[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sunny43
Berichten: 1064
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 16:05

Hier ging het even heel goed, toen sloeg het weer om en nu weer wat kuchen tijdens het vernevelen. Hopen dat beter weer een beter paard geeft. Ondanks dat ik al 2,5 jaar zoet ben met deze astma ben ik dit jaar voor het eerst gestopt met cortisonen, alleen NaCl vernevelen en veel rijden, we gaan het zien.

racinggirl
Berichten: 1287
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 17:29

sunny43 schreef:
Hier ging het even heel goed, toen sloeg het weer om en nu weer wat kuchen tijdens het vernevelen. Hopen dat beter weer een beter paard geeft. Ondanks dat ik al 2,5 jaar zoet ben met deze astma ben ik dit jaar voor het eerst gestopt met cortisonen, alleen NaCl vernevelen en veel rijden, we gaan het zien.



Balen zeg! Hopelijk snel weer wat beter..

Wat goed zonder corticosteroïden dan ging het echt goed, hopelijk kom ik ook zo ver.
Heeft die van jouw milde of zware astma?

Spenk
Berichten: 21784
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 18:09

racinggirl schreef:
Hoi allemaal,

Hoe gaat het momenteel met jullie paardjes?

Hier gaat het momenteel gelukkig een stuk beter, in vernevel nog wel steeds met dexamethason, hij staat daar nu 1,5 week op en zie gelukkig flinke verbetering *\o/*.

Gelukkig gaat het beter! Want dexamethason vernevelen is niet zo zinvol. Daarvan is bewezen dat het niet goed werkt als je het vernevelt. Alleen als je het in de spieren spuit.

racinggirl
Berichten: 1287
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 18:47

Spenk schreef:
racinggirl schreef:
Hoi allemaal,

Hoe gaat het momenteel met jullie paardjes?

Hier gaat het momenteel gelukkig een stuk beter, in vernevel nog wel steeds met dexamethason, hij staat daar nu 1,5 week op en zie gelukkig flinke verbetering *\o/*.

Gelukkig gaat het beter! Want dexamethason vernevelen is niet zo zinvol. Daarvan is bewezen dat het niet goed werkt als je het vernevelt. Alleen als je het in de spieren spuit.



Ohhh jeetje wist ik niet. Wel van humane verneveling?
Die van mij stond eerst op Budesonide maar daar ging hij alleen maar meer van hoesten plus moest 2 x per dag en nu 8 ml dex vernevelen 1 x per dag waar hij het dus beter op doet dan flixotide en budesonide. Heel apart .

Ook raar dat ze op de kliniek dan dex meegeven, ben ook maar een leek op dit gebied, nog nooit een paard met astma gehad.

Spenk
Berichten: 21784
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 18:59

Ja is uitgebreid onderzoek naar geweest.

Dexa zagen ze veel te weinig verschil mee

Fangio

Berichten: 2561
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 16:59

Mijn kliniek gaf ook aan dat beweging juist cruciaal is. En dat merk ik ook echt bij de mijne. Hoe meer hij beweegt, hoe meer hij kan hebben. Ook toen hij superslecht was (nu al een aantal jaar terug) moest ik juist beweging blijven geven. Gewoon stappen, meer ging niet, maar dat wel echt zo vaak mogelijk doen. Wij gingen dus op stapbuitenrit en gewoon naar les, maar dan stappen. Zijgangen, keertwendingen, alles zit er nu op in stap

sunny43
Berichten: 1064
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 17:16

Ja conditie op peil houden dat is zo belangrijk. Wel tempo aan passen op wat haalbaar is.

nnicolex

Berichten: 1234
Geregistreerd: 12-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 21:20

Fangio schreef:
Mijn kliniek gaf ook aan dat beweging juist cruciaal is. En dat merk ik ook echt bij de mijne. Hoe meer hij beweegt, hoe meer hij kan hebben. Ook toen hij superslecht was (nu al een aantal jaar terug) moest ik juist beweging blijven geven. Gewoon stappen, meer ging niet, maar dat wel echt zo vaak mogelijk doen. Wij gingen dus op stapbuitenrit en gewoon naar les, maar dan stappen. Zijgangen, keertwendingen, alles zit er nu op in stap


Ja klopt, ik merk ook dat die van mij echt beter is als ik hem dagelijks actieve beweging geef. Uiteraard naast de wei en paddock :)

ikbencarmen

Berichten: 280
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: roosendaal

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 21:59

Helaas heeft mijn paard ook haar eerste benauwdheidsaanval gekregen. Voor het hoesten al wel af en toe de flexineb in gebruik.
Sterk vermoeden pollenallergie, zeker omdat de klachten nu plots zijn na eerste keer op het gras geweest te zijn.

Zouden jullie starten met puffen of toch eerst cetrizine proberen?

Spenk
Berichten: 21784
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 22:01

Beide ik geef budesonide in de flexineb en levoceterizine start ik nu weer mee door het voer.

ikbencarmen

Berichten: 280
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 22:08

Spenk schreef:
Beide ik geef budesonide in de flexineb en levoceterizine start ik nu weer mee door het voer.



Hoeveel levoceterizine geef je?

Spenk
Berichten: 21784
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 22:11

20-40 stuks per dag.