'Weer paardenstront op de wegen in Bronckhorst'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

'Weer paardenstront op de wegen in Bronckhorst'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 09:59

http://www.destentor.nl/regio/zutphen/2 ... -wegen.ece
destentor.nl


De paardenstront moet weer terug op de wegen in Bronckhorst.
En het paard moet het straatbeeld weer gaan bepalen. Dit zegt burgemeester Henk Aalderink van de gemeente Bronckhorst. Als toeristen naar Bronckhorst komen, moet vooral opvallen dat het een paardengemeente is. De gemeente wil dat voor elkaar krijgen door met een speciale paardenwijzer te komen. Die wordt vandaag gepresenteerd tijdens een middagvullend programma waarbij onder andere Anky van Grunsven een demonstratie geeft.

De paardengeschiedenis van de bij Bronckhorst horende dorpen gaat eeuwen terug. Op 28 september 1658 werd de eerste paardenmarkt in Hengelo gehouden. De straten van Hengelo stonden vol met paarden, op hoogtij dagen werden ongeveer duizend dieren aangeboden. De markt centreerde zich rond de Spalstraat. Samen met omliggende straten ziet dat er vanuit de lucht uit als een wiel met spaken. Met het traditionele handjeklap wisselden de paarden op één middag soms wel vijf keer van eigenaar.

Maar tijden veranderen. Sinds de komst van de tractor en andere mechanisatie in de agrarische wereld is het slechter gesteld met de Hengelose paardenmarkten. Om het bezoekersaantal hoog te houden, worden vanaf 1963 ook keuringen georganiseerd. Tijdens die markten staan er hooguit honderd paarden in de Spalstraat in Hengelo, een schril contrast met de duizend paarden, honderd jaar geleden. Ander groot paardenevenement in Bronckhorst zijn de Achterhoekse Paardedagen in Zelhem. Dit jaar is het 81 jaar geleden dat het evenement voor het eerst gehouden werd. Dat trekt elk jaar met Pinksteren duizenden bezoekers. Met internationale wedstrijden en veel verschillende onderdelen van de paardensport is er voor elk wat wils. Dressuur, springen en mennen. De trekkertrek is uitgegroeid tot een populair evenement bij het grote publiek, hoewel er ook voldoende weerstand is tegen het luidruchtige spektakel.

Maar voor de gemeente Bronckhorst is het niet genoeg. Er moeten meer evenementen komen en meer arrangementen die met paarden te maken hebben en makkelijk te boeken zijn voor toeristen die iets met paarden willen tijdens hun vakantie of uitje. Daarnaast moet er meer samenwerking komen tussen de ruim driehonderd paardenbedrijven die de gemeente Bronckhorst rijk is. Dat varieert van hoefsmeden, maneges, pensions en fokkerijen tot verkopers van trailers en accessoires.

VVV-directeur Rick Hulshof hoopt dat er door de samenwerking mogelijkheden komen om complete weekenden te organiseren. Met activiteiten, stalling voor de paarden, overnachtingen voor de ruiters en speciale routes.

"Het mooiste zou zijn als mensen voor meerdere dagen naar Bronckhorst komen. Dat ze veel met paarden bezig zijn en daarnaast natuurlijk ook geld uitgeven bij andere ondernemingen, winkels en restaurants. Daar wordt iedereen beter van." Ook moeten er mooie routes komen waarvoor mensen uit heel Nederland richting de Achterhoek gaan. "We willen ons onderscheiden van andere gebieden. Dat kan onder andere door mooie duidelijk paden aan te leggen met goede bewegwijzering. Er is op dit moment al veel enthousiasme van de paardenbedrijven in de gemeente. Die zien het wel zitten om hun gemeente nog meer op de kaart te zetten als plek waar het goed toeven is voor ruiter en paard."

Caesar
Berichten: 9307
Geregistreerd: 20-01-05

Re: 'Weer paardenstront op de wegen in Bronckhorst'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 10:55

Waarschijnlijk de enigste gemeente die geen probleem maakt van paardenpoep Haha!

SuzanLarissa

Berichten: 2707
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: durkum

Re: 'Weer paardenstront op de wegen in Bronckhorst'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 10:57

yeee weer een echte paardenstad Tong uitsteken Knipoog vandaag is er een paardenmiddag Tong uitsteken met paardenkeuring en markt en anky komt een demo geven !

Sissy_Sunny

Berichten: 76
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: OP DE RUG VAN SISSY & SUNNY

Re: 'Weer paardenstront op de wegen in Bronckhorst'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 10:58

De meeste mensen maken er een probleem van als er paardenpoep op de straat of weg ligt. Haha!
daar niet dat is wel fijn

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: 'Weer paardenstront op de wegen in Bronckhorst'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:13

Zo, leuk eens positieve geluiden over paarden op straat te horen...
Ze zouden de poep op straat evt. ook kunnen beperken door een paar keer per week met een veegwagen te rijden in het hoogseizoen. Maar leuk dat er een positieve gemeente is... verhuizen!

Aline4

Berichten: 901
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: Hengelo G

Re: 'Weer paardenstront op de wegen in Bronckhorst'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:13

Ja goed heh!! En dat is nou net de gemeente waarin ik woon met mijn paarden Knipoog

Go jij! Go jij!

Wentos

Berichten: 3021
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: De Achterhoek!

Re: 'Weer paardenstront op de wegen in Bronckhorst'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:17

Goed dat er een gemeente is die paarden toejuicht! Haha! Ik woon gelukkig niet ver van Bronckhorst af. Kom er regelmatig met een buitenrit.

charily

Berichten: 1951
Geregistreerd: 25-04-05
Woonplaats: Huizen ('t gooi)

Re: 'Weer paardenstront op de wegen in Bronckhorst'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:58

jeeejj Go jij! Go jij! ik ga thuis maar is opperen te verhuizen Tong uitsteken

Escada

Berichten: 3860
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Re: 'Weer paardenstront op de wegen in Bronckhorst'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:27

Ik weet al waar ik later ga wonen Clown

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Re: 'Weer paardenstront op de wegen in Bronckhorst'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 13:06

Totdat ze weer een PVDA burgermeester krijgen.....dan mag het niet meer ivm met het milieu. Lachen

Sparky10

Berichten: 2674
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Swifterbant

Re: 'Weer paardenstront op de wegen in Bronckhorst'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 13:36

super !
overigens heb ik ze hier ook nog niet horen klagen ,
en kom regelmatig een verse drol tegen.
maar ja wat niet is kan natuurlijk altijd nog komen .
zeker hier Gaaaap

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: 'Weer paardenstront op de wegen in Bronckhorst'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 14:26

goed bezig van de gemeente.
paardensport wordt steeds groter, waarom zou je er tegen vechten? Ook als gemeente kun je ervan profiteren volgens mij.

nancy1979

Berichten: 36
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: Midden Limburg

Re: 'Weer paardenstront op de wegen in Bronckhorst'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:05

Fantastisch, ik ben toevallig bezig met een handtekeningenaktie voor de aanleg van ruiterpaden bij ons in het dorp. Was ons gemeentebestuur maar zo verstandig om er de voordelen van in te zien...

Wentos

Berichten: 3021
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: De Achterhoek!

Re: 'Weer paardenstront op de wegen in Bronckhorst'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:08

Ik vind dat ze in de gemeente Bronckhorst er al best veel aan doen. Er zijn verschillende routes uitgezet (die lopen nog door meerdere gemeentes) en er zijn onderweg veel speciale rustplaatsen of zelfs overnachtingsmogelijkheden.

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Re: 'Weer paardenstront op de wegen in Bronckhorst'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:22

* pakt koffer, kat en knol en verhuist per direct naar Bronckhorst *

Klinkt heel goed, een gemeente die de paardensport zo'n warm hart toedraagt. Trouwens, 'verfrissend' om te lezen dat er dus ook nog plaatsen zijn waar ze geen moeite met paardendrollen hebben...

Bamboe_Moon

Berichten: 15
Geregistreerd: 24-02-08

Re: 'Weer paardenstront op de wegen in Bronckhorst'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:25

interesant!!! moet ik onthoude voor als ik het huis uit ga ^_^ want dann weet ik all waar ik ga wonen!!! of mesgien een keer daar me wat vrienden gaan rijden, trekttochtje ofso :p ...*pakt telefoon* ...

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Re: 'Weer paardenstront op de wegen in Bronckhorst'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:26

Bamboe_Moon schreef:
interesant!!! moet ik onthoude voor als ik het huis uit ga ^_^ want dann weet ik all waar ik ga wonen!!! of mesgien een keer daar me wat vrienden gaan rijden, trekttochtje ofso :p ...*pakt telefoon* ...



Duurt nog ff zeker?

Allejandro
Berichten: 18541
Geregistreerd: 21-09-03

Re: 'Weer paardenstront op de wegen in Bronckhorst'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:45

Hehe leuk berichtje *LOL*
zie je niet zo vaak Haha!

Sieppus

Berichten: 1622
Geregistreerd: 25-02-07
Woonplaats: Naast de buurman

Re: 'Weer paardenstront op de wegen in Bronckhorst'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 16:23

Dat is pas goed nieuws, misschien gaan we er wel wonen, met paard en wagen naar de super!!!!!!!!!! Clown

Farmgirl

Berichten: 97
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Zelhem

Re: 'Weer paardenstront op de wegen in Bronckhorst'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 18:19

Achterhoekse Paardendagen is met Pinksteren.
Hippisch Varsseveld.
Zoveel grote concoursen gezellige clubs.

Woon nu drie jaar in de Achterhoek en dat is een bewuste keuze geweest.
Voor paardenmensen het overwege waard om naar toe te verhuizen.

Jonge_Monte

Berichten: 532
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: Delft

Re: 'Weer paardenstront op de wegen in Bronckhorst'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:45

Hermesdeux schreef:
Waarschijnlijk de enigste gemeente die geen probleem maakt van paardenpoep Haha!

Zo hoort het ook. Knipoog
Wou dat meer gemeentes hun voorbeeld eens gingen volgen.
Bloos

Hope2012

Berichten: 3136
Geregistreerd: 04-02-04

Re: 'Weer paardenstront op de wegen in Bronckhorst'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:14

heel bokt gaat nu toch verhuizen richting bronckhorst . Haha!

Wel appart toch de ene gemeente roept over poepzakken aan paarden vast binden en deze wil de poep op straat . Clown

cas
Berichten: 263
Geregistreerd: 24-01-06
Woonplaats: plaatsje bij Arnhem

Re: 'Weer paardenstront op de wegen in Bronckhorst'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 00:00

ha geweldig, Bronckhorst is lekker dichtbij, verschrikkelijk mooi en eindelijk een gemeente die iets voor paarden overheeft. Hoop dat ze vaak iets organiseren. Je hebt daar ook hele gezellige terrasjes.

Jonge_Monte

Berichten: 532
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: Delft

Re: 'Weer paardenstront op de wegen in Bronckhorst'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 00:31

Dus lijkt me dat zeker wel een goede plek voor een dagje uit met je paard Nagelbijten / Gniffelen

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Re: 'Weer paardenstront op de wegen in Bronckhorst'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 00:38

Moet er meer paardenstront op de wegen in Bronckhorst? Dan rijden we vanaf morgen dus gewoon met de kruiwagen de stal uit en de weg op, gooien we het daar wel neer Tong uitsteken