Loslopend paard gevonden in Haarle (Hellendoorn)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Re: Loslopend paard gevonden in Haarle (Hellendoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:38

Ik ga er vanuit dat mensen toch minimaal een chipnummer ergens op papier hebben en vast ook wel een DA en foto's en verder beslist bij twijfel aan oprechtheid de politie wel, dan is het niet mijn verantwoordelijkheid. Stel dat iemand met een verhaal komt dat ze het paspoort kwijt zijn e.d. en 10 minuten nadat ze met het paard weg zijn komt de echte eigenaar wel met paspoort? dan heb ik wel een paard zomaar meegegeven aan een vreemde... zou jij dat als eigenaar leuk vinden? vast niet... Paspoort hoort bij het paard te zijn en er staat niet voor niets een stukje in waar je in kunt vullen wie de eigenaar is... Dat is je verantwoording als paardeneigenaar...
Als je het kwijtraakt heb je zo voor 25 euro een nieuwe, kleine moeite toch?

Ik heb overigens respect voor de agenten die vanmorgen ons assisteerden, echt top die jongens!!

Anoniem

Re: Loslopend paard gevonden in Haarle (Hellendoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:41

Nou ik heb het chipnummer niet op een papiertje en als ik dat niet heb, kan ik ook geen nieuwe aanvragen, velen hebben het ergens liggen en kijken er nooit meer naar. Zeker als je geen wedstrijden hebt, dan ligt het niet voor het grijpen.Als fokker is dat heel anders, dat is een must om daar netjes mee te zijn..

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Re: Loslopend paard gevonden in Haarle (Hellendoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:47

hoop dat de eigenaar zelf gevonden word, die zal ookw el in paniek zijn.

rockwitch

Berichten: 11744
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Loslopend paard gevonden in Haarle (Hellendoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:59

Ik heb mijn chipnummer gewoon in mijn paard zijn paspoort staan, ik dacht dat dat altijd gewoon moest, wel zo handig, heb je het altijd snel bij de hand.
Ik hoop dat de eigenaren heel snel gevonden worden. Wel een mooie merrie, ze ziet er supervriendelijk uit.

Apple

Berichten: 76199
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Loslopend paard gevonden in Haarle (Hellendoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:05

Mijn paard staat ook niet op mn naam, maar zn chipnummer staat in zn paspoort en op zn papier Lachen. Als hij dus kwijt zou zijn dan zou ik met paspoort en papier hem op komen halen Lachen.

Aangezien in Nld elk paard ondertussen gechipt moet zijn en een paspoort moet hebben is de kans groot dat dit dier ook gewoon een paspoort heeft.

Otex

Berichten: 116
Geregistreerd: 26-11-06
Woonplaats: enschede

Re: Loslopend paard gevonden in Haarle (Hellendoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:06

k hoop dat het de eigenaar zich snel meld

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Re: Loslopend paard gevonden in Haarle (Hellendoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:10

Otex schreef:
k hoop dat het de eigenaar zich snel meld


of andersom, dat wij ons melden bij de eigenaar... Er word hier nog druk doorgezocht achter de schermen. ik heb de politie zojuist het nummer doorgebeld van degene (stamboek) die het chipnummer kan linken aan de laatst geregistreerde eigenaar. De politie gaat contact zoeken met deze persoon.

Boyzone

Berichten: 621
Geregistreerd: 11-05-06
Woonplaats: Houten

Re: Loslopend paard gevonden in Haarle (Hellendoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:25

Hopelijk wordt de eigenaar snel gevonden.
Het paard ziet er ondanks de hoeven goed uit.

Anoniem

Re: Loslopend paard gevonden in Haarle (Hellendoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:41

De politie weet het toch al? De eigenaar zal zich daar gaan melden, ik schat zo maandagmorgen dan..

Neskolay
Berichten: 6484
Geregistreerd: 26-04-02

Re: Loslopend paard gevonden in Haarle (Hellendoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:51

Anders misschien oproepje of zoekfunctie marktplaats gebruiken? vaak staan daar ook vermiste paarden of uit het oog verloren paarden etc op...
Je weet het nooit Haha!

Iig veel succes met het vinden van de eigenaar van deze mooie dame!

RhealLover

Berichten: 1692
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: In het Brabantse land

Re: Loslopend paard gevonden in Haarle (Hellendoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:56

Het valt me op dat deze merrie geen sportpaard is maar echter een fokmerrie vanwege de nogal grote uier... (edit; lees nu onder de foto's dat uier leeg is, maar dan nog is het een merrie wat wel enkele veulens gehad heeft)

Ik kom zelf niet uit de omgeving maar weet hoe het op fokkerijen met meerdere paarden er aan toe gaat. Als het beejte weer is gaan de paarden als groep naar buiten, men kom zo nu en dan een kijkje nemen (en dus niet iedere dag gezien een paard zichzelf op het gras kan onderhouden)
Ik concludeer dit voornamelijk aan de goede staat van het dier en de slechte hoeven.

Misschien is het de mogelijkheid dat de eigenaar enkele dagen weg is (vakantie, is nu wel de tijd voor) en ja dan weet ik wel, krijgen we hier weer van die onnodige discussies "dat doe je toch niet" dan kom ik met de vraag waarom niet? een paard is zeer goed in staat om zichzelf goed te onderhouden mits deze in een begroeide weide staat. Of moet men tegenwoordig het hoefje vasthouden van het paardje bij iedere stap die het neemt Bloos

In ieder geval heeft het diertje het nu goed en een pluim voor SA OK dan! er zijn niet velen mensen die een weggelopen dier zo goed opvangen, verzorgen en de eigenaar zoeken.


Misschien kan je vragen naar fokkerijen, stalhouders etc in de buurt.

Anoniem

Re: Loslopend paard gevonden in Haarle (Hellendoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 22:00

Nou precies, paarden kunnen zeker wel in een goede wei lekker overleven, hoef je niet elke dag voor te komen. Kan een keer per week en dit weekend is het echt vakantieweer. Dier is goed gevoed, dus zeker wel goed verzorgd. Die hoeven, tja niet iedereen let daar geregeld op en hebben er goed verstand van, maar echt verwaarloosd vind ik die voet ook weer niet.

Marigold

Berichten: 12591
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Loslopend paard gevonden in Haarle (Hellendoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 22:03

mooi paard!
ik vraag me wel af hoe ze dan los is gekomen,
over het draad, of de omheining kapot.
in dat laatste geval zou er dus wel nog een paard (of meer) aan de wandel zijn gegaan.

apart dat de eigenaar zich nog steeds niet gemeld heeft!

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Re: Loslopend paard gevonden in Haarle (Hellendoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 22:18

ok, ik heb net de eigenaar aan de lijn gehad...

nou niet schrikken, maar hier in de omgeving blijkt niet iedereen op de hoogte te zijn van wat er zich afspeelt in het bos...

Deze merrie loopt al 4 jaar(!!) in het bos waar wij haar vanmorgen in blinde paniek aantroffen. Echter heeft zich dit nooit eerder voorgedaan en het is een raadsel waarom deze merrie zó in paniek was. De eigenaar zelf was hier ook erg verbaasd over...

Nog verbaasder was hij echter dat de jachtopziener de merrie niet als dusdanig herkent had, tevens dacht iedereen in de omgeving dat er alleen een zwart paard en een fjord liepen... Het zwarte paard is al een jaar dood, maar goed... De mensen die vaker contact hadden met de eigenaar hebben we nog gevraagd of de merrie echt niet in die kudde in het bos hoorde, zij wisten zeker van niet (daar loopt alleen een zwarte en een fjord, geen bruine)

Waarom de merrie probeerde uit alle macht uit het bos te komen en deze ow zo brave goedzak als een dolle in paniek rondjes liep voor het hek en de altijd zo makkelijk hanteerbare merrie nu bijna niet te houden was, dát blijft voor iedereen een raadsel....

Nu kennen wij de omgeving hier ook niet zo, dus ga je uit van wat anderen zeggen die er al langer wonen en meer zouden moeten weten (het zwarte paard en de fjord, ok, die fjord klopte wel, nee, een bruin paard hoort daar niet te lopen hoor..), echter blijkt dat toch eigenlijk niemand er op let wat er bij de ander in de achtertuin staat...

De eigenaar was, zoals gezegt, extreem verbaasd over het gedrag van de merrie, hij had volledig begrip ervoor dat iedereen dit paniekerige paard dan ook aanzag voor een uitgebroken/ontsnapt paard en hij was blij dat we haar zo goed opgevangen hebben en haar tot rust hebben kunnen brengen.
Morgen gaat ze terug naar het bos. Ik denk dat de jachtopziener voortaan wel een 2e keer kijkt...

Wat het nu geweest was, een wespensteek misschien? vastgezeten in een struik (ze miste een stuk staart)? Geen idee!! Blij dat we weten waar ze thuis hoort iig!

Nope
Berichten: 949
Geregistreerd: 29-08-06

Re: Loslopend paard gevonden in Haarle (Hellendoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 22:20

De merrie ziet erg goed doorvoed uit en geeft idd de indruk van fokmerrie. De hoeven verbazen met helemaal niets, ik heb mijn merrie ook zo gekocht en die was ook twee jaar als fokmerrie gebruikt. De hoefsmid kost geld en hobbyfokkers geven dat liever niet iedere 8 weken aan hun fokmerrie uit, 1 keer in het jaar vinden ze wel genoeg Knipoog Niet dat ik het daarmee eens ben en ondervind nu na 5 jr nog de gevolgen aan de destijds slecht verzorgde hoeven van mijn merrie Boos! .

Ik las dat de merrie in een natuurgebied gevonden is, zijn hier geen wildroosters zodat de paarden en schotse hooglanders niet het gebied uit kunnen? Want dan lijkt mij dat de merrie daar bewust geplaatst is door de eigenaar. In Zeeland is er ook een natuurgebied waar fjorden en schotse hooglanders staan en in hoge uitzondering andere paardenrassen.

Hoop dat de eigenaar het paard gauw komt ophalen, super dat jullie het zo'n goed tijdelijk tehuis hebben gegeven.


lees net het boven stukje, zeer apart dat de merrie al vier jaar daar loopt en niemand het weet Boos! aan de andere kant wel heerlijk voor de merrie!!! weet je ook de reden waarom ze daar loopt?
Laatst bijgewerkt door Nope op 04-05-08 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Blablabla11

Berichten: 7882
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Loslopend paard gevonden in Haarle (Hellendoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 22:21

Gelukkig alles dus weer goed gekomen Haha!

Marigold

Berichten: 12591
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Loslopend paard gevonden in Haarle (Hellendoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 22:23

nou, gelukkig is de eigenaar terecht zegmaar! Haha!

als ik hem was zou ik de situatie in het bos de komende tijd goed in de gaten houden,
zo in paniek zijn als je beschrijft is echt niet normaal, moet toch ergens door komen!

edit: best wel zonde van zo'n mooi en lief paard, dat er verder niks mee wordt gedaan, zo te zien vind ze aandacht heel fijn!
Laatst bijgewerkt door Marigold op 04-05-08 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Re: Loslopend paard gevonden in Haarle (Hellendoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 22:23

gelukkig maar. Maar het beest loopt daar gewoon los? kan deze niet weg, omdat jullie haar daar ook zo'n beetje hebben gevonden

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Re: Loslopend paard gevonden in Haarle (Hellendoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 22:30

Tja, we hadden ook wel eens gehoord dat er bij de schotse hooglanders een fjord en een zwart paard lopen, over een bruine nog nooit, nog eens nagevraagd, nee geen bruine, paard zwaar in paniek, tja als iedereen dan zegt die hoort er niet.. Zo kwam ze ook op ons over. Het is allemaal afgezet met prikkeldraad, maar op sommige plekken laag genoeg dat de koeien er soms overheen springen.
Ze nam vanmorgen steeds een aanloopt, stopte net op tijd, vloog een paar keer langs het draad heen en weer, ondertussen continu luid schreeuwend waarbij de rillingen over je rug liepen... Dan weer het bos een stuk insprinten, net zo hard weer terug sprinten... Het koud zweet liep over mijn rug bij het zien en horen hoe ze tekeer ging, echt ongelovelijk...
Dat die jachtopziener, die de beesten in de gaten houd, niet wist dat het dier daar thuishoorde, dáár kan ik echt met mn pet niet bij....

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31327
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Loslopend paard gevonden in Haarle (Hellendoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 22:34

Dat is idd heel apart, die verstaat zijn vak ook niet zoals het hoort Verward
Waarom ze zo overstuur was zal wel een raadsel blijven. Ben benieuwd of ze nu vaker bij jullie in de buurt zal lopen, ze heeft het er uiteindelijk best naar zin gehad denk ik Knipoog Maar zal ze normaal niet met de fjord samen lopen, heeft iemand die wel nog gezien? Mss dat daar dan iets mee gebeurd is en dat ze daarom in haar eentje op pad ging

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Re: Loslopend paard gevonden in Haarle (Hellendoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 22:40

De fjord hebben we een hele poos later eens langs zien struien, hij reageerde niet op het gebler van de dame, zij was op dat moment nog wat gestressd en blerde af en toe nog wat. Binnen een minuut was ie ook weer uit het zicht en verder hebben we hem niet meer gezien... We gingen nog express terug naar het bos om te kijken of die fjord met die zwarte liep of soms met meer omdat er toch getwijfeld werd en omdat er in geval van uitbraak misschien meer liepen, maar hij was zo snel verdwenen dat er niets meer te zien was toen we aan het eind van het weiland bij de rand van het bos kwamen...

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Loslopend paard gevonden in Haarle (Hellendoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 22:42

Fijn dat de eigenaar zich gemeld heeft! Maar idd een vreemd verhaal... Als ze er al vier jaar woont en de jachtopziener kent haar niet eens...

Waar lopen deze paarden precies? Ik ken wel de paddock aan de Helhuizerweg waar altijd een paar Hooglanders staan, maar waar dat stuk bos ligt waar ze ook in het halfwild lopen is me nog steeds niet helemaal duidelijk. Is dat aan de rechterkant van de Van Heekweg (zandpad) als je van Haarle naar Holten rijdt (dus met links het Palthekasteel en de vliegveldhei)?

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Re: Loslopend paard gevonden in Haarle (Hellendoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 22:44

sprengenberg, tussen de helhuizerweg en de oude deventerweg ofzo...

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Re: Loslopend paard gevonden in Haarle (Hellendoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 22:45

Verbaasd me ook dat ze toch in het bos hoort, zelfs waar we zijn geweest dachten ze van niet... (en die hebben ze welleens in de achtertuin gehad Tong uitsteken) Ik heb haar niet eerder gezien daar, en fiets er ook wel vaak... Maarja, wel fijn dat ze terecht is!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re: Loslopend paard gevonden in Haarle (Hellendoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 22:48

Vaag zeg!! Wat sneu ook voor die merrie dat ze zo in paniek was... dat lijkt me niet voor niks...
Ik hoop dat ze goed gaan opletten!