Toenemende resistentie tegen ivermectine

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Toenemende resistentie tegen ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 11:38

http://www.dehoefslag.nl/news.asp?id=2081
dehoefslag.nl

Een in de Verenigde Staten uitgevoerd onderzoek heeft aangetoond dat de resistentie van strongyloïden, een veelkomende worm bij paarden, tegen het breedspectrum ontwormingsmiddel ivermectine toeneemt. Uit het onderzoek kwam naar voren dat het aantal strongyloïdeneitjes tot tweemaal zo snel terugkeerden in vergelijking tot de periode dat ivermectine werd geïntroduceerd in het begin van de jaren ‘80. Deze strongyloïden bezitten al een grote resistentie tegen allerlei andere ontwormingsmiddelen.
Wat de situatie volgens de onderzoekers extra alarmerend maakt is de al in een eerdere studie aangetoonde toenemende resistentie van ascariden, de zogenaamde spoelwormen, tegen ivermectine en waarschijnlijk ook tegen het middel moxidectine. ‘Zoals het er nu naar uitziet verwachten we de komende tijd geen nieuwe ontwormingsmiddelen op de markt. Daarmee is het onder controle houden van inwendige parasieten bij paarden met verschillende middelen, die vroeger effectief waren, een dilemma aan het worden’, aldus een van de onderzoekers.

haan

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: in het hoge noorden

Re: Toenemende resistentie tegen ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:56

oei dat klinkt niet echt positief.........

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Toenemende resistentie tegen ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:09

Wat ik me afvraag is wat de oorzaak is van de resistentie.
Ik heb altijd geleerd nooit met te weinig te ontwormen, dus geen 200 kilo geven terwijl je paard wellicht 250 weegt.
Meten is weten en doe er dan nog maar wat bovenop. Anders kweek je resistentie.

Verder moeten de spuiten toch al op recept dit jaar, dus hopelijk dat de (verstandige!!) dierenartsen dit in goede banen kunnen leiden, zonder dat ze er een nieuwe melkkoe in zien.

bungie
Berichten: 286
Geregistreerd: 17-01-07
Woonplaats: Friesland

Re: Toenemende resistentie tegen ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:13

Bij ons is vorig jaar ook een onderzoek geweest bij pas afgespeende veulens(20) en 2 jarige hengsten(16) .
De uitkomst was nog goed tot zeer goed.
Van de ander bedrijven weet ik het resultaat niet.

macke
Berichten: 552
Geregistreerd: 29-09-07

Re: Toenemende resistentie tegen ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:14

Nee, maar misschien is dat ook de reden dat het nu alleen op recept te verkrijgen valt in juli.
In Duitsland gaat dit al een aantal jaren en daar komt resistentie veel meer voor.
Misschien is de conclusie te voorbarig maar dat krijgen we hier ook. De prijs van een wormspuit gaat minimaal verdubbelen, reken maar uit, recept schrijven, handtekening dierenarts, assistente die het moet bestellen en uitgeven, firma's blijven langer met het spul zitten en verdienen te weinig- prijs gaat omhoog...... Raar dat men dan geen hele maar een halve wormkuur aan het paard gaat geven. dat werkt resistentie in de hand helaas!!!

sjimpi

Berichten: 19
Geregistreerd: 07-11-07
Woonplaats: eindhoven

Re: Toenemende resistentie tegen ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:20

inderdaad ben het geheel met MACKE eens!
dit gaat ten koste van het dier.
er jammer.

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Re: Toenemende resistentie tegen ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:24

corine1981 schreef:
Wat ik me afvraag is wat de oorzaak is van de resistentie.

Want wist u dat:

-tot 80% van de paarden niet of slechts heel licht besmet zijn, als ze worden ontwormd. Ook in Nederland worden paarden te vaak onnodig behandeld!
-te vaak en onnodig behandelen de ontwikkeling van wormresistentie versnelt.
een paard de gelegenheid moet krijgen om natuurlijke immuniteit (weerstand) tegen wormen op te bouwen.
-door de huidige manier van paardenhouderij; pensionstalling, wisselende groepssamenstelling op de weide, veelvuldig omweiden, meerdere eigenaren die onafhankelijk van elkaar ontwormen, kunnen wij niet meer volstaan met standaard (groeps)behandelingen. De dieren moeten als individu worden benaderd.

Bron: http://www.wormbestrijding.nl/paard_index.html

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Toenemende resistentie tegen ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:29

resistentie word in grote mate veroorzaakt doordat mensen te vaak ontwormen....

elke 8 weken ontwormen bij een paard wat geen wormen heef,t dat werkt resistentie in de hand....

beter is 2 keer per jaar en bij verdenking van wormen, eerst mestonderzoek doen...

zo die ik het ook...

ik ontworm 2 keer in het jaar, in de herfst met equimax en dan nog een keer met een ontwormiddel met ivermectine/pyrantel oid...en doe 1 keer per jaar meestal in lente een mestonderzoek,

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Toenemende resistentie tegen ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:34

Nicolletje schreef:
corine1981 schreef:
Wat ik me afvraag is wat de oorzaak is van de resistentie.

Want wist u dat:

-tot 80% van de paarden niet of slechts heel licht besmet zijn, als ze worden ontwormd. Ook in Nederland worden paarden te vaak onnodig behandeld!
-te vaak en onnodig behandelen de ontwikkeling van wormresistentie versnelt.
een paard de gelegenheid moet krijgen om natuurlijke immuniteit (weerstand) tegen wormen op te bouwen.
-door de huidige manier van paardenhouderij; pensionstalling, wisselende groepssamenstelling op de weide, veelvuldig omweiden, meerdere eigenaren die onafhankelijk van elkaar ontwormen, kunnen wij niet meer volstaan met standaard (groeps)behandelingen. De dieren moeten als individu worden benaderd.

Bron: http://www.wormbestrijding.nl/paard_index.html


Dat is ook precies wat ik bedoelde aan te geven.
Tis niet zozeer een vraag, meer van: kijk naar de oorzaak van de resistentie.
o.a.: waarom niet verplicht mestonderzoek laten doen, ik vind dat een goede dierenarts dat ook aan moet raden ipv zomaar klakkeloos een schema uitschrijven (wat ik hier en daar al opgevangen heb).
En supervisie op de paardenhouderijen (stallingen, opfok).
De particuliere weilandjes ed... tsja, ik denk dat je alleen maar kan proberen om mensen het belang van goed ontwormen ALLEEN wanneer het nodig is en hoe en wat duidelijk te maken.

hilden1971
Berichten: 674
Geregistreerd: 09-08-07

Re: Toenemende resistentie tegen ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:46

macke schreef:
Nee, maar misschien is dat ook de reden dat het nu alleen op recept te verkrijgen valt in juli.
In Duitsland gaat dit al een aantal jaren en daar komt resistentie veel meer voor.
Misschien is de conclusie te voorbarig maar dat krijgen we hier ook. De prijs van een wormspuit gaat minimaal verdubbelen, reken maar uit, recept schrijven, handtekening dierenarts, assistente die het moet bestellen en uitgeven, firma's blijven langer met het spul zitten en verdienen te weinig- prijs gaat omhoog...... Raar dat men dan geen hele maar een halve wormkuur aan het paard gaat geven. dat werkt resistentie in de hand helaas!!!


geheel met je eens, daarom de natuurlijke wormenkuur iedere dag 2 kilo wortelen per paard scheelt een hele hoop ellende. Dit betekend niet dat je niet meer moet ontwormen maar je houdt het beter in de hand. Qua prijzen wordt alles duurder en onbetaalbaar dus ook ik denk dat je de resistentie vooruit duwt ipv achteruit.

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Re: Toenemende resistentie tegen ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:09

Hier had ik inderdaad al meer over gehoord. Is echt zuur..
Mijn paard heeft dus net spoelwormen gehad, maar zó erg, dat hij waarschijnlijk die dingen al jaren bij zich heeft gedragen. Dan kun je dus ontwormen wat je wil, maar als je niet precies weet wát je moet geven (spul was alleen via de da verkrijgbaar) heeft het nog geen zin.
Je hoort steeds vaker dat oudere paarden die goed ontwormd worden toch wormen hebben.

Anoniem

Re: Toenemende resistentie tegen ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:47

Ik ontworm de veulens en de jonge paarden altijd een keer met bijvoorbeeld Equiworm P.
Volgens mij is dat oud nieuws.

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Toenemende resistentie tegen ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 13:48

[***] schreef:
Ik ontworm de veulens en de jonge paarden altijd een keer met bijvoorbeeld Equiworm P.
Volgens mij is dat oud nieuws.


Zonder te weten hoe het er qua eitjes voor staat?
Want daar gaat het verder over in de reacties... Dat je met klakkeloos preventief ontwormen resistentie juist meer in de hand werkt.

Daan_O

Berichten: 3356
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Groene Hart

Re: Toenemende resistentie tegen ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:12

Mee veeearts (Hofland DAP Boedegraven) heeft bij gezegd dat de prijzen gelijk zullen blijven. Als je ze nu bij de dierenarts haalt betaal je toch ook niet meer dan in de ruiterzaak?! Ik niet in ieder geval...

De veearts zei tegen mij laatst ook al dat er resistentie tegen ivermectine bekend is...

POLLO

Berichten: 1390
Geregistreerd: 26-02-05
Woonplaats: middelburg

Re: Toenemende resistentie tegen ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:13

Ja zou iedereen moeten doen de mest na laten kijken.
Heb het dit jaar in oktober laten doen en in februari. En ze waren eitjes vrij. Dus nu nog steeds geen kuur gegeven.

Anoniem

Re: Toenemende resistentie tegen ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:14

Het zou niet in mijn hoofd opkomen om een veulen niet te behandelen nee. Jonge dieren hebben áltijd spoelwormen, daar hoef je niet voor te testen. De test van wormbestrijding.nl is niet afdoende, alleen een mooi verhaal. Als je wilt weten hoe het ervoor staat moet je de veearts een test via de GD laten doen, bloed én mest.
Met juiste middelen ontwormen in de juiste tijd en afwisselen, niet onderdoseren, lage besmettingsdruk door goed weilandbeheer zijn betere maatregelen tegen het resistent worden. Alleen ontwormen op zich is daar niet schuldig aan, zo simpel ligt dat niet.

mmouse

Berichten: 547
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Toenemende resistentie tegen ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 15:27

[***] schreef:
Het zou niet in mijn hoofd opkomen om een veulen niet te behandelen nee. Jonge dieren hebben áltijd spoelwormen, daar hoef je niet voor te testen. De test van wormbestrijding.nl is niet afdoende, alleen een mooi verhaal. Als je wilt weten hoe het ervoor staat moet je de veearts een test via de GD laten doen, bloed én mest.
Met juiste middelen ontwormen in de juiste tijd en afwisselen, niet onderdoseren, lage besmettingsdruk door goed weilandbeheer zijn betere maatregelen tegen het resistent worden. Alleen ontwormen op zich is daar niet schuldig aan, zo simpel ligt dat niet.


Hier ben ik het niet mee eens... ik laat mijn paarden idd altijd eerst testen (bloed en mest) alvorens een wormenkuur te geven... mijn jaarling is tot nu toe niet positief getest op spoelwormen... dat alle jonge dieren wormen hebben gaat dus (blijkbaar) ook niet altijd op... Knipoog

Ook bij jonge dieren weet ik liever wat en waarom ik het moet geven dan ik zomaar klakkeloos iets geef...

Verder ff ontopic... Het is natuurlijk wel onwijs balen dat de resistentie doorzet en dat er nog geen nieuwe middelen zijn...

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Toenemende resistentie tegen ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 15:33

[***] schreef:
Het zou niet in mijn hoofd opkomen om een veulen niet te behandelen nee. Jonge dieren hebben áltijd spoelwormen, daar hoef je niet voor te testen. De test van wormbestrijding.nl is niet afdoende, alleen een mooi verhaal. Als je wilt weten hoe het ervoor staat moet je de veearts een test via de GD laten doen, bloed én mest.
Met juiste middelen ontwormen in de juiste tijd en afwisselen, niet onderdoseren, lage besmettingsdruk door goed weilandbeheer zijn betere maatregelen tegen het resistent worden. Alleen ontwormen op zich is daar niet schuldig aan, zo simpel ligt dat niet.


Wie heeft het over wormbestrijding.nl??

Aangezien de spuiten nu via DA moeten, ga IK ervanuit dat die betreffende DA dus eerst test. Uiteraard met telling én bloed dus.

hilden1971
Berichten: 674
Geregistreerd: 09-08-07

Re: Toenemende resistentie tegen ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 15:50

preventief winterdag een paar schapen op het land helpt enorm hoor geen parasieten en andere shit meer.

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Re: Toenemende resistentie tegen ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 15:53

corine1981 schreef:
Wie heeft het over wormbestrijding.nl??

Ik.
En wormbestrijding.nl zegt precies hetzelfde hoor, maar vooral aan weidemanagement schort het nogal.


corine1981 schreef:
Aangezien de spuiten nu via DA moeten, ga IK ervanuit dat die betreffende DA dus eerst test. Uiteraard met telling én bloed dus.

De laatste keer bloedtest was ik 200 euro kwijt voor even bloedonderzoeken. Als dat 2x per jaar de bedoeling is, laat dan maar zitten

quintusgl

Berichten: 4455
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: Toenemende resistentie tegen ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:05

Even een tip;
Ik heb bij de paarden last gehad van aarsworm. Hiervoor eerst 2x equimax gegeven, daarna nog niet over en iom veearts nog een ivermectine of een kuur via de bloedbaan. Vond er teveel risico aanzitten dus nog een x ivermectine (paard had heel veel jeuk en 3 anderen hadden het ook al, dus wilde er heeeeel graag vanaf). Ben verder gaan zoeken en gebeld met wormbestrijdingslabaratorium van Het Woud. Die gaf aan dat de AARSWORM zo goed als NIET REAGEERD op IVERMECTINE (terwijl op de bijsluiter dit wel staat). Ik moest fendabenzol geven (equiworm - F) en dan zou het over gaan. De hele kudde gegeven en ze zijn ze kwijt! Hij gaf aan dat het nadeel is dat mensen de kuren niet meer geven van pirantel en fendabenzol omdat erbij staat dat er veel resistentie bekend is, echter voor een aantal wormen moet je deze nog wel gebruiken!!

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Toenemende resistentie tegen ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:10

hilden1971 schreef:
preventief winterdag een paar schapen op het land helpt enorm hoor geen parasieten en andere shit meer.


Schapen geven wel degelijk shit...

En ik bedoelde dat alleen wormtelling niet helpt.

Citaat:
De laatste keer bloedtest was ik 200 euro kwijt voor even bloedonderzoeken. Als dat 2x per jaar de bedoeling is, laat dan maar zitten


Daarom zei ik ook al dat ik niet hoop dat ze de wormen als melkkoe gaan gebruiken.
Waarom geen totaalpakket van noem maar wat: 100 euro per jaar en dat dat dan incl paar keer testen en tellen is? Denk dat als heel paardhoudend Nederland dat doet de DA er ook wel blij van worden?

Kitty84

Berichten: 1334
Geregistreerd: 25-02-06

Re: Toenemende resistentie tegen ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:21

Tsja...ik weet het niet. Er zijn zoveel verhalen, de een zegt dit, de ander dat. Ik heb laatst een lezing gehad van iemand van de GD, en die zei dat juist een gedegen ontwormschema met wisselende middelen (prantiquazel, moxidectine en evt. ook ivermectine) prima is. Mits je maar afwisseld. Ons paard krijgt 1 a 2 keer per ivermectine, de andere keren krijgt ze andere middelen omdat deze ook andere beestjes aanpakken. En ja...ze wordt elke 7 a 8 weken ontwormd, omdat ze op een pensionstal staat en ik niet weet wat de anderen doen aan ontwormen.

Ik denk dat een groot probleem is dat er soms te zuinig ontwormd wordt...ik zie het heeel vaak gebeuren dat een paard van 500 kg (of meer) echt te weinig krijgt.
En daarnaast dat er veel aangerommeld wordt...een spuitje van dit en dan weer een spuitje van dat.


Ik denk dat wat meer mensen gewoon moeten overleggen met hun dierenarts over een goed ontwormschema. Dat zou al een hele boel schelen.

En dat van die schapen....het helpt wel tegen een bepaalde parasiet...tis me alleen even ontgaan welke Knipoog

Anoniem

Re: Toenemende resistentie tegen ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:22

corine1981 schreef:
Wie heeft het over wormbestrijding.nl??
Aangezien de spuiten nu via DA moeten, ga IK ervanuit dat die betreffende DA dus eerst test. Uiteraard met telling én bloed dus.


Hoe kom je dáár nu bij?
Alsof veeartsen ongevraagd dure bloed en mestonderzoeken gaan doen! Wat een idee.
Het enige wat straks veranderd is dat de veearts een recept uit moet schrijven en dan kan je de spuit halen bij je veearts of bij de ruitersportzaak op vertoon van recept.

Kitty84

Berichten: 1334
Geregistreerd: 25-02-06

Re: Toenemende resistentie tegen ivermectine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:23

over de prijs...ik geloof er ook niet in dat ze dadelijk 2 x zo duur worden...

En als dat wel is...och, een DA krijgt toch al zwaar onder betaald Lachen Het gaat toch uiteindelijk erom dat onze paardjes gezond blijven?