Vermindering van blessures in de paardensport

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110897
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Vermindering van blessures in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 11:29

http://www.veiligpaardrijden.nl/news.as ... CatID=9041
veiligpaardrijden.nl


Uit onderzoek van de Stichting Veilige Paardensport en TNO is gebleken dat er in verhouding met andere sporten weinig blessures voorkomen in de paardensport. Op 1000 uren paardrijden ontstaan er 1,1 blessures. Dit is in vergelijking met andere sporten relatief laag, waarbij echter opgemerkt moet worden dat het in veel gevallen wel om vrij ernstige blessures gaat.

TNO Kwaliteit van Leven onderzocht in 2007 in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de Stichting Veilige Paardensport de blessuregevoeligheid van paardensport. De paardensport is een sport met een relatief laag blessurerisico, maar de ernst van veel paardrijdongevallen heeft terecht de aandacht van Stichting Veilige Paardensport (SVP). In het onderzoek van TNO en SVP wordt geconcludeerd dat er in de paardensport veel aan ongevallenpreventie wordt gedaan. Het veiligheidscertificaat is inmiddels door 650 paardensportbedrijven behaald en 80% van de paardensporters geeft aan altijd een veiligheidshelm te dragen. Daarnaast is er een groeiende groep die een bodyprotector draagt. Dit is een positieve ontwikkeling aangezien de meeste blessures ontstaan aan hoofd, nek en romp. De blessures ontstaan in 72% van de gevallen door de val van een paard.

Uit cijfers van Consument en Veiligheid blijkt dat er jaarlijks circa 9.100 mensen op de Spoedeisende Eerste Hulpafdeling (SEH) van een ziekenhuis behandeld worden voor een paardrijblessure. Dit bedraagt 6% van alle slachtoffers die voor een sportblessure op een SEH-afdeling terechtkomen. In de periode 2002-2006 nam het aantal paardrijblessures op de SEH-afdelingen met 14% af. De invoering van het veiligheidscertificaat voor accommodaties en het verplichten van het dragen van een veiligheidshelm tijdens wedstrijden lijkt daarmee zijn vruchten af te werpen. Het TNO/SVP onderzoek maakt echter duidelijk dat de aandacht voor preventie van blessures onverminderd aandacht verdient.

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: Vermindering van blessures in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 11:46

He he! EINDELIJK wordt er eens bewezen dmv onderzoek dat paardensport toch niet zo gevaarlijk is, als menigeen denkt. Haha! Dus: met z'n allen te paard Haha!

Maar die 6 % op de SEH vind ik een raar getal. Is dat gewoon 6 % van alle sportgevallen? Want dan is er namelijk niks over te zeggen, omdat je niet weet hoeveel andere sporten hebben en er dan ook geen rekening is gehouden met de grootte van de groepen, die de bepaalde sporten uitoefenen.

Maar wel beter en ik hoop dan ook dat het meer dragen van een BP nog normaler wordt. Nu verschilt het nog erg per manege/pensionstal. Op de ene stal rijdt iedereen er 1 op de andere stal wordt je uitgelachen als je er 1 draagt.
En 80% geeft aan altijd met cap te rijden? Dan kom ik op de weg toevallig wel veel van die 20% tegen dan zeker. Tja, het is een enquete en je weet natuurlijk niet of iedereen het eerlijk antwoord, of dat de gegeven antwoorden 'maatschappelijk correct' zijn.
Daarnaast zou het goed zijn als op professionele stallen de cap en eventueel ook BP gebruikt zullen gaan worden, want ik nog geen stal, waar alle ruiters een cap dragen tijdens het rijden.

Tallie1979
Berichten: 22790
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Vermindering van blessures in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:29

Tja, je kunt van je paard vallen en van je paard vallen Clown Ik ben in de 22 jaar dat ik rijd 2x van een knol gelazerd waarbij ik ernstig letsel heb opgelopen. 1x whiplash en 1x gebroken enkel. Maar ben ook zat keren van een knol gelazerd waarna ik alleen een blauwe plek kreeg Haha!

En als ik dan al die mensen hoor over gescheurde meniscus door voetbal, tennis of andere sport, tja..

Denk al jaren dat paardrijden ten opzichte van andere sporten minder link is Lachen Ik rij zelf altijd met cap, voel mij kaal zonder ( zelfde als autorijden zonder gordel, voel ik me ook kaal Clown )

Ik ben blij met dit onderzoek Haha! Dat is duidelijk Haha!

Ann_moi

Berichten: 3857
Geregistreerd: 11-04-06

Re: Vermindering van blessures in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 13:07

Dit moet ik mijn ouders laten lezen! Is super dat nu eindelijk eens bewezen is dat paardrijden niet eens zo gevaarlijk is als iedereen beweert. Petje af voor de onderzoekers!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Vermindering van blessures in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 13:30

dit onderzoek is bij mensen gedaan...nu nog een onderzoek naar de blessures bij paarden in de sport,ben benieuwd...

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Vermindering van blessures in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:56

Cayenne schreef:
http://www.veiligpaardrijden.nl/news.as ... CatID=9041
veiligpaardrijden.nl

Het veiligheidscertificaat is inmiddels door 650 paardensportbedrijven behaald en 80% van de paardensporters geeft aan altijd een veiligheidshelm te dragen. Daarnaast is er een groeiende groep die een bodyprotector draagt.


Het veiligheidscertificaat is i.m.h.o. een wassen neus maar spekt wel lekker de KNHS kas.
Helm, bodyprotector - what's next? Nog even en we zitten weer in een ouderwets harnas te paard Clown

Zit te wachten op verplichte airbags in rijsjas, broek en laarzen.

soesita

Berichten: 5188
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Re: Vermindering van blessures in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:09

ranna schreef:
Helm, bodyprotector - what's next? Nog even en we zitten weer in een ouderwets harnas te paard Clown

Zit te wachten op verplichte airbags in rijsjas, broek en laarzen.


Verklaar je nader, alsjeblieft. Ik ben het volledig met je eens dat we ons zelf niet in watten moeten gaan pakken en maar thuisblijven (in een huis zonder trap Clown ) om zoveel mogelijk risico's te vermijden. Volkomen overdreven uiteraard.
Maar wat is er op tegen dat mensen meer gaan nadenken over de risico's die ze lopen? Wat is er op tegen om een veiligheidsuitrusting te dragen die het risico op ernstige blessures verkleint?

___Tessa___

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-04-07

Re: Vermindering van blessures in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:59

heb sinds kort zelf ook een bodyprotector Ja
gebruik deze echter alleen met springen, cap heb ik altijd op Ja

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Vermindering van blessures in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 09:20

ranna schreef:
Helm, bodyprotector - what's next? Nog even en we zitten weer in een ouderwets harnas te paard Clown

Zit te wachten op verplichte airbags in rijsjas, broek en laarzen.


Niet dat een harnas veel zou helpen Clown Zou het hoogstens verergeren Bloos

Je hebt toch al kleding met ingebouwde aibags? Ik heb in ieder geval ooit (vraag me niet waar en wanneer) iets op tv gezien met proeven hiervan. (of het ooit wat geworden is weet ik niet)

sportfokker
Berichten: 605
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Vermindering van blessures in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 11:50

Een cap, daar hoeven we niet over te discussïeren, maar een bodyprotector.. Volgens mij kun je beter investeren in zitlessen en rijvaardigheid dan in dat soort zaken. Ik zie namelijk weinig aandacht voor een goede basis van het paardrijden, terwijl daar ook veel winst kan worden behaald!

blazelover

Berichten: 953
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Sittard

Re: Vermindering van blessures in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 18:15

Je hebt toch al kleding met ingebouwde aibags? Ik heb in ieder geval ooit (vraag me niet waar en wanneer) iets op tv gezien met proeven hiervan. (of het ooit wat geworden is weet ik niet)

dat klopt! maar het betreft alleen motorkleding (staat misschien wel stoer op het paard Tong uitsteken ) maar ikzelf rij altijd met cap en zie wel heel veel mensen zonder cap op het paard zitten..

soesita

Berichten: 5188
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Re: Vermindering van blessures in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:38

blazelover schreef:
Je hebt toch al kleding met ingebouwde aibags? Ik heb in ieder geval ooit (vraag me niet waar en wanneer) iets op tv gezien met proeven hiervan. (of het ooit wat geworden is weet ik niet)

dat klopt! maar het betreft alleen motorkleding (staat misschien wel stoer op het paard Tong uitsteken )


Fout. Er zijn ook al ontwikkelingen op de markt speciaal voor de paardensport.

Rascha

Berichten: 618
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Re: Vermindering van blessures in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 22:28

Sterker nog, het is al paar jaar te koop!!

Op de site van equimatch 2 jaar geleden al gezien, meen ik me te herinneren!!
Volg mij was dit een bodywarmer of jas... Weet niet precies meer...
Werkte op een soort gaspatroontje dat gewoon de boel volblaast!!