Adelinde Cornelissen is Nederlands Kampioene Dressuur

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Adelinde Cornelissen is Nederlands Kampioene Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 20:31

www.knhs.nl
knhs.nl


Adelinde Cornelissen (28) uit de buurtschap Hijken bij het Drentse Beilen, een idyllisch dorpje gelegen aan het de provincie doorsnijdende Oranjekanaal, werd in Eindhoven gehuldigd als de nieuwe Nederlands kampioene dressuur. Met Parzival hield zij de concurrentie onder aanvoering van Anky van Grunsven (Erp) op achterstand. Van Grunsven met IPS Painted Black werd tweede, voor Hans Peter Minderhoud (Harskamp), die met Exquis Nadine wel zeker de beste Kür uit zijn carrière neerzette.

De weg van de nieuwe Nederlands kampioene begon glans te krijgen tijdens het KNHS Kampioenschap dressuur in 2004, dat in Wanrooij werd verreden. Daar zetten Cornelissen en Parzival voor het eerst de concurrentie op achterstand. Nu heeft de Drentse amazone naar een hoger doel bijgesteld. "Ik wil naar Hong Kong!", klonk het zelfverzekerd. Teammanager Mariëtte Sanders temperde direct die ambitie. "Dit Nederlands kampioenschap was geen observatiewedstrijd. Die momenten zijn tijdens Outdoor Gelderland en het Rotterdamse CHIO. Daar zullen de kaarten definitief geschud worden", aldus Sanders, die wel wilde toegeven dat met dit Nederlands kampioenschap Cornelissen een stap in de goede richting heeft gezet richting retourticket Hong Kong.
Adelinde, die in maart haar baan neerlegde als lerares Engels aan een groencollege in Meppel, om zich volledig op de Olympische Spelen te kunnen richten, weet heel goed dat het in juni en juli er om gaat spannen. "We zijn er nog lang niet, maar deze overwinning geeft me wel moed. Natuurlijk kan het nog beter en moet het nog beter, maar ik hoop dat we de progressie die we het afgelopen half jaar hebben geboekt niet alleen kunnen vasthouden, maar ook nog verder kunnen gaan uitbouwen".
Anky van Grunsven, die meldde zeer tevreden te zijn met haar tweede plaats, was vol lof over Cornelissen. "Ik ben niet verbaasd over de progressie die zij de afgelopen maanden heeft geboekt. In maart was ik met Painted Black nog sterker tijdens de Indoor kampioenschappen, maar Adelinde heeft een heel goed paard tot haar beschikking en heeft de stijgende lijn goed te pakken. Daarnaast heeft ze gewoon heel goed gereden", aldus Van Grunsven. Verder was Anky terecht heel blij met haar eigen rit, die zij in het knusse dressuurstadion aan de oevers van de Karpendonkse Plas had neergezet. "Ik ben blij dat het weer helemaal klopte en dat Painted Black onderweg fantastisch voor me bleef werken".
Ook de als derde eindigende Hans Peter Minderhoud met Exquis Nadine was uiterst tevreden. "Natuurlijk hoop je op meer dan een derde plaats, maar ik ben tevreden, temeer omdat ik het gevoel heb dat er nog steeds progressie mogelijk is", aldus Mindehoud. Daarin had hij gelijk en nadat Cornelissen een score van 78.70% had gerealiseerd namen eerst Minderhoud en daarna Van Grunsven het mes tussen de tanden. Minderhoud reed gewoon ijzersterk en kreeg van Juryvoorzitter Jan Peeters de hoogste waardering voor zijn prestatie. Maar het was niet genoeg. Cornelissen zegevierde, met drie zeges op rij in dit Nederlandse kampioenschap.
Jurylid Jan Peeters sloot de afsluitende persconferentie mooi af. "Ik ben blij met dit kampioenschap. Op voorhand was voorspeld dat er verrassingen mogelijk waren. Die voorspellingen zijn uitgekomen. De juryuitspraken waren wisselend en de plaatsingen wisselden per dag. Het was jammer dat een paar sterke combinaties op dit NK ontbraken, maar aan de andere kant werd het daardoor een open kampioenschap, waarin de sterkste heeft gewonnen", aldus Peeters.

Meer info zie: www.ch-eindhoven.nl

Uitslag NK dressuur senioren:

1) Adelinde Cornelissen (Beilen) - Parzival - 225.930
2) Anky van Grunsven (Erp) - IPS Painted Black - 222.807
3) Hans Peter Minderhoud (Harskamp) - Exquis Nadine - 220.002
4) Alex van Silfhout (Lunteren) - Luxform's Nimbly - 215.260
5) Marlies van Baalen (Brakel) - BMC Kigali - 211.305

Uitslag Kür, 3e onderdeel NK dressuur senioren:

1) Adelinde Cornelissen - Parzival - 73.480
2) Anky van Grunsven - IPS Painted Black - 72.240
3) Hans Peter Minderhoud - Exquis Nadine - 71.360
4) Alex van Silfhout - Luxform's Nimbly - 70.560
5) Marlies van Baalen - BMC Kigali - 70.080

Getup

Berichten: 8294
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Adelinde Cornelissen is Nederlands Kampioene Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:48

Mooie prestatie van Adelinde, ben erg benieuwd wie er nu precies naar de OS gaan!

nowornever

Berichten: 3205
Geregistreerd: 06-07-06

Re: Adelinde Cornelissen is Nederlands Kampioene Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:55

Super echt top.

Ellen_vs

Berichten: 84
Geregistreerd: 02-07-07

Re: Adelinde Cornelissen is Nederlands Kampioene Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:56

Go jij! Go jij! Jeeeeeeeej!! Go jij! Go jij!
Geweldige prestatie van beiden!!!

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Re: Adelinde Cornelissen is Nederlands Kampioene Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 21:07

Superleuk voor haar.
Zal nog best een moeilijke keuze gaan worden om te bepalen wie mee mag naar de OS.

Lindor92
Berichten: 7002
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Re: Adelinde Cornelissen is Nederlands Kampioene Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 21:10

super!

Anoniem

Re: Adelinde Cornelissen is Nederlands Kampioene Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 21:13


_Lotte_
Berichten: 6600
Geregistreerd: 31-05-06

Re: Adelinde Cornelissen is Nederlands Kampioene Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 21:14

Super Haha!

*Jolanda*

Berichten: 1483
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Adelinde Cornelissen is Nederlands Kampioene Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 22:45

Echt heel knap!!

joepiejee

Berichten: 211
Geregistreerd: 29-07-06

Re: Adelinde Cornelissen is Nederlands Kampioene Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 23:01

Heel knap van Adelinde! Super!

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Adelinde Cornelissen is Nederlands Kampioene Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 23:12

Grote klasse Ja

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Re: Adelinde Cornelissen is Nederlands Kampioene Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 00:06

getup schreef:
Mooie prestatie van Adelinde, ben erg benieuwd wie er nu precies naar de OS gaan!

Stand "Adelinde - tegen de rest van de kanshebbers": 3-0
Adelinde maakt het Sjef en Mariëtte zo wel héél gemakkelijk... Ja

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Re: Adelinde Cornelissen is Nederlands Kampioene Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 00:11

Heel knap! Lachen En zo lijkt de (ok, voormalige) lerares Engels toch naar de spelen te gaan! Pling

smout

Berichten: 1264
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Adelinde Cornelissen is Nederlands Kampioene Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 08:09

super, hard werken loont.

___Tessa___

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-04-07

Re: Adelinde Cornelissen is Nederlands Kampioene Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 08:46

super goed Ja

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Re: Adelinde Cornelissen is Nederlands Kampioene Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 08:58

supergoed!! Vind dat ze het echt verdiend! OK dan! Ja

Insider
Berichten: 592
Geregistreerd: 28-04-04

Re: Adelinde Cornelissen is Nederlands Kampioene Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 09:23

daniella74 schreef:
Superleuk voor haar.
Zal nog best een moeilijke keuze gaan worden om te bepalen wie mee mag naar de OS.

?? Is een heel eenvoudige keuze geworden. Adelinde heeft constant gepresteerd en waar was de rest? Verstoppertje spelen helpt niet altijd, dus helaas pindakaas.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Adelinde Cornelissen is Nederlands Kampioene Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 09:28

Verstoppertje spelen? Verward
De rest heeft de paarden ook gedoseerd ingezet Ja Adelinde is ook niet op ieder concours aanwezig geweest.
Het zal er om spannen wie er nog meer mee gaan, want er zijn nog zeker 4 andere goede combinaties naast Anky en Imke.

anneve

Berichten: 1464
Geregistreerd: 23-09-07

Re: Adelinde Cornelissen is Nederlands Kampioene Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 09:35

Ja, dat denk ik ook. Zo heeft Stephanie Adelinde een paar weken geleden nog verslagen, dus het is zeker geen 3-0, eerder 2-1: wat betekend dat het nog heel spannend is.
Deze wedstrijd was trouwens geen observatiewedstrijd. Wat mij betreft doen Happie en Stephanie ook nog volop mee in de race om de laatste startplek. Er zijn er natuurlijk nog meer, maar ik hoop dat ze 1 van deze drie zullen kiezen.

spirith

Berichten: 409
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: ochten

Re: Adelinde Cornelissen is Nederlands Kampioene Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 11:05

ik ben geweest en ze was echt een terrechte winares.

mustang123
Berichten: 163
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Adelinde Cornelissen is Nederlands Kampioene Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 11:05

Gisteravond was ik erbij. Mijn grote favoriet was Alex van Silfhout; ik vond dat hij heel goed en constant reed. En wat een cool paard had hij!
Adelinde reed mooi, maar maakte niet zo veel indruk op me. De eerste vier of vijf waren allemaal goed!

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Adelinde Cornelissen is Nederlands Kampioene Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 11:52

CGJ12 schreef:
Stand "Adelinde - tegen de rest van de kanshebbers": 3-0
Adelinde maakt het Sjef en Mariëtte zo wel héél gemakkelijk... Ja


Verward
Wat een onzin. Hoeveel internationale wedstrijden heeft Adelinde al gereden?
Indoor Brabant, maar dat was ook Nederlandse bodem en daar was Stéphanie minstens zo goed.

Als je kanshebbers weg wilt schrijven: Marlies is wat mij betreft uitgerangeerd, die hoeft de planning niet meer aan te passen op de OS. Ook Alex van Silfhout en Kirsten Beckers vallen imo buiten de boot. Laurens heeft niet zo'n best indoorseizoen achter de rug, hij lijkt de steigende lijn weer te pakken te hebben. Maar of het met deze concurrentie genoeg is, vraag ik me af, zeker gezien de kwaliteit van de stapreprise. Stephanie en Adelinde gaan vervolgens behoorlijk gelijk op, stuivertje wisselen, dat maakt de één op dit moment nog niet beter dan de ander. Uitschieter is wat mij betreft Hans Peter. Die heeft sinds het EK echt mooi rust gehouden, door het EK wel al ervaring met internationale kampioenschappen en scoort nu in de GP steevast boven de 70 %. Hij kan echt naar de OS toe opbouwen door de winterrust, ipv nu (nog) gas terug nemen Afgod

greetjebee
Berichten: 399
Geregistreerd: 03-12-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Adelinde Cornelissen is Nederlands Kampioene Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 13:18

Aimee schreef:
CGJ12 schreef:
Stand "Adelinde - tegen de rest van de kanshebbers": 3-0
Adelinde maakt het Sjef en Mariëtte zo wel héél gemakkelijk... Ja


Verward
Wat een onzin. Hoeveel internationale wedstrijden heeft Adelinde al gereden?
Indoor Brabant, maar dat was ook Nederlandse bodem en daar was Stéphanie minstens zo goed.

Als je kanshebbers weg wilt schrijven: Marlies is wat mij betreft uitgerangeerd, die hoeft de planning niet meer aan te passen op de OS. Ook Alex van Silfhout en Kirsten Beckers vallen imo buiten de boot. Laurens heeft niet zo'n best indoorseizoen achter de rug, hij lijkt de steigende lijn weer te pakken te hebben. Maar of het met deze concurrentie genoeg is, vraag ik me af, zeker gezien de kwaliteit van de stapreprise. Stephanie en Adelinde gaan vervolgens behoorlijk gelijk op, stuivertje wisselen, dat maakt de één op dit moment nog niet beter dan de ander. Uitschieter is wat mij betreft Hans Peter. Die heeft sinds het EK echt mooi rust gehouden, door het EK wel al ervaring met internationale kampioenschappen en scoort nu in de GP steevast boven de 70 %. Hij kan echt naar de OS toe opbouwen door de winterrust, ipv nu (nog) gas terug nemen Afgod


Parzival Internationaal (weliswaar al wat langer geleden, maar toch):
- Juli 2007 Falsterbo:
2x 2e achter Jan Brink, GP 71.375%, GPS 72,44%
- Sept 2007 Herentals:
GP 2e met 67,125% (Jeff 4e met 65,667%, nog onder Nartan), GPS 1e met 70,00% (Jeff 2e met 69,72%)

En wat recenter:

Jan 2008, Jumping Amsterdam:
Parzival niet gestart, Jeff in de GP 4e met 69,666%

Februari 2008, NK Roosendaal
Jeff niet gestart, Parzival 2e in GP (achter PB) met 73,19%)

Maart 2008, Indoor Brabant:
GP: Parzival 1e met 72,250, Jeff 2e met 71.875 (Kigali 4e 69,916; Nadine 5e 69,416; Nimbly 6e 68,333)
GPS: Jeff 1e met 73,120, Parzival 2e met 72,440 (Nadine 4e 70,240; Kigali en Nimbly 5e 69,320)


Ik ben het met Aimee eens dat het waarschijnlijk tussen Adelinde, Stephanie en HP zal gaan. CGJ heeft echter wel gelijk: volgens mij spreekt alles op dit moment, gelet op de uitslagen hierboven, in het voordeel van Adelinde. (Helemaal als er vooral gekeken wordt naar de GP uitslagen, in het kader van de Landenwedstrijd...)

Ben benieuwd wat de twee observatiewedstrijden zullen brengen!! (En hoe Laurens het daar doet)

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Adelinde Cornelissen is Nederlands Kampioene Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 18:47

Twee keer internationaal in het buitenland gestart, waarvan één keer in België. Nog nooit gevlogen. Ik ben niet onder de indruk Bloos

HP heeft sinds hij de wedstrijden weer opgepakt heeft ook al twee keer 74 % in de GP gescoord.

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: Adelinde Cornelissen is Nederlands Kampioene Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:16

kunnen we het nog ergens na kijken?