Adelinde Cornelissen: "Ik wil naar Hong Kong!"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Adelinde Cornelissen: "Ik wil naar Hong Kong!"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 09:13

http://www.volkskrant.nl/sport/article5 ... ncurrentie
volkskrant.nl




De vermaardste dressuurruiters lieten het nationaal kampioenschap, dat ze in een olympisch jaar niet goed uitkwam, aan zich voorbijgaan. Maar met overmacht greep een relatieve nieuweling de macht in het kwalitatief enigszins uitgeholde deelnemersveld.

Met haar winst verdiende Adelinde Cornelissen een compliment van de bondstrainer, Sjef Janssen. ‘We hebben weer een topper in de dop’, zei de man die beslist over haar olympische lot, en dat van vele anderen.

Haar optreden in Eindhoven tekent de vlucht die haar carrière heeft genomen sinds ze in 2004 nationaal kampioen werd in de Z2-klasse, een van de competities onder het topniveau. Haar ontwikkeling vorderde gestaag en de samenwerking met haar paard liep gesmeerd. Maar het ging Cornelissen niet snel genoeg.

De lerares Engels was al minder gaan werken om aan meer buitenlandse toernooien te kunnen deelnemen. Maar nadat ze werd geselecteerd voor het olympisch kader – een teken dat de bondstrainer haar hoog inschaalde – en geacht werd alle voorbereidingsbijeenkomsten voor de Spelen bij te wonen, besloot ze zich volledig op haar sport te richten.

Het heeft haar een hoop mentale rust gebracht. ‘Op school moest ik steeds bedenken wanneer ik mijn paarden kon trainen. En als ik dan op een paard zat, vroeg ik me af wanneer ik proefwerken moest nakijken. Dingen half doen, werkt voor mij gewoon niet.’

Ze is als fulltime amazone moeiteloos in staat het zware fysieke trainingsprogramma af te werken dat Janssen zijn topruiters heeft opgelegd, om te voorkomen dat drie van hen in de hitte van olympisch Hongkong na een wedstrijd ‘naast hun paard hangen’.

Maar voor de periodieke tests had de dochter van een gymnastiekleraar en sportfanaat geen vrees gehad. Ze loopt dagelijks hard en bezoekt drie keer per week de sportschool. ‘Niet omdat het moet. Je moet gewoon net zo fit zijn als je paard’, zegt ze.

De benodigde financiële steun om al haar plannen te verwezenlijken, vond ze vooral bij Stal Arcadia. Het contract dat ze met de fokstal sloot, leverde een trailer, een camper en een auto op die het reizen naar de vergelegen wedstrijden vergemakkelijken.

Cornelissen beschikt niet over een binnenmanege, waardoor ze in de winter steeds haar toevlucht tot andere overdekte bakken moest zoeken. Ze is bovendien een van de weinige topruiters die slechts één viervoeter op stal heeft staan, totdat ze dankzij haar hoofdsponsor een paard vindt dat op korte termijn naast Parzival kan uitkomen en hem indien nodig kan vervangen.

Ze is door dat risico nog niet in verlegenheid gebracht, omdat ze altijd kon vertrouwen op de nazaat van de vermaarde tophengst Jazz. Sinds zes jaar rijdt ze wedstrijden met hem en in in die combinatie zit volgens haar nog genoeg rek. Het paard is met 11 jaar nog jong, maar ook zijn berijdster leert elke dag bij.

Sjef Janssen, sinds januari haar trainer, leert haar vooral de controle over het schrikachtige dier te verbeteren. In Eindhoven, waar het publiek dicht bij de wedstrijdring zat, moest ze daarom de teugels soms stevig aantrekken. Maar tot haar geluk steigerde de bruine ruin pas bij de prijsuitreiking.

De trainingsuren hadden direct effect. Cornelissen, uit de Drentse buurtschap Hijken, moest de nationale indoortitel met een verschil van 1 procent laten aan Anky van Grunsven – die evenals in Eindhoven aantrad met Painted Black en als tweede eindigde. Maar bij Indoor Brabant hield ze de diva steeds achter zich in de competitie voor ruiters die niet aan de wereldbekerfinale deelnamen.

Het blijft er dit jaar niet bij, hoopt ze. Cornelissen (28) heeft ‘alles op alles gezet’ om Anky van Grunsven en Imke Schellekens-Bartels (al zeker van hun plaats in de ploeg) te vergezellen naar Hongkong. Ook al weet ze dat er meer zijn die hetzelfde plan hebben opgevat en bij de bondstrainer in het gevlij willen komen.

Aan de Karpendonkse Plas bracht ze in elk geval een aantal concurrenten een slagje toe. Ze leerde al na de openingsdag met de favorietenrol om te gaan. Cornelissen stelde niet teleur en won alle drie onderdelen. Die lijn wil ze doortrekken naar de selectietoernooien in juni. Daar besluit Janssen pas welke ruiter de olympische ploeg zal completeren.

Ze zegt ‘natuurlijk’ te hopen dat de keuze na het CHIO en Outdoor Gelderland op haar valt. Maar ook als ze een ander moet laten voorgaan, zal ze niet bij de pakken neerzitten. ‘Dit kan nooit voor niets zijn. Wat ik de afgelopen maanden heb geleerd van Sjef, daar profiteer ik mijn hele leven van.’


Verwant artikel:

[VN] Adelinde Cornelissen is Nederlands Kampioene Dressuur

nowornever

Berichten: 3205
Geregistreerd: 06-07-06

Re: Adelinde Cornelissen: "Ik wil naar Hong Kong!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:16

Hopen dat parzival gezond blijft, want ze verdient het.

__Nicole

Berichten: 1019
Geregistreerd: 09-10-07
Woonplaats: Assendelft

Re: Adelinde Cornelissen: "Ik wil naar Hong Kong!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:19

ik ben het met nowornever eens!! Lachen

joepiejee

Berichten: 211
Geregistreerd: 29-07-06

Re: Adelinde Cornelissen: "Ik wil naar Hong Kong!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:20

Zou wel gaaf zijn als ze naar Hongkong mag, ik gun het haar van harte!

___Tessa___

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-04-07

Re: Adelinde Cornelissen: "Ik wil naar Hong Kong!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:30

zou idd wel gaaf zijn Ja
stond vanochtend ook een stuk over haar overwinning in de Gelderlander

Kajanus

Berichten: 4875
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Friesland

Re: Adelinde Cornelissen: "Ik wil naar Hong Kong!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:47

Citaat:
Maar tot haar geluk steigerde de bruine ruin pas bij de prijsuitreiking.

Gaaaap als je niet van vossen houdt dan maak je er maar een bruine van Tong uitsteken

silfie35

Berichten: 2025
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Lunteren

Re: Adelinde Cornelissen: "Ik wil naar Hong Kong!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:49

Hoop het ook. Ze verdient het wel!

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Adelinde Cornelissen: "Ik wil naar Hong Kong!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:56

Kajanus schreef:
Citaat:
Maar tot haar geluk steigerde de bruine ruin pas bij de prijsuitreiking.

Gaaaap als je niet van vossen houdt dan maak je er maar een bruine van Tong uitsteken

Haha, dat viel me ook meteen op Haha! .
Leuk stuk om te lezen, ze heeft echt een sprong gemaakt, hoop dat het zo goed gaat dat ze naar Hong Kong mag Lachen .

Manonx

Berichten: 2048
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Spanbroek

Re: Adelinde Cornelissen: "Ik wil naar Hong Kong!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:58

ze verdient het! ik gun het haar! Ja

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14475
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: Adelinde Cornelissen: "Ik wil naar Hong Kong!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:59

Ze verdient het dubbel en dwars! Ze rijdt hartstikke goed! Ja OK dan!

Alja

Berichten: 25620
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Adelinde Cornelissen: "Ik wil naar Hong Kong!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:50

hoop dat ze een plek krijgt in het team, ze verdient het Lachen

marleenn

Berichten: 1301
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Tussen Arnhem en Apeldoorn.

Re: Adelinde Cornelissen: "Ik wil naar Hong Kong!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 12:44

Helemaal met jullie eens. Ze is niet voor niks 1ste geworden! Vindt dat ze het echt verdient heeft!

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Re: Adelinde Cornelissen: "Ik wil naar Hong Kong!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 14:36

Ik gun het haar van harte. Het geeft de gewone ruiter moed dat iemand die niet fulltime in de paarden werkte en het maar met 1 paard en een buitenbak moet doen toch zover kan komen OK dan!
Ik ben benieuwd wie de derde ruiter voor HK wordt, want ook Laurens van Lieren is weer met een opmars bezig, die heeft ook echt goed gepresteerd de laatste tijd.

marleenn

Berichten: 1301
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Tussen Arnhem en Apeldoorn.

Re: Adelinde Cornelissen: "Ik wil naar Hong Kong!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 14:44

als ik hun was zou ik voor Adelinde gaan..

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Re: Adelinde Cornelissen: "Ik wil naar Hong Kong!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 15:59

Gun het haar van harte en vind het ook een mooi verhaal maar als ik naar de kansen kijk voor het team vind ik dat een ervarener combi heen moet en zeker een combinatie die al een keer vliegtuig / zware meerdaagse toernooien / klimaatwisseling etc. heeft meegemaakt.

Vindt het wel superstoer dat ze zo ver is gekomen!

Sullie97
Berichten: 1346
Geregistreerd: 13-08-04

Re: Adelinde Cornelissen: "Ik wil naar Hong Kong!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 16:02

MaaikeUshi schreef:
Gun het haar van harte en vind het ook een mooi verhaal maar als ik naar de kansen kijk voor het team vind ik dat een ervarener combi heen moet en zeker een combinatie die al een keer vliegtuig / zware meerdaagse toernooien / klimaatwisseling etc. heeft meegemaakt.

Vindt het wel superstoer dat ze zo ver is gekomen!

Volgens mij kun je dan maar één of twee combinaties vinden die daar aan kunnen voldoen. Waarom niet gewoon de beste combinaties sturen?

KiekKiek

Berichten: 740
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: NH

Re: Adelinde Cornelissen: "Ik wil naar Hong Kong!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:23

Moge de beste in het team komen!
maar toch, Adelinde, SUCCES! Haha!

Karl66

Berichten: 29755
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Adelinde Cornelissen: "Ik wil naar Hong Kong!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 20:45

Ik hoop dat ze dit niveau vast kan houden richting de selectiewedstrijden, want ik gun het haar echt verschrikkelijk. Ik denk dat er ook weinig andere combinaties zijn die veel meer ervaring hebben dan zij.

_leonie

Berichten: 837
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: Eelde (Drenthe/Groningen)

Re: Adelinde Cornelissen: "Ik wil naar Hong Kong!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 21:25

Ik hoop ook dat Adelinde in het team komt, vind haar en haar paard echt geweldig, ze verdienen het!

passieX
Berichten: 1346
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Nederland

Re: Adelinde Cornelissen: "Ik wil naar Hong Kong!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:48

Ik hoop dat ze het wordt! Ja
Ze verdient het! Haha!
Hopelijk gaan ze zo door! Lachen

Larissa_

Berichten: 324
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Geleen

Re: Adelinde Cornelissen: "Ik wil naar Hong Kong!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:15

Zij heeft geweldig gereden op het Nk, ben benieuwd wie de 3e ruiter wordt die naar Hong Kong mag Ja
Gun het haar wel, maar ze zal zich toch nog flink moeten bewijzen.