Wilde paarden galopperen in Grafelijkheidsduinen

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110828
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Wilde paarden galopperen in Grafelijkheidsduinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 21:00

http://www.nhd.nl/nieuws/stadstreek/sch ... ?secId=529
nhd.nl


In natuurgebied de Grafelijkheidsduinen vlakbij Groote Keeten zijn drie 'wilde' Konikpaarden losgelaten. Er galopperen er nu vijf. Ze helpen Landschap Noord-Holland bij het goed kort houden van de weelderige begroeiing. Daar profiteren konijnen en tapuiten van.

De vijf in het wild opgegroeide paarden, afkomstig uit natuurpark Lauwersmeer en landgoed Koningshof in Zuid-Kennemerland, vormen de kroon op het geslaagde project 'duin- en kustvogels', dat Landschap Noord-Holland afgelopen twee jaar samen met Vogelbescherming Nederland heeft uitgevoerd.

De Grafelijkheidsduinen zijn landelijk uniek vanwege de grote konijnenpopulatie. Terwijl de wipstaarten elders in aantal gedecimeerd zijn door dodelijke virusziekten, huppelen ze in de Noordkop massaal rond. De konijnenstand op deze plek staat echter onder druk. Oorzaak is de sterke verruiging van het terrein met hoog opgaand gras. Daar houden konijnen niet van.

Thats_Me

Berichten: 10954
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Wilde paarden galopperen in Grafelijkheidsduinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:20

Wat leuk!!
Hi hi dat over de konijnen dat klopt wel Haha! Die kom je hier in de duinen overal tegen.

Laurentii

Berichten: 2097
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Putte

Re: Wilde paarden galopperen in Grafelijkheidsduinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:23

super leuk , zo vrije paarden !!!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Wilde paarden galopperen in Grafelijkheidsduinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:39

Drie maar?

Ik ga wel kijken Ja. Het is hier om de hoek

Thats_Me

Berichten: 10954
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Wilde paarden galopperen in Grafelijkheidsduinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 22:11

Arabesk schreef:
Drie maar?

Ik ga wel kijken Ja. Het is hier om de hoek


Ben benieuwd of je ze tegen komt, zou leuk zijn Haha!. Heb nog nooit een paard of schotse hooglander hier in de duinen of het zwanenwater gezien terwijl ze er wel zitten aan de sporen en borden te zien.

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Wilde paarden galopperen in Grafelijkheidsduinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 22:29

hier vlakbij in wassenaar loopt ook een kudde paarden en een kudde hooglanders. vooral bij warm weer zijn ze wel eens te zien vanaf een weg, de hooglanders staan dan vaak in een meertje en soms lopen de paarden er ook. vorig jaar heb ik zeker 2 veulens gezien, dat was echt super tof

DeniesRos
Berichten: 2334
Geregistreerd: 26-10-07

Re: Wilde paarden galopperen in Grafelijkheidsduinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 22:31

GAAF!!
kan je die ook aaien dan ofso:P
hahah

Thats_Me

Berichten: 10954
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Wilde paarden galopperen in Grafelijkheidsduinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 22:33

DNIEZE schreef:
GAAF!!
kan je die ook aaien dan ofso:P
hahah



Dat lijkt mij niet zijn zoals de titel al zecht WILDE paarden Knipoog Dus echt puur voor het onderhoud van het gebied voor begrasing.

Staan vaak zelfs waarschuwingsborden dat je niet dicht bij de dieren in de buurt mag komen, omdat ze niet aan mensen gewend zijn en dus gevaarlijk kunnen zijn.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Wilde paarden galopperen in Grafelijkheidsduinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 22:41

Vanuit mijn vorige werk kon je vanaf de 2e verdieping de 'wilde' schotse hooglanders zien.

In de pauze gingen we vaak wandelen in de duinen en je kon heel dicht bij die hooglanders komen Haha!

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Wilde paarden galopperen in Grafelijkheidsduinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 23:25

We hebben hier op een tochtje door de duinen al eens een schotse hooglander midden op het ruiterpad gehad. We konden er zo langs lopen. En op trektocht kwamen we langs maaseik, daar staan ook koniks die je eigenlijk niet mag benaderen. Maar ik was zo nieuwsgierig naar de hoeven dat ik het toch heb gedaan. Heb van eentje de hoefjes ook opgetild, maar had geen hoevenkrabber bij me.

Ze zijn eigenlijk veel tammer dan je zou denken, maar ik denk dat ze bang zijn dat mensen die dieren gaan voeren. Als dat gebeurt, worden ze na een tijd opdringerig naar alle mensen en ook naar mensen die bang zijn voor paarden. Dat wordt dan weer gevaarlijk gevonden en dan moeten ze die dieren afschieten. Daarom zeggen ze dat je ze niet mag benaderen.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Wilde paarden galopperen in Grafelijkheidsduinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 23:55

Nou ja... ik geloof dat er aan de definitie 'wild' van alles af te dingen valt, maar voor zover ik weet lopen er in dit gebied in elk geval geen beren.

Ingmar_

Berichten: 6248
Geregistreerd: 16-09-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Wilde paarden galopperen in Grafelijkheidsduinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 15:53

Leuk ! Blijft toch een mooi zicht, wilde paarden in de natuur !

Missbambie

Berichten: 1033
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Wieringerwaard

Re: Wilde paarden galopperen in Grafelijkheidsduinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 18:07

Ik heb 5 jaar lang met mijn paard in de Grafelijkheidsduinen gereden Volgens mij stonden er in Grafelijkheidsduinen schotse hoogelanders eerst!, wel leuk hoor

Airborn

Berichten: 2814
Geregistreerd: 04-11-06

Re: Wilde paarden galopperen in Grafelijkheidsduinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 10:36

meer wilde paarden in de natuur, leuk!

maar vraag me wel af hoe ze met 3 or 5 paarden meerdere jaren gezonde veulens willen fokken, volgens mij krijg je dan nogal snel inteelt...

toverpaardje

Berichten: 1480
Geregistreerd: 10-02-05

Re: Wilde paarden galopperen in Grafelijkheidsduinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:55

Volgens mij staan die schotse hooglanders er ook nog. Ik heb vorige week terwijl ik buiten reed, wel een konik gezien. Heel leuk.

guusjegoed
Berichten: 6
Geregistreerd: 17-02-09
Woonplaats: Hippolytushoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 14:45

Het is al een tijdje geleden dat deze topic actief is geweest.. maar ik vind het toch interessant om eens wat op te gooien! haha! ik weet van een flink aantal jaren terug dat er elke winter paarden in het zwanenwater werden gezet in een kudde (met steeds een beetje dezelfde paarden, en ook dezelfde leiders) om te overwinteren. Ik heb er mijn verzorgpaardje (een ijslander) steeds heen gebracht. Lijkt me heerlijk voor de paarden. Toendertijd waren er twee fjorden de leiders van de kudde.. En als we ze dan in het voorjaar op gingen halen dan stonden vaak de waterlelies in bloei en dan stonden ze met zijn allen tot hun buiken in het water van de leleies te eten.. Als je toeterde dan reageerde die fjorden daar op en die brachten dan de hele kudde naar jou toe en dan kon je jouw paard er ook tussen vandaan halen.. Klinkt erg als een droom nu ik het zo opschrijf, maar zo was het echt!

Zit er nu aan te denken om zelf een paard te gaan kopen.. En wanneer ik het geld er voor heb zelfs 2, maar dan wil ik als tweede een ijslander die in de winter daar (of als dat niet maar mogelijk is naar een ander natuurgebied) heen kan. Lijkt me werkelijk heerlijk voor die beestjes!!

Mocht iemand iets weten over paarden in het zwanenwater dan hoor ik het graag!! Liefs Linda