Veulenziekte

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MPP
Berichten: 10
Geregistreerd: 01-03-09
Woonplaats: Toftlund, Denemarken

Veulenziekte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-24 15:41

Iemand ervaring met een veulen die de veulenziekte heeft overleefd?
Ik heb een veulen met veulenziekte, tot nu toe gaat het heel goed met haar, ze drinkt, is levendig en rent het liefst de hele dag in de rondte. Ze heeft alleen last van haar linkerachterbeentje

XxDiandraxX

Berichten: 3997
Geregistreerd: 07-05-07

Re: Veulenziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 16:24

Mijn veulen van 4 jaar geleden heeft het gehad. Tenminste, ik ga ervan uit dat het veulen gewrichtsontsteking of iets dergelijks heeft?

Die van mij is er aan geopereerd, gewricht helemaal gespoeld, week op de kliniek gestaan met meer maal daags medicatie maar heeft er daarna klinisch nooit last meer van gehad, is nu 4 en heeft zelf een veulen aan de voet. Ik wil wel het gewricht nog eens op de foto zetten voor dat ze belast gaat worden.

MPP
Berichten: 10
Geregistreerd: 01-03-09
Woonplaats: Toftlund, Denemarken

Re: Veulenziekte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-24 17:30

Wat fijn om te horen dat het toch nog goed is gekomen
Ik kan echt niet terug vinden op Google over volwassen paarden die het hebben gehad, dus was eigenlijk een beetje bang dat het maar een hele kleine kans was dat ze zou overleven. Dus zo'n bericht geeft hoop!

Hevonen

Berichten: 5625
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Veulenziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 17:58

Heb een volwassen hengst gekend die erg mismaakt was daardoor, maar hij is er ook nooit voor behandeld. Ik heb gehoord dat als je adequaat behandeld het heel goed kan komen, zonder veel restverschijnselen

XxDiandraxX

Berichten: 3997
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 18:05

Ik ben wel gelijk heel eerlijk geweest. Als er toen al schade te zien was geweest aan het gewricht had ik de behandeling gestaakt en haar in laten slapen. Maar op echo en rx zag het gewricht zelf er nog goed uit dus gaat toch de kans gegeven.

De dierenarts was bang dat ze de rest van haar leven een wat voller gewricht zou houden maar zelfs daar zie je niks meer aan.

Haar beentje toen. Wilde ook eigenlijk niet staan of lopen.
Afbeelding

Betreffende merrie nu
Afbeelding

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31315
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Veulenziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 22:39

Mijn buurman heeft er een gehad, foto's waren goed, is niet geopereerd, niet gespoeld, alleen een hele tijd onder de antibiotica gegaan, 2 soorten, 3 spuiten per dag. Is helemaal goed gekomen.

MPP
Berichten: 10
Geregistreerd: 01-03-09
Woonplaats: Toftlund, Denemarken

Re: Veulenziekte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-24 10:27

Ons veulen krijgt nu ook 2x per dag antibiotica voor 2 weken en 1x per dag een pijnstiller voor onbepaalde tijd.
De dierenarts was zo negatief hier!
Ik kreeg eerst het hele verhaal dat ze eigenlijk al dood had moeten zijn, terwijl ze alleen wat moeilijk kon lopen. Toen ik zei dat ik wel vrij positief was, vanwege haar leeftijd en dat ze niet echt ziek oogt, zei ze dat zij eigenlijk heel negatief was en dat ze nog niet wist of het veulen het zou overleven...Als haar medicijnen op zijn, dan gaat ze verder kijken naar haar gewrichten en dan bepalen of ze ingeslapen moet worden. Ik krijg het wel op m'n heupen van zo'n mens

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110703
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 10:37

MPP schreef:
Ons veulen krijgt nu ook 2x per dag antibiotica voor 2 weken en 1x per dag een pijnstiller voor onbepaalde tijd.
De dierenarts was zo negatief hier!
Ik kreeg eerst het hele verhaal dat ze eigenlijk al dood had moeten zijn, terwijl ze alleen wat moeilijk kon lopen. Toen ik zei dat ik wel vrij positief was, vanwege haar leeftijd en dat ze niet echt ziek oogt, zei ze dat zij eigenlijk heel negatief was en dat ze nog niet wist of het veulen het zou overleven...Als haar medicijnen op zijn, dan gaat ze verder kijken naar haar gewrichten en dan bepalen of ze ingeslapen moet worden. Ik krijg het wel op m'n heupen van zo'n mens


Waarom dan niet naar een andere dierenarts als je er geen goed gevoel bij hebt?

MPP
Berichten: 10
Geregistreerd: 01-03-09
Woonplaats: Toftlund, Denemarken

Re: Veulenziekte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-24 10:40

Wij wonen in Denemarken en het is hier echt heel erg moeilijk om een goede dierenarts te vinden ik heb er meerdere gehad en ze zijn allemaal niet echt wat we gewend zijn. Misschien dat we in Nederland ook wel verwend zijn met goede artsen

XxDiandraxX

Berichten: 3997
Geregistreerd: 07-05-07

Re: Veulenziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 12:05

Als ik het zo hoor was mijn veulen er veel slechter aan toe, is de behandeling door operatief te spoelen etc ook wel wat grover ingezet maar die is er dus helemaal bovenop gekomen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110703
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 12:08

MPP schreef:
Wij wonen in Denemarken en het is hier echt heel erg moeilijk om een goede dierenarts te vinden ik heb er meerdere gehad en ze zijn allemaal niet echt wat we gewend zijn. Misschien dat we in Nederland ook wel verwend zijn met goede artsen


Ah, ik had niet gezien dat je in Denemarken woont!
Dan is dat inderdaad heel lastig -O-

Marigold

Berichten: 12587
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Veulenziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 14:21

Je beslist als eigenaar toch zelf of je het veulen eventueel laat inslapen als de kuur niet genoeg effect heeft? Dat beslist de DA toch niet niet voor je..
stel het veulen voelt zich dan niet meer ziek maar prognose is dat het niet zal uitgroeien tot een gezond paard, dan kan je het ook pas na het afspenen inslapen. Dan heeft de merrie niet het verdriet van het voortijdig verliezen van haar veulen.
Hopelijk komt het allemaal goed. Sterkte!

MPP
Berichten: 10
Geregistreerd: 01-03-09
Woonplaats: Toftlund, Denemarken

Re: Veulenziekte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-24 17:30

We hebben ook niet de intentie om een sportpaard van haar te maken, als we in de toekomst een stapritje buiten kunnen doen, is dat voor ons al meer dan voldoende. Dus zolang ze geen pijn heeft, laat ik haar gewoon lopen. Ze mogen hier ook het hele jaar door het land op, dus geen box, uiteraard wel een grote overkapping :-)