Mariëtte Sanders: 'De volgende generatie komt eraan'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Mariëtte Sanders: 'De volgende generatie komt eraan'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 09:42

http://www.anky.nl/index.asp?page=nieuw ... 41&lang=nl
anky.nl


In voorbereiding naar de Olympische Spelen vroegen wij teammanager Mariëtte Sanders te vertellen over haar ervaringen als teammanager tot nu toe en hoe zij zich met de ruiters voorbereidt op de komende Olympische Spelen.

'Medio vorig jaar ben ik als Teammanager Dressuur Senioren betrokken bij de Nederlandse Dressuurequipe. Samen met Sjef Janssen (team trainer), Rob Reinirie (team hoefsmid) en Jan Greve (team dierenarts) vormen we het KNHS begeleidingsteam met als doel zo goed mogelijk te presteren tijdens de Olympische Spelen in Hong Kong.

We zijn nu bijna negen maanden verder en we liggen op koers. We wonnen de Landenwedstrijd in Rotterdam, wonnen net niet in Aken, maar we wonnen wel de Europese titel tijdens het EK in Turijn!

Eind vorig jaar is een groep van negen ruiters benoemd (Olympisch Kader, OK) en samen met deze negen mannen en vrouwen doorlopen we een intensief (trainings)programma. Dan moet je niet alleen denken aan de training te paard, maar ook aan mental coaching en verbetering/optimalisatie van de persoonlijke conditie.

Ik heb zelf in de afgelopen maanden steeds meer bewondering gekregen voor deze ruiters (en amazones). Wat een tijd en energie steken zij in hun sport en hebben zij daar vaak heel veel voor over. Als jurylid zag ik de ruiters veelal alleen tijdens wedstrijden en is er toch (helaas) een wereld van verschil tussen ruiters en juryleden.

Dat is nu ook zo leuk, je ziet nu ook wat achter de schermen gebeurt en maakt daar ook deel van uit. Dat maakt het alleen maar interessanter. Natuurlijk helpt het dat we het afgelopen jaar goed gepresteerd hebben, maar het is gewoon erg leuk om ook op deze wijze met de paardensport bezig te zijn. Als jurylid was je klaar als de laatste combinatie had gereden, maar als teammanager ben je dag en nacht (nou nee, nog niet de nacht) bezig met de sport.

Naast het goed kunnen paardrijden komen ook steeds meer andere zaken naar voren waar onze ruiters kennis van moeten hebben. Zo hebben we vorige week uitgebreid uitleg gehad van het NOC*NSF over zaken als de mensenrechten in China en Tibet. Ook werden de “valkuilen” van de Olympisch Spelen besproken. Ik denk dat wij daar in Hong Kong minder mee te maken zullen hebben, omdat we geen deel uitmaken van het grote Olympische Dorp in Beijing. Ik denk dat we daardoor wel een stukje van de speciale Olympische sfeer zullen missen. Ik hoop dat toch veel supporters naar Hong Kong komen om daar een oranje feestje te bouwen.

Verder heb ik afgelopen weekend kunnen genieten van enkele prachtige Grand Prix proeven tijdens het KNHS Indoorkampioenschap in Roosendaal. Niet alleen van de proeven van de OK-leden, maar zeker ook van enkele jonge combinaties. Dat houdt de druk op de ketel. Stilzitten zit er voor niemand bij, want de volgende generatie komt eraan.'

Mariëtte Sanders

oOoKellyoOo

Berichten: 3830
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Mariëtte Sanders: 'De volgende generatie komt eraan'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:19

IK ben echt eens benieuwd wie en vooral de niet combinaties van de nieuwe generaties gaan vormen.