet op de dagen dat ze vrij is, dat lijkt me veiliger. Je moet er wel echt bij trainen vind ik, om het voer ook te verbruiken!

Pavo; top reactie en adviezen!

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 19:44

Proefzakje voor de smaaktest ontvangen, ben heel benieuwd hoe ze het gaat vinden.

carolina1278

Berichten: 4327
Geregistreerd: 09-10-05

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 23:03

hier proefzakje al bijna op.. hij likt de bak nog net niet uit ;)

Dus maar grote zak gekocht..

Tuhan

Berichten: 1588
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 09:03

Hilli schreef:
Dan heb ik dus duidelijk geluk gehad dat 'mijn' voerboer het meteen had liggen.

Mijn merrie doet het nog steeds supergoed op de combinatie Speedibeet/TopSport (beiden 400 gram plus 3 liter water) als diner en een half schepje 18Plus als ontbijt. Ze blijft super op gewicht, zit mooi in haar spieren, werkt graag, houdt dit lang vol, maar is niet explosief. Voor mij is dat de ideale combinatie, dus ik hou het hierbij qua voer :)



Hoeveel is 400 gr speedibeet gedroogd in de voerschep? is dat net geen halve voerschep?

BailyKarlos

Berichten: 2138
Geregistreerd: 03-10-04
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 09:17

Ik krijg speedibeet er bij mijn paard dus amper in! En ik leuk het al op met een halve schep care4life, halve schep lucerne en wortels en appels.

Tuhan

Berichten: 1588
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Almere

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:59

Hoe snel was bij jullie een resultaat zichtbaar?

rensju

Berichten: 1598
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:58

Stipje, ik twijfel nog.
Het is duur, maar je hoeft weer weinig te voeren..

Hilli

Berichten: 22950
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:22

Tuhan schreef:
Hoe snel was bij jullie een resultaat zichtbaar?

Ik kan er geen termijn op plakken, maar mijn merrie is deze winter goed op gewicht gebleven, nl. dat gewicht wat ze begin herfst had. Toen ben ik de TopSport ook gaan voeren.

Vwb. de speedibeet: ik schep met 'n bekertje en niet met een voerschep, dus ik weet niet precies hoeveel 400 g ongeweekt in een voerschep is.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:26

Mijn paarden doen het er goed op! Merk vooral bij mijn oudere merrie verschil, die was echt te mager (was erg ziek geweest). Maar komt uiteraard ook door goeie ruwvoer en rust op stal, maar de topsport helpt zeker.