Rhino en influenza enting

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Rhino en influenza enting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-24 15:59

Binnenkort worden de paarden op onze pensionstal weer ge-ent. Dit wordt door de pensionhouder geregeld dat de dierenarts een middag komt en alles gaat enten. Dit jaar willen ze de rhino-enting en de Influenza-enting tegelijkertijd doen. Heeft iemand daar ervaring mee? Volgens de DA kan dat prima, twee entingen in 1 keer. Nu gaan er op de app vragen rond of dat gewoon kan. Of dat niet een risico is. Nu willen mensen regelen dat de influenza-enting later wordt gegeven bij hun paard. Dus ik vroeg me af: wat is wijsheid: beide entingen in 1 keer doen of toch liever met bijv een maand tussenpauze???

Sinds een paar jaar is de Rhino-enting bij ons op stal verplicht, dus ik kan niet zeggen: alleen influenza.
Ze moeten wel beide entingen hebben.

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Rhino en influenza enting

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 16:06

Ik doe hier altijd 1x per jaar Rhino en Influenza/Tetanus samen en het andere halfjaar krijgt hij West Nijl en Rhino samen (omdat Rhino 2x per jaar moet). Nou reageert mijn paard gelukkig nooit echt op entingen behalve soms lichte verhoging of een wat stijvere nek/pijnlijke prikplek, maar ook in die combinaties merk ik niets extra. Je kunt natuurlijk pech hebben of een gevoeliger paard, maar in principe kan dubbel vaccineren geen kwaad.

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Rhino en influenza enting

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 16:58

Wat apart dat jullie de DA (blijkbaar) niet vertrouwen hierin.

Mijn merrie krijgt rhino en influenza ook samen (en een half jaar later alleen rhino), geen enkel probleem.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Rhino en influenza enting

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 17:00

Precies wat ik wilde zeggen: DA zegt dat het kan (wéét dat het kan) anders zou hij/zij het niet willen doen, en jullie gaan vervolgens bij leken (die zich mogelijk internet experts wanen) proberen te achterhalen of dat geen probleem is?

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 17:01

Werd bij ons op stal ook gedaan. Ene paard had geen problemen. Ander paar moesten worden tegengespoten wegens zeer hoge koorts en weer de andere reageerde met n flinke bult op de injectieplaats.. het verschilt dus per paard en is uitproberen/ DA vertrouwen/ eigen gevoel en verstand gebruiken...

dollyspikkel

Berichten: 1041
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Rhino en influenza enting

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 17:07

Ik vaccineer altijd al samen, nooit problemen gehad. Is hier ook standaard om het samen te doen.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 17:51

Ik vaccineer al jaren alles tegelijk. Nooit problemen mee gehad. Zelfs niet bij een drachtige merrie.

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Re: Rhino en influenza enting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-24 21:18

Ik weet ook dat het per paard verschilt of ze een entreaktie krijgen of niet. Ik lees bij jullie dat de 2 entingen samen veel vaker gewoon gedaan wordt met weinig tot geen problemen. Prima. Ik vertrouw de DA ook wel, als zij zeggen dat het kan.

Bielsje

Berichten: 1392
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Rhino en influenza enting

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 21:31

Hier ook samen. De 1ste keer reactie gehad maar dat bleek op de influenza te zijn en had ie anders dus ook gehad.

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Rhino en influenza enting

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 21:39

De dierenarts zegt dat het kan, maar jullie twijfelen?

Ik laat altijd 2 entingen tegelijkertijd zetten. De WN wel 2 maanden eerder.

Rhino zet mijn veearts rechts, en de influenza links. Maar dat is vooral omdat als het paard een reactie krijgt, het makkelijk te onthouden is dat de R van Rhino Rechts zat.

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Rhino en influenza enting

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 21:45

Hier ook altijd samen, nooit problemen.

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-24 21:49

Ja er zijn stalgenoten die twijfelen. Er kwam ook een opmerking van een stalgenoot dat er allemaal troep zit in een enting ( zoals kwik) en dan met 2 entingen kwam er in 1x zoveel rommel in je paard zijn lichaam.
Ik wilde ervaringen van andere mensen horen.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 21:55

Oh. Ja, daar valt niet tegen op te redeneren. Er zit geen kwik in vaccins, heeft er nooit ingezeten ook. Ooit zaten er wel kwikverbindingen in als conserveermiddel.
Maar net zoals chloor bijtend is, is een chloorverbinding zoals keukenzout dat niet. Maar ja, het verhaal is hardnekkig.
Niemand roept dat er chloor in je zoute drop zit. En dat is ongeveer het niveau van de uitspraak "er zit kwik in vaccins". Nog afgezien van dat die kwikverbindingen - vanwege al het gezeik erover - allang niet meer in vaccins zitten.

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Rhino en influenza enting

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 22:05

Grappig, mijn dierenarts doet dat ook inderdaad de Rhino enting rechts. Vooral zodat je bij klachten direct weet welke enting het veroorzaakt kan hebben dankzij het simpele ezelsbruggetje.

dollyspikkel

Berichten: 1041
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 22:34

Misty12 schreef:
Ja er zijn stalgenoten die twijfelen. Er kwam ook een opmerking van een stalgenoot dat er allemaal troep zit in een enting ( zoals kwik) en dan met 2 entingen kwam er in 1x zoveel rommel in je paard zijn lichaam.
Ik wilde ervaringen van andere mensen horen.


Waar zie jij kwik staan in de samenstellingslijst van die vaccins?

Getup

Berichten: 8280
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 23:17

Celebi schreef:
Grappig, mijn dierenarts doet dat ook inderdaad de Rhino enting rechts. Vooral zodat je bij klachten direct weet welke enting het veroorzaakt kan hebben dankzij het simpele ezelsbruggetje.


Dat inderdaad :j

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 09:15

Misty12 schreef:
Ja er zijn stalgenoten die twijfelen. Er kwam ook een opmerking van een stalgenoot dat er allemaal troep zit in een enting ( zoals kwik) en dan met 2 entingen kwam er in 1x zoveel rommel in je paard zijn lichaam.

Dat is dan misschien iemand die ook gelooft dat er een chip in het corona-vaccin zat?

Dier_en_arts
Berichten: 47
Geregistreerd: 06-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 11:31

Mijn man is paardendierenarts, spuit ook altijd beide entingen tegelijk. We hebben 1x een paard van onszelf gehad die daarna koorts en grote zwelling ontwikkelde (geen abces), dat bleek simpelweg een individuele reactie van ons paard op het rhino vaccin van een bepaald merk te zijn (en gek genoeg juist het merk waar de paarden juist erg weinig op reageren). Fabrikant op de hoogte gesteld, paard heeft op andere rhino enting geen last gehad. Overigens heeft ze geen schade overgehouden aan de reactie, na een week was de zwelling weg, koorts hield toen een paar dagen aan. :)