Echtpaar wil van bokkig paard van dochter af

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Echtpaar wil van bokkig paard van dochter af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-08 08:37

http://www.brabantsdagblad.nl/regios/ti ... ard-af.ece
brabantsdagblad.nl


Vincent, het paard dat een echtpaar uit Boven-Leeuwen kocht voor zijn 14-jarige 'ietwat bangige' dochter, is veel te dominant.
De verkoopster uit Kaatsheuvel moet het dier daarom weer terugnemen, stelde advocaat F. Maat van het echtpaar gisteren tijdens een kort geding in Breda. Het 12.000 euro kostende dier is volgens haar helemaal niet zo rustig als zijn voormalige eigenaar beweert.

De Kaatsheuvelse is zich van geen kwaad bewust. "Ik ben zelf ook een zenuwachtige ruiter op wedstrijden." Toch heeft Vincent bij haar nooit gesteigerd, stelt ze. Dat deed hij bij de 14-jarige wel. Het meisje, dat tot nu toe pony reed op hoog niveau, stapte 7 december voor het eerst na de verkoop op het paard. Toen al wierp hij een paar keer zijn hoofd omhoog, een teken van ongehoorzaamheid. De dag erna begon het dier te steigeren.

De instructrice die de jonge amazone begeleidde, achtte het niet veilig genoeg en haalde haar van het paard af. Met behoorlijk wat moeite kregen andere instructeurs het dier in bedwang.

"De kopers hebben het paard twee keer bekeken", zei de advocaat van de verkoopster, J. Dalen. "Beide keren was het dier heel rustig: de dochter heeft er toen ook op gereden."

Er moet volgens haar 'iets' gebeurd zijn met het paard na de verkoop. "En daar is mijn cliënt niet verantwoordelijk voor."

Maar advocaat Maat kwam met beoordelingen van het gedrag van het paard tijdens wedstrijden. Daaruit zou blijken dat het dier vóór de verkoop ook al dominant was.

Uitspraak binnen 14 dagen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Echtpaar wil van bokkig paard van dochter af

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 08:46

een pony van 12 duuz zal best een goed sportponytje zijn........ en die zijn inderdaad vaak niet de makkelijkste......... sneu voor het dier

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Echtpaar wil van bokkig paard van dochter af

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 08:55

idd dier is de dupe van egoisme van familie en dochter....

waarom meteen zo'n temperament paard kopen..
de pony die ze ervoor had zal ook wel de nodige kms op de teller hebben gehad...
waarom gaat show voor veiligheid bij sommige mensen....

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: Echtpaar wil van bokkig paard van dochter af

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 09:00

Ik lees er juist uit dat ze een rustig PAARD! zochten voor hun dochter. Jammer dat ze gewoon niet wat meer( proef) tijd hebben bedongen, 12000 euro is geen kattenpis!

Domdomdom

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Echtpaar wil van bokkig paard van dochter af

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 09:04

een rustig paard heb je ook voor minder..

juist in die prijsklasse, met die capaciteiten , zijn juist paarden met meer temperament

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Echtpaar wil van bokkig paard van dochter af

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 09:04

En weer is het paard hier de dupe.

Als de oude eigenaar aan het dier denkt, neem ze het terug. Het is erg vervelend, maar het dier wordt vast weer verkocht.

Daarnaast haal ik uit het artikel dat het paard dominant is. Voor mij een teken dat ze de pony geen grenzen heeft aangegeven.

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re: Echtpaar wil van bokkig paard van dochter af

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 09:05

verandering van omgeving en een onzekere ruiter kunnen van een paard dat bij de één superbraaf is bij de ander een wat zenuwachtig dier maken. Als ze al in de stress schiet als het dier zijn hoofd omhoog gooit zal dat zeker ook hebben meegespeeld. Sneu voor het paard.

Anoniem

Re: Echtpaar wil van bokkig paard van dochter af

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 09:06

Hij was waarschijnlijk ook rustig toen ze kwam rijden en kijken, maar toen hij zichzelfje kon zijn op zijn nieuwe stal, brak de hel los. Ik weet wel dat omgeving heel veel doet bij een paard en dat verplaatsen wellicht de oplossing is, maar dat zullen ze niet willen.

Alleen maar steigeren en dreigen er mee is niets, als ze dat spelletje doorhebben wat heb je er dan een lol aan. Temperament is niet automatisch steigeren en het meisje reed al op hoog niveau.

Kennelijk had het dier op wedstrijd indruk gemaakt bij anderen, als ze nu hoort dat hij op wedstrijden ook al vervelend kon zijn, zal wellicht de reden van verkoop zijn?

Sommige paarden zijn rotzakken, het is niet altijd arm paard. Het dier is misschien al een tijd geleden verpest doordat hij altijd zijn zin kreeg. Mijn paard doet nu ook voortdurend spelletjes door zijn kop omhoog te gooien en een meter van de grond te komen en met 1 been uitslaan. Ik ken hem heel goed, maar als ik hem nu een week op stal had staan als blitsnieuw paard was ik ook bang en onzeker geworden. Paardrijden doe je voor je lol en het kind is pas 14 en voor zoveel duizendjes wil je een karakter wat je zoekt, of hij het gaat doen is samenspel, maar karakter krijg je er kado bij, vandaar.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-02-08 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

bowie_pluis
Berichten: 111
Geregistreerd: 01-02-09

Re: Echtpaar wil van bokkig paard van dochter af

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 09:07

Crossmonster: Waarom nu meteen weer denken dat de familie het fout heeft en dus ten onrechte een zaak aanspant??
Kan het niet gewoon zijn dat de familie gelijk heeft en onbewust een moeilijk paard heeft gekocht? tegenwoordig hoor je vaak dat paarden wat toegediend krijgen voor de verkoop, dus als je zo zwart/wit denkt, kun je ook meteen stellen dat het daar aan ligt!!!
En over die km's per paard.. sjemig zeg. mag iemand alsjeblieft gewoon lekker wedstrijd rijden? Hoeveel km's worden er vaak niet recreatief afgelegd, crossend over de verharde weg.

Sorry, ken heel die familie niet, maar dit schiet me helemaal in het verkeerde keelgat!! Boos!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Echtpaar wil van bokkig paard van dochter af

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 09:11

Koelinka, blijf ademen, blijf kalm..
Als je niet begrijpt wat ik met die kms bedoel, dan ben je duidelijk niet ervaren in de paardenwereld.

Dat ze op hoog niveau reed dat zegt mij niks , helemaal niks.
Ik ken zulke verhalen gewoon maar al te goed.
Rijke paps en mams kopen duur paard met veel potentie , maar paard blijkt te hoog gegrepen voor kindlief..
En je hebt gelijk, ik mag niet iedereen over een kam scheren.
Maar wie is in dit verhaal de dupe?
Juist ja, het paard Knipoog

Anoniem

Re: Echtpaar wil van bokkig paard van dochter af

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 09:18

Ja en dat begint al bij de verkoper die moet het paard zo goed kennen en goed kunnen inschatten of dit KIND, mans genoeg is haar paard de baas te kunnen zijn. Als ze een rustig paard zoeken, dan ben je gewoon eerlijk en dat zeg je dat hij dat niet altijd is en of ze daar mee om wil leren gaan of niet. Voor zoveel geld heb je het voor het uitzoeken en waren die mensen wellicht al weer in de auto gestapt. Dan maar weer wachten tot de volgende Sinterklaas op de dam komt voor zoveel geld? Dacht het niet. handje klap en wegwezen, geld beuren en handen in onschuld wassen.

Of het dier de dupe is geworden? Ja wellicht al bij verkoop, maar misschien komt hij nu bij een ruiter waar hij in zijn waarde gelaten wordt en een eerlijke baas krijgt die hem eerlijk goed leiding kan geven. Het zijn altijd de kopers die de schuld krijgen lijkt het wel op bokt, maar de ongein begint bij de verkopers, die weten wat voor vlees ze in de kuip hebben.

Ik heb een recreatiebosknol, maar die is onverkoopbaar, omdat hij totaal niet geschikt is voor een beginner en een ervaren ruiter wil meer paard, meer gangen, meer knopjes ookal rijden ze nog alleen maar recreattief. Maar hij is doodgoed in de omgang, heeft hele brave, lieve dagen en kan soms zich inzetten voor een ander, maar zijn dubbele bodem die je snel kan bereiken kan je dood worden als je onervaren bent.

Kortom dit meisje is dus geen held en zoekt een goed dressuurpaard die een koel en werkzaam karakter heeft, en ze komt met een vervelend dier thuis. Laten we eerlijk zijn, steigeren doen ze niet zomaar ineens, dat is niet van de eerste de beste dag..zowel dan is het dier of ziek of gewoon een verpest rotding.

Steph1989
Berichten: 884
Geregistreerd: 29-07-05

Re: Echtpaar wil van bokkig paard van dochter af

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 09:26

Vind ook dat de kopers hier niet meteen de schuld hoeven te krijgen van "paarden verpesten" !
Trouwens, voor 12 000 denk ik dat ze gewoon opzoek waren naar een ietwat ervaren paard, maar toch braaf en rustig, staat ook dat hun dochter wat bang was !
Komen ze thuis, en beest is plots helemaal anders, haar instructeurs konden het amper in bedwang houden, ... -> zou ik ook eerder iets gaan zoeken bij de vorige eigenaar, de verkoper in dit geval, paard krijgt zoiets niet plots, en al zeker niet als haar instructeurs er dan nog mee rijden lijkt mij.

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Echtpaar wil van bokkig paard van dochter af

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 09:28

Ik vraag me af wanneer het paard is gekocht. Er staat wel duidelijk in dat ze op 7 december voor het eerst na de verkoop op het paard is gestapt.

Steigeren doen ze inderdaad niet zomaar, maar dat hoef alsnog niet aan de verkopers te liggen.
Daarom zou ik willen weten wanneer het paard bij het 14-jarige meisje op stal is komen te staan en hoe het dier daar verzorgt is.
Voer kan namelijk ook veel doen.

jolanda10
Berichten: 920
Geregistreerd: 08-01-06
Woonplaats: Asperen (bij Leerdam)

Re: Echtpaar wil van bokkig paard van dochter af

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 09:31

Mhh.... en juist omdat ze er niet uit komen is de hulp van de rechter ingeroepen.

Ik denk zelf dat je van alle partijen wel iets kunt zeggen.
Een pony die op hoog niveau loopt en waar de ouders bereid zijn dit bedrag te investeren mag je toch wel wat van verwachten. Of het deze 'rijke' mensen tekent denk ik niet, en daarbij hoef je niet per definitie rijk en ONKUNDIG te zijn Nors opkijken

De verkopende partij is mogelijk ook niet 'eerlijk' geweest om geen karakter informatie te geven, of misschien wel te veel gefixeerd op het niveau van de (kopende) dochter en gedacht dat deze combi wel een match zou kunnen zijn. Je kunt ook heel negatief denken dat het beestje gedrogeerd is geweest, maar dat is gissen en zo gaat een verhaal een eigen leven lijden.

Feit is dat je als particulier niet zo veel rechten hebt als je van een particulier koopt. Is de pony van een handelaar dan is er een wettelijke terugname termijn. Van particulier naar particulier zal toch echt de rechter een uitspraak moeten doen.

Ik wens partijen veel sterkte. En als ik aan het welzijn van de pony zou moeten denken, denk ik dat de verkoper deze beter terug kan nemen. Blijkbaar kan zij met dit karakter paardje wel overweg gezien haar sportprestaties met de pony.

Anoniem

Re: Echtpaar wil van bokkig paard van dochter af

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 09:41

Het is een paard, geen pony.

Had die 14 jarige bange dochter nog lekker 4 jaar op een pony rond laten hobbelen ipv die prestatiezucht, ik denk dat de druk die op het meisje ligt ook niet meehelpt. Of koop een superbraaf paard met wat minder capaciteiten zodat dat kind weer lol krijgt in paarden, dan komt presteren vanzelf.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Echtpaar wil van bokkig paard van dochter af

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 09:51

hmz, ik denk gelijk aan dat het paard even uitprobeert en blijkbaar de baas is over dat meisje. ja, dan gaat ie natuurlijk alle anderen ook uitproberen...

Lynn_Nikita

Berichten: 25525
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Echtpaar wil van bokkig paard van dochter af

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 09:57

goh, heel herkenbaar ..........

ze hebben het paard vanaf 7 dec, en meisje wat ietwat bangig
een paard heeft dat vrij snel door
een paard wat al wat dominanter is, en jaren een vaste ruiter heeft, die het paard respecteerd, zal het paard best rustig kunnen rijden
verhuisd het paard, nieuwe eigenaar, bang meisje, ja, dan groeit die brutaliteit wel weer en gaat het paard uitproberen
zo is het in veel gevallen, mensen denekn ach, dat kan ik ook, waarna het helemaal misgaat
en idd, paard weer de dupe
alleen paard van 12,000 gaat minder snel naar de slacht dan een goedkopere prijsklasse als eigenaar niet terugneemt

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Echtpaar wil van bokkig paard van dochter af

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:00

[***] schreef:
Het is een paard, geen pony.

Had die 14 jarige bange dochter nog lekker 4 jaar op een pony rond laten hobbelen ipv die prestatiezucht, ik denk dat de druk die op het meisje ligt ook niet meehelpt. Of koop een superbraaf paard met wat minder capaciteiten zodat dat kind weer lol krijgt in paarden, dan komt presteren vanzelf.
Misschien is ze gewoon te groot voor haar pony dus om nou gelijk conclussies te trekken,
En ik geloof dat deze mensen die indruk hadden een braaf paard gekocht te hebben.

Sneu dat er niet achterhaald wordt waarom het paard zich opeens zo anders gedraagt. Klinkt haast als een verkeerdzittend zadel oid.

Storm

Berichten: 20872
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Echtpaar wil van bokkig paard van dochter af

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:02

En toch, het gebeurt dat paarden voordat kopers komen kijken wel eens iets toegedient krijgen. Ik heb het zelf ook meegemaakt. Een vriendin van me kocht een zeer zeer braaf paard, deed nooit een stap verkeerd, kwam bij ons op stal en veranderde in een draak, wierp haar, mij en een andere stalruiter eraf waardoor ze een jaar lang fysio moest hebben. Het werkte echt niet met dat dier, je kon niet eens je benen aanleggen en draf. Niet echt een goed doorgereden dier dus.
Die vriendin had het eigenlijk al een beetje kunnen weten, ze was voor de 2e keer geweest en toen was ze een stuk eerder dan de afgesproken tijd, toen was het paard al een stuk drukker maar de verkopers zeiden dat hij al 2 dagen niet gelopen. Maar omdat hij de eerste keer zo vreselijk braaf was kocht ze hem toch.
Er was ook afgesproken dat er een proeftijd was, in de proeftijd wilde ze het paard dus terugbrengen, maar de verkopers wilde hem niet meer terug. Dus er is flink getouwtrek grweest, uiteindelijk heeft ze het paard wel terug kunnen brengen, maar dat was niet makkelijk.

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Echtpaar wil van bokkig paard van dochter af

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:04

Er wordt natuurlijk zat gerommeld. Vaak wordt er niet iets toegediend maar laten ze de paarden al flink werken zodat de scherpe randjes eraf zijn.

Cyntje
Berichten: 23461
Geregistreerd: 31-10-05

Re: Echtpaar wil van bokkig paard van dochter af

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:06

Ik ben toch wel benieuwd van wie die afkomt, ik woon namelijk nog geen 10 km van Boven-Leeuwen af en dat is niet zo groot Nagelbijten / Gniffelen

En inderdaad, lastige kwestie zoiets Scheve mond

Anoniem

Re: Echtpaar wil van bokkig paard van dochter af

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:07

Citaat:
Maar advocaat Maat kwam met beoordelingen van het gedrag van het paard tijdens wedstrijden. Daaruit zou blijken dat het dier vóór de verkoop ook al dominant was.

Heeft hij mensen gehoord die het paard kennen van wedstrijd?
Want als het daar idd al een draakje was is het niet het paard waar de kopers naar opzoek waren.


Verder kan een paard heel erg veranderen bij nieuwe mensen
Ook een paard wat wel altijd braaf is geweest. Dat hoef je niet te merken/zien bij de eerste keer rijden, maar wel als ze wat vaker rijden en dan ook nog eens op vreemd terrein.

Miriam

Berichten: 3802
Geregistreerd: 30-06-06

Re: Echtpaar wil van bokkig paard van dochter af

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:08

Als je dit weer leest durf je toch haast geen paard meer te verkopen? Mensen kopen een paard voor hun dochter, schatten blijkbaar het karakter van het paard niet goed in. Paard komt thuis, probeert wat uit en moet maar meteen weer terug??? Verward Sorry hoor maar de meeste paarden zijn de eerste keren op een nieuw adres nog niet helemaal op hun gemak.... Dat zou je natuurljk op kunnen vangen door de eerste tijd kindlief iets meer te begeleiden....

De oude eigenaar kan er nu maar beter voor zorgen dat het paard snel terugkomt, voor dat er ook nog een heleboel aan verklooid is. Waarom er nu meteen maar weer vanuit gaan dat de verkoper niet eerlijk is geweest? Als de verkoper wel een goede verhouding had met het paard dan was hij bij haar (of hem?) misschien wel kuiken mak.

netam12

Berichten: 2941
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Echtpaar wil van bokkig paard van dochter af

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:09

wat zielig weer het dier is hier dan weer de dupe van arm peerd.
Je hoord inderdaad wel vaker dat paarden in een keer heel anders zijn ik had daar in het begin ook last ..

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Re: Echtpaar wil van bokkig paard van dochter af

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:10

Ik denk dat dit gewoon kan gebeuren en niet perse iemands schuld hoeft te zijn.

Ik rij al sinds mijn 8ste en niet op laag nivo. Heb al ontzettend veel verschillende en vooral jonge paarden gereden. Twee weken geleden heb ik een 6 jarige merrie gekocht. Eerst een keer bij de eigenaar geprobeerd, super braaf. Daarna mee naar een springtraining bij mijn instructeur, super braaf.

Eerste twee keer thuis rijd ik overdag, super braaf. Daarna heeft ze twee weken met haar kop omhoog gelopen en ging ze bij het minste of geringste omhoog. Achteraf denk ik dat ze eraan moest wennen om 's avonds bij kunstlicht te werken, ze was heel erg gespannen en er was eigenlijk weinig mee te beginnen.

Nu ben ik niet bang en durf ik grenzen te stellen bij een paard. Ze heeft dus ook echt wel een paar tikken gehad!! Nu is ze zo mak als een lammetje en kunnen we heel goed met elkaar overweg.

Als ik echter al die ervaring niet had gehad (lees: 14 was geweest) dan was ik er na een paar keer op de achterbenen echt wel af gesprongen!!

Dus ik vind het een beetje te makkelijk om die mensen de zwarte piet toe te spelen. Een beetje een slim paard test zijn berijder gewoon uit en als je dan niet door durft te pakken heb je een probleem.

Edit: maar om nu gelijk een procedure te starten is ook zowat. Zet het paard een maand bij een goede ruiter en vraag een tijd lang iedere dag begeleiding en het komt wrs ook gewoon goed.