Nieuw paardvriendelijk zadel voorkomt rugpijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lesilla
Berichten: 26847
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Efteling

Re: Nieuw paardvriendelijk zadel voorkomt rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:00

Bestond het nikezadel ook niet alleen uit luchtpads

Cmoontje
Berichten: 2
Geregistreerd: 09-06-06

Re: Nieuw paardvriendelijk zadel voorkomt rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:56

savath schreef:
Wel moet ik zeggen dat dit zadel wel de uitkomst biedt als het bv door een soort passervice op maat wordt gezet,en dan gebruikt,dan is het een super uitvinding,omdat het later makkelijk aanpasbaar is.

maar om zelf als paardemens hem op maat te zetten en gaan aan te passen ,is net hetzelfde dat veel mensen zelf een zadel passen en achteraf toch merkt dat het eigenlijk niet de juiste pasvorm had!!!
Ik denk dat bij onkundig beoordelen veel paardenleed de wereld in kan gaan!!



Ik ben betrokken geweest bij de ontwikkeling van dit zadel (ben NIET de ontwerper) en het belangrijkste idee achter dit zadel is dat het systeem altijd ZELF de juiste vorm op de paardenrug aanneemt tijdens het afstellen. Hierdoor kan dus iedere idioot het zadel zelf passend maken aan de rug van het paard, zonder dat er fouten gemaakt kunnen worden en dus zonder dat het paard hierdoor stuk kan gaan. Dit is dus een groot voordeel ten opzichte van de huidige aanpasbare zadels. Voor zover ik weet zijn ze nog bezig met drukmetingen om het zadel verder te ontwikkelen. Het produkt ligt dus nog niet in de winkels.

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Nieuw paardvriendelijk zadel voorkomt rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:00

@Cmoontje: waarom is het zadel dan verstelbaar als het zich aan elke paardenrug aanpast? Ik denk dat je daar toch wel wat vakkennis voor nodig hebt, of niet?

In elk geval is het prettig om te lezen dat er nagedacht wordt over dit soort dingen - of het uiteindelijk de ultieme oplossing is, is een tweede (en misschien minder belangrijk - niet vastroesten in bepaalde concepten lijkt me belangrijker).

Cmoontje
Berichten: 2
Geregistreerd: 09-06-06

Re: Nieuw paardvriendelijk zadel voorkomt rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:40

@Hilli:
Wat ik er van weet is dat het zadel nadat het zich gezet heeft op de paardenrug en de pads in de juiste stand staan deze door de ruiter vastgezet moeten worden door middel van een kliksysteem, zodat de juiste vorm behouden blijft.

DubbelFun

Berichten: 88739
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Nieuw paardvriendelijk zadel voorkomt rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:50

@Cmoontje : ik meende idd al een soort veer te zien. Die is dus 'vastklikbaar'.
Alhoewel het systeem dan makkelijker klinkt, zal men er toch op verdacht moeten zijn dat sommige paarden 'cold-backed' zijn oftewel hun rug wat wegdrukken bij opzadelen.
Verder is een paard 'in rust' anders als een paard in beweging. Iets waar veel zadels de mist ingaan én dan zijn er ook nog de paarden die zo goed (over de rug) gereden worden dat hun rug onder het rijden boller/rechter is als de wat rechte/hollere rug tijdens het zadelen.
Al met al blijft het een interessante ontwikkeling Haha!
En de 'klant van de toekomst' houdt er niet van om 'idioot' genoemd te worden Knipoog

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Nieuw paardvriendelijk zadel voorkomt rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 18:38

Ze claimen dat het op ieder paard past Clown

Toch zie ik een stugge boom, die zo te zien niet veranderbaar is. Verder kwam ik 3 kopijzers tegen.

Ik zie dit zadel dan ook niet op mijn zeer brede paarden liggen.

Serafina80

Berichten: 367
Geregistreerd: 03-03-06

Re: Nieuw paardvriendelijk zadel voorkomt rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:41

Hallo,
Ik weet dat dit een oud topic is maar volgens mij post ik dit wel goed Knipoog En ik geloof dat je geen nieuw topic mag openen als er als iets soortgelijks bestaat toch? Clown
In iedergeval:
Ik ben deze week naar Dutch Design Week geweest waar dit zadel ten toon werd gesteld (kreeg de award voor beste idee Vrije Tijd). Wat een prachtige uitvinding!
Nu was mijn vraag: Is dit zadel ook al te koop? Zo ja, hoe duur? Ik heb al op internet gekeken maar kan nergens iets vinden..alleen foto's en dat ze wel van plan zijn het zadel in 2008 te gaan proberen te verkopen.