Schijnbare tegenstelling in het zout verhaal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 13:53

Als er wat bijgevoerd wordt en het paard knapt op is het toch goed? Net als bij mensen vind ik die standaarf waardes wel eens lastig. Ik heb al sneller last van een te kort, terwijl de waardes niet extreem laag zijn. Paard heeft meer behoefte aan bepaalde vitamines, dan is ze fijner qua lijf. Da denkt daar hetzelfde over, die vond haar beter met wat aanvulling, terwijl de waarde niet echt een te kort aangaf.

Ik geef elektrolyten bij als ze echt gezweet heeft waarbij schuim op lijf staat. Dus na een zware training, soms een wedstrijd, maar niet standaard. Sinds ik dat doe herstelt ze fijner. Zoutblok heeft ze wel hangen en likt ze regelmatig aan, maar ik zie geen verschil door het jaar heen eigenlijk.

Maar zij wil ook graag op de onkruid stukjes grazen ipv alleen het gras. En wat snacken van de bomen die in paddock en land staan. Jammer genoeg zijn die vrij snel te veel gesnoeid :') Ik weet niet of dat is omdat ze weet wat goed voor haar is, volgens mij vindt ze het gewoon lekker. Ik heb ook ooit dat artikel gelezen dat ze dat helemaal niet zo goed weten altijd.

Shenavallie
Berichten: 11579
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 15:17

Olympia96 schreef:
Ik heb altijd een ton met zout water (Keltisch zeezout) klaar staan. Onze halve Haf drinkt daar heel regelmatig uit. Sinds hij dat doet heeft hij geen harde manenkam meer.
Mijn Gelderse neemt af een toe een slokje, maar beduidend minder.

Ze kiezen zelf of en wanneer ze het zout nodig hebben.

Dit kende ik nog niet, dus ging me er even in verdiepen. Mijn eerste hit was een onderzoek van Radar en leek me wel handig om te delen.

https://www.google.com/amp/s/radar.avro ... r-duurder/

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 18:25

Wat ik nog altijd niet begrijp aan het elektrolytenverhaal is dat daar ook kalium in zit, en daar krijgen paarden eigenlijk al heel veel van in verhouding omdat dat volop in hooi/gras/luzerne etc zit, en natrium veel minder. Waardoor paarden eerder een kalium overschot dan een tekort hebben, ten opzichte van natrium. Dus waarom zou je dan nog kalium bij willen geven?

Die van ons krijgt sinds ik dat weet standaard een flinke lepel zout (NaCI, gewoon simpel keukenzout, zonder toegevoegde jodium) door z'n prutje. In de winter iets minder, in de zomer met warm weer iets meer.
En daarnaast altijd magnesium, in de winterperiode door het voer, in de zomer via de huid.

Muze
Berichten: 5274
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Schijnbare tegenstelling in het zout verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 18:28

Ik voer ook om de dag en soms elke dag wat zout bij, zeezout. Ook swinters. Met warm weer een tikkeltje meer dan in de winter

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 18:34

Alle normale zout is zeezout.

Gewoon even in het algemeen: Laat je geen dure commerciele dingen verkopen. Zout is voornamelijk NaCl, de rest is nagenoeg verwaarloosbaar kwa hoeveelheid. In een beetje gras zit daar al meer van in.
Er zit voornamelijk een bepaalde smaaksensatie van de vorm en grote van de korrel die het soms de moeite waard maakt om iets speciaals te kopen (voor dipjes en salades en zo).

Muze
Berichten: 5274
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Schijnbare tegenstelling in het zout verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 18:36

Ik vind zelf het iets vochtige zeezout wel prettig, maar weet idd niet of het veel anders is dan “ gewoon keukenzout zonder jodium “.
Daar wordt uiteraard wel mee geadverteerd, ik bestel het mee bij pit pit

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 19:07

Sandra_H schreef:
Wat ik nog altijd niet begrijp aan het elektrolytenverhaal is dat daar ook kalium in zit, en daar krijgen paarden eigenlijk al heel veel van in verhouding omdat dat volop in hooi/gras/luzerne etc zit, en natrium veel minder. Waardoor paarden eerder een kalium overschot dan een tekort hebben, ten opzichte van natrium. Dus waarom zou je dan nog kalium bij willen geven?

Die van ons krijgt sinds ik dat weet standaard een flinke lepel zout (NaCI, gewoon simpel keukenzout, zonder toegevoegde jodium) door z'n prutje. In de winter iets minder, in de zomer met warm weer iets meer.
En daarnaast altijd magnesium, in de winterperiode door het voer, in de zomer via de huid.


Maar kalium wordt gewoon afgevoerd door het lichaam als er een overschot is. Natrium niet, dat kan de nieren overvelasten dus dan lijkt mij gewoon een flinke lepel zout bijvoeren slechter. Want hoeveel is die flinke lepel?

Shenavallie
Berichten: 11579
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Schijnbare tegenstelling in het zout verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 19:16

Met zout zou ik ook voorzichtig zijn. Bij een liksteen kan het paard zelf aanvoelen of hij extra nodig heeft. Als het in het voer gemixt wordt, lijkt mij de kans op nierschade inderdaad groter. En in het meeste keukenzout wordt jodium toegevoegd.

Lukasje
Berichten: 11270
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 19:43

8nnemiek schreef:
Zout droogt uit, dus misschien zit er ergens diep in het instinct van een paard dat het in droge/warme periodes geen zout eet? Ik heb geen idee. Hier hadden we een paard dat echt veel zout at, die schraapte met de tanden over de liksteen.. en de andere likt er hooguit af en toe aan, en doet jaren met een steen.


“Zout droogt uit”, ik snap wat je bedoelt maar in een lichaam dacht ik dat zout water vast hield, en daarom dus in tijden van droogte, nuttig kon zijn.
Mijn paarden hebben heel het jaar door een liksteen, soms een rode, soms een witte. Dan laten ze het een hele poos liggen, dan likken ze er plots weer een tijd aan. Ik kan evenmin zeggen dat ze dat in eenzelfde periode doen.
Lastig, ik wil ze geen tekort doen, maar wat is wijsheid?

Lukasje
Berichten: 11270
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 19:44

MyWishMax schreef:
Sandra_H schreef:
Wat ik nog altijd niet begrijp aan het elektrolytenverhaal is dat daar ook kalium in zit, en daar krijgen paarden eigenlijk al heel veel van in verhouding omdat dat volop in hooi/gras/luzerne etc zit, en natrium veel minder. Waardoor paarden eerder een kalium overschot dan een tekort hebben, ten opzichte van natrium. Dus waarom zou je dan nog kalium bij willen geven?

Die van ons krijgt sinds ik dat weet standaard een flinke lepel zout (NaCI, gewoon simpel keukenzout, zonder toegevoegde jodium) door z'n prutje. In de winter iets minder, in de zomer met warm weer iets meer.
En daarnaast altijd magnesium, in de winterperiode door het voer, in de zomer via de huid.


Maar kalium wordt gewoon afgevoerd door het lichaam als er een overschot is. Natrium niet, dat kan de nieren overvelasten dus dan lijkt mij gewoon een flinke lepel zout bijvoeren slechter. Want hoeveel is die flinke lepel?

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-22 20:03

Kendra schreef:
-
- Wij strooien zout op het gras (met de kunstmest) voor de smakelijkheid en zodat ze tijdens het weideseizoen altijd voldoende zout binnenkrijgen. Is ook veel goedkoper dan toevoeren :-). Misschien ligt dat ook op de wei van TS?
.


Dat heb ik inderdaad dit jaar voor het eerst gedaan.
Ik heb de grond van mijn weides laten ontleden en daar kwam uit dat ik zout moest bijstrooien.
(Ook kobalt trouwens, dat was moeilijker. En koper zit er eigenlijk teveel in, voor schapen zou het al nadelig zijn)

Toch staat dit los van mijn vraag, want de vorige 25 jaar strooide ik geen zout em merkte toch elk naar hetzelfde patroon. Het gaat ook over een tiental verschillende sportpaarden.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Schijnbare tegenstelling in het zout verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 20:06

Als het paard gewoon gezond en fit oogt dan kun je het toch ook gewoon weglaten?
Merk je negatief verschil dan kun je weer wat veranderen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Schijnbare tegenstelling in het zout verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 00:56

Maar als je wacht tot je het gaat zien bij je paard, kan je ook wat laat zijn. Veel wordt over het hoofd gezien en toch zijn er soms al klachten.

Wat hierboven ook wordt gezegd. Mijn bloed wordt elke 3mnd geprikt en dan gaan ze uit van de standaard waardes. Maar zoals met ijzer heb ik echt al eerder klachten voor ik in het rood kom.
En bij mensen kijk je ook vaak naar het totaal. Een algeheel beeld kan logisch zijn, ondanks lichte afwijkingen.

Als een paard met de huidplooi test al uitgedroogd lijkt, ben je imo echt al laat.

Ik lees mee op de pssm groep op fb. Heb geen pssm paard, maar daar wordt zout vaak ana het dieet toegevoegd en merken veel mensen wel verschil.

Sizzle, soms is iets gewoon lekkerder. Paarden zullen er misschien minder om malen, maar naar mijn ervaring likken ze meer aan himalaya stenen bijv dan aan een witte of rode.

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 08:08

MyWishMax schreef:
Maar kalium wordt gewoon afgevoerd door het lichaam als er een overschot is. Natrium niet, dat kan de nieren overvelasten dus dan lijkt mij gewoon een flinke lepel zout bijvoeren slechter. Want hoeveel is die flinke lepel?


Een paard van ca 500 kg kun je tot 50 gram zout per dag geven. Al zal dat anders zijn als ie het moet doen met een paar keer een halve pluk hooi en kilo's krachtvoer, bij wijze van spreke. Een flinke eetlepel is in mijn geval een eetlepel met kop, en dat is nog net geen 24 gram. Ik had net een heel verhaal bijna klaar incl links maar ik klikte per ongeluk al m'n schermen weg, incl verhaal -O-

De gedachte dat zout slecht is klopt, voor ons mensen. Voor paarden is dat weer heel anders. De meeste info daarover, althans afkomstig van dierenartsen etc, vind je in het buitenland.

Niet dat een elektrolytensupplement per definitie slecht of onnodig is, maar als ik om me heen kijk wordt dat wel vaker te onpas dan te pas gegeven. En in de omstandigheden waaronder ik er zelf aan zou denken (een zwaar zwetend paard, al dan niet door flink werk onder hoge temperaturen) kom ik niet.

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Schijnbare tegenstelling in het zout verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 08:33

Ik vind het wel een interessant topic, lees graag mee.

Bij ons raken ze de likstenen ook nauwelijks aan, maar er was wel een tijdje dat ik ze steeds zand zag eten dus dan zou je toch denken aan een mineralen te kort.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 08:51

Shenavallie schreef:
Olympia96 schreef:
Ik heb altijd een ton met zout water (Keltisch zeezout) klaar staan. Onze halve Haf drinkt daar heel regelmatig uit. Sinds hij dat doet heeft hij geen harde manenkam meer.
Mijn Gelderse neemt af een toe een slokje, maar beduidend minder.

Ze kiezen zelf of en wanneer ze het zout nodig hebben.

Dit kende ik nog niet, dus ging me er even in verdiepen. Mijn eerste hit was een onderzoek van Radar en leek me wel handig om te delen.

https://www.google.com/amp/s/radar.avro ... r-duurder/


Ik heb me niet zo in prijzen verdiept, bestel altijd bij pit pit met alle andere producten mee voor het gemak. Het kost toch geen drol haha.

Ik ben vorig jaar geïnspireerd geraakt door onderstaand artikel toen onze halve Haf een hardere manenkam kreeg. Sinds hij zout water neemt, heeft hij dat niet meer.

Ik zou overigens nooit dwangvoederen Met zout over het voer heen. Bij mij kunnen ze kiezen: 3 tonnen gewoon water en 1 met zout.

https://francisdierenhomeopathie.nl/blo ... -van-zout/

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 09:21

Sandra_H schreef:
MyWishMax schreef:
Maar kalium wordt gewoon afgevoerd door het lichaam als er een overschot is. Natrium niet, dat kan de nieren overvelasten dus dan lijkt mij gewoon een flinke lepel zout bijvoeren slechter. Want hoeveel is die flinke lepel?


Een paard van ca 500 kg kun je tot 50 gram zout per dag geven. Al zal dat anders zijn als ie het moet doen met een paar keer een halve pluk hooi en kilo's krachtvoer, bij wijze van spreke. Een flinke eetlepel is in mijn geval een eetlepel met kop, en dat is nog net geen 24 gram. Ik had net een heel verhaal bijna klaar incl links maar ik klikte per ongeluk al m'n schermen weg, incl verhaal -O-

De gedachte dat zout slecht is klopt, voor ons mensen. Voor paarden is dat weer heel anders. De meeste info daarover, althans afkomstig van dierenartsen etc, vind je in het buitenland.

Niet dat een elektrolytensupplement per definitie slecht of onnodig is, maar als ik om me heen kijk wordt dat wel vaker te onpas dan te pas gegeven. En in de omstandigheden waaronder ik er zelf aan zou denken (een zwaar zwetend paard, al dan niet door flink werk onder hoge temperaturen) kom ik niet.


Het aantal grammen wat jij aangeeft is wel veel meer als wat ik kon vinden wat goed is en wat de deskundigen vertelden := dat zou eerder bij intensieve arbeid zijn en niet gewoon boj normale arbeid. Ik snap dus niet dat jij viel over kalium wat gewoon afgevoerd wordt, maar dan wel veel zout/natrium geeft wat in principe schadelijker kan zijn als ze te veel binnen krijgen. Want als ze zo intensief werken dat ze zoveel zout nodig hebben, hebben ze ook behoefte aan de andere mineralen.

Daar ging het mij over, dat je wel zout bijvoerd maar kalium dan niet goed zou zijn.

Hier dus een normaal zoutblok voor het hele jaar, dan kan ze het zelf kiezen. En met intensiveren arbeid met veel zweten aangevuld met elektrolyten. Dan vul ik iig alles aan wat er uitgezweet wordt op het moment dat het nodig is.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Schijnbare tegenstelling in het zout verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 09:32

De aangeraden hoeveelheden zijn misschien ook afhankelijk van de aanname dat veel paarden in iedergeval 1 Kg commercieel voer krijgen en daar zit vaak ook wel rond 1% zout in (10 g).

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 09:38

MyWishMax schreef:
Het aantal grammen wat jij aangeeft is wel veel meer als wat ik kon vinden wat goed is en wat de deskundigen vertelden := dat zou eerder bij intensieve arbeid zijn en niet gewoon boj normale arbeid. Ik snap dus niet dat jij viel over kalium wat gewoon afgevoerd wordt, maar dan wel veel zout/natrium geeft wat in principe schadelijker kan zijn als ze te veel binnen krijgen. Want als ze zo intensief werken dat ze zoveel zout nodig hebben, hebben ze ook behoefte aan de andere mineralen.

Daar ging het mij over, dat je wel zout bijvoerd maar kalium dan niet goed zou zijn.


Lees het stuk uit de link die Olympia96 net post maar eens. In NL is hier verder weinig over te vinden, in elk geval niet uit de reguliere hoek, hoewel ook Anneke Hallebeek stelt dat je gerust tot 50 gram kunt geven.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 09:43

Nee, tenminste dat heb ik niet gelezen en gehoord, juist de algemene behoefte en dat je dus moest kijken wat het voer zelf allemaal bevat voordat je gaat aanvullen om niet te veel te geven.
Wel dat wij vaak vinden dat paarden harder werken als dat ze echt doen :') en dus al snel willen aanvullen terwijl dat nergens voor nodig is.

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 09:53

Sizzle schreef:
De aangeraden hoeveelheden zijn misschien ook afhankelijk van de aanname dat veel paarden in iedergeval 1 Kg commercieel voer krijgen en daar zit vaak ook wel rond 1% zout in (10 g).


klopt inderdaad. En dat krijgt die van mij bij lange na niet.

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 09:57

MyWishMax schreef:
Wel dat wij vaak vinden dat paarden harder werken als dat ze echt doen :') en dus al snel willen aanvullen terwijl dat nergens voor nodig is.


En dat is precies wat ik bedoel als ik vind dat er te vaak onnodig naar elektrolyten wordt gegrepen. Overigens reken ik de basisbehoefte wel uit op basis van de gemiddelden van hooi (wat hij onbeperkt krijgt) en de gehalten van wat ik daarnaast voer. En dan zit ik met een eetlepel op normale dagen (dus niet als het bijv heel warm is) nog aan de voorzichtige kant.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 10:09

Sandra_H schreef:
MyWishMax schreef:
Het aantal grammen wat jij aangeeft is wel veel meer als wat ik kon vinden wat goed is en wat de deskundigen vertelden := dat zou eerder bij intensieve arbeid zijn en niet gewoon boj normale arbeid. Ik snap dus niet dat jij viel over kalium wat gewoon afgevoerd wordt, maar dan wel veel zout/natrium geeft wat in principe schadelijker kan zijn als ze te veel binnen krijgen. Want als ze zo intensief werken dat ze zoveel zout nodig hebben, hebben ze ook behoefte aan de andere mineralen.

Daar ging het mij over, dat je wel zout bijvoerd maar kalium dan niet goed zou zijn.


Lees het stuk uit de link die Olympia96 net post maar eens. In NL is hier verder weinig over te vinden, in elk geval niet uit de reguliere hoek, hoewel ook Anneke Hallebeek stelt dat je gerust tot 50 gram kunt geven.


Ik vertrouw liever op de dierenartsen/deskundigen waar ik mee gesproken heb en gelezen heb, plus de bloedonderzoeken dan een homeopathie site. Maar zelfs in dat stuk staat dat je het zout beter in een aparte ton met water kan geven dan over het voer.

Ik vind het een extreem verschil, wordt er dan wel rekening gehouden met wat een paard binnen krijgt? Ja, kalium krijgen ze meer binnen maar die behoefte is ook hoger. Pas bij zware arbeid wordt dat wat anders.

Dat het bij paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid kan dat anders zijn, geen ervaring mee.

Blijft nog steeds het feit dat ook het aanvullen van kalium niet verkeerd is bij zware arbeid of veel zweten. Dat overschot wordt alsnog gewoon uitgeplast. Zoals ik al zei was dat waar ik verbaasd over was, dat jij het geven van elektrolyten raar vond door oa het kalium, maar vervolgens dus wel veel zout geeft.

Wat ik van Anneke Hallebeek las (want die stukkeb kende ik ook) is dat je tot 50 gram kán geven, afhankelijk van de behoefte en dat is dus wel bij 'zware' arbeid, veel zweten en bijv geen zout in het ratsoen. Maar zelfs zij geeft aan dat elektrolyten goed zijn voor het herstel, ook omdat bijv kalium enzovoorts minder uitgezweet worden als natrium, maar nog steeds wel aanzienlijk zijn bij veel zweten.

Edit: ik vind 25 gram dus niet aan de voorzichtige kant bovenop de rest van het voer. Tenzij het paard dus veel zweet / zware trainingen heeft.

Maar zoals ik zei, ik was verbaasd over jouw 'tegenstand' tegen elektrolyten of kalium maar zelf wel hogere hoeveelheid natrium voert die aangeraden wordt voor ook zwaardere arbeid of veel zweten, terwijl natrium overschot gevaarlijker is als een kalium.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 10:20

Mijne komt trouwens ook niet aan 1 kilo krachtvoer per dag. Maar die traint ook niet het hele jaar zo hard dat aanvullen nodig is standaard elke dag. Ze heeft een liksteen waardoor ze zelf kan kiezen en waar ik van controleer hoevaak en hoeveel hij gebruikt wordt.

Dus ik ben het met je eens qua te snel aanvullen, alleen verschillen wij van mening over het zout aanvullen. De hoeveelheid doe jij geeft valt bij mij onder veel wat pas nodig is bij zwaarder werk of veel zweten.

Maar dan komen we weer op individuele behoeften. Misschien hebben jouw paarden meer nodig, terwijl de mijne dat niet nodig hadden. Want bevat mijn voer meer? Of zweten de mijne minder. Ik vul alleen tijdens de wel zware trainingen/ veel zweten dagen liever alles aan dmv elektrolyten dan dagelijks iets.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 10:27

koend schreef:
Ofwel zien al die wetenschappers iets over het hoofd,
Ofwel weten mijn paarden niet wat goed voor hen is.

Wie brengst klaarheid?


Wetenschappers beweren in ieder geval het laatste!
En nu zou het chique zijn als ik de bron dan ook even tevoorschijn kon toveren, maar dat is al even geleden. Ik ga een poging doen!