Maridil® Esparcette

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:22

Raamzicht schreef:
xyzutu2 schreef:
Hier zijn we vorig jaar noodgedwongen met lijnzaadbrok gestopt omdat de twee belangrijkste leveranciers ruzie kregen over hoe het brokje eruit zag en er alleen nog een versie met melasse te koop was die gewoon naar Sultana's rook, zo zoet... Erg jammer.

Edit: ik zie net dat Horsefood van Gorp hun luzernebrokjes Lijnzaad Kant en Klaar zonder suiker weer terug in het assortiment zijn. Superfijn spul om extra eiwitten en vet mee te voeren (hoewel de eiwitten minder goed opneembaar zijn dan die uit esparcette, als ik de resultaten van vorig jaar vergelijk met nu met esparcette), dus die ga ik nu toevoegen aan de esparcette. Eens zien of dat nog invloed heeft op de bespiering. Ik vind het in elk geval een erg fijn idee dat er inuline en vitamine E in zit en dat het suikervrij is, en geen krachtvoer.


Ik geef gemicroniseerd lijnzaad van pure linseed. Misschien ook nog een optie voor je anders? Geen suikers of melasse toegevoegd. Pure lijnzaad kort verhit. Soort meel.


Die kende ik nog niet, maar het klinkt alsof ze een zelfde procede volgen als de Horsefood/van Gorp brokjes. Daarbij vind ik de extra vitamine E in de brokken ook prettig (naast de prijs ;) ), want die kan de pony die niet op het gras staat goed gebruiken. Maar goed om te weten dat er nog een suikerloos alternatief is1

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 17:03

Hmm interessant ik heb het even opgezocht. Zie alleen dat in de gorp brokjes 16,2 procent ruw eiwit zit en de micronised linseed tellen ze afhankelijk van het merk 19-23 procent protein. Zou het dan toch iets andere procedure zijn? Of omdat toevoegingen in gorp brokje?

Anoniem

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 19:40

Van Gorp voegt er nog vit E, inuline en lijnzaadolie aan toe (de laatste volgens mij om er brokjes van te persen), geen idee hoeveel, maar er zit inderdaad meer in dan alleen lijnzaad-zaadjes dus misschien dat dat het verschil verklaart?
De brokjes kunnen we ook gebruiken voor voedselbeloningen wat wel handig is, maar lijnzaad-gruis zou natuurlijk weer makkelijk door de esparcette-slobber kunnen, dus misschien is dat ook het overwegen waard.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 19:43

Raamzicht schreef:
Zijn er naast de maridil (bij rwdh) en metazoa variant nog meer opties om het te kopen? Ik dacht bij makana in brok vorm. En verder? Metazoa de enige niet in brok vorm?


Nog steeds wel benieuwd naar meer verkoop adressen? Ook van de ruwvoer vorm.

Anoniem

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 19:49

Ik weet niet of deze al genoemd is; Equifyt: http://www.equifyt.com/nl/bestel-online ... e-20kg/225
De metazoa gehakselde esparcette klinkt ook goed (en iets goedkoper), maar ik ben benieuwd naar of dat dan net zulke harde stukjes zijn als bij luzerne, ivm maagproblemen?

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 19:53

Dank! Wel weer brok maar wel een nieuwe optie! Misschien heeft iemand die van metazoa in handen gehad hier?

Anoniem

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:03

Grappig, door jouw post over verschillen in eiwitgehaltes in de lijnzaadversies vergeleek ik ook even de Equifyt esparcette met de Maridil, en daar blijkt de eerste 12% eiwit te hebben en de tweede 16%. Blijkbaar verschilt het echt per merk, en Maridil schrijft zelf ook dat ze veel hogere eiwitgehaltes hebben dan de andere merken doordat ze anders oogsten zodat er meer blaadjes in de brokjes zitten. Aangezien de blaadjes makkelijk verpulveren tijdens het drogen kan ik me ook voorstellen dat er in de grove esparcette meer stengeltjes dan blaadjes zitten, en juist de blaadjes zouden de meeste eiwitten bevatten.
De Equifyt is wel veel voordeliger; €20/20 kilo ipv €40/25 kilo...

Anoniem

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:07

Ik heb die van Metazoa hier.
Proefzakjes.
Eeg grof wel.

Anoniem

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:21

Handig dat ze ook proefzakjes hebben. Van de andere merken weet ik niet of ze die ook hebben, zou wel prettig zijn in het vergelijken.
Hier hebben we nog een hele voorraad Maridil staan dus die gaat eerst op, maar het zou zomaar kunnen dat we in de lente overgaan op de goedkopere Equifyt esparcette brokjes als het gras weer rijker wordt en ze minder eiwitten extra nodig hebben. En als de Equifyt dan vervolgens in de herfst/winter ook voldoende blijkt te zijn dan is dat prijstechnisch natuurlijk helemaal mooi, maar anders houden we de Maridil als winterbijvoer.

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 20:53

xyzutu2 schreef:
Grappig, door jouw post over verschillen in eiwitgehaltes in de lijnzaadversies vergeleek ik ook even de Equifyt esparcette met de Maridil, en daar blijkt de eerste 12% eiwit te hebben en de tweede 16%. Blijkbaar verschilt het echt per merk, en Maridil schrijft zelf ook dat ze veel hogere eiwitgehaltes hebben dan de andere merken doordat ze anders oogsten zodat er meer blaadjes in de brokjes zitten. Aangezien de blaadjes makkelijk verpulveren tijdens het drogen kan ik me ook voorstellen dat er in de grove esparcette meer stengeltjes dan blaadjes zitten, en juist de blaadjes zouden de meeste eiwitten bevatten.
De Equifyt is wel veel voordeliger; €20/20 kilo ipv €40/25 kilo...


Dat zijn in elk geval betere prijzen!

Ik had inderdaad ook begrepen dat Maridil het hoogste eiwitgehalte heeft. Ik zag het bij Purepaardenvoeding in het assortiment en weet dat Astrid altijd wel veel onderzoek voordat ze een nieuw product opneemt. Ik was dan ook vooral benieuwd naar deze Esparcette.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 23:52

Ik zit een beetje op pit-pit te kijken en hennepzaad lijkt ook een hoog eiwit gehalte te hebben. Dat zou dan door een ander voer gegeven moeten worden natuurlijk. Net als de eiwitpoeder, als het puur om het eiwit gaat. Natuurlijk totaal anders, maar je kan wel nadelen voorkomen, zoals grove lucerne die prikkelend is, of een dikmaker. Iemand daar weleens naar gekeken?

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 10:17

Interessant, ik vroeg me laatst toevallig ook af hoe ik aan meer eiwitten kan komen zonder lucerne, heb ook een paard dat daar niet tegen kan...

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 10:25

Nouvel schreef:
Interessant, ik vroeg me laatst toevallig ook af hoe ik aan meer eiwitten kan komen zonder lucerne, heb ook een paard dat daar niet tegen kan...

Ferro? :)

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 10:29

superpony schreef:
Ik zit een beetje op pit-pit te kijken en hennepzaad lijkt ook een hoog eiwit gehalte te hebben. Dat zou dan door een ander voer gegeven moeten worden natuurlijk. Net als de eiwitpoeder, als het puur om het eiwit gaat. Natuurlijk totaal anders, maar je kan wel nadelen voorkomen, zoals grove lucerne die prikkelend is, of een dikmaker. Iemand daar weleens naar gekeken?


Dat zou voor mij wel een optie zijn. Ik zou hem dan net als mijn andere paarden Agrobs Alphengrün muesi kunnen geven met Vitalbix en dat een eiwitpoeder om dat aan te vullen.

Eigenlijk zou ik natuurlijk een analyse moeten maken van het hooi en voordroog, dan het voer en dan kijken of er nog aangevuld moet worden. :) Ik vind het lastig... Ik wil een jong paard geven wat hij nodig heeft om gezond op te groeien zonder alle balast van een brok of muesli.

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 10:30

Jessix schreef:
Nouvel schreef:
Interessant, ik vroeg me laatst toevallig ook af hoe ik aan meer eiwitten kan komen zonder lucerne, heb ook een paard dat daar niet tegen kan...

Ferro? :)


Ja heb al een pot muscle impuls van het najaar gegeven, maar dat is niet echt een voordelige oplossing, wel goed spul ook

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 10:33

Nouvel schreef:
Ja heb al een pot muscle impuls van het najaar gegeven, maar dat is niet echt een voordelige oplossing, wel goed spul ook


Ja dat gaf ik vroeger aan Volbloed, maar ook mede omdat die altijd wat problemen had aan zijn bovenlijn. Kon daar ook schraal worden en vast zitten. Ik moest bij hem ook echt op tijd zijn om een deken op de doen in het najaar..

Wat merk je dan bij Ferro?

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 10:35

Bovenlijn en achterhand mogen nog wat sterker en bovenlijn wat gevulder, MI toen gegeven om wat te ondersteunen

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 10:40

Nou deze Esparcette verkoopt Astrid ook, dus misschien is het wat om uit te proberen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 10:40

Ik blijf bij de fetura.
Merk dat t wel wat doet ondanks dat ik echt niet veel geef.

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 15:55

Hoeveel geef je en wat merk je ervan?

Anoniem

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 18:16

Paar handjes. Hij lijkt wat opgevulder.
Maargoed, kan ook zijn dat ie beter loopt nu ( speciaal beslag) en dus eindelijk ook wat bespiering opbouwt.
Hij eet het wel gruwelijk moeilijk.
Vandaag net wat teveel klaargemaakt en dan laat ie t staan. En dat vind ik vervelend want ik gooi er glucosamine door...
Ik moet iets hebben wat hij makkelijk eet.

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 19:08

Je had die Alphengrun muesli ook al geprobeerd toch? Die lusten ze bij mij wel graag. Ik week de Fetura zodat ik het de volgende ochtend door de Alphengrun muesli kan mengen samen met Vitalbix en lijnzaadolie.

Of met wat bietenpulp mengen? Of toch iets met graan als hij dat mag hebben?

Anoniem

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 19:18

Bietenpulp vindt ie ook jakkes.
Z'n naturmineral vindt ie ook jakkes.
Graan wil ik niet ivm dik en gevoelig..
Die muesli kan wel, maar eigenlijk wil ik nog max 1 ding naast een vitamine korrel geven.

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 19:59

Ja dat heb ik ook het liefst, maar ja.. dan moeten ze het wel opeten. :')
Die van mij zijn gelukkig niet zo heel kieskeurig al moesten ze wel even wennen in het begin. Beetje keukenzout er doorheen zou je ook nog kunnen overwegen trouwens.

Anoniem

Re: Maridil® Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 20:07

Oh das een goede tip.
Ik geef al wat olie.
En misschien is het even zoeken naar de hoeveelheid die er nog met smaak ingaat.