Pavo Topsport eerste ervaringen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:03

Vraag me af of het zin heeft om maar +/- 250gr per dag te voeren, maar dat ter zijde. Met die ong 250gram per dag zou je er 2 maanden/60dgn mee doen. Dan is het echt nog niet bedorven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:08

Voor mij zou t gaan dan, om max 1 schep/kilo per dag.
Verder geen andere krachtvoer wel 24/7 weide met vrij onbeperkt ruwvoer.(met niet veel eiwit)

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:50

Ik voer een schep per dag en merk goed verschil.
Lijkt wel alsof mijn trainingen meer nut hebben en ze is sowieso veel vlugger.

knollentuin
Berichten: 10404
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:18

Ik geef t mijn paard na t werk , op vrije dagen niet en ik merk goed verschil.
Niet alleen qua beweging maar meer op het lijf- bespiering .
Het lijkt of ie t werk makkelijker aankan, of ie sterker is ( en dat zou logisch gevolg van verbeterde bespiering zijn)

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30662
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:33

Ik voer het nog steeds aan mijn Welsh Cob
Een halve kilo per dag. Momenteel wel aangevuld met totaal een halve kilo sportsfit/allsports. En dat door een schep Dailyplus.
Heel eerlijk een jaar geleden zei ik nog, ik ga geen Pavo voeren. Ondertussen voer ik volledig Pavo. Maar ik vind het concept van Topsport echt goed.

Pony heeft veel meer zin in zijn werk en kan het goed aan. Momenteel is hij weleens te heet, iets met veel conditie, haha. Laatst zonder probleem 78km gelopen in een weekend.
Ietsje langer terug in oktober: [TEN-ITP] Endurance by the sea - 20e editie - Wassenaar

Zo was hij in januari (na een verkeerd op maat gemaakt zadel). En op dat moment lichte training, vanwege de problemen.
Afbeelding

In maart gestart met het voer en met de opbouw. En dit is in september. Niet fijn te vergelijken, want hij is veel strakkere conditie, maar ook veel beter in de spieren.
Afbeelding

Anoniem

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:41

Klinkt toch wel erg positief.
Ik geef nu een schep 18+ samen met wat vitaminepoeder maar wellicht is dit ook net wat handiger(rijker).

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30662
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:48

Zelf voerde ik merriemeusli om aan de eiwitten te komen omdat hij terugviel in spieren.. Toch bleef het lastig. En toen wees de dierenarts ons op dit voer. Nog amper aan te komen op dat moment. Maar ik kan niet anders zeggen dan dat mijn pony ontzettend vooruit is gegaan. En natuurlijk hangt dat niet alleen van het voer af, maar het voer helpt hem wel te presteren.
En ik wil niet meer dan een kilo voeren en zo krijgt hij wel genoeg binnen om te presteren.

carolina1278

Berichten: 4327
Geregistreerd: 09-10-05

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:55

Hier zit ik er weer over te denken om het toch weer bij te gaan voeren.. helaas ben ik voor de basis afhankelijk van de stal waar ze voeren, dus dat laat ik de sportsfit..maar ik kan hem dit wel zelf voeren als hij gewerkt heeft en er zit wel mooi alles in.. en hij deed het er goed op dus we gaan gewoon weer een zak proberen..eens kijken of het inderdaad goed blijft die 2 maanden

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 23:03

Ik voer het nu ongeveer 2 maanden bij aan mijn paard wanneer hij een grote inspanning heeft gehad (grote strandrit, dressuurtraining etc), en ik kan niet anders zeggen dan dat ik zeer positief verrast ben.
Hij is altijd moeilijk op gewicht te houden en daardoor hield hij de trainingen altijd maar moeilijk bij, na een half uur dressuur merkte je dat hij echt moe werd.
Sinds ik topsport bijvoer is hij goed op gewicht en is hij ontzettend vrolijk en voorwaarts tijdens de trainingen. Hij komt steeds beter in zijn bespiering en heeft echt ontzettend veel werklust gekregen.

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 23:16

Ben er ook nog steeds erg positief over. Geef het nu zelfs ook aan mn hete bliksem. Word er zeker niet heter van, maar krijgt zo wel voldoende eiwit binnen en heb het idee dat ze er minder door verzuurt en strakker in d'r vel komt. Voer verder nauwelijks iets er naast, dus is super dat ze zo wat meer bouwstoffen binnenkrijgt!

Ook aangeraden voor een jonge hengst die klaargemaakt wordt voor de HK, ben erg benieuwd hoe die zich ontwikkelt de komende tijd met de Topsport. Laat het weten!

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 23:23

Ik moet er nog flink bijvoeren,anders valt mijn pony teveel in.
Had gehoopt dat ik dat juist met dit voer zou voorkomen maar moet helaas toch nog aan het senioren voer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 23:34

Heb je ook echt een senior Ambre? Of gewoon eentje die lastig op gewicht te houden is..?

Mijn pony is een tijd gruwelijk dik geweest, echt opgeblazen als een ballon.
Dikke kam,jeuk, plakkaten erop...
Hij kan gewoon echt niet tegen te rijk gras met teveel bemesting en daarbij te rijk ruwvoer(voordroog).

Nu krijgt hij arm voordroog en arme weide,is flink afgeslankt maar daardoor ook wat moeite met spier opbouw.
ander ruwvoer geen mogelijkheid en verder ben ik blij dat hij juist weer een model heeft ipv alleen maar rond..

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 00:04

Een 6 jarig E pony,echt een binnenvetter en snel te bloot.
Krijgt al onbeperkt goed hooi.Maar veel moeite met het werk dus moet er veel voor doen.
Krijgt naast de topsport nog 2 scheppen sportbrok.
Das echt krankzinnig veel,maar de DA en fysio zeggen dat het blijkbaar niet anders is.

Anoniem

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 18:25

Wel eens pulp geprobeerd?
(sorry,is wel offtopic)

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 18:27

Jup,dat eet ze niet.
Wel in de vorm van senioren slobber,dat krijgt ze nu dus ook bij.

Zinzi_jewel

Berichten: 8843
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 22:27

Zijn er nog gebruikers met IR paard ? Of een met zomer eczeem ...
Heb d'r een met eczeem en was ook altijd een ronde opgeblazen ballon ondanks weinig krachtvoer ( grasbrokjes en balancer korrel ) wel veel hooi en gras !
Nu is haar veulen eraf . En is ze ineens de ballon buik kwijt . Haar ribben waren al prima voelbaar .
Maar nu begint de bovenlijn ook bloter te worden ...
Heb een zak van dit voer gekregen van mijn collega die het weer gewonnen had op wedstrijd !
Maar kan ik veilig een halve kg geven van dit voer ?
Weidegang is nu wel beperkter .
Ze loopt dagelijks minimaal uur in de molen en 3/4 keer per week werk .
Longeer of dressuur werk en minimaal 1 keer een flinke buitenrit ...

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:47

Ik voer het nu sinds een aantal weken en ben er super over te spreke . Paard is energieker en soepeler. Ik ga dit zeker doorzetten.

fleur_yen

Berichten: 1524
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:01

Ik voer het als extra'tje aan mijn paard, naast de Marstall Force, omdat ik puur een vitaminebrok net wat weinig vind voor mijn merrie. Dit lijkt een fijne combi, ik voer er niet heel veel meer dan 250 gr per dag van, op rustdagen nog veel minder, dan moet ze alles prima uit de force kunnen halen. Tot nu toe ben ik tevreden, maar sinds ik ben begonnen heb ik m'n paard helaas vrij onregelmatig aan het werk gehad, dus echte effecten zijn nog niet merkbaar (als ze dat al zijn in de lage hoeveelheid die ik voer). Ik kijk met dit voor vooral naar m'n trainingsschema, na een zware training of wedstrijd kan ik het wat opvoeren, en wellicht dat in periodes van fanatieke trainingen ze ook meer gebaat is bij wat meer.
Het feit dat het vrij 'rijk' voer is sprak me erg aan, ik wil geen kilo's krachtvoer moeten geven. Paard krijgt verder gewoon onbeperkt ruwvoer en speedibeet om op gewicht te blijven in de winter.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:27

Ik ben nog steeds erg tevreden.
Voer er 3/4 schep per dag van naast 1,5 schep merriebrok.
Ze is super fit zonder heet te zijn,houdt de trainingen veel beter vol.

FairLady_

Berichten: 1043
Geregistreerd: 15-04-07
Woonplaats: Haarle gem. Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:36

Ik voer nu een maand de pavo topsport (halve schep na een training). Hij is mooi voller geworden en de training kan hij perfect aan.

Alleen mijn voerleverancier zei tegen mij dat er te veel eiwitten in zetten en dat niet goed is voor de nieren op langer termijn. Voert iemand het hier al langer dan een jaar?
Heeft iemand nadelige effecten al gehad van de pavo topsport?

Hilli

Berichten: 22950
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:54

Ik voer het sinds eind 2014, met een onderbreking tussen juni en oktober vanwege het weideseizoen. Ik heb nog steeds een paard wat er goed uitziet, goed werkt en gewoon nieren heeft die het doen ;) . Eiwitbelasting kan bij grote hoeveelheden schadelijk zijn voor je paard -net als er voor alle andere dingen een schadelijke dosis is- maar met een halve schep per dag zou ik me daar niet druk om maken.

knollentuin
Berichten: 10404
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Pavo Topsport eerste ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 12:00

Idd, ik voer het nu vanaf juli vorig jaar en ook een halve schep na de training, paard gaat er nog steeds beter uit zien.

FairLady_

Berichten: 1043
Geregistreerd: 15-04-07
Woonplaats: Haarle gem. Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 12:00

Hij kan het werk makkelijk aan. Hij loopt toch z2.
Daarnaast voer ik 2 scheppen meusli (1,5 kilo gewogen), kwart schep bietenpulp ongeweekt en onbeperkt hooi (hij eet ongeveer 13 kilo duits kruidenhooi).

Maar dan laat ik hem er mooi op staan

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 12:48

Fairlady, er zitten niet 'teveel' eiwitten in het product. Het is juist hoog in eiwit om een (zeer) laag eiwit in het ruwvoer te compenseren. Als daar voldoende in zit zou je TopSport helemaal niet nodig hebben.
Dus wat je leverancier zegt klopt niet, behalve dat je het als waarschuwing zou kunnen zien om te waken voor een teveel aan eiwit in je totale rantsoen..

Een teveel aan eiwit in het rantsoen is op lange duur wel schadelijk voor de nieren in die zin dat die dan overuren moeten draaien om het overschot af te voeren. Dat zou je dan gaan merken aan een veel sterkere ammoniaklucht in de urine. Als je dat dus gaat ruiken moet je terug in hoeveelheid eiwit in het rantsoen. Dat kan dus door op dat moment evt TopSport weer weg te laten (er komt dan voldoende via andere bronnen binnen)

Stelvio
Berichten: 827
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 11:48

Het is een ouder topic, maar ik wilde toch nog even reageren om mijn ervaring te delen.
Sinds 2 maanden voer ik Topsport en ik ben meer dan tevreden, de bovenlijn is gevulder geraakt en ze glanst als een spiegel. ;)
Ik voer een voerschep (ong. 900 gram) per dag, verdeeld over 2 voerbeurten.
Thuis eet ze het heel goed, op wedstrijd eet ze het minder goed, maar dan meng ik het door 18plus en dan eet ze het uiteindelijk wel op.