Paard met slappe mest en mestwater

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shannak21
Berichten: 8
Geregistreerd: 10-02-22

Paard met slappe mest en mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 22:11

Hoi allemaal,
Sinds ander halve maand heb ik een nieuw vriendje, een ruin van 3,5 jaar oud. Alleen nu zit ik met een probleem. Sinds een week heeft hij dunne mest en veel mestwater. Ook heb ik het gevoel dat hij weinig energie heeft en niet vooruit te branden is. Tijdens het werken moet hij ook echt vaak mesten en veel scheten laten.

Nu heb ik wel sinds een maandje ander voer. Ik voer geen krachtvoer meer maar alleen de vitalbix balancer + en onbeperkt ruwvoer. Zou het evt aan de voer wisseling kunnen liggen? Het is wel al een maand geleden dat ik van voer ben gewisseld en hij heeft nu pas sinds een week last ervan.

Ik geef hem nu wel voor de zekerheid een vlozaad kuur tegen het zand en heb vandaag een mestbal opgestuurd voor onderzoek. Ben benieuwd wat daar uitkomt. Ik maak mij een beetje zorgen :( als er niks uit het onderzoek komt ga ik wel de DA erbij halen denk ik. Ik heb hem 1 maand geleden wel ontwormt.

Alvast bedankt voor de reacties!

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 22:25

Plotseling verandering van voer geeft soms een tijd problemen met de darmflora. Paarden passen zich niet altijd even makkelijk aan. Wat voor ruwvoer krijgt hij? Hooi of voordroog? Grof of fijn, getest op voedingswaarde? Je zou een balancer kunnen proberen zonder luzerne, niet alle paarden verdragen luzerne even goed.
Ik merk nl. snel verschil bij mijn paarden; hooi van drijfmest is slappe mest. Voordroog is slap tot diarree en erg stengelig grof hooi ook. Ze doen het het beste op kruidenhooi heb ik gemerkt. Je kunt rustig een week of 2 een handvol vlozaad door de brokjes doen. Soms helpt probiotica ook.

ellepel

Berichten: 47343
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 22:34

mestwater is eigenlijk wel vaak van ruwvoer . wat geef je precies ,is het verpakt of onverpakt?

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 22:37

Zoals hierboven gezegd al, het type hooi doet hier ook heel veel. Ik voer zelf voordroog (ik kan geen onverpakt hooi opslaan) en het komt soms echt nauw. Ik geef nu heel droog tweede snee verpakt hooi, en daar doet hij het goed op. Ietsje groener hooi van eerste snee is spuitpoep :( Ik geef hem nu ook wel ter ondersteuning proferm bij, en nu is zijn mest top. Maar denk dat het sowieso moeilijk is en je echt wat paard per paard moet kijken wat werkt.

Shannak21
Berichten: 8
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 22:40

ellepel schreef:
mestwater is eigenlijk wel vaak van ruwvoer . wat geef je precies ,is het verpakt of onverpakt?


Het is verpakt, voordroog

Shannak21
Berichten: 8
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 22:42

Lindsey_99 schreef:
Plotseling verandering van voer geeft soms een tijd problemen met de darmflora. Paarden passen zich niet altijd even makkelijk aan. Wat voor ruwvoer krijgt hij? Hooi of voordroog? Grof of fijn, getest op voedingswaarde? Je zou een balancer kunnen proberen zonder luzerne, niet alle paarden verdragen luzerne even goed.
Ik merk nl. snel verschil bij mijn paarden; hooi van drijfmest is slappe mest. Voordroog is slap tot diarree en erg stengelig grof hooi ook. Ze doen het het beste op kruidenhooi heb ik gemerkt. Je kunt rustig een week of 2 een handvol vlozaad door de brokjes doen. Soms helpt probiotica ook.


Hij krijgt voordroog, het is fijn. De balancer die ik geef is al zonder luzerne, probiotica had ik idd ook al besteld.

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 23:10

Ehm, zou het ook kunnen zijn dat ie gewoon aan z'n ronde tanden wisselen bezig is?
Dat hoort bij 3,5 (en bij 4,5 de laatste ronde).

Shannak21
Berichten: 8
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 23:24

ikke schreef:
Ehm, zou het ook kunnen zijn dat ie gewoon aan z'n ronde tanden wisselen bezig is?
Dat hoort bij 3,5 (en bij 4,5 de laatste ronde).


Hij is wel aan het wisselen idd.. tandarts is 3 weken geleden geweest, en die zei dat hij idd aan het wisselen was en moest er 1tje uit trekken omdat deze niet uit zichzelf los was gegaan. Zou dat het dan zijn? Dat ze daardoor ook dunnen mest krijgen?

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 23:36

Shannak21 schreef:
ikke schreef:
Ehm, zou het ook kunnen zijn dat ie gewoon aan z'n ronde tanden wisselen bezig is?
Dat hoort bij 3,5 (en bij 4,5 de laatste ronde).


Hij is wel aan het wisselen idd.. tandarts is 3 weken geleden geweest, en die zei dat hij idd aan het wisselen was en moest er 1tje uit trekken omdat deze niet uit zichzelf los was gegaan. Zou dat het dan zijn? Dat ze daardoor ook dunnen mest krijgen?

Yep, dat is een bekend verschijnsel. Even alert op zijn want dan moet het wel weer over gaan binnen enkele weken.

goldyc

Berichten: 751
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Paard met slappe mest en mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 00:21

Het kan ook het voordroog zijn. Ik ken meerdere paarden die op voordroog (ook al is het getest en geschikt voor paarden bevonden), toch mestwater krijgen. Deze paarden hebben gewoon droog hooi nodig.

Ghazella

Berichten: 22
Geregistreerd: 13-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 00:34

goldyc schreef:
Het kan ook het voordroog zijn. Ik ken meerdere paarden die op voordroog (ook al is het getest en geschikt voor paarden bevonden), toch mestwater krijgen. Deze paarden hebben gewoon droog hooi nodig.


Ik heb dezelfde ervaring.

TS, weet je of hij hooi/voordroog/kuil kreeg bij z'n vorige plek?

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Paard met slappe mest en mestwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 00:44

Het ene voordroog is ook natter dan t andere. Dus die info naast enkel voordroog is ook belangrijk

ellepel

Berichten: 47343
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 08:47

klopt,wij voeren ook ruwvoer in plastic,en normaal hebben alle paarden wel mooie poep.
maar soms zit er toch een pak tussen wat net wat natter is en dat doet wel wat met de mest :j
wat ik zelf een heel goed supplement vind is bentovet.
dit
https://dierapotheek.com/bentovet-2000-gram