Terschelling zit zonder paardrijlessen

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:07

Haha!! Komt het op tv!! ik wist helemaal niet de kindertjes een actiegroep opgericht hadden maar ik vind het een fantastisch streven. Hopelijk levert het ook iets op, zowel voor de kindjes als voor de kinderponies die daar in dat prutlandje staan te niksen. Die willen heel graag weer lekker een buitenritje maken met een kindje op hun rug.

Daarnaast kan ik het alleen maar eens zijn met wat Bobbymp, [***] en Eilander zeggen: de mensen wisten wat ze kochten, zijn niet echte paardenliefhebbers te noemen en maken op deze manier de aanwas van jonge ruiters op Terschelling grotendeels onmogelijk.

Ik vind het heel jammer allemaal. Zeker omdat er ooit wel mensen zijn geweest die de manege wel aardig draaiend hadden. Voor mij een teken dat het wel rendabel zou kunnen zijn mits je inderdaad hard wil werken, zelf instructie doet en hart voor de zaak en de paarden hebt.

J0sef1entje

Berichten: 581
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Terschelling

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:36

Tjonge, als ik dit allemaal lees komt het toch een heel klein beetje bij mij op..........zouden wij het beter hebben kunnen doen? Wij hebben destijd nl ook overwogen deze manege te kopen omdat wij graag op Terschelling wilden gaan wonen. Ik weet dat het toch wel een lopend bedrijf is geweest, dat zou het toch weer moeten kunnen worden?

Jammer vind ik het wel dat deze manega gaat sluiten, we gaan er nl per 1 mei vlak bij wonen en ik had er graag zelf weer willen gaan lessen.

soesita

Berichten: 5184
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 20:44

Wat ik niet geheel begrijp: hoe is het mogelijk dat zij, als enig toegelaten manegebedrijf, enkel rechten hebben en geen plichten? Met zo'n monopolie zou je er toch van mogen uitgaan dat ze dan ook verplicht zijn om een bepaald lesaanbod te bieden. Frusty

ibouma

Berichten: 619
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: drenthe

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 21:42

eilander schreef:
Amen....

idd AMEN!

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:50

Nu lees ik ook anders verhalen, de andere kant van het verhaal dus wat mensen van dichtbij ervaren.

Tja, dan is het logisch dat de kinderen ed gaan protesteren

J0sef1entje

Berichten: 581
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Terschelling

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 00:29

Wat ik niet begrijp is dat er (volgens het filmpje) dus blijkbaar wèl paarden zijn, er is een bruikbare bak, het enige wat nog ontbreekt om lessen te kunnen geven is een instructeur! Waarom dan geen lessen geven? Dan komt er tenminste nog iets van geld binnen. Het vinden van een instructeur hoeft toch niet zó moeilijk te zijn. Ik vind het stoppen met lesgeven terwijl alle faciliteiten op één na er zijn toch rieken naar chantage.

spekkiejnfu

Berichten: 1366
Geregistreerd: 07-01-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 00:42

hmm.. dat is de beste manege van terschelling? ik vraag me af waarom hij dan wil stoppen terwijl er zoveel kinderen zijn (zeker in vakanties) die daar komen rijden..

J0sef1entje

Berichten: 581
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Terschelling

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 00:44

Nee dat is de énige manege van Terschelling

spekkiejnfu

Berichten: 1366
Geregistreerd: 07-01-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 00:46

hmm.. maar hoe zit dat dan met al die andere paardenbedrijven? waarom zijn die dan té beroerd paardrijlessen te gaan geven? want voor paardenverhuur zijn er genoeg.. toch?

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 00:48

Geen bak misschien? Knipoog
Overigens zijn er wel paardenverhuren, maar volgens mij niet met genoeg paarden voor lessen

J0sef1entje

Berichten: 581
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Terschelling

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 00:52

Ja de bak is er wel, op het filmpje zag je de kinders in de bak lopen. En in het verhaaltje van de eigenaars staat dat ze er zelfs een nieuwe bodem in hebben laten leggen

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 00:55

Ik heb het over de vraag van spekkjienfu Tong uitsteken
Die heeft het over de paardenverhuren.

spekkiejnfu

Berichten: 1366
Geregistreerd: 07-01-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 01:03

x_Marr schreef:
Ik heb het over de vraag van spekkjienfu Tong uitsteken
Die heeft het over de paardenverhuren.


niet specifiek.. meer over dat die mensen mét paardenverhuur, wat ik aanneem, ook een bak hebben wáár ze dus manegelessen zouden kunnen geven? of zit ik nu in een hele verkeerde richting te kijken? (overigens heb ik bij veel van die bedrijven ritten gemaakt en vond ik de enige nette, verzorgde stal met leuke ritten manege Terschelling Knipoog en zal ik het uitermate jammer vinden als ik dit jaar ergens anders moet rijden Knipoog )

J0sef1entje

Berichten: 581
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Terschelling

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 01:34

Er is zijn zover ik weet nog twee andere (buiten)rijbakken op Terschelling, in Formerum bij de Prairie en daar vlak tegenover bij de Rijvereniging. De paardenverhuurders hebben geen rijbakken. De gemeente heeft ook ooit gezegd dat er maar één manege op Terschelling mag zijn. (zie verhaaltje van eigenaars) Dat betekent dat de paardenverhuurders geen lessen kunnen geven.
Ik vind het ontzettend jammer dat de manege de lessen gestopt heeft.Dat kun je toch eigenlijk niet doen als manegebedrijf zijnde, dat moet eigenlijk pas de laatste maatregel voor het faillisement zijn. En niet gebruikt worden als pressiemiddel bij de gemeente.

spekkiejnfu

Berichten: 1366
Geregistreerd: 07-01-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 02:29

oooo.. vandaar! blijft trouwens wel de paardenverhuur van manege Terschelling? of stopt dat ook?

Voltigeur

Berichten: 867
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Markegem (West-Vlaanderen) België

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 04:38

Ik ga hier niemand gelijk of ongelijk geven, daarvoor ken ik de situatie (en vooral de Nederlandse wetgeving) te weinig.
Of die paarden al dan niet goed onderhouden zijn weet ik ook niet.
Maar wat menigeen hier uit het oog dreigt te verliezen is dat naast "het leuke" en "het voldoening gevende" element ook een financieel element een rol speelt in het uitbaten van een zaak...
Ik zou ook liever een zaak hebben waar ik kan van leven (en het liefste nog een flinke euro aan over houd). Waarom heeft de vorige eigenaar trouwens de zaak van de hand gedaan? Misschien omdat de boekhoudkundige cijfers de verkeerde kant begonnen op te gaan? Ik zeg niet dàt het zo is, maar het zou best wel eens kunnen, hé.

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 10:49

Zelfde idee - hoe je het ook wendt of keert, de eigenaar heeft het bedrijf gekocht, het is zíjn bedrijf, híj moet er van leven. Ook al zou hij er caravans in willen zetten..

Voltigeur

Berichten: 867
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Markegem (West-Vlaanderen) België

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:39

Kendra schreef:
Zelfde idee - hoe je het ook wendt of keert, de eigenaar heeft het bedrijf gekocht, het is zíjn bedrijf, híj moet er van leven. Ook al zou hij er caravans in willen zetten..

Inderdaad. Of het leuk is voor de plaatselijke kinderen is natuurlijk een andere zaak. Maar ik denk dat dat het minste van zijn zorgen is... Feit is dat ie een rendabel bedrijf wil.
Kijk, ik heb effe een beetje gegoogled:
Aantal inwoners: 4.698 (1 januari 2007). (officieel cijfer van de site terschelling.nl)
Hoeveel van die 4.698 inwoners zijn kinderen? En hoeveel vallen binnen de leeftijdscategorie waarover sprake voor rijlessen? En hoeveel daarvan willen/mogen ook effectief rijlessen nemen? Ik denk dat het om een zéér klein aantal gaat. De huidige eigenaar wil van zijn zaak leven (een hotel) en de inkomsten daarvan zullen heus niet van de lokale bevolking komen, maar eerder van buiten het eilandje. Een hotel runnen vraagt veel werk en tijd (een meer als voltijdse dagtaak) en dat er geen tijd meer over is om er een (ev. kleine) manege bij te runnen begrijp ik ook volkomen. Als je iemand in dienst moet nemen die het voor jou doet en die gaat bijvoorbeeld 1250 euro netto per maand verdienen, dan moet je om een 0-operatie te hebben (dus nog geen winst) minimum 2 tot 3 maal zoveel aan inkomsten hebben (want zoveel kost een personeelslid aan een baas). En dan heb ik het enkel over het loon, daarbij komen nog eens de kosten van piste-onderhoud, krachtvoer, ruwvoer, stro, hoefsmid, dierenarts, etc.
Tel alles maar eens op en bekijk dan nog eens het standpunt van die eigenaar...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34762
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:44

Vind het dan wel vreemd dat het dan op het naastgelegen -en veeel kleinere- Vlieland wel uitkan, rijles aan de eilandjeugd en inzet van paarden voor begeleide buitenritten aan badgasten. Maar wellicht zit het verschil hem er wel in dat die manege gerund wordt door paardenmensen?

Voltigeur

Berichten: 867
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Markegem (West-Vlaanderen) België

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:50

SusanH schreef:
Vind het dan wel vreemd dat het dan op het naastgelegen -en veeel kleinere- Vlieland wel uitkan, rijles aan de eilandjeugd en inzet van paarden voor begeleide buitenritten aan badgasten. Maar wellicht zit het verschil hem er wel in dat die manege gerund wordt door paardenmensen?

En niet iedereen stelt ook dezelfde prioriteiten, hé.

eilander

Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 13:26

Voltigeur schreef:
Kendra schreef:
Zelfde idee - hoe je het ook wendt of keert, de eigenaar heeft het bedrijf gekocht, het is zíjn bedrijf, híj moet er van leven. Ook al zou hij er caravans in willen zetten..

Inderdaad. Of het leuk is voor de plaatselijke kinderen is natuurlijk een andere zaak. Maar ik denk dat dat het minste van zijn zorgen is... Feit is dat ie een rendabel bedrijf wil.
Kijk, ik heb effe een beetje gegoogled:
Aantal inwoners: 4.698 (1 januari 2007). (officieel cijfer van de site terschelling.nl)
Hoeveel van die 4.698 inwoners zijn kinderen? En hoeveel vallen binnen de leeftijdscategorie waarover sprake voor rijlessen? En hoeveel daarvan willen/mogen ook effectief rijlessen nemen? Ik denk dat het om een zéér klein aantal gaat. De huidige eigenaar wil van zijn zaak leven (een hotel) en de inkomsten daarvan zullen heus niet van de lokale bevolking komen, maar eerder van buiten het eilandje. Een hotel runnen vraagt veel werk en tijd (een meer als voltijdse dagtaak) en dat er geen tijd meer over is om er een (ev. kleine) manege bij te runnen begrijp ik ook volkomen. Als je iemand in dienst moet nemen die het voor jou doet en die gaat bijvoorbeeld 1250 euro netto per maand verdienen, dan moet je om een 0-operatie te hebben (dus nog geen winst) minimum 2 tot 3 maal zoveel aan inkomsten hebben (want zoveel kost een personeelslid aan een baas). En dan heb ik het enkel over het loon, daarbij komen nog eens de kosten van piste-onderhoud, krachtvoer, ruwvoer, stro, hoefsmid, dierenarts, etc.
Tel alles maar eens op en bekijk dan nog eens het standpunt van die eigenaar...

Eigenaar wist wat hij kocht!
Wist ook dat de hoofdactiviteit manege MOEST blijven!
Hij geeft nu gemeente de schuld voor het "op slot " zetten van zijn bedrijf en dat hij tegen gewerkt zou worden.
Hij heeft het zichzelf allemaal aangedaan.
Mensen die jaren lang trouwe pensionklant bij je zijn geweest zonder pardon op straat zetten.
Er zijn de afgelopen winters paarden geweest die hierdoor genootzaakt waren om de winter in een koud of nat land door te brengen wegens stallings tekort.
Meneer heeft een manege vol lege boxen.
Hij kon huurprijzen vragen die hij wou(kale box huur).Hij weigert gewoon.
Hij heeft alle lessen stop gezet om zogenaamd alles op orde te krijgen.
Vervolgens zet hij na een paar jaar een advertentie dat ze weer van start gaan met lessen en krijgt daar vervolgens maar door een kleine 20 mensen reactie op.
Vind je dat gek????
Moeten wij nu blij lachend doen alsof er niks gebeurd is????
Moeten wij blij zijn dat er diverse paarden de winter buiten door brengen.
Vervolgens klaagt hij over valse concurentie omdat er een aantal mensen zijn die hun eigen stalletje achter het huis hebben.Wat wil je dat we daarmee doen???
De kantine die ten bate vd manege hoort te draaien is ook zo n verhaal.
Heb je s zomers een keuring (Groningers ,KWPNers en Friezen)moeten de keurmeesters ergens anders hun lunch eten omdat meneer daar geen trek aan heeft.
Wedstrijden....is de kantine gesloten(maar voor de wekelijkse kerkdienst gaat ie wel open)
Als hij DAADWERKELIJK(een veel gebruikt woord van meneer zelf)een manege zou willen zou hij de handen uit de mouwen moeten steken maar daar zit m nou net het probleem.

Ik heb een aantal jaren daar op de manege gewerkt voordat de rijhal er stond.
Wij begonnen s morgens om 9 uur met de eerste buitenrit.
De 1 uurs ritten waren voor beginners de 2 uurs ritten voor gevorderden (over strand)
S morgens vertrokken er 3 buitenritten(2x 1uur en 1x 2uur)Tegelijkertijd waren er lessen en er liepen ook ponykampen doorheen.S middags van hetzelfde.
S avonds waren er nachtritten en 1x per week een dagtocht.
Ja ,dat was echt keihard werken maar leuk en gezellig en daardoor kon toen de binnenmanege gerealiseerd worden.
Ik weet zeker dat er weer zo n goed draaiend bedrijf zou kunnen zijn en oke je wordt er niet rijk van maar je verdient wel een boterham.

De eigenaar nu zeurt over zijn landje wat is afgepakt en dat hij nu zo ver moet lopen om zijn paarden op te halen!!
Die landjes zijn nog steeds dezelfde als 15 jaar geleden ,ik zie het probleem niet.
Laat het 400 meter lopen zijn.
Verder heeft hij nog 20 Ha verder op het eiland dus voor graswinning genoeg.

Nee ,praat me er niet van!!!!

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 16:30

Situatie kan veranderd zijn, regels voor het hebben van een
manege ook. En de daarbij gepaard gaande investeringen/kosten. In 15 jaar is er zeer veel veranderd op gebied van wetgeving wat betreft milieu, maar ook wat betreft veiligheids eisen.

Deze zomer is bijvoorbeeld een kleine manege hier in de buurt er ook mee gestopt lessen te geven. De manege werd gedraaid door een boerenzoon die zelf paardenliefhebber/ruiter is, en was gevestigd op het familie erf. Toch kon ook dat niet meer uit.
Steeds maar stijgende prijzen van de verzekering in combinatie met de verplichting gediplomeerde instructructie in dienst te hebben (dus niet de rijervaring, kennis en overdracht maar de diploma's zijn van belang) en natuurlijk nog het levensonderhoud van de pony's en paarden en bijkomende kosten. Grote lesgroepen (8 tot 10 in een uur?) wilde hij niet... (instructie per uur is ook niet goedkoop) Hij heeft nu alleen nog pensionstalling/opfok en mensen kunnen de bak afhuren om te rijden en/of les te krijgen van hun eigen priv'e-instructeur. De klanten zijn "gedwongen" overgestapt naar grotere maneges in de buurt.

Tja, en als je het hele verhaal leest wat deze mensen op Terschelling schrijven, met de knelpunten waar ze tegenaan lopen, kun je het dan een ondernemer kwalijk nemen dat ze het niet meer zien zitten? Er zitten grote investeringen aan te komen en die moeten zich wel weer terug kunnen verdienen anders moet je het geld er niet in stoppen...

Je zit op een eiland. Zomers bij mooi weer heel mooi verdienen met de vele toeristen die buitenritten willen maken (maar er zijn meer verhuurbedrijven heb ik begrepen (geen instructeurs nodig, alleen begeleiders), maar buiten het seizoen maar een klein % paardrijdende bewoners, waarvan een deel ook nog eigen paarden hebben, gestald bij huis, op pensionstalling etc. (wordt ook genoemd) de mensen met eigen paarden rijden vaak bij de rijvereniging. Dus ook minder lesklanten. (Die RV heeft wel instructie blijkbaar?) en bij te weinig lesklanten is de exploitatie van mangelessen onrendabel. (kosten onderhoud paarden gaat door, vaste lasten manegegebouw en terreinen en evt. loonkosten instructeur en verzorgend personeel)

Nu heeft de manege het probleem van geen gediplomeerde instructeur en te weinig klanten om iemand daarvoor naar het eiland te laten komen. Is er niet een mogelijkheid samen te werken met de rijvereniging wat betreft instructie? Moet er pers'e een instructeur van vaste land komen, of kan men toe met plaatselijke ruiters en instructeurs, die eventueel een aanvullende commandantencursus (ORUN niveau 1) volgen om aan de vereiste papieren te komen?

Men is land kwijt geraak met daarop de mestopslag- en andere rechten. Dat vergt nieuwe investeringen, kost meer tijd en werk en levert praktische problemen op...
Het gebouw is aan verbetering toe (nieuw dak) de huisvesting is niet meer van deze tijd en de schaal te klein om er kosten er uit te halen.
De prijzen voor pensionstalling zitten aan hun plafond in verband met concurrentie met andere pensionstallingen. Dus kunnen niet meer stijgen om op die manier wat terug te verdienen.

Mensen hier die denken dat het onzin is moeten niet vergeten dat deze manege voor die mensen een bron van inkomen moet zijn. Het is geen bijverdienste naast een andere baan maar moet een gezin in levensonderhoud voorzien naast alles vaste lasten die betaald moeten worden... En dan het hele jaar door, want die hypotheek stopt niet in de wintermaanden als de toeristen weg zijn. en het onderhoud van de paarden en pony's ook niet...

Het is altijd makkelijk praten over andermans kosten, maar ik neem aan dat deze mensen alles financieel aardig goed op een rijtje hebben gezet om een en ander op financieel gebied ook goed te kunnen onderbouwen...

eilander

Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 18:56

Je weet nog niet half wat er speelt.
Ik kan een heel eind met je mee gaan en de problemen die je beschrijft ga ik ook in mee maar je weet nog niet een fraktie van wat hier speelt.

Anoniem

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 19:18

Yvonnelind schreef:
Jammer dat zo iemand de kans heeft gekregen om zo'n superleuk bedrijf (niet qua wat het oplevert aan financien misschien, maar wel qua werk en voldoening voor veel mensen) over te nemen...

Die chantage naar degemeente toe (ik wil mijn alleenrecht op een manege op dit eiland alleen opgeven als ik een x aantal kamers erbij krijg) vind ik ook bespottelijk en ik begrijp de gemeente best dat ze daar geen gehoor aan geven. Ik neem aan dat hij wist wat hij kocht, toch? Jammer dat de paarden en de kinderen op het eiland weer de dupe zijn van zoiets.


Bingo.

Voltigeur

Berichten: 867
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Markegem (West-Vlaanderen) België

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:33

Voor wat ik kan opmaken uit bepaalde reacties is de huidige eigenaar waarschijnlijk niet van Ter Schelling, maar komt hij van buitenaf. En ik kan mij niet van de indruk onttrekken (ik kan de bal misslaan) dat het de man òòk niet echt makkelijk gemaakt geweest is. Dat de "eilanders" niet echt op een overname van een buitenstaander zaten te wachten...
En dat wij nog geen fractie weten van wat er speelt zal wel waar zijn, maar ik heb ook niet de indruk dat de weinige informatie die doorsijpelt echt uit objectieve kringen komt.