Paardenmeisjes vaak op ‘risicorit’ in de polder

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Paardenmeisjes vaak op ‘risicorit’ in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 14:41

http://www.ad.nl/rotterdam/drechtsteden ... older.html
ad.nl


De familie Brand die vlakbij de plek woont waar gisteren een tienjarig meisje van haar paard viel, ziet het aantal ruiters in het Dordtse buitengebied explosief toenemen.

Irene Brand wijst op het erf van haar boerderij aan de Oude Veerweg naar de polder waar het aantal paardenstallen groeit. ,,Het is allemaal paarden, paarden. Dan komen die meiden ook de polder in, natuurlijk.’’

Volgens haar beseffen veel paardenmeisjes onvoldoende wat de risico’s zijn van een buitenrit. ,,Je ziet zóveel jonge ruiters rijden in de Biesbosch, maar vanaf een afstand zie je al dat ze onzeker zijn. Ze verstijven als het verkeer ze passeert. Die auto’s rijden snel. ‘Ho, ho’, roepen die ruiters dan, bang. Die onzekerheid is natuurlijk gevaarlijk.’’

Ook manegehoudster Marijke van de Mijl ziet dat de paardensport in Dordrecht enorm groeit. Zij waarschuwt dat onervaren jonge ruiters niet te lichtzinnig over een buitenrit moeten denken. ,,Ze vergeten wat er kan gebeuren. Een paard blijft een ‘vluchtdier’. Zeg nooit: ‘Die van mij schrikt niet’.’’

De verkeerssituatie op de Oude Veerweg is volgens Van de Mijl voor ruiters rampzalig. ,,Het is een hel. Auto’s rijden er hard en houden totaal geen rekening met de ruiters.’’

Polderbewoonster Irene Brand kon gisteren alleen maar gissen naar de oorzaak van de dramatische val van de tienjarige amazone. Ze zijn mogelijk geschrokken van takken die langs het bospad lagen, denkt zij. ,,Het meisje ging nèt met haar paard vanaf de Oude Veerweg het bos in, maar ze koos voor het pad waar allemaal takken liggen. Ik dacht nog: ‘Wat doe je daar?’ Ik vond het niets..’’

Brand heeft de moeder van het zwaargewonde meisje bijgestaan in afwachting van de traumahelikopter. De moeder was wanhopig: ,,’Ik ben de hele tijd aan het bidden’, zei ze.’’

Liesbeth Brand (17) ontfermde zich ondertussen over de op hol geslagen schimmel die een paar honderd meter verderop stilstond. De teugels waren gebroken.

Verwant artikel:

[VN] 10-Jarig meisje ernstig gewond na val van paard

Mieke_Cunna

Berichten: 2633
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Paardenmeisjes vaak op ‘risicorit’ in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:53

Herkenbaar! Toen ik nog regelmatig met edel het bos in ging kwam ik soms meiden tegen die duidelijk niet wisten wat ze deden. Gevaarlijke situaties leverde dat op als ik rechts ging en hun links maar hun pony ook rechts wou aangezien dat de kant van huis op was.
Ik hoop dat het 10 jarige meisje verder geheel zal genezen. Vreselijk zeg.

piecon

Berichten: 1258
Geregistreerd: 12-03-07

Re: Paardenmeisjes vaak op ‘risicorit’ in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:55

Hoe moet je dit nou oplossen... Ik denk dat de ouders meer toezicht moeten houden. Bovendien denk ik dat het geen overbodige luxe is een ruiterbewijs te halen. De meiden kunnen altijd nog in de wei rijden. Ik denk dat ze het gevaar teveel onderschatten. Dat de auto's meer rekening met de paarden moeten houden klopt, maar als dat in de praktijk niet gebeurd zal je er toch mee om moeten weten te gaan. Moeilijke zaak.

Jasmijn76

Berichten: 3236
Geregistreerd: 01-09-04

Re: Paardenmeisjes vaak op ‘risicorit’ in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:00

piecon schreef:
Hoe moet je dit nou oplossen... Ik denk dat de ouders meer toezicht moeten houden. Bovendien denk ik dat het geen overbodige luxe is een ruiterbewijs te halen. De meiden kunnen altijd nog in de wei rijden. Ik denk dat ze het gevaar teveel onderschatten. Dat de auto's meer rekening met de paarden moeten houden klopt, maar als dat in de praktijk niet gebeurd zal je er toch mee om moeten weten te gaan. Moeilijke zaak.


ben het helemaal met je eens..maar een paar ruiterpaden en wat borden op de weg voor automobilisten te waarschuwen zou ook geen kwaad kunnen...je kan tegenwoordig toch nergens meer fatsoenlijk buiten rijden als je in de randstad woont(of in de stad)...voor fietsers doen ze tenslotte ook aparte paden aanleggen met 1000 en 1 borden...maar ruiters worden maar op de weg gegooid...hier zou de overheid eens wat aan moeten doen

Anoniem

Re: Paardenmeisjes vaak op ‘risicorit’ in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:03

Ik denk dat als mensen wat meer respect voor elkaar hebben (autobestuurders voor ruiters en ruiters voor auto's) dan is het allemaal een stuk makkelijker. Maar in plaats daarvan vinden we het kennelijk heel normaal om niet meer aan de andere weggbruikers te denken en elkaar zodoende in gevaar te brengen

Moontje1991

Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-01-08

Re: Paardenmeisjes vaak op ‘risicorit’ in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:22

Maar officieel is het alls ruiter ook verplicht om een teken te geven aan een auto die voorbij wil dat het kan en is de auto verplicht hier op te wachten. Maar dit gebeurt sporalies. En niet alleen vanaf de kant van de automobilist maar ook vanuit de ruiter. Voor de personen met Theorie voor het autorijbewijs zijn zich waarschijnlijk bewust van deze regel aangezien deze voor de theorie moet worden geleerd. Maar de ruiters hebben niet iets alls een verplicht theorie examen voor ze mogen buitenrijden. Een verplicht theorie examen is mischien overdreven maar ik vindt wel dat het toch op iedere manege en stal mogelijk moet zijn een cursus buitenrijden te volgen tegen uiteraad laage kosten dit nodigt mensen ervoor uit zich voor ze gaan buitenrijden erin te verdiepen

Denise
Berichten: 5099
Geregistreerd: 30-06-06

Re: Paardenmeisjes vaak op ‘risicorit’ in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:33

Hé, daar reed ik gisteren in de buurt... Wist helemaal niet dat dat gebeurd was joh!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Re: Paardenmeisjes vaak op ‘risicorit’ in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:50

Wij hebben op stal een regel dat een minderjarige ruiter pas alleen (of met een vriend/innetje) op pad mag, als het zijn paard goed kan beheersen. Dit geldt ook (of liever misschien wel juist!) voor jongelui met een eigen pony! Deze regel staat duidelijk in de stalregelementen en moet ondertekend worden door de ouders voordat het kind überhaupt op onze stal wordt toegelaten!
Natuurlijk betekend dit dan niet dat er nooit wat kan gebeuren, maar het beperkt bepaalde risico´s wel een heel stuk!
Tot die tijd kan het kind wel met de rij-instructrice, stalbezitter en/of een andere ervarene (meerderjarige) ruiter mee naar buiten.

Moontje1991

Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-01-08

Re: Paardenmeisjes vaak op ‘risicorit’ in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:52

Dat is opzich ook een goede regeling. Maar worden de dingen waar je op moet letten en wat je altijd moet doen tijdens een buitenrit enz ook uitgelegd dan? Of hobbelen ze gewoon achter degeenen aan waar ze mee meerijden?

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Re: Paardenmeisjes vaak op ‘risicorit’ in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 16:29

In dord is het gewoon een ellende met het verkeer. Rustig rijden van de auto's is daar echt niet bij. Ze rijden veel te hard door de polder daar. En beseffen nog steeds niet dat een paard kan schrikken van wat dan ook. Ik heb er zelf 11 jaar gewoond en weet precies hoe het daar is. Het natuurgebied waar dat meisje heen wou, daar zijn wel ruiterpaden maar die zijn slecht onderhouden en dord is kleigrond. Ik reed er vroeger vaak, maar de weg er naar toe was een hel. Zeker in de zomermaanden dan is het daar erg druk met van alles en nog wat. Als iedereen nou eens rekening hield met mekaar. Dat is hier in de polder wel anders hoor Knipoog

Anoniem

Re: Paardenmeisjes vaak op ‘risicorit’ in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 16:37

In Belgie is er de vaste regel dat men niet voor je 12e jaar naar buiten mag geloof ik. Zelfs niet onder begeleiding, alleen met iemand die ernaast loopt.

Marcella

Berichten: 36825
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Paardenmeisjes vaak op ‘risicorit’ in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 17:23

Deze problemen met verkeer zullen vast niet alleen in Dort zijn denk ik zo. Want waar ik met mijn pony staat hebben we alleen polderwegen en provinciale wegen (fietspad) en hier is het ook niet altijd veilig om buiten te rijden.

En over kinderen die buitenrijden in het verkeer of bos altijd onder begeleid, maar helaas hebben vaak die kinderen druk werkde ouders die hiervoor geen tijd hebben. En er is gewoon niet altijd iemand die tijd of zin heeft om mee te gaan.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Re: Paardenmeisjes vaak op ‘risicorit’ in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 17:51

Ramona_T schreef:
Dat is opzich ook een goede regeling. Maar worden de dingen waar je op moet letten en wat je altijd moet doen tijdens een buitenrit enz ook uitgelegd dan? Of hobbelen ze gewoon achter degeenen aan waar ze mee meerijden?

Alle 4-6 weken is er bij ons ipv een rijles, een theorie-les. Daarin wordt oa ook aandacht besteed aan het buitenrijden en als ze tijdens de les naar buiten gaan, krijgen ze ook instructies. Er gaan op een buitenrit (max. 6/7 kinderen) sowieso altijd 2 volwassenen mee: de instructrice voorop en de andere er achter aan.

Marcella schreef:
... En er is gewoon niet altijd iemand die tijd of zin heeft om mee te gaan.

Dan is het bij ons op stal heel makkelijk: pech gehad, er wordt niet alleen naar buiten gegaan !!

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Re: Paardenmeisjes vaak op ‘risicorit’ in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 17:58

Het is wel zo..je moet natuurlijk niet als je nog te onervaren bent buiten op pad gaan. Maar aan andere kant rijd het verkeer over het algemeen belachelijk hard langs je heen als je rijd in de berm. Het verbaasd me niks dat er daardoor meer ongelukken gebeuren. Vind die regel in België eigenlijk wel goed. Kinderen moeten niet alleen naar het bos...veel te gevaarlijk.

MilleniumK

Berichten: 3026
Geregistreerd: 10-05-07
Woonplaats: Groningen

Re: Paardenmeisjes vaak op ‘risicorit’ in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:27

Wow :-|
Zo erg..
Bij mij in de buurt was laatst ook iets ergs gebeurt.. Dat stond zelfs in het krantje van me regio..

Moontje1991

Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-01-08

Re: Paardenmeisjes vaak op ‘risicorit’ in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:51

Dat is inderdaad een goede opplosing
Bij mij op mijn oude manege ginngen we zekker 1 keer per maand naar buiten tijdens de les maar er werd nooit wat verteld ofzo en dat vindt ik gewoon niet kunne'n
Maar zo`n theorie les vindt ik een prima oplossing
Daar zouden gemeentes eigelijk een subside voor moeten geven zodat het aantrekelijker word om ook aandacht aan de theorie te besteeden

Sterre schreef:
Ramona_T schreef:
Dat is opzich ook een goede regeling. Maar worden de dingen waar je op moet letten en wat je altijd moet doen tijdens een buitenrit enz ook uitgelegd dan? Of hobbelen ze gewoon achter degeenen aan waar ze mee meerijden?

Alle 4-6 weken is er bij ons ipv een rijles, een theorie-les. Daarin wordt oa ook aandacht besteed aan het buitenrijden en als ze tijdens de les naar buiten gaan, krijgen ze ook instructies. Er gaan op een buitenrit (max. 6/7 kinderen) sowieso altijd 2 volwassenen mee: de instructrice voorop en de andere er achter aan.

Marcella schreef:
... En er is gewoon niet altijd iemand die tijd of zin heeft om mee te gaan.

Dan is het bij ons op stal heel makkelijk: pech gehad, er wordt niet alleen naar buiten gegaan !!

Mariska_R

Berichten: 2338
Geregistreerd: 03-07-05
Woonplaats: Havelte (Drenthe)

Re: Paardenmeisjes vaak op ‘risicorit’ in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:31

Het is een pony bij mij op stal..schrok me rot toen ik het hoorde,het was met zijn nieuwe verzorgstertje...
Hoop dat ze helemaal zal genezen...

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Paardenmeisjes vaak op ‘risicorit’ in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 01:36

Reed dit meisje niet juist onder begeleiding van haar moeder?
Zou wel zo veilig zijn qua verkeer als ze een vrijliggend fietspad met berm of een vrijliggend ruiterpad langs die weg zouden hebben als dat de doorgaande route is naar de ruiterpaden. Maar goed, dat heeft misschien weer niet met dit specifieke ongeluk te maken.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Paardenmeisjes vaak op ‘risicorit’ in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 10:33

In België mag je pas vanaf 14 jaar alleen de weg op met je paard (ook als je ernaast loopt!!!) en vanaf 12j als er iemand mee is die je kan begeleiden van minstens 21j.
Ze stimuleren het ook om een ruiterbewijs te halen, waarbij je ook de verkeersregels leert.

Je moet idd teken doen naar automobilisten. Maar ik kan je garanderen dat van de 700 keer dat ik dat al gedaan heb, de chauffeurs op mijn 2 handen kan tellen, die daadwerkelijk trager gingen rijden!!! Boos!

Verschrikkelijk voor dat meisje, hoop dat ze er goed doorheen komt. En dat er een keer overal deftig nagedacht wordt over de risico's van zoiets. Ouders en pensionhouders zouden hun kinderen niet alleen mogen laten buiten. Sowieso vind ik 10j veel te vroeg om buiten te rijden.

Chantaljamie

Berichten: 390
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Faringdon, UK

Re: Paardenmeisjes vaak op ‘risicorit’ in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 10:50

Dit soort dingen zijn altijd erg naar, maar helaas gebeuren ze nog wel. Vooral door onbegrip tussen ruiters en automobilisten. In dit geval was er volgens mij geen auto in het spel, maar in de meeste gevallen denken automobilisten (naar mijn idee) als ik maar snel genoeg langs rijd dan zijn we er vanaf.

Daarnaast ben ik het ook met het commentaar van de manege houdster eens, je kunt nooit denken dat je paard niks doet want het blijft een vluchtdier. Wat ik me ook even af vraag, had ze een cap op? Nu wil een cap niet altijd al het leed voorkomen, maar het helpt wel schade verminderen .

Ik wil even benadrukken dat dit mijn mening is en ik niet de intentie heb om een discussie aan te wakkeren.
Hier bij mij in Engeland rijdt iedereen verplicht met een cap op, iedereen dus ook alle topsport ruiters omdat vooral zij het goede voorbeeld moeten geven. Net als in Belgie mogen jonge kinderen niet zonder begeleiding naar buiten. De British Horse Society, waar ik voor werk heeft een Safety afdeling die zich full time bezig houdt met het promoten van veiligheid en voorlichting.

Maar goed ik hoop in ieder geval dat het meisje goed geneest en er verder niets aan overhoudt.

Moontje1991

Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-01-08

Re: Paardenmeisjes vaak op ‘risicorit’ in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 10:56

Maar veel automobilisten gaan ook loopen toeteren en begrijpen niet dat dat niet kan. En dat snap ik nou echt niet. Ik heb het met een paard gehad wat ik voor me nichje moest inrijden. Het paard was all heel rustig onder het zadel enz. Dus hup voor de eerste keer naar buiten me nichje liep er naast die overgens 2 jaar ouder is. Wij stakken de weg over. We waaren net aan de overkant rijdt er achter ons lang een auto flink hard voorbij. Paard schrikt slaat op hol en rent de provinciaale weg op. En wat doen all die automobilisten inhaalen en toeteren. Uiteindelijk heb ik hem de parkeerplaats van een bezinestation op gekregen. Waarnaa me nichje er zo snel mogelijk aan kwam. Maar het is zeker niet goedgekomen dankzij die automobilisten. Die gedragen zich alls gekken en ik weet wel zekker dat dat soort dingen veel vakker gebeuren

shera
Berichten: 2873
Geregistreerd: 17-06-07

Re: Paardenmeisjes vaak op ‘risicorit’ in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 16:21

Dit meisje was toch onder begeleiding? En toch ging het mis.
Ik krijg er toch een akelig gevoel van. Ik heb de pony van mijn dochter ook altijd aan de lijn als we buitenrijden. Voor je gevoel ben je dan goed bezig maarrr... ZO fout kan het dus gaan...

Een paard wat flink schrikt en in paniek raakt hou je niet in bedwang als begeleider. Het blijf een risicovolle sport, en al helemaal in het verkeer.

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Paardenmeisjes vaak op ‘risicorit’ in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:00

Een paard is altijd een vluchtdier en kan ineens overal van schrikken. Zelfs als je met begeleiding bent, maakt het dan niet veel uit.

Wafel
Berichten: 1819
Geregistreerd: 06-06-04

Re: Paardenmeisjes vaak op ‘risicorit’ in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 10:10

Ramona_T schreef:
Maar officieel is het alls ruiter ook verplicht om een teken te geven aan een auto die voorbij wil dat het kan en is de auto verplicht hier op te wachten. Maar dit gebeurt sporalies. En niet alleen vanaf de kant van de automobilist maar ook vanuit de ruiter. Voor de personen met Theorie voor het autorijbewijs zijn zich waarschijnlijk bewust van deze regel aangezien deze voor de theorie moet worden geleerd. Maar de ruiters hebben niet iets alls een verplicht theorie examen voor ze mogen buitenrijden. Een verplicht theorie examen is mischien overdreven maar ik vindt wel dat het toch op iedere manege en stal mogelijk moet zijn een cursus buitenrijden te volgen tegen uiteraad laage kosten dit nodigt mensen ervoor uit zich voor ze gaan buitenrijden erin te verdiepen



Nope is niet waar.

Ik heb mijn ruiterbewijs auto rijbewijs en motor rij bewijs. Bij geen van die 3 is er ooit maar iets gesproken over die regel. En ook niks in de boeken terug te vinden.
Wel is het netjes om een auto die wacht ook voor biuj te laten maar dat is geen regel, Maar gewoon netjes.


Ik los het heel simpel op ik blijf midden op de weg rijden met paard dan hebben ze geen keus moeten ze wel stoppen als ze nagenoeg stilstaan ga ik pas aan de kant. Doe je dat net te vroeg geven nze vaak flink gas bij en komen ze nog kei hard langs. Teminste zo doe ik het op een smalle weg zonder fiets pad.

Heb helaas al veel te veel ervaring met auto's die met 80 km gewoon he stijgbeugel er bekant af rijden. T is dat ik een coole bok heb maar anders..... Zou ik wegen gewoon mijde..

EN voor alle auto's die te hard langs rijden !!! Die hebben gewoon geen BENUL waar ze mee bezig zijn en een gebrek aan geduld ! EN ze snappen niet dat ze een paard zo zwaar is dat ze hun auto naar de schroot kunnen brengen als ze een paard aan rijden.

Met paard MOET je trouwens op de weg en mag je niet op het fiets pad. Dat vind ik zo diep triest !!!! De berm mag geloof ik weer wel maar dan moet die er zijn en veilig zijn. Teminste dat die kans er in zit als het echt fout gaat !

Oja even een off topic vraag ? Kunnen wij zelf eigenlijk niks doen het aan mensen duidelijk te maken ?

Naar alle mogelijke auto beusen gaan met een kraampje of zo ? Dit is toch niet haalk baar ik weet het Clown Maar ik roep maar iets........ ALs elke ruiter zou mee werken weten ze in nederland snel dat het gevaarlijk kan zijn als ze er geen rekening mee houden.......

Wafel

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Re: Paardenmeisjes vaak op ‘risicorit’ in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:06

er zijn hesjes in de handel met een driehoek en een paard erop
er staat bij 30 km en 5 meter met en pijl. Of het helpt geen idee