Terschelling zit zonder paardrijlessen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 15:11

http://www.bokt.nl
Nieuwsredactie


Vanavond komt in de serie Dwars, onderdeel van het NOS jeugdjournaal, een item over de Manege Terschelling.
Er wordt gesproken met de eigenaar van de manege, beleidsmedewerkers van het gemeentehuis en met kinderen die graag pony willen rijden, van de actiegroep: 'Wij eisen paardrijles'.

De kinderen zijn boos omdat ze nu al anderhalf jaar lang geen paardrijles meer kunnen krijgen. Er is op Terschelling maar 1 manege. Deze is gestopt met de kinderrijlessen, en om dat op te lossen zijn de kinderen een actie begonnen in de hoop om toch weer paardrijlessen te kunnen volgen.

De eigenaar van Manege Terschelling is van plan een uitbreiding van het hotel te bekostigen in combinatie met een activiteitencentrum. Daarvoor wil hij de manegebestemming opgeven.

Hierdoor voelen de kinderen zonder eigen paard of pony zich gedupeerd, en hopen mede door hun actie 'Wij eisen paardrijles' alsnog de lessen terug te krijgen.

Klik hier voor verdere uitleg van de situatie en de toekomstplannen, geschreven door de manege-eigenaar.

NOS Jeugdjournaal, vanavond om 17.10 en 18:45 op Nederland 3.

Moontje1991

Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-01-08

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:15

Dat vind ik nog eens een goede actie. Maar weet iemand of er geen neiuwe manege is omdat er niemand bereidt is daar zijn manege te plaatsen of omdat de gemeente niet bereidt is toestemming te geven? (Bij mij in het dorp weigerden de gemeente namelijk toesteming te geven omdat ze vonden dat het geen toeristise doeleinden had)

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:18

Ik dacht dat laatste Ramona_T... dacht het ergens gelezen te hebben..

Belachelijk hoor, zijn volgens mij zoveel paardenliefhebbers daar..

Moontje1991

Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-01-08

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:28

Alls het klopt wat je zegt x_Marr dan vindt ik het een vreemde zaak. Wat ik dan denk is dat het om het aantrekken van toerisme gaat. terwijl een manege ook toerisme aantrekt en zekker waneer het op een mooie plaats is. Terschelling is prima om paard te rijden. Dus met een manege trekken ze het paardrijdende volk aan. En daar is toch niks mis mee? alls ze zouden zeggen we hebben all 10 maneges en we willen er geen een meer bij zou ik dat begrijpen. Maar geen enkele manege vindt ik vrij onbegrijpelijk. Hopelijk gaat de actie iets terweeg brengen

Dorus

Berichten: 13230
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:54

Hebben jullie het bestand gelezen waar naar verwezen wordt?
Ik ben op een gegeven moment afgehaakt omdat het vrij lang is, maar ik maak er wel uit op de de huidige eigenaren van de manege wel willen, maar niet kunnen. Grofweg hebben ze de keus tussen geen manegelessen geven of failliet gaan. Welke zou jij kiezen?

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:56

Goh, wat hebben de ensen van de manege alles goed duidelijk en uitgebreid op papier gezet...
Ik hoop dat de acties effect hebben en ze gehoor vinden voor hun knelpunten zodat er meegedacht in plaats van tegengewerkt wordt en de eilanders weer kunnen lessen...

Moontje1991

Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-01-08

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 16:01

Ik zeg ook zekker niet dat ze niet willen. ik vroeg of er onder de overige bevolking die er zekker is geen animo voor is. En ik heb ook nadrukelijk gezegd in mijn 2de post dat ik het zeer vreemd vindt dat de gemeente geen medewerking verleent.
Falona schreef:
Hebben jullie het bestand gelezen waar naar verwezen wordt?
Ik ben op een gegeven moment afgehaakt omdat het vrij lang is, maar ik maak er wel uit op de de huidige eigenaren van de manege wel willen, maar niet kunnen. Grofweg hebben ze de keus tussen geen manegelessen geven of failliet gaan. Welke zou jij kiezen?

Otex

Berichten: 116
Geregistreerd: 26-11-06
Woonplaats: enschede

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 17:04

belachelijk iedereen moet de mogelijkheid hebben te kunnen paardrijden op elk eiland moet een manege zijn

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 17:22

Vind het belachelijk dat die kinderlessen gestopt zijn, juist voor de kids is het erg leuk om te mogen paardrijden

annastasia

Berichten: 9281
Geregistreerd: 04-03-07

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 17:27

MSQuincyTE schreef:
Vind het belachelijk dat die kinderlessen gestopt zijn, juist voor de kids is het erg leuk om te mogen paardrijden


Misschien ook handig om de tekst die de eigenaren hebben geschreven te lezen, en anders in ieder geval een gedeelte ervan.
Hieruit blijkt dat ze eigenlijk aan alle kanten worden tegengewerkt. Door de gemeente, de regelgeving van de overheid hun eigen buren etc etc.

Liselot

Berichten: 32204
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 17:33

ik had net ff een vriendin van me aan de telefoon, zij heeft daar een halfjaar gewerkt en dacht dat zij het wel leuk vond om te zien.
zij zegt dat ze liever heeft dat de manege falliet gaat en de eigenaren met iets anders beginnen. het schijnt dat de paarden er errug slecht bij staan en dat ze zelfs al bezeig zijn met de DB...
dus als ik dat zo hoor vind ik het helemaal niet zo erg. wel sneu voor de kinders

bobbymp

Berichten: 1270
Geregistreerd: 25-08-06
Woonplaats: terschelling

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 17:39

heb er zelf ook gewerkt en ben het met mijn ex collega's eens en zou ook het liefst willen zien dat de manege door een andere eigenaar verder zou worden opgebouwd,degene die er nu in zit heeft niks met paarden en gaat alleen maar voor het hotel wat erbij zit....prima,maar zorg dan wel dat je iemand hebt die de paarden wel willen doen!!!
ze staan er nu idd erg slecht bij en er word niks mee gedaan.
in april moeten er weer gasten op....nou mij lijkt dat dus ruitertjes rapen....maar ja wie zijn wij....wij weten niks van paarden!!!

juniper

Berichten: 1582
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 17:41

Ik heb het stuk gelezen en ik vond het heel interesant. Ik snapte niet alles, maar ik haalde er ook uit wat Falona zegt, lessen geven is op dit moment niet mogelijk.
Ik ga vanavond dat jeugdjournaal eens kijken, ik ben wel benieuwd.
Ik snap trouwens niet dat eilandbewoners met eigen paarden hier niet op inspringen en zelf paardrijles gaan geven. Dat lijkt mij juist vrij logisch.

bobbymp

Berichten: 1270
Geregistreerd: 25-08-06
Woonplaats: terschelling

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 17:44

kon het allemaal maar zo ff.....
er word heel veel gedaan om het paardrijden op terschelling voor de jeugd nog leuk te maken,maar als je al niet op les kunt...houd het snel op
de ponyclub is begonnen om beginnende kinderen de kans te geven om te leren paardrijden,de pony's van de andere leden worden gebruikt en overal worden pony's weggehaald,maar niet iedereen is in gelegenheid om een pony te regelen....

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 18:16

Met de ponyclub bedoel je de prairie? Lachen
Kunnen dan gelukkig de kleintjes wel lesjes krijgen..

Ilsemarie

Berichten: 6849
Geregistreerd: 16-12-04
Woonplaats: Haren (gn)

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 18:18

goed plan van de kids, op een eiland zit je toch vaak wat geïsoleerd en naar een eiland verderop paardrijden lijkt me ook geen goed idee! En als er zoveel kids zijn die willen dan zal het voor die eigenaar vast ook geen verlies draaien Knipoog

Anoniem

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 18:21

Misschien even handig om de volgende passage uit de uitleg van de eigenaar te lezen, waarin duidelijk wordt wat hij écht wil en met welke intentie hij het pand heeft gekocht.


Citaat:
- 7.2 Een nieuwe hoofdfunctie, een tweede manege

Het heeft niet onze voorkeur, maar met scenario 7.1 in ons achterhoofd zou het voor het eiland alsnog een betere optie zijn om een tweede manege toe te staan op Terschelling en onze manege alleen in de zin van manege te laten voortbestaan als overdekte mogelijkheid om paard te rijden in de winter. Wanneer de gemeente zoals zij zegt planologisch ECHT niet anders kan willen wij deze rechten wel opgeven om paardrijlessen op een ander gedeelte van Terschelling mogelijk te maken voor ondernemers die daar blijkbaar nog brood in zien. Wij zouden ons vastgestelde recht als enige manege op het eiland te mogen bestaan echter alleen opgeven wanneer daar een aanzienlijke uitbreiding van hotelkamers tegenover staat en ook andere activiteiten in de binnenbak worden toegestaan. Wij vinden dat ook wij recht hebben op een gezond bedrijf en vinden dat dit geen onredelijke eis is voor het opgeven van onze belangrijkste rechten. De manege zou langzaam worden omgevormd tot een bedrijf met veel meer activiteiten op sportief gebied en zou zo ook in het bestemmingsplan moeten komen te staan. Het hotel zou een officiële horecabestemming moeten krijgen met voldoende uitbreidingsmogelijkheden voor de toekomst.



De paarden staan idd dag en nacht buiten in een prutland, ook met de storm, jong en oud. Daar schijnt de dierenbescherming idd mee bezig te zijn, maar of dat waar is weet ik niet. Ik denk niet dat ze er veel aan kunnen doen als er een pak kuil en water bij staat.
Overigens zijn ze sinds ingang met dit jaar ook met de pensionstal gestopt (dus geen box meer te huur op het eiland), dus de boxen staan leeg en de paarden buiten.

eilander

Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 18:29

annastasia schreef:
MSQuincyTE schreef:
Vind het belachelijk dat die kinderlessen gestopt zijn, juist voor de kids is het erg leuk om te mogen paardrijden


Misschien ook handig om de tekst die de eigenaren hebben geschreven te lezen, en anders in ieder geval een gedeelte ervan.
Hieruit blijkt dat ze eigenlijk aan alle kanten worden tegengewerkt. Door de gemeente, de regelgeving van de overheid hun eigen buren etc etc.

Een groot fantastish verhaal!!!
Ze wisten wat ze kochten en het enige wat waar is is dat de buren nou niet erg meewerken(ex eigenaar )Deze heeft een grote vinger in de pap met hoe het nu gesteld is met de manege maar gemeente en overheid treft geen enkele blaam!
De huidige eigenaar is te beroerd om een mestvork ter hand te nemen ,paarden te voeren en zich te verdiepen in het wezen paard.
Het enige wat hij eigenlijk wil is slapend rijk worden.

eilander

Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 18:30

Amen....

Jonge_Monte

Berichten: 532
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: Delft

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 18:43

Zo dan Verward
Tja een manege bezitten is hard werken, dus echt niet slapen. Knipoog
En een grote verantwoordeijkheid voor je dieren.

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 18:45

nou als ik daar woonde en ik had wat centen zou er toch wel een manege komen, als er zoveel kinderen willen rijden big money Geld, geld!

Jonge_Monte

Berichten: 532
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: Delft

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 18:53

Uhm Big money
Eerder keihard werken, maar wel leuk Knipoog
Lijkt mij wel heerlijk, en ken de klappen van de zweep. Nagelbijten / Gniffelen
Helaas heb ik er geen geld voor.
Verward

Rixt95
Berichten: 217
Geregistreerd: 25-02-08
Woonplaats: Gorredijk, Friesland

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 18:57

Jah, Dát is toch onzin. Al die kinderen gaan naar één manege omdat er maar één is ... en dan stop die er mee !!!
Kids Ga Vooral Door !!!

Liefs Rixt Bloos

eilander

Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Terschelling

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:03

Nelleke1 schreef:
nou als ik daar woonde en ik had wat centen zou er toch wel een manege komen, als er zoveel kinderen willen rijden big money Geld, geld!

dream on...

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Terschelling zit zonder paardrijlessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:06

Jammer dat zo iemand de kans heeft gekregen om zo'n superleuk bedrijf (niet qua wat het oplevert aan financien misschien, maar wel qua werk en voldoening voor veel mensen) over te nemen...

Die chantage naar degemeente toe (ik wil mijn alleenrecht op een manege op dit eiland alleen opgeven als ik een x aantal kamers erbij krijg) vind ik ook bespottelijk en ik begrijp de gemeente best dat ze daar geen gehoor aan geven. Ik neem aan dat hij wist wat hij kocht, toch? Jammer dat de paarden en de kinderen op het eiland weer de dupe zijn van zoiets.