PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 22:01

Dat is toch logisch?

Ik weet niet of je ooit een balspoeling hebt laten doen maar grote kans je paard astma heeft. Dan helpt verpakt hooi of je hooi stomen/weken heel erg.

Ik vind het zelf wel belangrijk om te weten hoe de longer ervoor staan. Hier ook astma erbij maar die longen waren wel degelijk ook niet goed. Dat was niet te verhelpen met de spierspanning aan te pakken. Daar gingen de luchtwegontstekingen niet mee weg.

Ik hou het onder controle met vernevelen.

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 22:07

Bal spoeling is inderdaad gedaan. Daar kwam wel uit dat er ergens een overgevoeligheid voor was maar waarvoor was niet duidelijk. Longen zelf klonken volgens de Da goed. 24/7 buiten of hele dagen op stal(tijdelijk omdat alles een week lang een maanlandschap was door bevroren paddocks) maakte allemaal geen verschil. Bij die van mij werd had pas minder sinds ik ben begonnen met de supplementen.

pluisje88

Berichten: 8077
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 13:05

Wanneer de pssm klachten onder controle zijn hoest ze niet en is nooit benauwd. Bij de mijne is het 100% afhankelijk van hoe het ervoor staat met de pssm klachten op dat moment.

De sterk verhoogde spierspanning die ze op dat moment heeft irriteert de slokdarm en de luchtpijp waardoor ze gaat hoesten.

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 16:22

Dan zal jou paard op een scopie en balspoeling ook schoon zijn.

Als je paard dat niet is zal je toch echt de astma moeten aanpakken.

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 21:28

Kan iemand mij uitleggen waarom pssm2 paarden den verhoogde behoefte hebben aan zout? En wat de symptomen zijn van te weinig zout bij een pssm2 paard?

Hier gaat het rijden weer een stuk beter maar ze krijgt nog altijd ontzettend snel stress op de paddock of op stal. Er hoeft maar iets anders te zijn dan normaal en ze is compleet gestresst. Wellicht dat dit ook pssm2 gerelateerd is?

joyce83

Berichten: 5211
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 21:49

Ik meen gelezen te hebben dat dit vooral bij de px paarden zou werken om kalium en calcium goed te regelen?

Ik ben aan het proberen het artikel te vinden zodra ik die heb zal k hem hier delen.

joyce83

Berichten: 5211
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 09:48


Zerena

Berichten: 3888
Geregistreerd: 29-12-04

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 20:03

Ik ben dan wel nieuwsgierig.
Ik zie de laatste tijd best vaak voorbij komen dat een paard Pssm 2 vrij is.
Dit is toch helemaal niet met volle zekerheid te zeggen?

pluisje88

Berichten: 8077
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 23:34

Zerena schreef:
Ik ben dan wel nieuwsgierig.
Ik zie de laatste tijd best vaak voorbij komen dat een paard Pssm 2 vrij is.
Dit is toch helemaal niet met volle zekerheid te zeggen?


Ze testen dan negatief op de op dit moment bekende gen afwijkingen die mogelijk pssm klachten kunnen veroorzaken/verklaren. Pssm 1 is behoorlijk valide. Pssm2 bestaat discussie over. Mits de onderzoeken goed uitgevoerd worden heet dat. Want ik zag op Facebook ergens voorbij komen dat er blijkbaar gesjoemeld Werd met de uitkomsten. DNA van ander paard opsturen om jouw dekhengst vrij van pssm te kunnen aanprijzen bijvoorbeeld

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 01:13

Ja en dan heb je nog gevallen zoals die van mij die vals negatief worden getest en een tweede keer wel positief test. Beide keer zelf en als enige paard haren ingestuurd.

Of zoals een andere, in eerste instantie vrij testen, maar na beschikbaar stellen van nieuw te testen varianten, een van die blijken te dragen.

Gelukkig test ik enkel uit interesse en bewust zijn wbt fokkerij. Geen klachten bij de paarden in kwestie…

Moet er niet aan denken dat er belangrijke beslissingen vanaf zouden hangen. Zo werd een hengst binnen de fokkerij vrij getest van pssm1. Wederom als enige paard uit eigen hand haren verstuurd. Jaren later test een (DNA geverifieerde) nakomeling p1/p1. Moeder was symptomatisch dus die twijfel was er niet. Met kloppend hart heeft de eigenaresse de vader over laten testen. En toen kwam hij n/p1 terug. Gelukkig niet p1/p1. En gelukkig was hij inmiddels gecastreerd en bleek hij slechts 1 goedgekeurde zoon te hebben, en die was zelf al 2 keer vrij getest. Dus het liep enigszins met een sisser af.

Maar never nooit dat ik beslissingen die veel impact hebben, ga nemen op 1 enkele keer testen. Dan zou ik persoonlijk altijd minimaal 2 keer testen.

Overigens gaat het met testen voor vachtkleur ook wel eens mis. Dus het heeft niks met de pssm testen an sich te maken.

pluisje88

Berichten: 8077
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 07:14

Nouja keuze om in te laten slapen daardoor zullen mensen denk ik niet snel maken. Dat doe je vooral als de klachten zich niet laten managen. Geen enkele test is waterdicht. Ook bij mensen niet. Er is altijd een fout kans/foutmarge

Conabe
Berichten: 21
Geregistreerd: 26-10-20

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 15:55

Ik heb vorige vrijdag een test besteld bij Generatio voor de PSSM2 test. Nu heb ik aangeduid voor de sample kit maar heeft iemand een idee hoelang het duurt eer deze aankomt of dat ik eerst nog iets anders moet inorde brengen alvorens ik de sample kit ontvang? zoals de inzendingsformulier bv. ? Vind het een beetje onduidelijk via de site..

Fayyah19

Berichten: 6
Geregistreerd: 30-01-24
Woonplaats: Alblasserwaard

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 05:51

Ik heb in februari de test besteld incl sample kit en het duurde 4 werkdagen voordat ik het in huis had. Bij de test zitten de benodigde formulieren die ingevuld moeten worden. De uitslag had ik na 9 werkdagen.

joyce83

Berichten: 5211
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 19:02

Iemand ervaring met Guasha bij de pssm paarden?

pluisje88

Berichten: 8077
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 19:09

Ja wij krijgen het bij de opleiding. De mijne vindt het maar zo zo. Als je het zelf gaat doen zou ik het zeker proberen maar ik zou geen therapeut laten komen (of iemand die ervaring heeft met pssm-ers dat zou wel kunnen). Het helpt haar wel maar het is behoorlijk pijnlijk voor ze en als je denk dat je daar wel doorheen kunt schrapen dan heb je de volgende dag een stijf paard staan. Ik gebruik ook houten schrapers voor haar ipv de stenen schrapers want de houten zijn dikker en dus zachter. Het is een Ja, maar… voor mij.

joyce83

Berichten: 5211
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 19:12

Dank je pluisje, ik zag iemand die wilde online iets aanbieden maar dan ook met eenmalig komen kijken hoe je het doet. Ik ga er nog even over nadenken. Ze stond gisteren namelijk te trillen op stal. (Had niks met guasha te maken).

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 19:16

Ik heb zelf een online opleiding gedaan bij Dorine Erkens. Ik heb daarnaast meerdere opleidingen gedaan voor massage, myofascia en accupressuur, ik vond guasha daardoor niet zo spannend of vernieuwend.

Ik vind de guasha steen fijn werken en gebruik hem zelf ook dagelijks. En wat Pluisje ook zegt, je kan er niet zo maar blind door heen schrapen zonder dat je het verergert.

Wat ik vooral fijn vindt is dat het minder intensief is dan gewoon masseren met je handen.
Een dekseltje van een jampotje werkt trouwens ook fijn.
Zelf zou ik er ook niet iemand voor vragen, ik vind het gewoon prettig om zelf dagelijks toe te passen.

pluisje88

Berichten: 8077
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 19:20

Guacha kan zachter zijn maar ook heel gemeen. Klein steentje is al snel te scherp voor ze. Over de huid aaien met een grote steen en wat dikker kan zeker helpen.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 19:41

Ik heb de paardenvariant voor paarden, dat vind ik wel een prettige.

pluisje88

Berichten: 8077
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 20:15

Ik ook. Een brianstone. Ben super gek met die steen maar mijn paard vindt hem te scherp.

Zerena

Berichten: 3888
Geregistreerd: 29-12-04

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 10:13

Ik ben mijn voer aan het aanpassen en ik was benieuwd.
Hoeveel IE vitamine E is goed voor een paard met pssm1.

pluisje88

Berichten: 8077
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 10:50

Daar is helaas niet zo simpel antwoord op te geven. Het is verschillend per paard, per tijd van het jaar, hangt af van het verdere rantsoen ect…

Zerena

Berichten: 3888
Geregistreerd: 29-12-04

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 11:29

Ja opzich wel logisch natuurlijk.
Maar er zal toch een soort van basis gemiddelde zijn waar je dan mee kan gaan proberen?

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 13:10

Ik had iets gelezen, in die groep waar ik uit gegooid ben, voor PSSM2 rond de 40/50 nogwat. Ik ben tken begonnen met 45ml en zit nu op 20ml. Met weideseizoen kan ik afbouwen tot 5ml.

Zou zeggen, lekker gaan proberen. Na 2 weken moet je verschil merken en anders ophogen.

Ik geef dan wel vloeibaar van Heltiehorse dus daar zit het met 10.000 nog wat per 10ml dacht ik. Zoiets :')

pluisje88

Berichten: 8077
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 13:21

Dat is wel erg veel. Als standaard adviseren ze rond de 6.000 per dag te zitten met de natuurlijke vitamine E. Maar zoals gezegd hangt dat heel erg af van alle omstandigheden. Mijn paard krijgt gemiddeld genomen veel minder dan dat. De synthetische wordt niet goed opgenomen dus daarvan kunnen ze niet zeggen wat je precies moet geven.

Een pssm-1 paard houd je normaliter van het gras dus in het zomerseizoen minder geven gaat dan niet op. Gras bevat veel vitamine e en daarom geef je in de zomer minder. Als ze geen gras krijgen krijgen ze daar dus niks binnen en voer je dus ook niet minder.