Toenemende resistentie tegen ivermectine

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
somokkeleJarig

Berichten: 1018
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Toenemende resistentie tegen ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:26

Aangezien ik een brief had gehad van mijn va toch maar eens even navraag gedaan.
Ik heb van hen begrepen dat de stoffen ook voor mensen worden gebruikt, en als daar resistentie voor bestaat........ Daarnaast gaf ze aan dat per 2010 de wormenkuren niet zomaar wormenkuren worden, maar dat we dan idd moeten gaan denken aan een mestonderzoek, kost iets meer, maar spaar je uit met je wormenkuren die je niet hoeft te geven. Ze vertelde overigens dat de wormenkuren niet veel duurder zullen worden, maar wel in prijs zullen stijgen.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Toenemende resistentie tegen ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:28

corine1981 schreef:
Wat ik me afvraag is wat de oorzaak is van de resistentie.
Ik heb altijd geleerd nooit met te weinig te ontwormen, dus geen 200 kilo geven terwijl je paard wellicht 250 weegt.
Meten is weten en doe er dan nog maar wat bovenop. Anders kweek je resistentie.

Verder moeten de spuiten toch al op recept dit jaar, dus hopelijk dat de (verstandige!!) dierenartsen dit in goede banen kunnen leiden, zonder dat ze er een nieuwe melkkoe in zien.

te lage doseringen geven in ieder geval.

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Toenemende resistentie tegen ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:31

[***] schreef:
corine1981 schreef:
Wie heeft het over wormbestrijding.nl??
Aangezien de spuiten nu via DA moeten, ga IK ervanuit dat die betreffende DA dus eerst test. Uiteraard met telling én bloed dus.


Hoe kom je dáár nu bij?
Alsof veeartsen ongevraagd dure bloed en mestonderzoeken gaan doen! Wat een idee.
Het enige wat straks veranderd is dat de veearts een recept uit moet schrijven en dan kan je de spuit halen bij je veearts of bij de ruitersportzaak op vertoon van recept.


Nu ja, dat vind ik dus het belachelijke en m.i. veranderd er dan nog niets aan de hele resistentie-situatie....

colinda_

Berichten: 79
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: alphen aan den rijn

Re: Toenemende resistentie tegen ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:31

ik wil er nog wel aan toevoegen dat de mest onderzoeken ook nog niet waterdicht zijn, wij hebben bij ons op stal ook mest onderzoeken laten doen DA raden ons aan om de 3 maanden. resultaten waren elke keer goed, totdat de 2-jarige erg ziek werd en wat bleek heftige bloedwormen. mijn paard en nog een ander bleken ook besmet, dus lang leve het mest onderzoek.
2-jarige is ondertussen overleden.

ik blijf voorlopig minimaal om de 12 weken ontwormen.

Maroush

Berichten: 3953
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: Zoetermeer/Zeist

Re: Toenemende resistentie tegen ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:37

[quote="ikenindi"Wat ik me afvraag is wat de oorzaak is van de resistentie.

te lage doseringen geven in ieder geval.[/quote]

Te lage dosering geven zorgt er volgens mij voor dat alleen de 'zwakke larven' worden opgeruimd, oftewel je selecteert voor degenen die verminderd gevoelig zijn. Hierdoor werk je dus idd resistentie in de hand.
Ik ben wel benieuwd hoe het zit met teveel geven, heeft dat nog gevolgen?

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Toenemende resistentie tegen ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:45

colinda_ schreef:
ik wil er nog wel aan toevoegen dat de mest onderzoeken ook nog niet waterdicht zijn, wij hebben bij ons op stal ook mest onderzoeken laten doen DA raden ons aan om de 3 maanden. resultaten waren elke keer goed, totdat de 2-jarige erg ziek werd en wat bleek heftige bloedwormen. mijn paard en nog een ander bleken ook besmet, dus lang leve het mest onderzoek.
2-jarige is ondertussen overleden.

ik blijf voorlopig minimaal om de 12 weken ontwormen.


Neej, daarom moet je ook bloed laten testen.
en dus is even naar de DA lopen, zeggen dat je een pasta wilt en je krijgt een recept mee, nog steeds geen garantie voor een beter ontworm-beleid (daarmee doel ik niet op jullie Colinda, maar gewoon in algemene zin).

Een betere optie zou m.i. zijn ieder paard bij wijze van intake een bloed en mesttest af te nemen en aan de hand daarvan te gaan ontwormen, mét daarbij dus regelmatig herhaling van de testen.

Maar dat is mijn simpele en bescheiden mening.
En nee, het geld groeit me niet op de rug, maar daarom vind ik dus dat daar ook goede afspraken en regels voor gemaakt zouden kunnen worden...
Anders blijf ik bij mijn melkkoe-gedachte Haha!

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Toenemende resistentie tegen ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:49

somokkele schreef:
Ze vertelde overigens dat de wormenkuren niet veel duurder zullen worden, maar wel in prijs zullen stijgen.


Hahah, mooie paradox Haha! Volgens mij kan dat niet Knipoog

somokkeleJarig

Berichten: 1018
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Toenemende resistentie tegen ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:56

Waarom kan dat niet?? Zet ik het anders neer Knipoog
Ze zullen wel wat in prijs stijgen, maar niet over de kop gaan

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Toenemende resistentie tegen ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:57

somokkele schreef:
Waarom kan dat niet?? Zet ik het anders neer Knipoog
Ze zullen wel wat in prijs stijgen, maar niet over de kop gaan


Sorry, had over het woordje veel heen gelezen Bloos

tamary

Berichten: 29254
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Toenemende resistentie tegen ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:13

sorry dubbel post
Laatst bijgewerkt door tamary op 22-04-08 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29254
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Toenemende resistentie tegen ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:15

ikenindi schreef:
Wat ik me afvraag is wat de oorzaak is van de resistentie.

te lage doseringen geven in ieder geval.

Maroush schreef:
Te lage dosering geven zorgt er volgens mij voor dat alleen de 'zwakke larven' worden opgeruimd, oftewel je selecteert voor degenen die verminderd gevoelig zijn. Hierdoor werk je dus idd resistentie in de hand.
Ik ben wel benieuwd hoe het zit met teveel geven, heeft dat nog gevolgen?


Bij Moxidectine loop je snel risico op vergiftigingsverschijnselen bij overdosering. Vanaf 2x de aanbevolen dosis kunnen er problemen optreden. Je moet dus zeker weten hoeveel het paard weegt wat je hiermee ontwormt.
Bij de andere middelen is de marge groter, richting 6x de aanbevolen dosis.

Je ruimt bij het ontwormen altijd de zwakke larven, maar bij een juiste dosering zullen er meer wormen gevoelig zijn. Er blijven echter altijd wormen over die tegen deze (voor het paard veilige dosis) ontwormingsmiddel kunnen. Deze vormen de volgende generatie wormen. Om deze reden werkt ook het vaak ontwormen resistentie in de hand. Immers je selecteerd met elke ontworming de wormen die tegen het gebruikte middel bestand zijn.

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Toenemende resistentie tegen ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:21

tamary schreef:
Immers je selecteerd met elke ontworming de wormen die tegen het gebruikte middel bestand zijn.


Kom maar op met die nieuwe middelen dus.

Zomaar een rare brainstorm:
WAt ik me afvraag, voor honden en katten kun je homeopathisch ontwormen met Neem.
Zou dat bij paarden ook kunnen werken?

POLLO

Berichten: 1390
Geregistreerd: 26-02-05
Woonplaats: middelburg

Re: Toenemende resistentie tegen ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:46

colinda_ schreef:
ik wil er nog wel aan toevoegen dat de mest onderzoeken ook nog niet waterdicht zijn, wij hebben bij ons op stal ook mest onderzoeken laten doen DA raden ons aan om de 3 maanden. resultaten waren elke keer goed, totdat de 2-jarige erg ziek werd en wat bleek heftige bloedwormen. mijn paard en nog een ander bleken ook besmet, dus lang leve het mest onderzoek.
2-jarige is ondertussen overleden.

ik blijf voorlopig minimaal om de 12 weken ontwormen.


Naar ik weet is de bloedworm de enige of weinige die je nauwelijks in de mest terug kan zien.
Dus 1x per jaar een bloedtest en 1x per jaar een mesttest.
Dan ben je er ook. Ik snap dat het met 1 paard aan de dure kant is maar als je er meerdere hebt dan laat je steeds 2 verschillende testen en dan bespaar je dat weer op de wormenspuiten.
Zo doe ik het al jaren. En al jaren geen wormen gehad. Ik doe wel 1 keer per jaar ontwormen om mezelf gerust te stellen.

Anoniem

Re: Toenemende resistentie tegen ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:51

Daar had ik vorig jaar al een persbericht van onze kliniek over gehad. Er werd gevraagd zorgvuldig met gebruik van wormspuiten om te gaan, niet te vaak te ontwormen en te zorgen dat het gewicht van de paarden overeen zou komen met de voorgeschreven dosering. Vaak wordt er ondergedoseerd.

Dat ene streepje wat ze te kort komen ivm gewicht laten veel er bij zitten.

tamary

Berichten: 29254
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Toenemende resistentie tegen ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:55

corine1981 schreef:
tamary schreef:
Immers je selecteerd met elke ontworming de wormen die tegen het gebruikte middel bestand zijn.


Kom maar op met die nieuwe middelen dus.

Er zijn momenteel geen nieuwe middelen in ontwikkeling.

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Toenemende resistentie tegen ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:57

tamary schreef:
Er zijn momenteel geen nieuwe middelen in ontwikkeling.


Nee, dat had ik ook al gelezen, daarom deze oproep Haha!

hyppolyte

Berichten: 5912
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Toenemende resistentie tegen ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:04

Wat ook nog eens meespeelt is dat er maar weinig wormmiddelen zijn die tot 700 kilo gaan, voor moxidectine zijn ze er bijvoorbeeld al niet, dat houdt dus in dat je elke keer minstens 2 kuren moet gaan kopen en vervolgens een halve kuur weg kunt flikkeren, kan me voorstellen dat sommige mensen dan geneigd zijn te denken, ach dat kan vast wel.

Citaat:
ik wil er nog wel aan toevoegen dat de mest onderzoeken ook nog niet waterdicht zijn, wij hebben bij ons op stal ook mest onderzoeken laten doen DA raden ons aan om de 3 maanden. resultaten waren elke keer goed, totdat de 2-jarige erg ziek werd en wat bleek heftige bloedwormen. mijn paard en nog een ander bleken ook besmet, dus lang leve het mest onderzoek.
2-jarige is ondertussen overleden.

ik blijf voorlopig minimaal om de 12 weken ontwormen.

Rode bloedwormen komen vaak niet naar voren in het mestonderzoek, dit omdat een mestonderzoek uitgaat van de hoeveelheid wormeitjes, aangezien de larven van de bloedworm geen eitjes produceren, komen deze dus niet naar voren in het onderzoek. Nadeel van die krengen is dat ze maandenlang ingenesteld kunnen blijven en pas als het weer wat warmer wordt, ineens allemaal tegelijkertijd uit kunnen komen. Als je paard een verminderde weerstand heeft (of wanneer het een jong beestje is), dan kan het ineens heel snel over zijn. De meeste wormmiddelen roeien de larven ook niet uit (op moxidectine na), waardoor je dus alsnog een probleem hebt.

Als je dus bij warmer weer een mestonderzoek laat uitvoeren heb je de meeste kans dat die bloedworm naar voren komt.

@Pollo, ik zie dus net dat jij zo ongeveer hetzelfde zegt Clown

andor

Berichten: 873
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Toenemende resistentie tegen ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:42

ikenindi schreef:
corine1981 schreef:
Wat ik me afvraag is wat de oorzaak is van de resistentie.
Ik heb altijd geleerd nooit met te weinig te ontwormen, dus geen 200 kilo geven terwijl je paard wellicht 250 weegt.
Meten is weten en doe er dan nog maar wat bovenop. Anders kweek je resistentie.

Verder moeten de spuiten toch al op recept dit jaar, dus hopelijk dat de (verstandige!!) dierenartsen dit in goede banen kunnen leiden, zonder dat ze er een nieuwe melkkoe in zien.

te lage doseringen geven in ieder geval.


Dat onder andere. Maar wie van jullie gooit de verpakking (de spuit waar het anthelmintica ingezeten heeft) bij het chemische afval?? Denk dat niet veel mensen dit doen. (Ik toevallig wel nadat ik het op de verpakking had zien staan.) Maar dit is ook een van de redenen dat er eerder resistentie optreedt. Als de wormenspuiten bij het gewone huis, tuin en keukenafval terecht komen komt het op de vuilnishoop terecht en via daar komen de middelen in de grond. Dit zorgt er ook voor dat de wormen resistent worden.

Kortom mensen die ontwormen... (iedereen dus neem ik aan..) Gooi de wormenspuit niet meer in de kliko als je het aan je paard gegeven hebt, maar doe hem bij het chemische afval!!!!!

Mri

Berichten: 15314
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Toenemende resistentie tegen ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:21

Ik denk dat de optie die eerder voorbijgekomen is van een soort "jaar pakket/abbonnement" een hele goede optie zou kunnen zijn!

Als de dierenarten een pakket aanbieden voor bijvoorbeeld 100 euro per jaar, en daarbij een bloedonderzoek (1 keer per jaar?) en mest onderzoek (2 keer per jaar?) en de benodigde wormen kuren (dus gericht op de wormen die zijn geconstateerd), dan zou menig (verstandig) paarden eigenaar dit doen.

Als je paar juist net veel wormen heeft, tja, dan kost het de DA geld, maar daar tegenover staan volgens mij ook genoeg paarden die niet tot nauwelijk wormen hebben (zoals de mijne).

Ik heb 1 keer een bloed onderzoek laten doen naar wormen, en die was negatief *dus geen tot nauwelijks wormen* mest onderzoek het zelfde.

Tja, en ik doe mijn paard ook geen plezier met elke 8 weken een spuit in zn bek....

eclipse_be
Berichten: 36
Geregistreerd: 15-01-07
Woonplaats: +- Mechelen

Re: Toenemende resistentie tegen ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 08:54

Ik ben het toch niet echt eens met iedereen hier.
Sigrid, ik denk dat als je pas gaat ontwormen bij verdenking op wormen, dat je dan te laat bent. Beter voorkomen dan genezen lijkt me.
Een wormvrij paard is volgens mij een combinatie van veel factoren: afwisselen van ontwormingsmiddel (tegen bloedwormen (spuiten)), tegen lintworm (dubbele dosis horseminth), met ivermectines, je hebt zoveel merken, ik denk dat je door afwisseling resistentie tegengaat. Mest op de weide wegslepen, wei optijd opnieuw inzaaien, zorgen dat er geen eitjes in de manen zitten tijdens de zomer buiten(zodat ze ze niet opeten als ze elkaar `krabben`.,...
Is volgens mij wel logisch dat die wormen resistent worden, altijd met ivermectines bestrijden is niet slim, die beesten weten zich na een tijdje tegen dit goedje te weren, ben er zeker van dat er binnenkort goede alternatieven komen.

Anoniem

Re: Toenemende resistentie tegen ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 09:04

Mest wegslepen is wormen verspreiden. Mest opruimen binnen 2 dagen helpt wel.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Toenemende resistentie tegen ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 09:40

In het alternatieve circuit zijn nog als eens mensen die proberen te ontwormen op andere manieren: een ontwormmiddel homeopatisch verdunnen. Nou dat is dé uitgelezen manier om wormen resistent te maken Gestoord

Het grote gevaar van ontwormmiddelen is niet het gif waaruit ze zijn gemaakt. Het grote gevaar van ontwormmiddelen is dat ze resistentie uitlokken, het ontstaan van steeds betere wormen. Met de toepassing van ontwormmiddelen kweken we als het ware superwormen. Het is niet ondenkbaar dat we hiermee wormen kweken waartegen uiteindelijk geen kruid meer is gewassen. Zo is het bijvoorbeeld in ziekenhuizen, door kwistig met antibiotica om te springen, al gelukt om zogenaamde superbacteriën te kweken; bacteriën die met geen enkel middel meer zijn te bestrijden.

Hoe het onstaan van resistentie in zijn werk gaat? Het wapen van de worm is zijn razendsnelle levenscyclus en explosieve vermenigvuldiging. Alle duizenden nazaten zijn bijna gelijk aan hun ouders, maar net niet helemaal. Het is net als bij hogere dieren, het ene jong kan nu eenmaal wat harder rennen, en het andere heeft een iets betere weerstand. Ga je de wormen bestoken met een ontwormmiddel, dan zul je zien dat er altijd wel net eentje bij is die toevallig iets beter tegen het middel bestand is dan de rest, en die ene overleeft de aanslag. Nu mag een ontwormkuur best als geslaagd worden beschouwd als het 99.999% van de wormen doodt. Het paard zal geen noemenswaardige last ondervinden van de enkeling die overblijft. Probleem is alleen dat in die 00.001% van de wormen die overleeft nou net die exemplaren zitten die wel erg goed tegen de ontwormkuur bestand waren. Logisch ook, want anders hadden ze het niet overleefd. Die wormen geven uiteraard hun genen door aan hun nazaten, die hun betere weerstand tegen de wormkuur van hun ouders vererven.


Het ontstaan van resistentie heeft niets met de kwaliteit van het ontwormmiddel te maken, maar is een onontkoombaar neveneffect van alles wat wormen het leven zuur probeert te maken. Vroeg of laat ontstaat er tegen ieder ontwormmiddel resistentie.

Preventief ontwormen??
Baat het niet, schaadt het niet? Helaas geldt hier het omgekeerde: Het baat niet, maar het schaadt wel! Wat zijn de nadelen van het nodeloos ontwormen:

* Het werkt resistentie in de hand. Tegen de tijd dat je het middel echt nodig zult hebben werkt het niet meer zo goed.
* Je belast het paard iedere keer weer onnodig met gifstoffen. De fabrikanten claimen dat de ontwormmiddelen geen schadelijke bijwerkingen hebben, maar waarom zou je risico nemen als het niet hoeft?
* Je belast het milieu. In Nederland zijn er volgens recente schattingen 400.000 paarden. Als ieder paard tien keer per jaar wordt ontwormd verbruiken we gezamelijk dus 4 miljoen wormspuiten per jaar. Van een aantal van deze stoffen is bekend dat ze een ongunstige invloed uitoefenen op het bodemleven... De rest zal vast ook wel niet zo gezond zijn.
* Het paard krijgt geen kans om natuurlijke weerstand op te bouwen tegen de wormen. Raakt een fanatiek ontwormd paard alsnog besmet, iets wat altijd kan gebeuren, dan zijn de gevolgen over het algemeen veel ernstiger dan bij paarden die de kans hebben gekregen om weerstand op te bouwen.

Beter is het dus om de bestrijdingsmiddelen slechts toe te passen wanneer het echt nut heeft. Hiervan is sprake wanneer er via mestonderzoek, bloedonderzoek of visueel is vastgesteld dat het paard daadwerkelijk een serieuze besmetting heeft.

Ontwormen heeft pas nut als het paard wormen heeft. Hoewel dit erg logisch klinkt worden de meeste paarden nog steeds ontwormd zonder dat er zelfs maar een vermoeden is dat het paard daadwerkelijk een wormbesmetting heeft.

Volgens de huidige inzichten hebben de meeste paarden altijd wel enkele wormen, en is dit een onontkoombaar feit. Paarden zijn gelukkig geëvolueerd in een wereld waarin wormen altijd al voorkwamen, en zijn dan ook prima opgewassen tegen wormen, mits het aandeel wormen geen buitensporige proporties aanneemt. Sterker nog: een heel lichte besmetting houdt het afweersysteem tegen wormen in staat van paraatheid. Het afweersysteem van het paard is dan doorgaans vanzelf al in staat om het aandeel wormen niet verder te laten oplopen.

! Het doel van ontwormen is niet om het paard volledig wormvrij te houden, maar om het aandeel wormen binnen acceptabele grenzen te houden.

Nieuw is dit inzicht niet: ook bij frequent gebruik van ontwormmiddelen zullen niet alle wormen dood gaan, en direct na het ontwormen zal het paard bovendien al weer nieuwe wormbesmettingen oplopen. Gelukkig blijkt dat wanneer het aandeel wormen laag blijft dit de gezondheid van het paard niet zal aantasten.

Beter is dus om wormentellingen te laten doen en op basis daarvan gericht te ontwormen. (En je ook je paard laten wegen op een weegbrug, heel veel mensen onderschatten het gewicht van hun paard en geven dus te weinig!)

De informatie op deze pagina is afkomstig van vele bronnen. Een paar goed leesbare Nederlandstalige bronnen zijn:

* Veterinair Parasitologisch Laboratorium "Het Woud"
* "Nieuwe inzichten in ontworming van paarden", 2006, M. Eysker, c.s. (faculteit der Diergeneeskunde in Utrecht), Tijdschrift voor Diergeneeskunde.
* http://www.daphorst.nl/ArtPaardontwormen2006.htm
* Gemma Brinkhuis, Nieuwsbrief paard no. 8, oktober 2006

Hier is uitgebreid te lezen wat je kunt doen om resistentie te voorkomen en ook wormbesmettingen zo laag mogelijk te houden bij je paard http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/ontwormen.htm

Zoolgangster

Berichten: 9740
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Toenemende resistentie tegen ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:27

Ze zouden eigenlijk een soort "Program" voor inwendige parasieten moeten ontwikkelen. Program is een middel dat kattenvlooien niet doodt, maar onvruchtbaar maakt... Als je zo'n middel combineert met een dodelijk middel, scheelt dat een hoop resistente larven...

hyppolyte

Berichten: 5912
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Toenemende resistentie tegen ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:15

Dat zou een goeie zijn inderdaad, maar de kans dat er zoiets voor paarden op de markt komt is volgens mij nagenoeg nihil, levert niet genoeg geld op hè...