Terschelling zit zonder paardrijlessen

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hollowpoint

Berichten: 346
Geregistreerd: 03-10-07
Woonplaats: Fryslan

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:52

Lees eerst maar eens de uitleg van de manegehouder, in plaats van alleen maar te janken Huilen om ponyles. Uit zijn verhaal blijkt dat hij gewoon met zijn rug tegen de muur staat en zo niet verder komt. Volgens mij is die gemeente een club van sigarenrokers Sigaar , die nooit van het eiland af komt en niet weet wat er in de rest van de wereld aan de hand is Slapen . Als ze willen dat het eiland nog een manege houdt, zullen ze over de brug moeten komen. Er staan niet voor niets in Nederland zoveel maneges te koop. Je kan voor een handjevol kinderen geen manegebedrijf open houden.

Tuurlijk als je als ruiter, die binnenbak ziet, wil je gelijk aan de slag. Een manegehouder is echter ook gewoon een ondernemer die zijn brood moet verdienen. Met alleen knuffelen van paarden kom je er niet. Dus ouders koop gewoon voor die twee een leuke pony of doe ze anders op ballet Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! of hebben ze dat ook niet op Terschelling?

Voltigeur

Berichten: 867
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Markegem (West-Vlaanderen) België

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:59

Hollowpoint schreef:
Lees eerst maar eens de uitleg van de manegehouder, in plaats van alleen maar te janken Huilen om ponyles. Uit zijn verhaal blijkt dat hij gewoon met zijn rug tegen de muur staat en zo niet verder komt. Volgens mij is die gemeente een club van sigarenrokers Sigaar , die nooit van het eiland af komt en niet weet wat er in de rest van de wereld aan de hand is Slapen . Als ze willen dat het eiland nog een manege houdt, zullen ze over de brug moeten komen. Er staan niet voor niets in Nederland zoveel maneges te koop. Je kan voor een handjevol kinderen geen manegebedrijf open houden.

Tuurlijk als je als ruiter, die binnenbak ziet, wil je gelijk aan de slag. Een manegehouder is echter ook gewoon een ondernemer die zijn brood moet verdienen. Met alleen knuffelen van paarden kom je er niet. Dus ouders koop gewoon voor die twee een leuke pony of doe ze anders op ballet Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! of hebben ze dat ook niet op Terschelling?

Off topic, maar toch...
Komende van een zogenaamd stugge fries (zo worden jullie toch voorgesteld, of het waar is is iets anders) vind ik de Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! echt wel heel leuk en enthousiast

J0sef1entje

Berichten: 581
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Terschelling

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 21:03

joyce B schreef:
Je zit op een eiland. Zomers bij mooi weer heel mooi verdienen met de vele toeristen die buitenritten willen maken (maar er zijn meer verhuurbedrijven heb ik begrepen (geen instructeurs nodig, alleen begeleiders), maar buiten het seizoen maar een klein % paardrijdende bewoners, waarvan een deel ook nog eigen paarden hebben, gestald bij huis, op pensionstalling etc. (wordt ook genoemd) de mensen met eigen paarden rijden vaak bij de rijvereniging. Dus ook minder lesklanten. (Die RV heeft wel instructie blijkbaar?) en bij te weinig lesklanten is de exploitatie van mangelessen onrendabel. (kosten onderhoud paarden gaat door, vaste lasten manegegebouw en terreinen en evt. loonkosten instructeur en verzorgend personeel)

Nu heeft de manege het probleem van geen gediplomeerde instructeur en te weinig klanten om iemand daarvoor naar het eiland te laten komen. Is er niet een mogelijkheid samen te werken met de rijvereniging wat betreft instructie? Moet er pers'e een instructeur van vaste land komen, of kan men toe met plaatselijke ruiters en instructeurs, die eventueel een aanvullende commandantencursus (ORUN niveau 1) volgen om aan de vereiste papieren te komen?

...


Ja je zit op een eiland, maar de rijvereniging huurt 's winters de bak voor de lessen, en aangezien de enige overdekte bak van Terschelling de manege is, zou je daar dus 's winters ook de eilanders met eigen paarden moeten kunnen laten rijden. Organiseer activiteiten die de eilanders 's winters naar je manege lokken. En zorg dat dan de kantine op volle toeren draait (erwtensoeprit, sinterklaasrit, kerstspringen ik noem er maar wat). Maar op zondag willen ze dat dus niet (zondagsrust en kerkdienst). Dat is niet handig, want op zondag heeft 90% van de paardenbezitters juist lekker de tijd om te gaan rijden. Commercieel gezien is het dus niet handig om op zondag de boel dicht te houden.

De concurrentie van andere verhuurbedrijven vind ik wel meevallen, want de manege Terschelling onderscheidde zich juist door de goede begeleiding, en afgelopen zomer moesten we een buitenritje meer dan een week van te voren boeken, dus toen hadden ze klanten genoeg. En hoezo oneigenlijke concurrentie als mensen hun eigen paard aan huis stallen? Daar moet je gebruik van maken door je accommodatie aan te bieden aan deze mensen, geen lasten van stalling e.d. alleen je bak ter beschikking stellen en daar voor geld vangen. Simpel toch? Je moet alleen wel heel flexibel denken, en ik denk dat het daar een beetje aan schort.

En dat is jammer, want nu heeft niemand plezier van de manege; de eigenaar niet en de eilanders niet.

Hollowpoint

Berichten: 346
Geregistreerd: 03-10-07
Woonplaats: Fryslan

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 21:12

Voltigeur schreef:
Hollowpoint schreef:
Lees eerst maar eens de uitleg van de manegehouder, in plaats van alleen maar te janken Huilen om ponyles. Uit zijn verhaal blijkt dat hij gewoon met zijn rug tegen de muur staat en zo niet verder komt. Volgens mij is die gemeente een club van sigarenrokers Sigaar , die nooit van het eiland af komt en niet weet wat er in de rest van de wereld aan de hand is Slapen . Als ze willen dat het eiland nog een manege houdt, zullen ze over de brug moeten komen. Er staan niet voor niets in Nederland zoveel maneges te koop. Je kan voor een handjevol kinderen geen manegebedrijf open houden.

Tuurlijk als je als ruiter, die binnenbak ziet, wil je gelijk aan de slag. Een manegehouder is echter ook gewoon een ondernemer die zijn brood moet verdienen. Met alleen knuffelen van paarden kom je er niet. Dus ouders koop gewoon voor die twee een leuke pony of doe ze anders op ballet Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! of hebben ze dat ook niet op Terschelling?

Off topic, maar toch...
Komende van een zogenaamd stugge fries (zo worden jullie toch voorgesteld, of het waar is is iets anders) vind ik de Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! echt wel heel leuk en enthousiast


Hoezo off topic ? Wat zeggen ze ook alweer over Belgen? Mijn verhaal is niet bedoeld om een discussie over ballet op te starten.

Voltigeur

Berichten: 867
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Markegem (West-Vlaanderen) België

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 21:29

Hollowpoint schreef:
Hoezo off topic ? Wat zeggen ze ook alweer over Belgen? Mijn verhaal is niet bedoeld om een discussie over ballet op te starten.

Hey hey, je hoeft je niet aangevallen te voelen. Ik zei toch tussen haakjes "zo worden jullie toch voorgesteld, of het waar is is iets anders", wat dacht ik mijn twijfels over de waarheid van die bewering bevestigd?
Oh, en ik zei "off topic" en doelde daarmee op wat ik daarna zei (en dus niet op wat jij gepost had) Knipoog
Ik heb verleden jaar 2 shows gedaan in Nederland, waaronder 1 in Friesland en de andere een pak zuidelijker. Het publiek was laaiend enthousiast in het meer zuidelijke deel en ik zei dus ook tegen bepaalde toeschouwers die achteraf kwamen praten dat het heel leuk rijden is voor zo'n publiek en dat ik hoopte dat de volgende show in Friesland net zo zou zijn. En daar waarschuwden ze ons dat friezen vrij stugge mensen waren en niet zo enthousiast over dingen deden. Nou, na de show in Friesland een paar dagen later bleken die voorspellingen niet te kloppen... Fantastische ontvangst, enthousiast publiek en achteraf nog leuk verbroederd (en verzusterd) tot een gat in de nacht.
En ik heb ook niet de bedoeling om een discussie over ballet te gaan voeren (temeer omdat ik er niks van ken).

Bart.

PS: Die show in Friesland was in Dokkum tijdens de Tuigpaardendag(en)...
PPS: wat zeggen ze dan over de belgen? Ik ben wel 's benieuwd...

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 21:36

Waar halen jullie het vandaan dat je de ruiters die er willen rijden op 1 hand te tellen is? Nors opkijken
Heel erg fout gedacht, want zelfs op schiermonnikoog, wat 'maar' 1000 inwoners ongeveer heeft, zijn toch erg veel kinderen die op paardrijden zitten, waardoor ze te weinig paarden hebben om buitenritten te kunne organiseren in de normale vakantie's, alleen in de zomervakantie is het mogelijk.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 21:38

Voltigeur schreef:
Voor wat ik kan opmaken uit bepaalde reacties is de huidige eigenaar waarschijnlijk niet van Ter Schelling, maar komt hij van buitenaf. En ik kan mij niet van de indruk onttrekken (ik kan de bal misslaan) dat het de man òòk niet echt makkelijk gemaakt geweest is. Dat de "eilanders" niet echt op een overname van een buitenstaander zaten te wachten...
En dat wij nog geen fractie weten van wat er speelt zal wel waar zijn, maar ik heb ook niet de indruk dat de weinige informatie die doorsijpelt echt uit objectieve kringen komt.


Ter Schelling? Nagelbijten / Gniffelen

Hollowpoint

Berichten: 346
Geregistreerd: 03-10-07
Woonplaats: Fryslan

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 21:41

Voltigeur schreef:
Hollowpoint schreef:
Hoezo off topic ? Wat zeggen ze ook alweer over Belgen? Mijn verhaal is niet bedoeld om een discussie over ballet op te starten.

Hey hey, je hoeft je niet aangevallen te voelen. Ik zei toch tussen haakjes "zo worden jullie toch voorgesteld, of het waar is is iets anders", wat dacht ik mijn twijfels over de waarheid van die bewering bevestigd?
Oh, en ik zei "off topic" en doelde daarmee op wat ik daarna zei (en dus niet op wat jij gepost had) Knipoog
Ik heb verleden jaar 2 shows gedaan in Nederland, waaronder 1 in Friesland en de andere een pak zuidelijker. Het publiek was laaiend enthousiast in het meer zuidelijke deel en ik zei dus ook tegen bepaalde toeschouwers die achteraf kwamen praten dat het heel leuk rijden is voor zo'n publiek en dat ik hoopte dat de volgende show in Friesland net zo zou zijn. En daar waarschuwden ze ons dat friezen vrij stugge mensen waren en niet zo enthousiast over dingen deden. Nou, na de show in Friesland een paar dagen later bleken die voorspellingen niet te kloppen... Fantastische ontvangst, enthousiast publiek en achteraf nog leuk verbroederd (en verzusterd) tot een gat in de nacht.
En ik heb ook niet de bedoeling om een discussie over ballet te gaan voeren (temeer omdat ik er niks van ken).

Bart.

PS: Die show in Friesland was in Dokkum tijdens de Tuigpaardendag(en)...
PPS: wat zeggen ze dan over de belgen? Ik ben wel 's benieuwd...



OK Bart, we zijn weer vrienden. Ach gut Dat van die Belgen, dan gaan we inderdaad off topic, dan gaat het alleen nog over moppen Clown tappen enzo...

Voltigeur

Berichten: 867
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Markegem (West-Vlaanderen) België

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 21:45

Hollowpoint schreef:
OK Bart, we zijn weer vrienden. Ach gut Dat van die Belgen, dan gaan we inderdaad off topic, dan gaat het alleen nog over moppen Clown tappen enzo...

Oh, maar een rondje moppentappen vind ik nog zo geen slecht idee... En 't hoeven niet altijd belgen/nederlandermoppen te zijn Knipoog
Oh, en als je eens wil lachen, kijk dan misschien eens naar de volgende link: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=6&t=905600

Anoniem

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 22:18

Moderatoropmerking:
SVP terug ontopic... Lachen

Geintje mag gerust, maar uitgebreid hoeft niet, daar is de HK voor.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 23:52

@ josefientje
De manegeeigenaren geven aan dat de manegelessen op manege pony's en paarden niet goed rendabel zijn. Het verhuren van de bak willen ze wel blijven doen. Ik weet niet in hoeverre zij buiten het seizoen genoeg ritten kunnen organiseren, maar je kunt je vast voorstellen dat buiten de schoolvakanties om er niet zo veel paardrijdende klanten zullen zijn van buiten het eiland. Van alleen in de weekenden kun je het vaak niet hebben.
En inderdaad andere activiteiten kunnen helpen de boel rendabel te maken. Zoals outdoorsport, uitbreiding hotel gedeelte, etc. Maar dat geven ze zelf ook al aan en wordt tegengehouden door de gemeente.
Ben je bekend met de mensen op Terschelling en de manege daar?

J0sef1entje

Berichten: 581
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Terschelling

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 00:33

@joyce B : Wij komen al jaren alke zomer op Terschelling en maken dan altijd een paar buitenritten bij deze manege. Ook al bij de vorige eigenaar dus. en vanaf 1 mei worden wij ook eilanders.
Ik denk dat ze de manege zo anders opgezet hebben dan de vorige eigenaar, dat ze met allerlei mensen en instanties in botsing zijn gekomen. Zo werden er altijd keuringen voor KWPN, Groninger en Friese paarden gehouden op het terrein van de manege. De jury en voorbrengers kregen dan een lunch in de kantine van de manege. Wat ik heb begrepen is dat de nieuwe eigenaar niet meer de lunch wil/kan verzorgen. Kijk daar maak je dan dus geen vrienden mee, en ik vind het ook niet commercieel.
Dat soort evenementen brengen toch aardig wat geld in het kantinelaatje.

Anoniem

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 02:16

Voltigeur schreef:
Voor wat ik kan opmaken uit bepaalde reacties is de huidige eigenaar waarschijnlijk niet van Ter Schelling, maar komt hij van buitenaf. En ik kan mij niet van de indruk onttrekken (ik kan de bal misslaan) dat het de man òòk niet echt makkelijk gemaakt geweest is. Dat de "eilanders" niet echt op een overname van een buitenstaander zaten te wachten..


Idd, je slaat de bal mis. Het zijn wel eilanders, dus mss kan je eens stoppen met je 'aannames'. Het zijn alleen geen mensen die zich op het paardenvlak begeven, maar wel een manege hebben gekocht met het doel er wat anders van te maken. En dat wordt ze idd niet makkelijk gemaakt, en terecht.

Voltigeur

Berichten: 867
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Markegem (West-Vlaanderen) België

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 09:41

[***] schreef:
Idd, je slaat de bal mis. Het zijn wel eilanders, dus mss kan je eens stoppen met je 'aannames'. Het zijn alleen geen mensen die zich op het paardenvlak begeven, maar wel een manege hebben gekocht met het doel er wat anders van te maken. En dat wordt ze idd niet makkelijk gemaakt, en terecht.

Euh, ik zeg dan ook dat het een veronderstelling is en dat het kan zijn dat ik de bal mis sla. Ik heb dus niks zomaar als waarheid zijnde verkondigd. Dat toontje wat je aanslaat is ook niet bepaald wat men noemt "beleefd"...
En nog iets, die man heeft volgens jullie een manege gekocht en wil er iets anders van maken? Wel, voor wat ik kan afleiden uit de begintekst van TS hier, heeft de man een hotel gekocht met bijhorende manege (zie quote hieronder)...
Citaat:
De eigenaar van Manege Terschelling is van plan een uitbreiding van het hotel te bekostigen in combinatie met een activiteitencentrum. Daarvoor wil hij de manegebestemming opgeven.

Er staat toch duidelijk "...uitbreiding van het hotel..." en NIET "...opstarten van een hotel..."?

En uit onderstaande tekst (die nota bene door jou werd gepost) kan ik afleiden dat die man een heel aantal toegevingen wil doen om de uitbreiding van het hotel te kunnen verwezenlijken.
Citaat:
- 7.2 Een nieuwe hoofdfunctie, een tweede manege

Het heeft niet onze voorkeur, maar met scenario 7.1 in ons achterhoofd zou het voor het eiland alsnog een betere optie zijn om een tweede manege toe te staan op Terschelling en onze manege alleen in de zin van manege te laten voortbestaan als overdekte mogelijkheid om paard te rijden in de winter. Wanneer de gemeente zoals zij zegt planologisch ECHT niet anders kan willen wij deze rechten wel opgeven om paardrijlessen op een ander gedeelte van Terschelling mogelijk te maken voor ondernemers die daar blijkbaar nog brood in zien. Wij zouden ons vastgestelde recht als enige manege op het eiland te mogen bestaan echter alleen opgeven wanneer daar een aanzienlijke uitbreiding van hotelkamers tegenover staat en ook andere activiteiten in de binnenbak worden toegestaan. Wij vinden dat ook wij recht hebben op een gezond bedrijf en vinden dat dit geen onredelijke eis is voor het opgeven van onze belangrijkste rechten. De manege zou langzaam worden omgevormd tot een bedrijf met veel meer activiteiten op sportief gebied en zou zo ook in het bestemmingsplan moeten komen te staan. Het hotel zou een officiële horecabestemming moeten krijgen met voldoende uitbreidingsmogelijkheden voor de toekomst.

De vorige eigenaar blijkt ook een "alleenrecht" te hebben gehad op het runnen van een manege op het eiland... In hoeverre was dat eerlijke concurrentie t.o.v andere eilandbewoners? De huidige eigenaar is bereid dit alleenrecht af te staan of op te geven. Dat lijkt mij toch een redelijk voorstel?
En had de vorige eigenaar dan een hotel wat er eigenlijk officieel geen was?

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:45

Voltigeur: de familie heeft een manege met hotelkamers gekocht en niet een hotel met binnenmanege. Van oudsher is op die plaats een manege gevestigd en er zijn ooit hotelkamers bij gekomen.

Over het alleenrecht op een manegebestemming: ooit is er in rechtspraak bevestigd (weet niet op welk niveau dat besloten is) het idee van de gemeente Terschelling dat er op Terschelling maar ruimte is voor 1 manege. Die is er dan ook op het eiland, met daarnaast een buitenbak waar de rijvereniging beheerder van is en er zijn een twee/drietal rijpaardenverhuren die geen manege/binnen/buitenbak hebben maar dus alleen buitenritten/huifkartochten organiseren. Van les is bij deze bedrijven geen sprake. En dat mag ook niet volgens de gemeente want er mag dus maar 1 manege op dit eiland zijn. En die manegebestemming rust dus op de enige binnenbak die er op het eiland is.. een ander bedrijf mag dus geen manegebestemming hebben vanwege de gemeente. Eerlijke concurrentie is dus een argument wat gebruikt zou moeten worden richting de gemeente. Wat dan aangaat is er al jaren op dit vlak geen eerlijke concurrentie op het eiland want het is al jaren zo dat er 1 manege is en ook maar 1 manegebestemming die al jaren op die ene manege is gevestigd.

De huidige eigenaar is dus alleen bereid om de manegebestemming af te geven op het moment dat hij een uitbreiding van zijn hotelcapaciteit krijgt. Tja, dat is zo op het oog heel begrijpelijk maar vanuit het volgende standpunt niet: deze mensen hebben de enige manege (met hotelkamers) gekocht. Daargelaten of ze hun best hebben gedaan om het ook als manege te gaan exploiteren is het een feit dat er nu niks aan manegeactiviteit plaatsvindt op de manege maar wel op het vlak van die hotelkamers. Het idee wat ontzettend leeft onder de eilanders is het feit dat deze mensen a. de paardenhouders op het eiland dwars wensen te zitten wegens een roerig verleden waarbij deze familie het gevoel heeft gekregen dat ze negatief bejegend worden door de eilander paardenhouders en b. eigenlijk geen manege hadden willen kopen maar een hotel. Die was niet voorhanden en dus hebben ze een manege met hotelkamers gekocht.

De vorige eigenaar had ook hotelkamers in het manegepand en dat was legaal en officieel.

We kunnen hier lang en breed over praten..feit is en blijft dat er meerdere partijen op dit eiland zijn die met dit probleem getroffen zijn. Misschien de neuzen naar de toekomst richten en werken aan een oplossing? Zowel de gemeente, de paardenhouders als de familie die de manege heeft zouden onder begeleiding van een mediator om tafel moeten gaan.

Voltigeur

Berichten: 867
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Markegem (West-Vlaanderen) België

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:15

femskie schreef:
Voltigeur: de familie heeft een manege met hotelkamers gekocht en niet een hotel met binnenmanege. Van oudsher is op die plaats een manege gevestigd en er zijn ooit hotelkamers bij gekomen.

Over het alleenrecht op een manegebestemming: ooit is er in rechtspraak bevestigd (weet niet op welk niveau dat besloten is) het idee van de gemeente Terschelling dat er op Terschelling maar ruimte is voor 1 manege. Die is er dan ook op het eiland, met daarnaast een buitenbak waar de rijvereniging beheerder van is en er zijn een twee/drietal rijpaardenverhuren die geen manege/binnen/buitenbak hebben maar dus alleen buitenritten/huifkartochten organiseren. Van les is bij deze bedrijven geen sprake. En dat mag ook niet volgens de gemeente want er mag dus maar 1 manege op dit eiland zijn. En die manegebestemming rust dus op de enige binnenbak die er op het eiland is.. een ander bedrijf mag dus geen manegebestemming hebben vanwege de gemeente. Eerlijke concurrentie is dus een argument wat gebruikt zou moeten worden richting de gemeente. Wat dan aangaat is er al jaren op dit vlak geen eerlijke concurrentie op het eiland want het is al jaren zo dat er 1 manege is en ook maar 1 manegebestemming die al jaren op die ene manege is gevestigd.

De huidige eigenaar is dus alleen bereid om de manegebestemming af te geven op het moment dat hij een uitbreiding van zijn hotelcapaciteit krijgt. Tja, dat is zo op het oog heel begrijpelijk maar vanuit het volgende standpunt niet: deze mensen hebben de enige manege (met hotelkamers) gekocht. Daargelaten of ze hun best hebben gedaan om het ook als manege te gaan exploiteren is het een feit dat er nu niks aan manegeactiviteit plaatsvindt op de manege maar wel op het vlak van die hotelkamers. Het idee wat ontzettend leeft onder de eilanders is het feit dat deze mensen a. de paardenhouders op het eiland dwars wensen te zitten wegens een roerig verleden waarbij deze familie het gevoel heeft gekregen dat ze negatief bejegend worden door de eilander paardenhouders en b. eigenlijk geen manege hadden willen kopen maar een hotel. Die was niet voorhanden en dus hebben ze een manege met hotelkamers gekocht.

De vorige eigenaar had ook hotelkamers in het manegepand en dat was legaal en officieel.

We kunnen hier lang en breed over praten..feit is en blijft dat er meerdere partijen op dit eiland zijn die met dit probleem getroffen zijn. Misschien de neuzen naar de toekomst richten en werken aan een oplossing? Zowel de gemeente, de paardenhouders als de familie die de manege heeft zouden onder begeleiding van een mediator om tafel moeten gaan.

Ik stel enkel bepaalde zaken vast die ik hier lees. Verder niks. Ik probeer het objectief te bekijken. Ik ben noch pro, noch contra 1 der betrokken partijen. Ik kan enkel vaststellen dat het blijkbaar om een vorm van oneerlijke concurrentie ging/gaat, met medewerking en/of -weten van de gemeente. Dit zal wel op wettelijke wijze bewerkstelligd geweest zijn, maar het blijft oneerlijke concurrentie. Wat in een land als Nederland of België niet zou mogen, gezien de hoge belangen die worden gehecht aan begrippen als "democratie" en "vrijemarkteconomie"... En die overeenkomsten, besluiten, of hoe het ook moge noemen zijn er blijkbaar gekomen ten tijde van de vorige eigenaar en het (toenmalige) gemeentebestuur.
En wie een pand koopt heeft het recht om bepaalde zaken te (proberen) wijzigen dacht ik zo. Tenzij dit anders in de koopovereenkomst zou staan (bv. een clausule die bepaald dat er geen andere als de huidige activiteiten in de huidige vorm en proporties toegelaten zijn, zowel nu als in de toekomst), wat in dit geval heel waarschijnlijk niet het geval is. Ik denk ook niet dat de huidige eigenaar iets doet wat niet binnen de grenzen van de wet valt.

Hollowpoint

Berichten: 346
Geregistreerd: 03-10-07
Woonplaats: Fryslan

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:06

Als je het filmpje nog eens wilt zien: http://www.uitzendinggemist.nl zoeken op NOS jeugdjournaal en vervolgens op datum 29-2-2008.

De reaktie van de Burgemeester Sigaar : hij legt het probleem gewoon bij de eigenaar neer, maar hij vergeet echter dat als je op een eiland zit, je heel beperkt bent in je bedrijfsvoering. Je kan je stal volzetten met pony's en paarden, maar als je de mest niet kwijt kunt heb je toch een groot probleem. Je kan het moeilijk met de boot overzetten naar de vaste wal. Koe Hij neemt beide partijen dus niet serieus Clown . Zolang de gemeente de problemen steeds bij de eigenaar neerlegt, wordt het nooit wat.

Eigenaar en gemeente zullen er samen uit moeten komen, anders is Terschelling weer een mooie overdekte caravanstalling rijker. Haha!

Voltigeur

Berichten: 867
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Markegem (West-Vlaanderen) België

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:10

Hollowpoint schreef:
Als je het filmpje nog eens wilt zien: http://www.uitzendinggemist.nl zoeken op NOS jeugdjournaal en vervolgens op datum 29-2-2008.

De reaktie van de Burgemeester Sigaar : hij legt het probleem gewoon bij de eigenaar neer, maar hij vergeet echter dat als je op een eiland zit, je heel beperkt bent in je bedrijfsvoering. Je kan je stal volzetten met pony's en paarden, maar als je de mest niet kwijt kunt heb je toch een groot probleem. Je kan het moeilijk met de boot overzetten naar de vaste wal. Koe Hij neemt beide partijen dus niet serieus Clown . Zolang de gemeente de problemen steeds bij de eigenaar neerlegt, wordt het nooit wat.

Eigenaar en gemeente zullen er samen uit moeten komen, anders is Terschelling weer een mooie overdekte caravanstalling rijker. Haha!

Ja, maar om bepaalde zaken af te spreken en/of te regelen met de vorige eigenaar was de gemeente wel vrij meewerkend blijkbaar. Ik zeg niet dat het zo is, maar het ruikt nogal sterk naar belangenvermenging en/of vriendjespolitiek...

Hollowpoint

Berichten: 346
Geregistreerd: 03-10-07
Woonplaats: Fryslan

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:19

Voltigeur schreef:
Hollowpoint schreef:
Als je het filmpje nog eens wilt zien: http://www.uitzendinggemist.nl zoeken op NOS jeugdjournaal en vervolgens op datum 29-2-2008.

De reaktie van de Burgemeester Sigaar : hij legt het probleem gewoon bij de eigenaar neer, maar hij vergeet echter dat als je op een eiland zit, je heel beperkt bent in je bedrijfsvoering. Je kan je stal volzetten met pony's en paarden, maar als je de mest niet kwijt kunt heb je toch een groot probleem. Je kan het moeilijk met de boot overzetten naar de vaste wal. Koe Hij neemt beide partijen dus niet serieus Clown . Zolang de gemeente de problemen steeds bij de eigenaar neerlegt, wordt het nooit wat.

Eigenaar en gemeente zullen er samen uit moeten komen, anders is Terschelling weer een mooie overdekte caravanstalling rijker. Haha!

Ja, maar om bepaalde zaken af te spreken en/of te regelen met de vorige eigenaar was de gemeente wel vrij meewerkend blijkbaar. Ik zeg niet dat het zo is, maar het ruikt nogal sterk naar belangenvermenging en/of vriendjespolitiek...


Er zit inderdaad een luchtje aan.... Koe

eilander

Berichten: 3247
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 16:01

De vorige eigenaar mocht niks meer of minder dan de huidige eigenaar al doet hij dat misschien wel voorkomen!

Voltigeur

Berichten: 867
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Markegem (West-Vlaanderen) België

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:38

eilander schreef:
De vorige eigenaar mocht niks meer of minder dan de huidige eigenaar al doet hij dat misschien wel voorkomen!

werd zeer objectief geoordeeld door iemand die alle dossiers deskundig Slim en onpartijdig Schijnheilig bestudeerd heeft en verder niks met Ter Schelling Koe noch met paarden Koe te maken heeft...
Clown Haha!

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:48

Voltigeur schreef:
eilander schreef:
De vorige eigenaar mocht niks meer of minder dan de huidige eigenaar al doet hij dat misschien wel voorkomen!

werd zeer objectief geoordeeld door iemand die alle dossiers deskundig Slim en onpartijdig Schijnheilig bestudeerd heeft en verder niks met Ter Schelling Koe noch met paarden Koe te maken heeft...
Clown Haha!


Zeg Voltigeur, waar is dit nou weer voor nodig dan? Jij had het een paar reacties eerder nog over fatsoenlijk zijn...

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:50

Mijngodzeg Scheve mond
Uitzending gezien..
''Ik wou dat ik zoveel geld had''

Uhm ja je hebt wel paarden, je hebt een paar jaar terug een manege gekocht, maar je kan geen 1 instructise betalen Nors opkijken

Oja en je gebruikt de stallen en rijbak ook niet voor andere mensen waar je dus geld mee kunt verdienen Pling

Wat een belachelijk persoon

bobbymp

Berichten: 1270
Geregistreerd: 25-08-06
Woonplaats: terschelling

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:13

hahahah uch!!

nee de pensiongasten(waaronder ikzelf,zei de gek)zijn doodlek ''eruit''gezet.....het was nog de enigst pensionstal,de andere die er eerder was,was van de ouders van jelte(de manege eigenaar)en is nu in gebruik als tractor stalling...

dus dan sta je met je paard op straat.....na veel gezoek en advertenties gezet te hebben hebben veel toch nog een plekje gevonden,achter in een oud schuurtje ofzo....maar niet eens iedereen!!

ja dan loop je toch inkomsten mis.....anders had hij nu iig nog ong 10 pensionklanten....

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:28

En daar kun je vast geen instructise van betalen Knipoog
Volgens mij gelooft ie zichzelf ook nog.. Nagelbijten / Gniffelen