Ruiters en verkeer: een zeer moeizame combinatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Opie1991
Berichten: 1201
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Ruiters en verkeer: een zeer moeizame combinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:03

Mijn paard is echt schaapmak en bomproof alleen blijven het dieren en kunnen dus schrikken en onverwachte bewegingen maken. Denk dat dat voor de meeste geld hierzo

lazal
Berichten: 157
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Ruiters en verkeer: een zeer moeizame combinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:35

Citaat:
Rijschoolhouders moeten de cursisten maar eens leren dat paarden vluchtdieren zijn. Vroeger wist ik ook niet dat als je recht achter een vrachtauto staat met een fiets, hij mij niet ziet. Welke autobestuurder weet dat de menner op de koets met zijn zweep richting aangeeft? Bijna niemand, dus we moeten maar eens bij CBR aankloppen zodat dat meegenomen wordt in de opleiding

Searcher

Berichten: 728
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: @home

Re: Ruiters en verkeer: een zeer moeizame combinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:47

Ik reed gister op mijn pony door een dorpje en het open lucht zwembad ging net sluiten. Ik reed haar keuring aan de rand van de weg langs de vele kinderen, fietsen en auto's. Was er ook zo'n puber die het nodig vond om ff te toeteren, big smile op z'n toet Boos! . Denken zulke hufters nou echt niet na?! Als dat paard was geschrokken daar tussen die mensen had er wel vanalles kunnen gebeuren!!!! Gelukkig reageerde m'n paardje er totaal niet op maar een ander paard misschien wel.... Moet er niet aan denken. Ik gedroeg me ook keuring en hield rekening met iedereen om me heen, dat verwacht ik van een ander ook. Bij deze gozer zou ik graag ff met me stijgbeugel langs die auto van m gaan Extreme duivel

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Ruiters en verkeer: een zeer moeizame combinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 18:37

Hier hele wisselende reacties in het verkeer.
Op de B-weggetjes gaan over het algemeen de grote tractoren een stuk langzamer of zelfs stilstaan.
Gewone automobilisten karren gewoon door, en kijken over het algemeen nergens naar.
Onze paarden zijn niet 100% in het verkeer wat grote tractoren en motoren betreft, dus gaan we vaak naar het bos met de trailer.

Waar ik me de laatste tijd het meest aan stoor zijn de mountainbikers en wielrenners.
We pakken een paar keer in de week de trailer en rijden naar 1 van de omliggende bosgebieden.
In de meeste liggen officiele ruiterpaden.
Afgelopen zondag kwamen we vanaf de Archemerberg terug rijden naar de parkeerplaats.
Net naast ons lag een verhard fietspad waar op dat moment veel wandelaars en fietsers gebruik van maakten.
Op een gegeven moment hoorden we een geschreeuw van achter en stoof er met volle vaart zonder af te remmen een groep van zo'n 12 wielrenners voorbij.
Gelukkig reageerden onze paarden er niet op maar de andere mensen moesten werkelijk hun vege lijf redden om niet omver gereden te worden. Daar waren oa. ouderen bij die slecht ter been waren.
Wat ongelooflijk asociaal van die wielrenners Boos!

Verder komen we de laatste tijd ook geregeld veel mountainbikesporen op de ruiterpaden tegen.
Super gevaarlijk daar het veelal kronkelpaadjes zijn met hellinkjes en scherpe bochten met vaak een zicht van amper 50 meter.
Ik heb al geklaagd bij de beherende instanties en die geven aan dat het inderdaad een groot probleem aan het worden is.
Die bikers trekken zich vaak nergens wat van aan maarrrr ... zeggen alle beheerders.
Ze hebben niets op het ruiterpad te zoeken en zijn dus ook aansprakelijk bij calamiteiten.

Lekker als je in een galop op een groep mountainbikers knalt Boos!
Zelfs de veiligheid in de bossen hier is dus allesbehalve geworden.

Borg

Berichten: 1524
Geregistreerd: 07-03-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Ruiters en verkeer: een zeer moeizame combinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 22:08

Heel herkenbaar, Henny_W.

Bij mij was de lol van het buitenrijden in ons recreatiegebied er snel af.
Naast wielrenners kwamen wij nogal eens hondenuitlaatgroepen tegen.... Leuk, zo'n tros honden tegenkomen op een ruiterpad waar ze niks te zoeken hebben.
Trouwens, die Nordic-walking stokken vinden veel paarden ook eng (de mijne dan weer niet toevallig)
In het weekend ging ik al niet meer naar buiten, veel te druk. en idd express lawaai maken of er rakelings lang flitsen.
Gelukkig is hij een koele kikker, maar toch had ik soms mijn handen vol aan hem en is hij er wel eens een stukje vandoor geschoten, wat dan weer gescheld van andere wandelaars oplevert.

Helaas heb ik ook wel eens meegemaakt dat andere ruiters gewoon achterop kwamen galopperen, of in draf langs wandelaars reden, ook niet erg netjes. De ruimte is nu eenmaal beperkt, wel jammer dat men niet wat meer rekening houdt met elkaar

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Re: Ruiters en verkeer: een zeer moeizame combinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 01:59

Ik ben zelf instructrice (auto) en probeer mijn leerlingen ook altijd iets aan het verstand te brengen over paarden op de weg. Hier in de buurt zijn weinig ruiterpaden, dus kom je nogal veel tegen langs de weg/fietspad enz. Gelukkig weten de meeste Friezen hier op het platte land nog net wel dat paarden niet altijd betrouwbaar zijn en wordt er rekening met de paarden gehouden.

Ik rij zelf ook veel buiten, heb gelukkig 2 bomproof ponies hiervoor. Ook grootverkeer is geen probleem, al probeer ik toch altijd een strategische, veilige plek uit te zoeken om het tractorverkeer op landweggetjes zo ruim mogelijk te passeren. Ik denk dat het van 2 kanten moet komen, de veiligheid van paarden en ruiters/menners in het verkeer.
Sommige automobilisten zijn niet zo sociaal, heb het zelf ook meegemaakt dat ze toeteren of express gasgeven als je langsloopt, maar ook niet alle mensen die met paarden de weg op gaan zijn altijd slim bezig.
Een paard blijft een vluchtdier, dus de rare fratsen zullen de wereld voorlopig ook nog wel niet uit zijn. Knipoog Tot die tijd moeten we er met zn allen maar t beste van maken.

ringelberg

Berichten: 614
Geregistreerd: 06-11-06
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Ruiters en verkeer: een zeer moeizame combinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 13:56

Mijn man en ik liepen vorige week in de polder bij Hellevoetsluis,de oudste dochter op haar fjordje en de jongste op mijn haflinger,mijn man liep 2 meter voor mij met de haf en de fjord achter mij,komt daar opeens een jeep keihard aanscheuren in volle vaart langs de fjord met een kind erop van 9 jaar.Nou vraag ik je dan ben je toch ook niet goed bij je hoofd dat je zo iets doet.Wij liepen netjes aan het kantje maar je hebt wel met kinderen te doen.Waarom doen mensen zoiets?Heeben ze wel eens gezien wat er gebeurt als t mis gaat?Dan heb je wel de dood van een kind op je geweten.Ik snap dat niet.

RhealLover

Berichten: 1692
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: In het Brabantse land

Re: Ruiters en verkeer: een zeer moeizame combinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 08:55

Ik moet er echter op wijzen dat juist de boeren hier in de omgeving meer rekening houden met ruiters dan normale automobilisten! We hebben het nog geen enkele keer meegemaakt dat ze met hun traktor flink gas gaven, maar juist geheel afremmen en soms stoppen.

Echter zijn het de automobilisten en vrachtwagenchauffeurs die geen rekening houden met ruiter en paard. Zo irriteer ik me mateloos aan jonge bestuurders die vlak langs het paard flink het gas erin zetten, of doodleuk op de claxon drukt in de hoop dat het paard schikt. Deze gasten zijn uit op leedvermaak en hopen juist dat er iets gebeurd. Wat ook irritant is dat men achter het paard blijft rijden en denken dat ze er "nog" niet langs kunnen, paarden worden daar zenuwachtig van omdat ze niet zien wat er achter hun is. Gebaren dat ze kunnen doorrijden heeft geen effect. Tevens het kort naast een ruiter en paard inhalen is zeer irritant en gevaarlijk, wat als er ineens aan de andere kant een zakje opwaait en het paard schikt met reactie opzij springen? Dan ligt die auto ook in de kreukels maar wie is er dan fout? ruiter of automobilist?
Dan zijn er vrachtwagenchauffeurs die wel rekening kunnen houden met de ruiters, maar hier in de omgeving al heel vaak gehad dat men op de smalle dijk, waar we dikwijls rijden en eigenlijk verboden is voor vrachtverkeer, ze met hun grote wagens voorbij rijden alsof het de snelweg is en ze tijd te kort komen.

Ik heb zelf een AV, dus zeker weten een paardje wat hoog in het bloed staat, echter vindt ik dat geen excuus voor het snellere vluchtgedrag van een paard. Op de wegen waar we rijden loopt ie zo gerust 10x langs een hek maar de 11e keer is dat hek ineens "eng". Je kan het nooit weten hoe een paard reageert. Maar waarom zou een paard dat hoog in het bloed zit wat feller reageren op iets wat eng over kan komen? Dat kan een koudbloed ook, dat heeft niks te maken met hoog in het bloed zitten, maar puur het aard van het dier.

Zo vraag ik me af waarom ruiters achter elkaar moeten rijden, persoonlijk vindt ik dit veel onveiliger, A ze rijden met grotere vaart voorbij, B ze zien niet de ruiter(s) die voor het achterste paard rijden.
Wij hebben ook altijd netjes achter elkaar gereden, totdat het gewoon gevaarlijk werd, bestuurders hadden meer ruimte om gas te geven dus deden ze dat ook, ze dachten dus voor het ene paard al terug te sturen en schepte daarmee bijna mij en mijn paard de weg af. Toen zijn we echter naast elkaar gaan rijden, men moet dan wel afremmen omdat ze de ruimte niet hebben om met volle vaart in te halen, ze zien ons allebei rijden waardoor ze rekenign met beide paarden kunnen houden. Dit doen we echt niet om andere weggebruikers te irriteren of dwars te zitten, maar puur uit eigen veiligheid. We houden daar in tegen ook wel weer rekening met anderen, als er bijv van beide zijdes een voertuig aaankomt rijden we netjes achter elkaar de berm in (smalle bermen).

Ik denk dat men het ook meer moet invoeren in de theorie voor je rijexamen, daar wordt nu wel kleine puntjes behandeld maar niet direct "to the point"

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Re: Ruiters en verkeer: een zeer moeizame combinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 00:51

Ik weet niet hoe het in de rest van NL momenteel geregeld is, maar er is hier op het ptc oenkerk een cursusdag voor rijschoolhouders samengesteld om meer inzicht te krijgen over paarden in het verkeer. Op zich een goed initiatief Ja (Nu nog zien of rijschoolhouders uberhaupt interesse hebben.)
http://www.ptcplus.com/NL/7,training/45 ... kerk-.html