Adelinde Cornelissen is Nederlands Kampioene Dressuur

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
silfie35

Berichten: 2025
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Lunteren

Re: Adelinde Cornelissen is Nederlands Kampioene Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:24

Super van Adelinde.... Dat word een hele lastige klus om uit te zoeken wie er mee mogen naar de OS.

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Re: Adelinde Cornelissen is Nederlands Kampioene Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:49

Ik vind het raar dat aan het Nederlands Kampioenschap niet alle toppers hebben meegedaan. We hebben nu een Nederlands Kampioen terwijl we weten dat er waarschijnlijk nog combinaties zijn die hoger kunnen scoren (Anky met Salinero, Imke met Sunrise). Een Nationaal Kampioen zou toch de hoost scorende van een land moeten zijn?

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Adelinde Cornelissen is Nederlands Kampioene Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:03

Don_Marcello schreef:
Ik vind het raar dat aan het Nederlands Kampioenschap niet alle toppers hebben meegedaan. We hebben nu een Nederlands Kampioen terwijl we weten dat er waarschijnlijk nog combinaties zijn die hoger kunnen scoren (Anky met Salinero, Imke met Sunrise). Een Nationaal Kampioen zou toch de hoost scorende van een land moeten zijn?


Dat kan helaas niet in verband met de planning richting de OS. Dan moeten ze het NK weer uit Eindhoven weghalen en ergens in juni/begin juli plaats laten vinden zodat het een sellectiemoment kan zijn.

greetjebee
Berichten: 399
Geregistreerd: 03-12-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Adelinde Cornelissen is Nederlands Kampioene Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 12:57

Aimee schreef:
Twee keer internationaal in het buitenland gestart, waarvan één keer in België. Nog nooit gevlogen. Ik ben niet onder de indruk Bloos

HP heeft sinds hij de wedstrijden weer opgepakt heeft ook al twee keer 74 % in de GP gescoord.


Je hebt gelijk als je het hebt over de ervaringen van Stephanie vs Adelinde, maar niet als het gaat om Jeff vs Parzival!!!! Als de Bokt-wiki klopt (en daar ga ik maar even van uit) heeft Jeff ook nog slechts 4x in het buitenland gestart, waarvan 3x in België: 2x Herentals, 1x Braunschweig en 1x Mechelen. Dus (voor zover ik kan natrekken) ook nog nooit gevlogen... Ook niet echt iets om van onder de indruk te raken...

Ik blijf erbij dat Adelinde nu 'voor' staat, zowel op Stephanie als HP. In de laatste directe ontmoetingen was ze steeds de beste (i.i.g in de GP, maar ook vaker), bovendien scoort ze ook bij internationale juryleden. Uiteraard vind ik dat ze de beste mee moeten nemen, als ze nu 'inkakt' en Stephanie/HP/Laurens superscores zullen neerzetten dan spreekt het voor zich dat ze niet mee moet gaan. Alles zal afhangen van de nog te rijden observatiewedstrijden (ook om Laurens in het geheel te kunnen plaatsen), maar op dit moment spreken de resultaten toch echt in het voordeel van Adelinde.

Bovendien is er al vaker gekozen voor een onervaren nieuweling in het team op belangrijke kampioenschappen, dus gebrek aan internationale ervaring zal vast geen reden zijn om haar thuis te laten.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Adelinde Cornelissen is Nederlands Kampioene Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:11

Ik heb niet gezegd dat Stephanie beter is of meer ervaring heeft, ook niet dat Jeff beter is dan Parzival, of iets in die trant. Alleen dat Adelinde wegens gebrek aan ervaring mijns inziens geen mega voorsprong heeft op haar concurrenten. Hetzelfde geldt natuurlijk voor Stephanie, daarom zei ik ook dat ze redelijk gelijk op lopen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd. Wanneer is er een onervaren nieuweling meegegaan naar de OS? Dan bedoel ik uiteraard niet als invaller omdat een gevestigde combi af moest haken en ik doel ook specifiek op de Spelen, niet op een EK. Evt. is hetzelfde wel interessant mbt een WK.

greetjebee
Berichten: 399
Geregistreerd: 03-12-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Adelinde Cornelissen is Nederlands Kampioene Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 15:31

Aimee schreef:
Ik heb niet gezegd dat Stephanie beter is of meer ervaring heeft, ook niet dat Jeff beter is dan Parzival, of iets in die trant. Alleen dat Adelinde wegens gebrek aan ervaring mijns inziens geen mega voorsprong heeft op haar concurrenten. Hetzelfde geldt natuurlijk voor Stephanie, daarom zei ik ook dat ze redelijk gelijk op lopen.


"Redelijk gelijk op", met, gelet op de uitslagen van de afgelopen tijd, toch wel een voorsprong voor Adelinde... Haha!

Aimee schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd. Wanneer is er een onervaren nieuweling meegegaan naar de OS? Dan bedoel ik uiteraard niet als invaller omdat een gevestigde combi af moest haken en ik doel ook specifiek op de Spelen, niet op een EK. Evt. is hetzelfde wel interessant mbt een WK.


Ik zie niet in waarom een EK in deze 'minder waard' zou zijn als een OS/WK. In de eerste plaats omdat het (nagenoeg altijd) allemaal NL-Dld-feestjes zijn, met een aantal landen die nog om het brons meedoen: Denemarken, Spanje, Engeland, en op een OS/WK ook nog de VS. De VS is dan het enige verschil..... Daarnaast kan ik mij niet heugen (en voorstellen!) dat men ooit met een 'minder-dan-het-beste' team naar een EK is afgereisd, omdat het 'maar' een EK is... Volgens mij kiest men toch echt altijd het sterkst mogelijke team, ongeacht of het nou een EK, WK of OS is.

Daarom dit lijstje:
OS 2000: Arjen Teeuwissen met Goliath
EK 2003: Antoinette Falandt met Jarwo en (weliswaar als vervanger voor Anky) Edward Gal met Lingh
EK 2005: Laurens van Lieren met Ollright (oké, Laurens had al wel iets meer internationale ervaring, maar met name junioren/YR, met Rubiquil. Ollright had wel een paar keer internationaal gelopen, maar niet altijd hoog geplaatst)
EK 2007: HP met Nadine (Pas sinds 2007 GP)

Doei!

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Adelinde Cornelissen is Nederlands Kampioene Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 15:44

Poeh... als je het verschil niet kunt onderkennen tussen een EK en een WK/OS, dan ben je zéker weten nog nooit aanwezig geweest bij die evenementen en weet je ook niet wat een impact de ambiance heeft.

Arjen Teeuwissen was in 2000 geen nieuwkomer. Hij maakte in 1998 de overstap naar de GP met Goliath, werd in 1999 Nederlands kampioen en individueel derde op het EK (en teamzilver), werd in het voorjaar van 2000 derde in de wereldbekerfinale en zat zodoende ook in het Olympisch team.

greetjebee
Berichten: 399
Geregistreerd: 03-12-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Adelinde Cornelissen is Nederlands Kampioene Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 12:23

Wat betreft Arjen heb je gelijk; ik ben begonnen met zoeken in 2000... Bloos Maar in ieder geval was hij in 1999 op het EK wél een nieuwkomer.

Dat er een verschil is in ambiance tussen de OS en een WK/EK geloof ik wel (hoewel, een ring is een ring, en een stadion is een stadion. Zenuwen zullen ze allemaal wel hebben. Daarnaast denk ik dat bijv. Aken niets onder doet voor een OS accomodatie), maar ik zie niet in dat dat daadwerkelijk de doorslag zal geven in de selectie. Ervaring is natuurlijk mooi meegenomen, maar zal slechts een rol spelen bij GELIJKE prestaties. Dán zal namelijk degene met meer ervaring de voorkeur verdienen.

Op dit moment hebben we het, als het gaat over ervaren combinaties, vooral over Laurens, HP en Marlies (incl. de springervaring van Kigali). Kijkend naar de laatste twee onderlinge metingen betekent dit:
- dat Adelinde op Indoor Brabant op maar liefst 3% los stond van HP en Marlies (en, weliswaar in een andere rubriek, maar wel dezelfde proef en hetzelfde internationale jurycorps, 2% los van Laurens)
- dat Adelinde afgelopen weekend (alweer!) 3% los stond van HP en ruim 4% los van Marlies.

Bij dergelijke verschillen in percentages zal de ervaring ondergeschikt zijn aan de recent behaalde resultaten.

Uiteraard is alles nog mogelijk, met nog 2 selecties te gaan. Als HP/Laurens/Marlies dan ineens 74% scoren en Adelinde blijft steken op 73% (of zelfs als ze net als hen ook 74% haalt) zal uiteraard de ervaring mee gaan spelen en waarschijnlijk de doorslag geven. We zullen het zien!

(nu echt Doei!)

Anoniem

Re: Adelinde Cornelissen is Nederlands Kampioene Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:35

Marlies heeft nog nooit scoren van 73% gehaald met Kigali toch? Lijkt mij dus vrij onwaarschijnlijk.. Maar zoals gezegd, alles is nog mogelijk, maar ik duim voor Adelinde! Ja

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Adelinde Cornelissen is Nederlands Kampioene Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:51

greetjebee schreef:
Wat betreft Arjen heb je gelijk; ik ben begonnen met zoeken in 2000... Bloos Maar in ieder geval was hij in 1999 op het EK wél een nieuwkomer.

Dat er een verschil is in ambiance tussen de OS en een WK/EK geloof ik wel (hoewel, een ring is een ring, en een stadion is een stadion. Zenuwen zullen ze allemaal wel hebben. Daarnaast denk ik dat bijv. Aken niets onder doet voor een OS accomodatie), maar ik zie niet in dat dat daadwerkelijk de doorslag zal geven in de selectie. Ervaring is natuurlijk mooi meegenomen, maar zal slechts een rol spelen bij GELIJKE prestaties. Dán zal namelijk degene met meer ervaring de voorkeur verdienen.


Nee, dat is dus niet zo. Een stadion van een EK is meestal heel iets anders dan een Olympisch stadion, een ring is niet altijd gewoon een ring. Hoe dicht zit het publiek erop? Hoeveel publiek is aanwezig? Hoe groot is de gehele ambiance? En niet te vergeten.... Bij een OS/WK komen alle paardensportrubrieken bij elkaar, terwijl een EK 'slechts' een concours is voor dressuur. Daardoor is het verschil tussen een EK en een andere internationale wedstrijd veel kleiner dan het verschil tussen een OS/WK en normale internationale wedstrijden. Bovendien hebben de Spelen iets magisch. Nu in Hong Kong zal dat meevallen, zeker als de ruiters niet naar de openingsceremonie gaan. Dat is zo'n gigantisch sportspektakel, dat is zo overweldigend, daar kan geen EK/WK tegenop.
Een nieuwkomer meenemen naar een EK is daardoor niet zo heel erg. Die nieuwkomer doet daar mooi ervaring mee op waardoor een WK/OS minder spanning met zich mee zal brengen. Een complete nieuwkomer mee naar de OS kán wel, maar dan moeten de prestaties echt dusdanig beter zijn dat niemand daar tegenop kan. Een ruiter met ruime ervaring die goed is voor 71 % heeft meer kans op de Spelen ook 71 % te rijden, dan een nieuwkomer die 72 % kan scoren maar in de ambiance van de Spelen wellicht zo overdonderd is dat er 'slechts' 68 % uit komt.
Kijk naar Marlies van Baalen. Ze ging als vervanger mee naar Athene, in 2002/2003/2004 had ze al internationale ervaring opgedaan met Idocus, maar nog geen internationaal kampioenschap gereden. Haar GP was echt beschamend in Athene Bloos Terwijl Sven met al zijn ervaring zijn beste proef ooit kon rijden daar.